Pottatreenit - minkä ikäisenä ??
Kommentit (52)
Tyttö oli 1,5 vuotias kun yritin ekoja kertoja potalle opettaa, kauhea huuto. Sitten 6 viikkoa myöhemmin tyttö meni itse potalle. Ja tämän jälkeen ei enää vaippoja ois tarvinnut, mutta pidin niitä kyllä kun jonnekin mentiin, kun oli talvi.
lapsi oppii kuivaksi viikossa sit kun sil on siihen ymmärrystä.Minulla on muutakin tekemistä kuin istuttaa pientä vauvaa potalla käytän senkin ajan muuhun.Lapset oppineet kuivaksi 2,5v ja heti myös yökuivia ei oo tarvinnu kuluttaa aikaa potatteluun sen enempää toki 2v alettiin istumaan potalla silloin tällöin,muttei mitenkään säännöllisesti,lopulta lapsi vaan halus mennä potalle ja vaipat jäi pois kun rupesivat pysymään kuivina,eikä tarvinnu pyyhkiä pissoja lattialta eikä pestä pissasia housuja kun vaippa oli loppuunasti.
Mielestäni on hyvä aika kun lapsi on n. 1,5v.
Meillä meni tytön kanssa viikko niin osasi mennä omatoimisesti itse asioille pottaan tai kertoa ulkona hädästään.
Poika oppi myös 1,5v mutta vahinkoja tuli pidempään ja itse ilmoittaa kakan , mutta pissalle pitää yleensä muistuttaa, pidätellä kyllä osaa mutta ei ole kovin omatoiminen joitain kertoja lukuun ottamatta. Helppoa se alkuun ei ole, ja pissoja siivottiin ahkeraan. Vaipat otin aloituksen yhteydessä kokonaan pois.
Tollot voi pitää lapsiaan vaipoissa vaikka vielä kouluiässä. Oksettavaa jos vaikka kolmivuotiaalle vaihdetaan kakkavaippaa :\.
Minulta kysyttiin pojan 10 kk neuvolassa, että jokos on pottaa otettu käyttöön. Eli varmaankin ihan passeli ikä alkaa totuttamaan. Poika on nyt 1-vuotias ja käytän potalla unien ja ruokailujen jälkeen. Kakat tulee pottaan, koska vatsa toimii säännöllisesti :). Pissakin tulee parisen kertaa päivässä.
Mäkään en ymmärrä, miksi lasta istutetaan potalla alle 1-vuotiaana. Suurinpiirtein 1,5-vuotiaana lapsella alkaa olla jotain edellytyksiä oppia kuivaksi. Meillä on aloitettu potalla käynti 1v.4kk-1v.6kk iässä ja lapset ovat oppineet tosi aikaisin kuivaksi.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 22:07"]Tollot voi pitää lapsiaan vaipoissa vaikka vielä kouluiässä. Oksettavaa jos vaikka kolmivuotiaalle vaihdetaan kakkavaippaa :\.
[/quote]
Mun poika kakkasi vaippaan 4-vuotiaaksi vaikka oli ihan kuiva eli pissasi pöntölle. Oli paha ummetus josta jäi kammo kakkaamiseen ja vaippa oli ainoa mihin jotenkin suostui kakkaamaan. Mun mielestä oksettavampaa, kuin kakkavaippa, oli katsoa kauhuissaan kakkaa panttaavaa lasta. Mentiin lapsen tahtiin ja 4-vuotiaana rohkaistui lopulta pöntölle.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 22:07"]Tollot voi pitää lapsiaan vaipoissa vaikka vielä kouluiässä. Oksettavaa jos vaikka kolmivuotiaalle vaihdetaan kakkavaippaa :\.
[/quote]
Mun poika kakkasi vaippaan 4-vuotiaaksi vaikka oli ihan kuiva eli pissasi pöntölle. Oli paha ummetus josta jäi kammo kakkaamiseen ja vaippa oli ainoa mihin jotenkin suostui kakkaamaan. Mun mielestä oksettavampaa, kuin kakkavaippa, oli katsoa kauhuissaan kakkaa panttaavaa lasta. Mentiin lapsen tahtiin ja 4-vuotiaana rohkaistui lopulta pöntölle.
