Usein sanotaan, että ammattikouluun kannattaa mennä silloin, kun tietää, mitä haluaa tehdä työkseen, ja lukioon silloin, kun ei tiedä.
Mutta entä jos haluaa vaikka lääkäriksi tai juristiksi? Mikä ammattikoulututkinto antaa kyseisten alojen opintoihin paremman pohjan kuin lukio?
Kommentit (12)
Kaikenlaisia avauksia sitä tehdään. Jos tietää haluavansa nuudeleita, niin meniskö kuitenkin pizzeriaan?
Lukio avaa väyliä muihinkin mahdollisuuksiin. Lääkäriksi opiskelemaan pääsy ei todellakaan ole mitenkään varmaa samalla tavalla kuin johonkin autoasentajaksi.
Olen jo vanha kääkkä, mutta ainakin minun aikanani yläkoulussa täytyi ikään kuin pyydellä anteeksi sitä, että oli suuria tavoitteita.
Melkein jokainen hyvä oppilas sanoi menevänsä lukioon siksi ettei tiedä, miksi haluaa isona. Yksi ainoa tyttö pamautti, että haluaa lukioon siksi että haluaa yliopistokoulutuksen.
Ja jos ei ole ihan varma, kannattaa varalta hakeutua ensisijaisesti lukioon. Minä en ollut ihan varma amiksestani, lopulta koko amis meni hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Lukio avaa väyliä muihinkin mahdollisuuksiin. Lääkäriksi opiskelemaan pääsy ei todellakaan ole mitenkään varmaa samalla tavalla kuin johonkin autoasentajaksi.
Etpä näköjään tiedä kuinka paljon hakijoita on autonasentaja käsi ja moniko sinne pääsee.
Noita typeriä "viisauksia" jakelevat ne, joiden käsitys ammateista on nimenomaan suorittavan tason duunariammatteja.
Vierailija kirjoitti:
Ei se autonasentajakaan mikään takuutyöllistävä ammatti ole. Isäni sai autonasentajana monen työkaverinsa kanssa potkut ysärin lamassa. Isäni on aina ollut määrätietoinen ja yrittäjähenkinen. Kun moni työkaveri jäi pysyvästi kortistoon tai antoi viinan viedä murheet, perheen ja lopulta terveyden, niin isäni perusti oman korjaamon. Sillä hän sinnitteli eläkkeelle asti, ja sanoikin hypänneensä kelkasta juuri ajoissa. Ala muuttuu nykyään niin nopeasti, ettei siinä ole helppo pysyä mukana. Alalla menestyy kun osaa yhden merkin hyvin mutta ns. oikean merkin veikkaaminen on haastavaa, varsinkin nyt kun koko autoteollisuus muuttuu. Automerkkejä tulee ja menee jatkossa entistä nopeammin. Samoin autoissa oli ennen vähemmän sellaista elektroniikkaa mitä nykyään. Nykyään korjaamisessa vaadittavat laitteistot ja ohjelmistot uudistuvat hirmuista kyytiä. Ne myös maksavat aikamoisesti, varsinkin jos joutuu itse ostamaan niitä yrittäjänä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisia avauksia sitä tehdään. Jos tietää haluavansa nuudeleita, niin meniskö kuitenkin pizzeriaan?
Saathan sinä haluta.