Julkinen terveydenhuolto oli yllätys
Meillä ollaan vuosia käytetty pelkästään yksityistä terveydenhuoltoa, jos neuvolaa ei lasketa. Oltiin kuitenkin juuri lomalla, kun lapsi sairastui ja lähin lääkäri sen paikkakunnan terveyskeskuksessa.
Oon ihan yllättynyt miten hyvin asiat toimi julkisella puolella. Aamulla soitto terveysasemalle, lääkäriaika lapselle parin tunnin päähän, lääkäri minuutilleen ajoissa, sieltä labraan antamaan näytteitä ja alle 12-vuotiaat suoraan jonon ohi.
Meni kaiken kaikkiaan 20 minuuttia aikaa. Pelaako julkinen terveydenhoito nykyään näin hyvin vai oliko meillä tuuria?
Kommentit (63)
Joskus toimii, joskus ei. Oltaisiin tarvittu omasta terveyskeskuksesta aika pientä 15 min operaatiota varten lapselle kesäkuun alussa, mutta ensimmäinen vapaa toimenpideaika löytyi elokuun lopusta. Terkkuja Tampereelta.
Vierailija kirjoitti:
Omalla terveysasemallani Helsingissä, ei toimi kyllä mikään.
Yritin viime vuonna vaihtaa e-pillerimerkkiäni ja koko prosessiin meni yli 3kk. Älytöntä säätämistä ja sekoilua. Soitin toukokuun alussa terveydenhoitajalle. Hän myi "ei oota", ja kehotti soittamaan kuun vaihteessa uudestaan. Soitin uudestaan sovittuna aikana, taas vastauksena "ei oo", mutta kehoitettiin käymään terkkarilla. Kahden viikon jonotus terveydenhoitajalle, vieläkään ei vapaita lääkäriaikoja näkyvissä. Turha terveydenhoitajareissu. Soittoajan lääkärille sain ruinattua, sillä vanhat pillerit meinasivat loppua kesken, eivätkä suostuneet uusimaan reseptiä ilman soittoa. Lääkäri soitti eri päivänä mitä oli sovittu, antoi papalähetteen, ja uusi reseptiäni 2x1x21 (miksei suoraan yhtä kolmen liuskan pakettia?). Sain viimein hoitajalta lääkäriajan elokuun puoliväliin. Lääkäri määräsi uuden merkin ja poisti tuon vanhan pillerimerkin sähköisen reseptin. Pillerit ovat loppumassa, ja menen ostamaan uusia. Kappas, apteekissa sanotaan, ettei tuota "uutta" merkkiäni ole saanut viimeiseen kuukauteen apteekeista, merkissä on kuulemma jotain hämärää, eikä sitä ole tuotu enää maahan. Soitto terkkarille ja pyyntö uusimaan vanhoja pillereitä - terkkari valittaa, että "reseptien uusimiseen täytyy varata viikko" no prkl, kyllä mulla oli se vanha resepti, mutta miksi se poistettiin!??!?!. Resepti uusittu, uusi soittoaika lääkärille. Vihdoin ja viimein elokuun lopussa sain vaihdettua sen pillerimerkin.
Mulla on mennyt täysin usko julkiseen terveydenhoitoon, ja etenkin Töölön terveysasemaan. Ei yksien helvetin pillereiden vaihtamiseen pitäisi mennä kolmasosaa vuodesta. Sitten se ajanvarauskin on ihan mahdotonta, soitat sinne varaukseen ja sieltä automaatti vastaa, että soitamme sinulle takaisin. Sitten roikut koko päivän puhelimen lähettyvillä, ja vihdoin viiden tunnin kuluttua soitostasi sinulle soitetaan takaisin.
Olen kai jotenkin outo, kun miellän että pilleriasiat hoidetaan yksityispuolella ja julkisella sairaudet.
Vierailija kirjoitti:
Meillä käydään erikoislääkäreillä yksityisellä (korvalääkäri ja ortopedi) ja julkisella sitten ihan perusjutut lasten kanssa.
Kerran julkisella lääkäri mokas lapsen korvien kanssa ja tuumas, että pieni tulehdus, ei lääkettä. Toin lapsen kotiin ja toisesta korvasta alkoi valua mätää... eli tärykalvo puhjennut. Eikun yksityiselle vielä samana päivänä. Sieltä saatiin avut.
Hyvää palvelua ollaan saatu kuitenkin molemmista. yksi lääkäri mokas. Ei hätää, kaikki ollaan elossa ja terveitä.