[/quote]
Tuossa toimit valitettavasti täysin väärin. Lapsen olisi hyvä kakata vähintään joka toinen päivä, mieluummin joka päivä. Lapsen panttaaminen pitää hoitaa kuntoon esim. Pegorionilla. Lapsi pelkää sitä, jos kakkaaminen on joskus sattunut, kun on kovalla. Sellaiseen täytyy hakea hoitoa eikä pitää lasta vaipoissa 4-vuotiaaksi. t.lääkäri
5 kk vanhana aloitettiin, aamupissat aina pottaan (ns roikotin vauvaa potan yläpuolella, kun ei osannut istua vielä), 1½-vuotiaana oli täysin kuiva.
Vaipat jätin kun tyttö 2,5-v. Heti kuiva, sekä päivät että yöt. En siis liian aikaisin alkanut hötkyilemään :)
Ei sen kummemmin treenailtu.Rupesi kuivaksi 3v. 2kk, ja oppi sen päivässä.En ole stressannut kun pelkäsi pienenä pottaa ja vessanpönttöä.Pönttöä pelkää vieläkin.
meillä aloitettiin pottatreenit 2v2kk eli eli ihan pari viikkoa sitten =)
1v3kk treenaa kolmesti päivässä, yksi kakka saatiin pottaan eilen. :D
Jos se pottailu on niin kamalan vaivalloista, niin miten te monen lapsen vanhemmat olette viitsineet vaihtaa lapsiltanne vaipat? Vaipanvaihdon yhteydessä minä olen vauvojani aina hetken istuttanut. Ekan kohdalla ei ollut muuta kuin aikaa, ja toka istui aina samaan aikaan kuin esikoinenkin. Siinä luettiin jokin pieni kirja tms.
Vaippoja säästyi hurjasti.
Olisko ollut 8 kk? Aamupissat, ruokalun jälkeen, iltapäiväunien jälkeen, iltaunia ennen.
Vierastan tuota "pottatreeni" sanaa. Ehkä se on treenaamista 2,5-3-vuotiaan kohdalla, mutta 8 kk ikäiselle se ei todellakaan ole mitään treeniä.
Meidän lapset on laitettu potalle kun ovat osanneet istua kunnolla. Potallaistuskelu ruokien ja unien jälkeen on ollut kiva, päiväohjelmaan kuuluva rutiini. Tosi nopeasti lapset ovat oppineet tekemään kakat pottaan. Ei siis ole tarvinnut juurikaan putsata kakkapeppuja yli vuodenikäisiltä. Minusta tämä kertoo jo sen että lapsi HALUAA kakata mieluummin pottaan kuin vaippaan.
Tyttö oppi täyskuivaksi ihmeekseni täysin harjoittelematta 1,5-vuotiaana. Vaippoja ei vaan enää kastunut kun teki kaikki tarpeensa pottaan. Alkoi tuntua niin hassulta laittaa aina se sama kuiva vaippa takaisin, joten lopulta uskottiin että vaippja ei todellakaan tarvita. Vahinkoja sattui tämän jälkeen pari.
Poika kävi mielellään potalla, ja aina sinne tuli tuotostakin, mutta oppi mielestäni kunnolla täyskuivaksi (=voi rauhassa olla vaikka kaupassa ilman vaippaa, ei tarvitse ryntäillä vessaan ja pitää varavaatteita mukana) ehkä 3-vuotiaana.Jo 2-vuotiaana oli ilman vaippaa päivähoidossakin (pph:n aloitteista, paitsi unilla oli vaippa), mutta häntä piti tuolloin mielestäni vähän vahtia ja sanoa usein että käydäänpä nyt vessassa. Vahinkoja sattui silloin tällöin (ei kuitenkaan tietenkään viikottain) päivällä 2-3-vuotiaana ja yöllä 3-4-vuotiaana.
Lapset ovat nyt jo koululaisia, eikä aikaisesta "treenistä" näy ainakaan vielä mitään haittoja. Samoin me vanhemmat näin 70-luvun lapsina on aikanaan laitettu potalle aikaisin, ja ihan normaaleja olemme.
Olisi ollut 70-luvulla ennenkuulumatonta että 3 v olisi ollut niissä harsovaippasysteemeissä. Miten ihmeessä sen ikäiselle enää olisi saanut sitä harsoa viriteltyäkään? Mitenköhän ihan oikeasti tuolloin toimittiin "isojen" lasten kanssa jotka tarvitsivat vaippaa (olihan sellaisia varmasti)? Tietääkö kukaan?