Pakonomainen mansikoiden pakastus
Äitini on sitä mieltä, että jokaisen täytyy perata ja pakastaa ainakin pari laatikkollista mansikoita talvea varten. Minunkin. Näin siitäkin huolimatta, että asun kerrostaloasunnossa ilman mitään arkkupakastimia tai muuta sellaista. Kun sanoin, etten aio pakasaa yhtään mansikoita, hän melkein hätääntyi ja lupasi ostaa minulle edes ne pari laatikkoa. Hän ei osaa mitenkään selittää tai perustella, miksi mansikoita ei vain voisi ostaa kaupasta, jos niitä sattuu talvella tarvitsemaan. Herttaista. :)
Onko teillä läheisiä, jotka pakastavat mansikoita tavan vuoksi? Pakastatteko itse?
Kommentit (69)
SIIS 500 kg???? Onko hänellä omat hehtaaripellot vai miten selität tuon?
Ei voi ostaa kaupasta tuollaisia määriä! Yksi kilohan maksaa jo 6 euroa!
Kuka laittaa 3000 euroa mansikoihin???? Hyviähän ne on mutta ei mikään peruselintarvike ja välttämättömyys.
Mulla tulee mansikoista aina mieleen yks syntymäpäiväni. Olen syntynyt heinäkuussa.
Olin kutsunut vanhempani kahville, he tulivat mansikkalaatikon kanssa antaen sen mulle synttärilahjaksi. Sanoivat kuitenkin, että tässä on lapselle vitamiineja talveksi.
Näin se meni heti lapsen syntymän jälkeen, jos mulle ostettiin lahja, se liittyi jotenkin lapseen. Tavallaan mua ei ollut enää olemassa.
Niistä kaupan pakastemansikoistahan ei voi koskaan tietää mistä ne oikeasti on alunperin samoin kun mistään muistakaan marjoista. Ikinä en kaupasta osta pakastettuja marjoja.Toisekseen en ymmärrä ihmisiä jotka ostavat kaupasta mm.mustikoita ja puolukoita joita on metsät pullollaan ihan ilmaiseksi. En ole itsekään köyhä mut toihan on jo ihan naurettavaa.
Mansikat,mustikat,vadelmat,puolukat,viinimarjat,tyrnit,hillat ja karpalot kerään ja poimin aina itse ja pakastan. Saamme koko vuoden nauttia terveellisistä ja hyvistä marjoista.
Mä kokeilin viime kesänä ekan kerran pakastusta (olen vm-81) ja ostin 5 kg mansikoita ja pakastin. Ne tuli syötyä kolmessa viikossa.
Ei syksykään ehtinyt tulla kun mansikat oli jo loppu... Tuli vähän sellainen olo että kannattikohan nyt edes pakastaa. Paljon niitä edes pitäisi pakastaa että riittää pitemmäksi aikaa? En mä voi tunkea koko pakastinta täyteen mansikoita, mihin laitan muut ruoat sitten????
Mansikat on hyviä, sillä niitä pakastetaan meilläkin. Joku ylhäällä kirjoitti että ei säily hyvänä, et mustikka säilyy mutta en allekirjoita tuota.. Mansikat lohkoiksi ja ripsaus sokeria niskaan niin hyvä tulee.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:45"]SIIS 500 kg???? Onko hänellä omat hehtaaripellot vai miten selität tuon?
Ei voi ostaa kaupasta tuollaisia määriä! Yksi kilohan maksaa jo 6 euroa!
Kuka laittaa 3000 euroa mansikoihin???? Hyviähän ne on mutta ei mikään peruselintarvike ja välttämättömyys.
[/quote]
Eläkkeellä oleva viljelijä ja pellot alkaa 50 m ovelta. Haluatko kuulla myös pensasmustikoista, vadelmista, viinimarjoista, tyrnistä, omenoista, jne jne :)
Minä olen elänyt tähän mennessä äitini pakastemansikoiden varassa, mutta tänä talvena ostin pari pussia kaupasta. No totuushan oli, että ne kaupan oli niin hiton pahoja!!! Puolet ihan ihmeellisen makuisia. Joten pieni osa minusta kyllä ymmärtää tuota pakastusmeininkiä.
Mä olen myös luopunut pakkopakastamisesta, se vähän mitä tarvitse mansikoita kakkuun tai kiisseliin, oon ostanut kaupasta tarpeen mukaan. Mustikoita oon parina vuotena pakastanut pari pussillista kun oon tehnyt viime aikoina enempi mustikkapiirakkaa.