Niin. Ja tuo sama moka olisi voinut tapahtua yksityisellä lääkärillä jos olisitte ensin siellä käyneet. Helppo diagnoosi sen jälkeen kun tosiaan mätä valuu jo korvasta, ehkä ei ole kuitenkaan näyttänyt niin pahalta sitä ennen.
Käyn erikoislääkärillä yliopistosairaalassa ja siellä toimii hoito todella hyvin.
Myös Helsingin kaupungin päivystys on toiminut hyvin ne pari kertaa kun olen joutunut siellä käymään. Astmaatikkona sain hyvin nopean hoidon pahaan keuhkoputkentulehdukseen, muistaakseni odotin 20 min. päivystyksessä, vaikka siellä oli ruuhkaa. Minut kai arvioitiin aika kiireelliseksi joten pääsin nopeasti hoitoon. Toinen kerta oli leikkauksen jälkeinen haavainfektio, joka myös hoidettiin päivystyksessä ja nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollaan vuosia käytetty pelkästään yksityistä terveydenhuoltoa, jos neuvolaa ei lasketa. Oltiin kuitenkin juuri lomalla, kun lapsi sairastui ja lähin lääkäri sen paikkakunnan terveyskeskuksessa.
Oon ihan yllättynyt miten hyvin asiat toimi julkisella puolella. Aamulla soitto terveysasemalle, lääkäriaika lapselle parin tunnin päähän, lääkäri minuutilleen ajoissa, sieltä labraan antamaan näytteitä ja alle 12-vuotiaat suoraan jonon ohi.
Meni kaiken kaikkiaan 20 minuuttia aikaa. Pelaako julkinen terveydenhoito nykyään näin hyvin vai oliko meillä tuuria?
Kyllä se pelaa. Olen käyttänyt sekä julkista että yksityistä milloin mitenkin (lapsilla ei vakuutuksia). Suomessa julkinen terveydenhoito on hyvällä mallilla ja kustannustehokasta. Tätähän ei toki saa sanoa ääneen.
Minä en olisi elossa ilman julkista puolta. Privaatti ei hoida harvinaisempia sairauksia, enkä kyllä antaisi leikata itseäni tai läheisiäni täkäläisellä yksityisellä nähtyäni kaluston.
Pienet paikkakunnat elää vuosi vuodelta erilaisempaa elämää kuin pääkaupunkiseutu tai muutamat hieman suuremmat kaupungit. Pieniltä paikkakunnilta ei voi kauheasti mitään karsia koska jonkun sortin tk täytyy olla, yksityisiä ei käpykylät kiinnosta ja väkiluku pysyy joko samana tai laskee.
Helsingissä voidaan viilailla vähän sieltä täältä, byrokraatteja ei kiinnosta konkreettiset vaikutukset vaan päätökset tehdään Excelin perusteella. Väkeä tulee lisää kymmenen pikkukunnan verran joka vuosi ja niistäkin suuri osa ties mitä ebola-potilaita.
Ainoa mikä tuntuu tehostamisen ja keskittämisen aikakaudella pitävän pintansa on erikoissairaanhoito. En tiedä miksei siitäkin ole karsittu, ehkä ei kehdata koska pelätään tilastojen kertovan nopeasti karua kieltä mitä sairaimmilta karsiminen käytännössä saisi aikaan.
Olen muutaman kerran käynyt yksityisellä, mutta siellä on paljon vahvemmin jäänyt semmoinen olo, että minulta vain hutaistiin rahat toisella kädellä, eikä keskitytty potilaaseen ollenkaan. Julkisella olen saanut niin hyvät erikoislääkäripalvelut, ettei voisi parempaa enää toivoa. Keskitytään asiaan, kuunnellaan ja jos jokin hoidossa ei tunnu natsaavan, niin saa soittaa ja keskustell hoitajan tai lääkärin kanssa asiasta ilman erillistä jonottamista joka kerta. Ja sama hoitava lääkäri pysyy loma-aikoja lukuunottamatta.
Palvelutaso vaihtelee julkisella niin kuin myös yksityisellä puolella paikkakunnittain tai palveluyksiköittäin. Yksityinen puoli kyllä helposti mainostaa palveluitaan siihen tyyliin että heillä aina toimisi kaikki paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä käydään erikoislääkäreillä yksityisellä (korvalääkäri ja ortopedi) ja julkisella sitten ihan perusjutut lasten kanssa.
