Pakonomainen mansikoiden pakastus
Äitini on sitä mieltä, että jokaisen täytyy perata ja pakastaa ainakin pari laatikkollista mansikoita talvea varten. Minunkin. Näin siitäkin huolimatta, että asun kerrostaloasunnossa ilman mitään arkkupakastimia tai muuta sellaista. Kun sanoin, etten aio pakasaa yhtään mansikoita, hän melkein hätääntyi ja lupasi ostaa minulle edes ne pari laatikkoa. Hän ei osaa mitenkään selittää tai perustella, miksi mansikoita ei vain voisi ostaa kaupasta, jos niitä sattuu talvella tarvitsemaan. Herttaista. :)
Onko teillä läheisiä, jotka pakastavat mansikoita tavan vuoksi? Pakastatteko itse?
Kommentit (69)
No on ne itse laitetut ainakin sata kertaa parempia kun nuo kaupan pakastealtaasta saatavat...just meni viimeiset rasiat kiisseliin,nyt täytyykin laittaa uusia ;) Meillä ainakin mukulat syö noita kovasti ihan pelkästäänkin.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:50"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:43"]
Sinä haluat maksaa kauppiaalle marjoista, joita itse saisit ilmaiseksi
[/quote]
Marjat ovat ilmaisia vain, jos ei anna työlleen ja ajalleen mitään arvoa. Voihan tuossa säästää, en sitä sano, mutta onko säästö riittävän suuri vaivannäköön verrattuna? Kyllä marjojen poimimisesta ja säilömisestä täytyy saada itsessään jotakin irti, että koko touhu kannattaa. Minä en saa, joten en myöskään marjasta tai pakasta! -ap
[/quote]
Minusta tuo on jotenkin älytön ajatus. Mikä sitten on ilmaista? Tuolla logiikalla ei mikään minkä eteen joudut näkemään vaivaa. Minulle marjat ovat ilmaisia jos voin käydä ne hakemassa ilman että minun täytyy maksaa niistä kenellekään mitään. Viinimarjatkin saan mielestäni ilmaiseksi kun saan käydä ne poimimassa sukulaistädin puskista. Ja porkkanat ja salaatit, jotka kasvatan, saan omasta mielestäni siementen hinnalla.
Ei siellä tarvitse viettää viikkokausia. Jo muutamassa tunnissa saat kerättyä paljon marjoja. Minusta se ei ole paljon kun ajattelet että saat puhtaita,tuoreita ilmaisia marjoja. Siitä voi tehdä koko perheen yhteinen mukava retki jolla on myös suuri hyöty. Kerkeää myös tehdä sen ulkomaanmatkankin ja harrastaa.
Mahdollisimman paljon pyrin tekemään itse. Vaatteita ostan kaupasta mutta teen myös itse.
Sinä haluat maksaa kauppiaalle marjoista, joita itse saisit ilmaiseksi ja jotka joku köyhä ja raukka aasialainen marjanpoimija on poiminut ja josta kauppias on hänelle aivan liian vähän maksanut saadakseen itselleen suuret voitot..
[/quote]
Niin tuota, mistä kuvittelet tietäväsi minun tapaani hankkia marjoja? Itse asiassa olen itse aika kova poimimaan marjoja teen sitä mielelläni. Mutta tuntuu sietämättömän typerältä ja ärsyttävältä jaella täällä yleismaailmallisia ohjeita mitä kenenkin pitää tehdä ja millä tavoin poimia marjansa. Löysätkää nyt hyvät tädit nutturaanne ja antakaa muiden elää omalla tavallaan! Kaikki eivät ole kuin sinä.
Ja ps. ne raukat marjanpoimijat tulevat tänne ihan omasta tahdostaan.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:51"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:33"]
On niiin wt:tä ostaa kaupan pakastealtaasta marjat. Samoin ku ne sokerilitkumehut kaupan hyllyltä.
Fiksut ihmiset keräävät itse marjat ja tekevät niistä terveellistä mehua.
[/quote]
Voiko olla typerämpää kommenttia?
On niiiin wt:tä olla käyttämättä järkeään ja juosta jonkun pakkomielteen tai ulkopuolelta tulevien paineiden vuoksi tekemässä asioita jotka eivät itseä kiinnosta tai joita ei tunne tarpeellisiksi.
Fiksu ihminen valitsee marjojensa ja mehujensa lähteeksi sen vaihtoehdon jonka haluaa eikä aseta itselleen turhia paineita vain siksi, että jonkun toisen mielestä kunnon ihmisen täytyy viettää kolme kuukautta metsässä samoten ja mehuja höyrystäen. Kaikki eivät edes käytä juurikaan marjoja, eikä se tee heistä yhtään sen huonompia ihmisiä.
On kuitenkin ymmärrettävää, että ihminen, joka on aivopesty järjettömien marjamäärien itsepoimimiseen ja on täten oppinut ajattelemaan, että hän saavuttaa suurta kunniaa satojen litrojen marjasaaliillaan, kokee kaiken tuon uurastuksen katkeroittamana tarvetta lytätä niitä, jotka valitsevat helpomman tien.
[/quote]
Ihan rauhassa vaan, ei tarvii hermostuu.
Ei siellä metsässä tarvii käydä ku sen päivän tai pari. Muutama tunti pakastamiseeen /mehun tekemiseen.
Eikä tarvita satojen litrojen saaliita. Riittää sopiva määrä.
Marjoja kyllä suosittelen kaikille. Osana monipuolista ruokavaliota.
