Julkinen terveydenhuolto oli yllätys
Meillä ollaan vuosia käytetty pelkästään yksityistä terveydenhuoltoa, jos neuvolaa ei lasketa. Oltiin kuitenkin juuri lomalla, kun lapsi sairastui ja lähin lääkäri sen paikkakunnan terveyskeskuksessa.
Oon ihan yllättynyt miten hyvin asiat toimi julkisella puolella. Aamulla soitto terveysasemalle, lääkäriaika lapselle parin tunnin päähän, lääkäri minuutilleen ajoissa, sieltä labraan antamaan näytteitä ja alle 12-vuotiaat suoraan jonon ohi.
Meni kaiken kaikkiaan 20 minuuttia aikaa. Pelaako julkinen terveydenhoito nykyään näin hyvin vai oliko meillä tuuria?
Kommentit (63)
No leuan sieni-infektio nyt ei mitenkään kuluu päivystykseen eikä varsinkaan ulkokuntalaiselle...Voi luoja miten typerää porukkaa. Kotikuntasi ei todellakaan halua maksaa siitä, että joku pölvästi ei tajua mitä tarkoittaa akuutti vaiva. Tämän takia siellä päivystyksessä jonoja on, kun nämä "mullekaikki heti nyt maksan veroja olen numero yksi joka paikassa"-tyypit siellä viihtyy liian hyvin ja oikeasti sairaat odottaa näiden euroopan omistajien takia.
T. päiv.sh
Mielestäni pk-seudulla käydessä yksityisellä käynti on turhaa ja hidastaa erikoissairaanhoidon piiriin pääsyä. 3 yliopistosairaalaa antaa kuitenkin maailmanlaajuisestikin ensiluokkaista hoitoa, ja sinne pääsee käymällä ensin terveysasemalla ja sitten lähete, jos tarve on. Kävin juuri viime viikolla pahan migreenin vuoksi aamulla päivystyksessä (pääsin heti) ja sitten lähete magneettiin Jorviin ja neurologille.
Työterveyden kautta (mehiläinen) ne tuppaa pallottelemaan niillä omilla erikoislääkäreillään, ja sitten tulee se lähete vasta. Kokemusta on ja en oo tykännyt.
Mikään yksityinen asema ei pysty tarjoamaan niitä laitteita, valmiuksia ja pelejä ja vehkeitä, mitä Jorvista, Meilahdesta jne löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella ottaa päähän se neljännen vuoden kandien tk-harjoittelu. Siellä istuu joku punasteleva finninaama, joka sanoo, että ai en mä tiedä vielä muista rakkovaivoista ku tosta virtsatieinfektiosta mutta anna ku mä vähän googlaan. Joo, minä kyllä olen googlannut ne ihan samat sivut siinä toivossa, että sieltä löytyisi oireisiin sopiva taudinkuva, mutta kun ei ole löytynyt, niin olen mennyt lääkäriin tutkittavaksi. Sitten se kandi ähkii ja puhkii ja sanoo, että kannattaa varmaan odottaa syksyyn, että toi vakilääkäri tulee takas. Perässä seuraa muutaman kympin lasku.
Kesälomakauden ulkopuolella palvelu pelaa kiitettävästi.
Tuskin googlaat samoja sivuja kuin lääkäri, joka pääsee Terveysportin lääkärin tietokantaan tai intranettiin.
Mä olen todennut että on tuurista kiinni julkisella ja yksityisellä puolella. Yksityisellä olen kuullut vähättelyä ja saanut todella huonoa palvelua. Samoin on käynyt julkisella. Yksityisellä sen voi vaan "kostaa" olla menemättä takaisin.
Noin kuukausi sitten menin yksityiselle oireiden vuoksi ja hän teki lähetteen julkiselle koska he eivät voineet tehdä jatkptutkimuksia. Sieltä he yhteistyössä saivat aikaiseksi hoidon. Tämä oli loistava kombinaatio.
Kokemuksia tältä kesältä 3v ja 6v lasten kanssa.
Öisin narskutteleva lapsi alkoi valitella päänsärkyjä muutamana päivänä viikossa, soitin maanantaina ajanvaraukseen, saatiin aika oikonistiimiin torstaiksi.
Hammaslääkäri epäili kireää kielijännettä, päästiin puheterapeutin arvioon heinäkuussa 2 viikon odotusajalla.
