Pakonomainen mansikoiden pakastus
Äitini on sitä mieltä, että jokaisen täytyy perata ja pakastaa ainakin pari laatikkollista mansikoita talvea varten. Minunkin. Näin siitäkin huolimatta, että asun kerrostaloasunnossa ilman mitään arkkupakastimia tai muuta sellaista. Kun sanoin, etten aio pakasaa yhtään mansikoita, hän melkein hätääntyi ja lupasi ostaa minulle edes ne pari laatikkoa. Hän ei osaa mitenkään selittää tai perustella, miksi mansikoita ei vain voisi ostaa kaupasta, jos niitä sattuu talvella tarvitsemaan. Herttaista. :)
Onko teillä läheisiä, jotka pakastavat mansikoita tavan vuoksi? Pakastatteko itse?
Kommentit (69)
Joo olen huomannut saman kuin ap. Lisäksi täällä maalla lähes kaikilla on pakonomainen tarve tehdä viinimarjamehua. Kaikki kyselee, että kai teillä mehua on ja ovat antamassa aina muutamaa pullollista. Terveellistähän se on, mutta oon kai vaan niin laiska etten jaksa keittää vaikka itsellä muutama marjapensas.
Kylpeekö se niissä mansikoissa :D
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:36"]
Äitini pakastaa joka vuosi noin 500 kg (luitte oikein). En siis joudu tuota itse tekemään mutta ihmetys on suuri kun ne ei enää kelpaa. Olen syönyt noin miljoona kiloa mansikoita eikä yhtään enää koskaan.
[/quote]
Hassu ajatus.
Minulla on neljätoista arkkupakastinta täynnä mansikoita, koska syön toisinaan pakastemarjoja.
Tää liittyy varmaan jotenkin muinaiseen keräilytalouteen ja geeneihin tai johonkin.
Ihmisen on turvallisempi olla, kun on talven varaksi mansikoita. Tai sieniä. Tai edes polttopuita.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:46"]
Mulla tulee mansikoista aina mieleen yks syntymäpäiväni. Olen syntynyt heinäkuussa.
Olin kutsunut vanhempani kahville, he tulivat mansikkalaatikon kanssa antaen sen mulle synttärilahjaksi. Sanoivat kuitenkin, että tässä on lapselle vitamiineja talveksi.
Näin se meni heti lapsen syntymän jälkeen, jos mulle ostettiin lahja, se liittyi jotenkin lapseen. Tavallaan mua ei ollut enää olemassa.
[/quote]
Lapselle vitamiineja talveksi, eli sinulle. Sinähän olet heidän lapsi.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:12"]
Joo olen huomannut saman kuin ap. Lisäksi täällä maalla lähes kaikilla on pakonomainen tarve tehdä viinimarjamehua. Kaikki kyselee, että kai teillä mehua on ja ovat antamassa aina muutamaa pullollista. Terveellistähän se on, mutta oon kai vaan niin laiska etten jaksa keittää vaikka itsellä muutama marjapensas.
[/quote]
Allekirjoitan täysin tuon mehuasian. Täällä kaikilla on pihat täynnä pensaita ja mehua tehdään joka torpassa ja sitä myös jaellaan niille kenellä ei ole.
Mulla ei ole mehumaijaa, mutta muutama marjapuska kyllä. Pakastan vähän marjoja ja loput vien anopin naapurille. Mä rakastan itse tehtyä herukkamehua ja anopin naapuri tekee sitä aina paljon ja ahkerasti. Hän pitää meidän porukan mehussa ja hilloissa. Aivan huippu mummeli ja en todella tiedä mihin joudun kun hänestä aika jättää.
Tuo on ihan legendaa että sokeri säilyttää marjojen vitamiinit. Ihan yhtä valhetta kuin sekin että ruisleipä on terveellistä. Sokeria kun pitää tunkea joka paikkaan
On niiin wt:tä ostaa kaupan pakastealtaasta marjat. Samoin ku ne sokerilitkumehut kaupan hyllyltä.
Fiksut ihmiset keräävät itse marjat ja tekevät niistä terveellistä mehua.