Kyllähän se oli kauheeta ensin varsinkin mun siskolleni (??). :D
Meillä pakastetaan kahdesta syystä; talven mittaankin mansikkaa kuluu aika paljon ja toisaalta kesällä syömme niin paljon mansikkaa, ettei sitä kannata ostaa yksittäisinä litroina. Ostan laatikko kerrallaan, siitä menee yleensä tuoreena noin puolet ja loput pakastan. Tällä lailla tulee ostettua ehkä 5-6 laatikollista kesässä.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:35"]
Pakastan itse marjat, koska ne on oleellinen osa meidän kotivaraa.
[/quote]
Eikö ne kotivarapakasteet saisi kaupastakin sinne omaan pakkaseen vähemmällä vaivalla? Mitä hintaeroksi tulee? -ap
[/quote]
Hintaeroksi tulee mansikoiden hinta. Omasta maasta ensin ja sitten sukulaiselta lisäksi. Sukulaisella on pieni mansikkatila, eikä hän ehdi kaikkea kerätä itse. Tienvarressa on kyltti, että mansikkaa itsepoimittuna, mutta ei siltikään kaikki mene. Soittaa sitten meidät noukkimaan pois, ettei mätäne. Ilmaiseksi saadaan hakea pois.
Ja siis meillä iso porukka ja marjaa kuluu vuodessa paljon!
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:48"]
Mansikat on hyviä, sillä niitä pakastetaan meilläkin. Joku ylhäällä kirjoitti että ei säily hyvänä, et mustikka säilyy mutta en allekirjoita tuota.. Mansikat lohkoiksi ja ripsaus sokeria niskaan niin hyvä tulee.
[/quote]
Hyi, just noin mun makuun ne mansikat pilataan. Anoppi tekee juuri noin ja niistä tulee sellaista tahmeaa mössöä. Sitten se antaa niitä meille ja syömättä jää.
Mun makuun mansikat kokonaisena pakasterasioihin ilmavasti ja pakkaseen eikä missään nimessä mitään sokeria siihen. Sitten syödään jäisinä siitä rasiasta.
Syön paljon mansikoita ja pakastan niitä sen kaksi laatikollista, enempää ei mahdu ja noi on syöty jo ennen joulua. Kaupan kotimaiset mansikat pakkasesta on ihan hyviä, niissä ei ole tota sokeria lillumassa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:46"]
Niistä kaupan pakastemansikoistahan ei voi koskaan tietää mistä ne oikeasti on alunperin samoin kun mistään muistakaan marjoista. Ikinä en kaupasta osta pakastettuja marjoja.Toisekseen en ymmärrä ihmisiä jotka ostavat kaupasta mm.mustikoita ja puolukoita joita on metsät pullollaan ihan ilmaiseksi. En ole itsekään köyhä mut toihan on jo ihan naurettavaa.
[/quote]
1. Miten voit ostaa kaupasta ylipäätään mitään, jos et luota pakkausmerkintöihin? Eivätköhän marjojen pakkausmerkinnät ole ihan yhtä luotettavia kuin vaikkapa hedelmien tai säilykeherkkusienten.
2. Kaikkien työssäkäyvien ihmisten vapaa-aika on rajallista. Monet arvostavat vapaa-aikaansa enemmän kuin muutamien eurojen säästöä vuotuisissa marjaostoksissa. Marjanpoiminnallehan saa suhteellisen yksinkertaisesti laskettua "tuntipalkan", ja ainakin minun tapauksessani se jäisi niin pieneksi, ettei sen takia kannata vaivautua itselleen epämieluisaan puuhaan. -ap
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:35"]
Pakastan itse marjat, koska ne on oleellinen osa meidän kotivaraa.
[/quote]
Eikö ne kotivarapakasteet saisi kaupastakin sinne omaan pakkaseen vähemmällä vaivalla? Mitä hintaeroksi tulee? -ap
[/quote]
Hintaeroksi tulee mansikoiden hinta. Omasta maasta ensin ja sitten sukulaiselta lisäksi. Sukulaisella on pieni mansikkatila, eikä hän ehdi kaikkea kerätä itse. Tienvarressa on kyltti, että mansikkaa itsepoimittuna, mutta ei siltikään kaikki mene. Soittaa sitten meidät noukkimaan pois, ettei mätäne. Ilmaiseksi saadaan hakea pois.
Ja siis meillä iso porukka ja marjaa kuluu vuodessa paljon!
[/quote]
Paljonko lasket työllesi arvoa? -ap
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:48"]
[/quote]
Hyi, just noin mun makuun ne mansikat pilataan. Anoppi tekee juuri noin ja niistä tulee sellaista tahmeaa mössöä. Sitten se antaa niitä meille ja syömättä jää.