Kerran julkisella lääkäri mokas lapsen korvien kanssa ja tuumas, että pieni tulehdus, ei lääkettä. Toin lapsen kotiin ja toisesta korvasta alkoi valua mätää... eli tärykalvo puhjennut. Eikun yksityiselle vielä samana päivänä. Sieltä saatiin avut.
Hyvää palvelua ollaan saatu kuitenkin molemmista. yksi lääkäri mokas. Ei hätää, kaikki ollaan elossa ja terveitä.
Korvatulehdus kehittyy todella nopeasti. Voi hyvin olla, että aamulla ei näy mitään mutta päivällä korva puhkeaa. Meidän lapselle on aina kirjoitettu kuuri julkisella puolella, kun on hiukankin punoitusta ollut, koska hänellä on ollut useita korvatulehduksia. Tai oli ennen, päiväkodin vaihto kummasti lopetti kaikki flunssat ja korvatulehdukset.
Täällä annetaan ristiriitaista tietoa. Kaupungin nettisivuilla lukee että lääkäriajat voi varata soittamalla tai netissä mutta sitten kun yrität et voi vaan sanotaan että tule ottamaan vuoronumero ja jonottamaan hoitajalle. Ja tietenkin Jos et ole jo ollut jonottamassa 7.30 numerokoneen edessä joudut istumaan odottamassa puoli päivää. Sielä sitten tietenkin pöpöt jyllää kun istut mahatautisten ja flunssaisten keskellä useita tunteja. Lopulta kun pääset sisään tapaat sen työhönsä kyllästyneen hoitajan joka kutsuu lääkärin paikalle vain jos on pää kainalossa.
Julkisen ja yksityisen ero on siinä että julkisella saa diagnoosin, yksityisellä sellaisen diagnoosin kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen muutaman kerran käynyt yksityisellä, mutta siellä on paljon vahvemmin jäänyt semmoinen olo, että minulta vain hutaistiin rahat toisella kädellä, eikä keskitytty potilaaseen ollenkaan. Julkisella olen saanut niin hyvät erikoislääkäripalvelut, ettei voisi parempaa enää toivoa. Keskitytään asiaan, kuunnellaan ja jos jokin hoidossa ei tunnu natsaavan, niin saa soittaa ja keskustell hoitajan tai lääkärin kanssa asiasta ilman erillistä jonottamista joka kerta. Ja sama hoitava lääkäri pysyy loma-aikoja lukuunottamatta.
Minä käytän yksityisiä lähinnä viikonloppupäivystykseen, koska siellä pääsee nopeasti lääkäriin. Sairaalan päivystyksessä joutuu usein jonottamaan vähintään neljä tuntia. Jos menen pikkulapsen kanssa viikonloppuna sairaalapäivystykseen, on ihan lääkärikohtaista, haluaako joku päivystyslääkäreistä ottaa lapsen jonon ohi. Aina ei halua, ja silloin täytyy vain odottaa omaa vuoroa.
Olen todennut, että julkisella puolella käynti on selkeästi pidempi. Kysellään tarkkaan, tehdään perustutkimukset, otetaan verikokeet, tulehdusarvot, pissanäyte tarvittaessa jne. Sitten kirjoitetaan resepti ja vielä tarjotaan lääkärintodistusta työpaikkaa varten. Yksityisellä puolella se itse käynti on tavallisesti korkeintaan viisi minuuttia. Tyyliin "päivää - mikä vaivaa - ai kuume ja kurkku kipeä - no sopiiko Kefeksin ja kolme sairauslomapäivää - näkemiin - viekää tämä paperi kassalle maksua varten". Ei välttämättä edes katsota kurkkua tai korvia. Kivahan se on, että homma toimii ripeästi, mutta jää kyllä vähän sellainen olo, että liukuhihnalla vaan sisään ja ulos ja rahat pois.
Kaikkein hulluinta oli se, että kerran yksityisellä lääkäri kirjoitti lähetteen erikoislääkärille jatkotutkimukseen keskussairaalaan, ja siellä tämä sama lääkäri sitten otti minut vastaan ja teki tutkimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä annetaan ristiriitaista tietoa. Kaupungin nettisivuilla lukee että lääkäriajat voi varata soittamalla tai netissä mutta sitten kun yrität et voi vaan sanotaan että tule ottamaan vuoronumero ja jonottamaan hoitajalle. Ja tietenkin Jos et ole jo ollut jonottamassa 7.30 numerokoneen edessä joudut istumaan odottamassa puoli päivää. Sielä sitten tietenkin pöpöt jyllää kun istut mahatautisten ja flunssaisten keskellä useita tunteja. Lopulta kun pääset sisään tapaat sen työhönsä kyllästyneen hoitajan joka kutsuu lääkärin paikalle vain jos on pää kainalossa.