Toisekseen en ymmärrä ihmisiä jotka ostavat kaupasta mm.mustikoita ja puolukoita joita on metsät pullollaan ihan ilmaiseksi. En ole itsekään köyhä mut toihan on jo ihan naurettavaa.
Mansikat,mustikat,vadelmat,puolukat,viinimarjat,tyrnit,hillat ja karpalot kerään ja poimin aina itse ja pakastan. Saamme koko vuoden nauttia terveellisistä ja hyvistä marjoista.
[/quote]
Mitä kohtaa et ymmärrä? Vietät itse aikaa viikkokausia metsässä poimimassa marjoja. No kuule, kaikilla ei ole sellaiseen aikaa taikka mahdollisuutta. Tai sitten he priorisoivat vaikkapa ulkomaanmatkailua tai jotain muuta harrastusta tai jotain muuta ajanviettotapaa marjanpoimintaa korkeammalle. Jotkut myös maksavat mielellään jonkun muun tekemästä työstä. Kehräätkö myös langat itse ja valmistat vaatteet ja kankaat? Kasvatat ja kuivatat maustekasvit ja teet kaikki mehut itse? Et osta valmiita leipomuksia saatika eineksiä jne. Täysin sama asia.
Muistan itse kun lupauduin auttamaan tätiäni perkaamaan mansikoita pakkaseen ja kun pääsin sinne niin niitä oli sellainen 40 litran saavillinen. Loppujen lopuksi keiteltiin suurin osa siitä hilloksi kun tätini 500 litran ja 300 litran pakastimet olivat jo niin täynnä ettei niihin tuota saavillista enää saanut survottua :D
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:20"]Tää liittyy varmaan jotenkin muinaiseen keräilytalouteen ja geeneihin tai johonkin.
Ihmisen on turvallisempi olla, kun on talven varaksi mansikoita. Tai sieniä. Tai edes polttopuita.
[/quote]
Kyllä, mietin samaa. Perheen elanto turvattu, lapset pysyy hengissä taas yhden talven.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:35"]
Toisekseen en ymmärrä ihmisiä jotka ostavat kaupasta mm.mustikoita ja puolukoita joita on metsät pullollaan ihan ilmaiseksi. En ole itsekään köyhä mut toihan on jo ihan naurettavaa.
Mansikat,mustikat,vadelmat,puolukat,viinimarjat,tyrnit,hillat ja karpalot kerään ja poimin aina itse ja pakastan. Saamme koko vuoden nauttia terveellisistä ja hyvistä marjoista.
[/quote]
Mitä kohtaa et ymmärrä? Vietät itse aikaa viikkokausia metsässä poimimassa marjoja. No kuule, kaikilla ei ole sellaiseen aikaa taikka mahdollisuutta. Tai sitten he priorisoivat vaikkapa ulkomaanmatkailua tai jotain muuta harrastusta tai jotain muuta ajanviettotapaa marjanpoimintaa korkeammalle. Jotkut myös maksavat mielellään jonkun muun tekemästä työstä. Kehräätkö myös langat itse ja valmistat vaatteet ja kankaat? Kasvatat ja kuivatat maustekasvit ja teet kaikki mehut itse? Et osta valmiita leipomuksia saatika eineksiä jne. Täysin sama asia.
[/quote]
Ei siellä tarvitse viettää viikkokausia. Jo muutamassa tunnissa saat kerättyä paljon marjoja. Minusta se ei ole paljon kun ajattelet että saat puhtaita,tuoreita ilmaisia marjoja. Siitä voi tehdä koko perheen yhteinen mukava retki jolla on myös suuri hyöty. Kerkeää myös tehdä sen ulkomaanmatkankin ja harrastaa.
Mahdollisimman paljon pyrin tekemään itse. Vaatteita ostan kaupasta mutta teen myös itse.
Sinä haluat maksaa kauppiaalle marjoista, joita itse saisit ilmaiseksi ja jotka joku köyhä ja raukka aasialainen marjanpoimija on poiminut ja josta kauppias on hänelle aivan liian vähän maksanut saadakseen itselleen suuret voitot..
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:24"]
Tuo on ihan legendaa että sokeri säilyttää marjojen vitamiinit. Ihan yhtä valhetta kuin sekin että ruisleipä on terveellistä. Sokeria kun pitää tunkea joka paikkaan
[/quote]
Perustelepa vielä.