(ne nimittäin saattaa helpottaa myös katkeruutta ja höllentää pipon kiristystä ;D;D )
Äitini säilöi koko lapsuuteni ajan arkkupakastimeen mansikoita ja mustikoita. Salaa söin tuoreempia päältä, vaikka fiksumpaa olisi tietysti ollut käyttää ensin ne vuoden -78 mustikat pois.
Sitten yhtenä kauniina päivänä arkkupakkanen meni rikki. Siitä itkun ja menetyksen määrästä päättelin että koko meidän perheemme varallisuus oli nyt näissä pakkasmarjoissa kiinni. Emme sitten kuitenkaan menettäneet kotia ja autoa, vaikka siltä se kyllä vaikutti. "Kaikki meni, KAIKKI!!"
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:58"]
Ei siellä tarvitse viettää viikkokausia. Jo muutamassa tunnissa saat kerättyä paljon marjoja. Minusta se ei ole paljon kun ajattelet että saat puhtaita,tuoreita ilmaisia marjoja. Siitä voi tehdä koko perheen yhteinen mukava retki jolla on myös suuri hyöty. Kerkeää myös tehdä sen ulkomaanmatkankin ja harrastaa.
Mahdollisimman paljon pyrin tekemään itse. Vaatteita ostan kaupasta mutta teen myös itse.
Sinä haluat maksaa kauppiaalle marjoista, joita itse saisit ilmaiseksi ja jotka joku köyhä ja raukka aasialainen marjanpoimija on poiminut ja josta kauppias on hänelle aivan liian vähän maksanut saadakseen itselleen suuret voitot..
[/quote]
Niin tuota, mistä kuvittelet tietäväsi minun tapaani hankkia marjoja? Itse asiassa olen itse aika kova poimimaan marjoja teen sitä mielelläni. Mutta tuntuu sietämättömän typerältä ja ärsyttävältä jaella täällä yleismaailmallisia ohjeita mitä kenenkin pitää tehdä ja millä tavoin poimia marjansa. Löysätkää nyt hyvät tädit nutturaanne ja antakaa muiden elää omalla tavallaan! Kaikki eivät ole kuin sinä.
[/quote]
Silti niille maksetaan aivan liian vähän vaikka tulevat omasta tahdostaan.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:58"]
[/quote]
[/quote]
Kannattaisiko sun harkita ettet tulisi tänne enään kun tuntuu noin sietämättömän typerältä ja ärsyttävältä? Relaa ja ota iisisti ni kyllä se siitä!!
No jo on saatu marjojen pakastamisestakin kamala ongelma aikaiseksi. Minä pakastan mansikoita joka vuosi ja joskus käyn itse ne poimimassakin itsepalvelutilalla. Sen mukaan mennään paljonko on aikaa ja energiaa. Mustikoiden kanssa sama juttu - jos huvittaa ja on aikaa, kerään itse 10-40 litraa, mutta jos se tuntuu muuhun aikatauluun sovitettuna mahdottomalta, metsässä on liian kuuma tai on jotain mikä estää keräämisen, voin aivan hyvin ostaa marjat torilta. Säästän rahat marjoihin sitten jostain muusta, ompelen vaikka itse jonkin vaatekappaleen, jossa pääsen vähemmällä tuskalla ja hiellä kuin hellemetsässä paarmansyöttinä ja talous pysyy silti vakaana ja saan hyvät marjat pakkaseen. Jos joskus tulee vuosi etten kykene marjastamaan ja pakastamaan, ostan pakastemustikat kaupasta - ja säästän ne rahat jostain muusta kulutuksesta. Mikään ei ole tosiaankaan ilmaista, sen olen huomannut kun pidän kasvimaata. Siihen sitoutuu paljon aikaa ja vaivaa, sekä se sitouttaa aloilleen, kasveja kun pitää kastella etenkin kasvukauden alussa. Samoin marjojenkeruu Helsinkiläiselle vaatii anoppilassa käyntiä ja niiden ihmissuhdekuvioiden sietämistä, usean kympin bensat, kieltäytymistä muista puuhista viikonlopuksi yms. Marjojen hankinta torilta tai kaupan pakastealtaasta voi monesti olla fiksumpaa kuin kykkiä itse metsässä. Eiköhän jokainen saa hyvällä omallatunnolla toimia just niin kuin haluaa :)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:33"]
On niiin wt:tä ostaa kaupan pakastealtaasta marjat. Samoin ku ne sokerilitkumehut kaupan hyllyltä.
Fiksut ihmiset keräävät itse marjat ja tekevät niistä terveellistä mehua.
[/quote]
Voiko olla typerämpää kommenttia?
On niiiin wt:tä olla käyttämättä järkeään ja juosta jonkun pakkomielteen tai ulkopuolelta tulevien paineiden vuoksi tekemässä asioita jotka eivät itseä kiinnosta tai joita ei tunne tarpeellisiksi.
Fiksu ihminen valitsee marjojensa ja mehujensa lähteeksi sen vaihtoehdon jonka haluaa eikä aseta itselleen turhia paineita vain siksi, että jonkun toisen mielestä kunnon ihmisen täytyy viettää kolme kuukautta metsässä samoten ja mehuja höyrystäen. Kaikki eivät edes käytä juurikaan marjoja, eikä se tee heistä yhtään sen huonompia ihmisiä.
On kuitenkin ymmärrettävää, että ihminen, joka on aivopesty järjettömien marjamäärien itsepoimimiseen ja on täten oppinut ajattelemaan, että hän saavuttaa suurta kunniaa satojen litrojen marjasaaliillaan, kokee kaiken tuon uurastuksen katkeroittamana tarvetta lytätä niitä, jotka valitsevat helpomman tien.