Mun makuun mansikat kokonaisena pakasterasioihin ilmavasti ja pakkaseen eikä missään nimessä mitään sokeria siihen. Sitten syödään jäisinä siitä rasiasta.
Syön paljon mansikoita ja pakastan niitä sen kaksi laatikollista, enempää ei mahdu ja noi on syöty jo ennen joulua. Kaupan kotimaiset mansikat pakkasesta on ihan hyviä, niissä ei ole tota sokeria lillumassa.
[/quote] Jos sinne rasiaan laitetaan teelusikallinen sokeria niin ne mansikat ei lillu sokerissa :D sokeri myös auttaa mansikat säilyttämään vitamiininsa :)
Muakin usein naurattaa tuo mansikkapaniikki, mikä etenkin vanhemmilla ihmisillä tulee :D Mä pakastin muutamana vuotena, mutta totesin sen turhaksi. Ostan kaupasta sen mitä joskus tarviin, eli aika vähän. Mustikoita pakastan 40-50 litraa.
Olen niin monesti pettynyt kaupan pakastemansikoihin, että kyllä pakastan itse. Voin omin silmin tarkastaa jokaisen rasiaan päätyvän yksilön, ei tule raakileita, muotopuolia, kuivakoita tai homeisia joukkoon. Vain priima kelpaa. Mulla on tapana pakastaa kokonaisina, siivuina ja puolikkaina, kaupasta saa vain kokonaisena pakastettuja. Lisäksi teen omia marjasekoituksia pakkaseen, siinä on sitten kotimaista vattua, eikä mitä kusella kasteltua serbialaista. Mulla on hyvä toimittaja, saan valita parhaat päältä, ennen kuin loput päätyvät torille. Alle 1vrk poiminnasta ovat marjat jo pakkasessa. Pakastan kolme viiden kilon laatikollista.
35 jatkaa: ja tuo sokerin tunkeminen, se on ihan kauheaa! Anoppini myös on sitä mieltä, että sokeria on pakko laittaa ja sitten kukaan ei meillä syö niitä sokerimössömarjoja :( Itse en koskaan lisää sokeria pakastamiini marjoihin. Kaupan marjoissahan ne ovat tallella ilman sokeriakin.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:46"]
[/quote]
1. Miten voit ostaa kaupasta ylipäätään mitään, jos et luota pakkausmerkintöihin? Eivätköhän marjojen pakkausmerkinnät ole ihan yhtä luotettavia kuin vaikkapa hedelmien tai säilykeherkkusienten.
2. Kaikkien työssäkäyvien ihmisten vapaa-aika on rajallista. Monet arvostavat vapaa-aikaansa enemmän kuin muutamien eurojen säästöä vuotuisissa marjaostoksissa. Marjanpoiminnallehan saa suhteellisen yksinkertaisesti laskettua "tuntipalkan", ja ainakin minun tapauksessani se jäisi niin pieneksi, ettei sen takia kannata vaivautua itselleen epämieluisaan puuhaan. -ap
[/quote]
Säilykkeetkin ovat kyseenalaisia. Kannattaa hankkia tuoreena. Ja tietää itse mitä syö.
Käyn kyllä työssä ja vapaa-aikaa riittää hyvin myös marjametsään. Reipasta ulkoilua ja hyötyliikuntaa ja mukavaa yhdessä tekemistä koko perheelle.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:48"]
[/quote]
[/quote] Jos sinne rasiaan laitetaan teelusikallinen sokeria niin ne mansikat ei lillu sokerissa :D sokeri myös auttaa mansikat säilyttämään vitamiininsa :)
[/quote]
Ei, ei ja ei. Teelusikallinen? Mä en usko että edes anoppi nakkaa tollaista määrää sitä sokeria sinne. Tahmaista mössöä. Samahan se on, jos ne survoo johonkin kiisselliin (kuka syö kiisseliä kotona vapaaehtoisesti?) tai smoothieen tms. mutta ei ole mun makuun.
Vitamiinit tai ei, jos jää syömättä se tahmainen mössö, ei niistä vitamiineista mitään iloa ole kuitenkaan. Mutta mä olenkin enemmän happaman ystävä kuin makean. Maustamaton jugurtti ja kohmeiset mansikat siinä seassa. Parempaa kuin joku yltiömakea jäätelö.
Hah, mä pakastan laatikollisen joka vuosi ja vasta tää herätti mut, että oikeasti MIKSI?! Mä vihaan sitä pussittamista. Kiitos, nyt voin jättää tänä vuonna ostamatta ja helpottua :D