Onkohan mansikanpakastaja ja laatikonpaistaja sukulaissieluja? Itse ihmettelen joulun aikaan sitä hirvittävää tohinaa, mitä joululaatikoitten ympärille saadaan aikaiseksi. Jotkut paistaa niitä yötä myöten kuolemanväsyneinä.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:24"]
[/quote]
Silloin tällöin syöty ruisleipäpalanen osana monipuolista ja ravintorikasta ruokavaliota ON terveellistä.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:32"]Tunnen tämän mansikanpakastaja-ihmistyypin. Olen hämmästellyt ihan samaa, miksi jotkut ovat kauhean stressaantuneita jostakin MANSIKOISTA!? Sitten kun pakastaminen on tehty, niin nämä ovat niiiiin huojentuneita, kun NYT on mansikat pakkasessa. Ihan kuin jokin suurikin saavutus tai urakka olisi saatu päätökseen.
Itse en pakasta yhtäkään mansikkaa. Menettävät pakkasessa sekä maun että rakenteen. Kerään sen sijaan mustikoita ja metsävadelmia koko talven tarpeiksi.
[/quote]mitenköhän pakastit mansikkasi?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:45"]
Onkohan mansikanpakastaja ja laatikonpaistaja sukulaissieluja? Itse ihmettelen joulun aikaan sitä hirvittävää tohinaa, mitä joululaatikoitten ympärille saadaan aikaiseksi. Jotkut paistaa niitä yötä myöten kuolemanväsyneinä.
[/quote]
Se että sinä paistat niitä kuolemanväsyneenä yötä myöten, ei tarkoita että kaikilla se olis niin. Suurin osa ihmisistä käyttää siihen sen muutaman tunnin ja saavat joulupöytään maukkaan ja tuoreen laatikon.
Ihan vapaasti saa valita myös sen kaupan lisäainelaatikon.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:43"]
Sinä haluat maksaa kauppiaalle marjoista, joita itse saisit ilmaiseksi
[/quote]
Marjat ovat ilmaisia vain, jos ei anna työlleen ja ajalleen mitään arvoa. Voihan tuossa säästää, en sitä sano, mutta onko säästö riittävän suuri vaivannäköön verrattuna? Kyllä marjojen poimimisesta ja säilömisestä täytyy saada itsessään jotakin irti, että koko touhu kannattaa. Minä en saa, joten en myöskään marjasta tai pakasta! -ap
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:45"]
[/quote]
Ehdottomasti on. Lanttujen keittäminen aloitetaan 20 litran kattiloissa Syyskuussa ja sosetta pakastetaan. Laatikoita paistetaan ainakin 10 isoa vuokaa per sortimentti. Laatikoita syödään Joulukuun alusta Tammikuun loppuun.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:35"]
Pakastan itse marjat, koska ne on oleellinen osa meidän kotivaraa.
[/quote]
Eikö ne kotivarapakasteet saisi kaupastakin sinne omaan pakkaseen vähemmällä vaivalla? Mitä hintaeroksi tulee? -ap
[/quote]
Hintaeroksi tulee mansikoiden hinta. Omasta maasta ensin ja sitten sukulaiselta lisäksi. Sukulaisella on pieni mansikkatila, eikä hän ehdi kaikkea kerätä itse. Tienvarressa on kyltti, että mansikkaa itsepoimittuna, mutta ei siltikään kaikki mene. Soittaa sitten meidät noukkimaan pois, ettei mätäne. Ilmaiseksi saadaan hakea pois.
Ja siis meillä iso porukka ja marjaa kuluu vuodessa paljon!
[/quote]
Paljonko lasket työllesi arvoa? -ap
[/quote]
Miksi kaikelle pitää olla jokin rahallinen arvo? Miksei vaan voi arvostaa esim laatua? On hullua jättää käypäinen ravinto mätänemään peltoon, kun sen voi sieltä hakea pois ja syödä. Keräämme myös itse mustikat ja puolukat metsästä, se on mukavaa ajanvietettä perheen kanssa luonnonhelmassa ja sille ei voi laittaa hintalappua.