Lapselle ilmestyi borrelioosi-ihottumat, mentiin päivystykseen, jonotettiin ilmoittautumiseen noin vartti, päästiin siitä suoraan jonon ohi lääkärille, lääkäri teki tutkittuaan lähetteen erikoisairaanhoitoon, siirrytään kerroksesta toiseen erikoissairaanhoidon ilmoittautumiseen, odotetaan ehkä minuutti, jonka jälkeen vastaanottava sh saattaa saman käytävän lastenpäivystykseen, jossa seuraava sh ottaa tarkemmat esitiedot. Tässä välissä jouduttiin odottamaan ehkä 15-20min. kun lääkäreillä oli vuoronvaihto, sit päästiin lääkäriin, kokonaisuudessa reissuun meni 2h.
Huomasin lapsella hampaissa plakkia/värjäymää, soitin aamusta, saatiin suuhygienistille aika samalle iltapäivälle.
Aiemmin korvatulehduksissa yms. on saatu aika omaan lähiterveyskeskukseen samalle aamupäivälle, ajat saattaa olla max. vartin myöhässä, kerran meni pidempään kun lääkäri odotti potilaan kanssa ambulanssia. Reissussa (Nokialla) on asioitu päivystyksessä ja palvelu meni juuri noin kuin aloittaja kuvaa (omassa kotikaupungissa päivystykseen ei varata aikoja, vain mennään paikalle ja jonotetaan, mutta tää on tosiaan tarvinnut tehdä vain sen borrelioosin kanssa, muuten on saatu akuuttiaika "omalääkärille").
Terveyskeskuksissa on joskus ollut kiireen tuntua, muuten on aina saatu oikein hyvää ja perusteellista ja lapsen huomioivaa palvelua <3
(Itselle ajan saaminen onkin sitten toinen juttu, mutta lasten asioissa ei voi valittaa!)
Vierailija kirjoitti:
Viime kesänä oltiin kaverin kanssa mökillä jossain Uudenkaupungin lähellä. Mulla alkoi sellainen toistuva sieni-infektio tms leuassa. Tiesin kyllä mistä kyse kun oli ollut ennenkin. Mentiin paikalliseen sairaalan terveyskeskukseen tai päivystys mikä se on... ei mitään ruuhkaa keskellä kesää autiota kuin mikä, lääkäri oli 15 min myöhässä kun ei jaksanut kävellä kahvitunnilla ajoissa, ei anteeksipyyntöä tai selitystä. Sitten kun tutki vaivaa, ei välittänyt mitään siitä mitä kerroin vaivan olleen ja esiintyneen aimmmin. Teki väärän diagnoosin arroganttisuuttaan. Ja sain reseptin. Sitten myöhemmin apteekissa kaverin kanssa huomattiin että eikös toi lääke ole johonkin allergiaan tms... ja ostin apteekista oikeaa lääkettä jota saikin ilman reseptiä. Ihan vitun turha reissu edes sinne sairaalaan ja junttilääkäri teki väärän diagnoosin siitä huolimatta että kerroin mistä on kyse.
Onko sinulla partasieni?
Asun Järvenpäässä ja täällä on julkinen puoli toiminut aina moitteetomasti. joskus 30 vuotta sitten joutui odottomaan päivystyksessä pitkään.
Loistavia ovat vastaanoton hoitajat, jotka tutkivat potilaan jo lähes valmiiksi ja lääkärin ei tarvitse juurikaan tuumailla, kun labrat ja sydänfilmit yms ovat valmiiksi otettu.
Vierailija kirjoitti:
Täällä annetaan ristiriitaista tietoa. Kaupungin nettisivuilla lukee että lääkäriajat voi varata soittamalla tai netissä mutta sitten kun yrität et voi vaan sanotaan että tule ottamaan vuoronumero ja jonottamaan hoitajalle. Ja tietenkin Jos et ole jo ollut jonottamassa 7.30 numerokoneen edessä joudut istumaan odottamassa puoli päivää. Sielä sitten tietenkin pöpöt jyllää kun istut mahatautisten ja flunssaisten keskellä useita tunteja. Lopulta kun pääset sisään tapaat sen työhönsä kyllästyneen hoitajan joka kutsuu lääkärin paikalle vain jos on pää kainalossa.
”Jos kaikki muut kuin erityisryhmiin kuuluvat, kiireetöntä aikaa haluavat/tarvitsevat asiakkaat ohjataan tai velvoitetaan hakeutumaan kategorisesti henkilökohtaisesti paikan päälle terveysasemalle tai hyvinvointikeskukseen silloin, kun asiakas tarvitsee vastaanottoajan lääkärille, palveluiden järjestäminen ei kaikilta osin ole potilaslain 3 §:n hyvän hoidon ja hallintolain 7 §:n palveluperiaatteen mukaista.”
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oikeusasiamies-moittii-oulun-terveysp…
14.6.2010
Dnro 1127/4/08
Ratkaisija: Oikeusasiamies Petri Jääskeläinen
Esittelijä: Vanhempi oikeusasiamiehensihteeri Kaija Tanttinen-Laakkonen
HOITOTAKUUN TOTEUTUMINEN PERUSTURVAKUNTAYHTYMÄ KARVIAISESSA
Hoitotakuuvelvoitteita koskevilla kansanterveyslain säännöksillä ei ole ollut tarkoitus estää potilaita pääsemästä lääkärin vastaanotolle. Hallituksen esityksessä todetaan asiasta seuraavaa: "Potilas voi saada hoidon tarpeestaan lääkärin arvion jo nykyisin voimassa olevan lainsäädännön kautta. Potilaslain 6 §:ssä on säännös siitä, että potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Tähän sisältyy myös se, että potilas voi saada myös lääkärin arvion hoidon tarpeestaan"
3.10.2012
Dnro 2634/4/11
Ratkaisija: Oikeusasiamies Petri Jääskeläinen
Esittelijä: Esittelijäneuvos Kaija Tanttinen-Laakkonen
HOITOON PÄÄSYN VAIKEUDET JYVÄSKYLÄN TERVEYSKESKUKSESSA
Hoitotakuuvelvoitteita koskevilla kansanterveyslain säännöksillä ei ollut tarkoitus estää potilaita pääsemästä lääkärin vastaanotolle. Hallituksen esityksessä todetaan asiasta seuraavaa: "Potilas voi saada hoidon tarpeestaan lääkärin arvion jo nykyisin voimassa olevan lainsäädännön kautta. Potilaslain 6 §:ssä on säännös siitä, että potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Tähän sisältyy myös se, että potilas voi saada myös lääkärin arvion hoidon tarpeestaan"
Vierailija kirjoitti:
Meillä homma ulkoistettu ja ostettu Atttendolta. Normijuttu menee niin, että yritän soittaa polille - kukaan ei vastaa pariin tuntiin. Kyllästyn ja menen jonottamaan lapsen kanssa - otan vuoronumeron ja jonotan sairaanhoitajalle 2-3 tuntia. Sitten mahdollisesti lääkäriin, jolle saan ajan ehkä 3-4 tunnin päähän. Kun kello tulee 15.30, ilmoitetaan asiakkaille, että menkää 35 km päähän päivystyspolille, tänään ei enää lääkäri ota vastaan.
Mahdat kuulua Kotkan Ks:n piiriin. Otan osaa.
Kokemuksia Mikkelin Ks:n päivystyksestä ja Hyvinkään päivystyksestä ja molemmissa tehdään super hienoa työtä.
Vierailija kirjoitti:
En tosta laadusta osaa sanoa, kun mä oon elänyt siinä luulossa, että samat lääkärit saattaa työskennellä sekä yksityisellä että julkisella puolella. Lähinnä parasta on ollut se nopeus ja ettei tarvitse jonottaa. Aikuiset ollaan päästy töiden kautta käyttämään yksityisiä ja lapsilla vakuutukset.
Tietääkö joku miten päivystyksessä toimitaan julkisella puolella, otetaanko lapset jonon ohi vai onko paikkakuntakohtaista?
Lapsia ei pitäisi ottaa jonon ohi.
Luin äskettäin, että julkisenpuolen hammashoidossa menetetään miljoonia euroja peruuttamattomien aikojen vuoksi. Miten voi olla niin vaikeaa peruuttaa aika, jos se ei jostain syystä käy? En usko että ihmisille tulee jatkuvasti yllättäviä menoja. Onko elämänhallinta hukassa?
Kävin nyt kesällä ensimmäistä kertaa terveyskeskuksessa aikuisena, ja olin yllättynyt, kuinka hyvin homma toimi, kun kauhutarinoita kuulee koko ajan.
>Soitto terveyskeskukseen -> Aika samalle päivälle -> Lääkäri teki kaikki perustutkimukset ja kirjoitti vielä lähetteen erikoislääkärille, vaikka oli melko varma mistä oli kyse eikä tutkimuksissa ollut mitään poikkeavaa.
Erikoislääkäriin pääsyn piti kestää melko pitkään, mutta sain soiton jo kahden viikon päästä. Tämä oli ostopalveluna yksityiseltä sairaalalta toteutettu. Sielläkin kaikki meni sujuvasti ja diagnoosiksi varmistui se, mitä tk-lääkärikin oli veikannut.
Eniten hämmennyin siitä, kuinka nopeasti pääsin hoitoon, ja siitä, että sain vielä lähetteen jatkotutkimuksiin vaikka homma vaikutti tk-käynnin jälkeen melko selvältä.
Helsinki kyseessä.
Yksityisellä hoidan yhtä toista asiaa ja ihan hyvää palvelua saa, mutta maksaahan se käynti ihan pirusti jostain perustutkimuksesta ja reseptin uusimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus toimii, joskus ei. Oltaisiin tarvittu omasta terveyskeskuksesta aika pientä 15 min operaatiota varten lapselle kesäkuun alussa, mutta ensimmäinen vapaa toimenpideaika löytyi elokuun lopusta. Terkkuja Tampereelta.
Oliko vaiva akuutti vai miksi ei voinut odottaa kahta kuukautta?
Mitään hoitoa ei pidä joutua odottamaan kahta kuukautta. IKINÄ!!!
Vierailija kirjoitti:
Luin äskettäin, että julkisenpuolen hammashoidossa menetetään miljoonia euroja peruuttamattomien aikojen vuoksi. Miten voi olla niin vaikeaa peruuttaa aika, jos se ei jostain syystä käy? En usko että ihmisille tulee jatkuvasti yllättäviä menoja. Onko elämänhallinta hukassa?
Kyse ei ole siitä että jättää tahallaan peruuttamatta. Se nimittäin maksaa paljon. Syy on siinä että ne ajat voi mennä puolenkin vuoden päähän ja unohtaa siinä ajassa vaikka sen ylös olisi laittanutkin. Eli jos ne ajat olisi kohtuullisen ajan päässä max kuukausi niin varmasti nämä peruuttamattomat ajat vähenisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole siitä että jättää tahallaan peruuttamatta. Se nimittäin maksaa paljon. Syy on siinä että ne ajat voi mennä puolenkin vuoden päähän ja unohtaa siinä ajassa vaikka sen ylös olisi laittanutkin. Eli jos ne ajat olisi kohtuullisen ajan päässä max kuukausi niin varmasti nämä peruuttamattomat ajat vähenisi.
Minusta on naurettava sanoa että julkinen terveydenhoito toimii jos ensimmäinen aika on puolen vuoden päähän. Kuukauskin on aivan liian myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on naurettava sanoa että julkinen terveydenhoito toimii jos ensimmäinen aika on puolen vuoden päähän. Kuukauskin on aivan liian myöhään.
Tämän kaupungin sivuilla on että tällä hetkellä kiireettömän hammaslääkäriajan keskimääräinen odotusaika on viisi ja puoli kuukautta. Revi siitä riemua jos on selkeästi tarve mutta ei ole akuutti vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella ottaa päähän se neljännen vuoden kandien tk-harjoittelu. Siellä istuu joku punasteleva finninaama, joka sanoo, että ai en mä tiedä vielä muista rakkovaivoista ku tosta virtsatieinfektiosta mutta anna ku mä vähän googlaan. Joo, minä kyllä olen googlannut ne ihan samat sivut siinä toivossa, että sieltä löytyisi oireisiin sopiva taudinkuva, mutta kun ei ole löytynyt, niin olen mennyt lääkäriin tutkittavaksi. Sitten se kandi ähkii ja puhkii ja sanoo, että kannattaa varmaan odottaa syksyyn, että toi vakilääkäri tulee takas. Perässä seuraa muutaman kympin lasku.
Kesälomakauden ulkopuolella palvelu pelaa kiitettävästi.
Tuskin googlaat samoja sivuja kuin lääkäri, joka pääsee Terveysportin lääkärin tietokantaan tai intranettiin.
Kumma juttu sikäli, että tämä kyseinen "lääkäri" ehdotti kahta täsmälleen samaa tautia, jotka minäkin olin oirekuvaukseni perusteella löytänyt. Kumpikaan ei täsmännyt kunnolla. Kandina hän ei ilmeisesti uskaltanut laittaa lähetettä tarkempiin tutkimuksiin.
Itse olen sitä mieltä, että lääkäriin on parasta mennä kunnollisten ennakkotietojen kanssa, vaikka nämä googlediagnoosit eivät olisikaan oikein. Netin taudinkuvien perusteella saattaa tulla huomanneeksi sellaisia oireita, joita ei itse olisi edes liittänyt koko tautiin ja jotka olisivat jääneet kokonaan mainitsematta. Kuka maallikko esimerkiksi ymmärtäisi, että lihasvaivat voivat liittyä vitamiinipuutokseen?
Täällä maaseudulla lääkäripula vaikeuttaa vastaanotolle pääsyä- en tiedä säästääkö kaupunki kuluissa vai eikö sivummalla olevat tk:t mieluisia työpaikkoja lääkäreille. Hoitajat yrittävät parhaansa mukaan hoitaa, mutta harmittaa kun klo 9 jälkeen soittaessa ei ole enää mitään mahdollisuuksia saada lääkäriaikaa. Mutta sitten kun vastaanotolle pääsee, niin on kyllä kaikki asiat hoituneet mallikkaasti.
Oliko vaiva akuutti vai miksi ei voinut odottaa kahta kuukautta?