Ja lisään myös senkin että et saa lääkäriaikaa edes sillon kun tiedät että vaiva on sellainen että se hoitaja ei voi tehdä sinulle yhtään mitään ja tarvitset lääkärin joka lähettää sinut eteenpäin. Silti joudut tekemään tuon varausnumero -> hoitaja -> tk lääkäri -> lähete ruljanssin. Ketä tämä palvelee? Nimim. Tarvitsi neurologille lähetteen joka myönnettiin myös puhelimessa kun yritin aikaa soittaa mutta sanoivat että pitää mennä normaalia akuutti tietä vaikka vaiva ei ollut akuutti.
Aikuinen olen, useampi pitkäaikaissairaus, joten olen joutunut olemaan julkisen terveydenhoidon asiakkaana pitkään. Helsingissä asun. Olen täysin tyytyväinen terveyasemaani, omalääkärini ja -hoitajani ovat huippuja. Muutkin lääkärit olleet okei. Ajan olen saanut aina. Takaisinsoittopalvelu toimii. (Tämä siis Helsingissä terveysasemakohtaista, lehdistä olen lukenut ongelmista toisilla terveysasemilla, omallani asiat rullaa hyvin.)
Suurin ongelma mun näkökannalta on erikoislääkärin vastaanotot. Siellä on asiantuntevia lääkäreitä, mutta aikaa joutuu odottamaan kauan. Usein myös käynnin jälkeen asiat jäävät "roikkumaan": ei kutsuta takaisin 6 kk tarkastukseen kuten on luvattu tai heidän määräämänsä hoitoa ei voidakaan toteuttaa terveysasemalla, tms. ei seuranta jää heikoksi.
Julkisen kanssa asiat yleisesti ovat hyvin, jos teveysasemalla ajanvaraus toimii ja jos itse potilaana itse valitset sopivan omalääkäri-hoitajaparin, tiedät tarkkaan mitä tarvitset ja seuraat asioita Omakannasta. Niin ja pitää ennakoida joitain asioita.
Julkisella puolella ottaa päähän se neljännen vuoden kandien tk-harjoittelu. Siellä istuu joku punasteleva finninaama, joka sanoo, että ai en mä tiedä vielä muista rakkovaivoista ku tosta virtsatieinfektiosta mutta anna ku mä vähän googlaan. Joo, minä kyllä olen googlannut ne ihan samat sivut siinä toivossa, että sieltä löytyisi oireisiin sopiva taudinkuva, mutta kun ei ole löytynyt, niin olen mennyt lääkäriin tutkittavaksi. Sitten se kandi ähkii ja puhkii ja sanoo, että kannattaa varmaan odottaa syksyyn, että toi vakilääkäri tulee takas. Perässä seuraa muutaman kympin lasku.
Kesälomakauden ulkopuolella palvelu pelaa kiitettävästi.
Pissiksiä terveydenhuolto täynnä - ainakin mitä törmännyt julkisella puolella hyöriviin nutturapäihin - liioitellun virallinen ilme kasvoillaan sekä yleensä äärimmäisen tyly käytös. MINUN aikaani tuhlaamassa - minun KALLISTA (niin ylipalkattua) aikaani tuhlaamassa. Nämä on kirjoitettuna lähestulkoon jokaisen julkisen puolen naaman naamatauluun - muutamaa sairista lukuunottamatta - joilla ollut selkeästi hyvä ote hommaansa - saaneet aikaan tunteen - että oikeasti pyrkivät tekemään jotain potilaan eli asiakkaan hyväksi.
Lääkäriplantut sensijaan jotenkin kautta linjan hyvin ammattitaidotonta ja auktoriteettiaan korostavia letukoita. Ei synny vuorovaikutusta sekä tunnetta siitä, että lääkäri nyt aikuisten oikeasti olisi ottamassa selvää - mikä asiakkaalla on vaivana kautta hätänä.
Jokin kilpailutus julkiselle puolelle tervetullutta heillekin, joilla ei ole yksityisiin varaan tällä hetkellä. Jopa sairaalapuolella huomaa käytöksessä eron - terveyskeskuksissa omituista odotuttamista ja hyppööttämistä. Ja lähetteitä ei kirjoitella, jos lekuri kokee arvonsa tulleen kyseenalaistetuksi. Kokemusta on korvatulehduskierteestä, jossa monta viikkoa kuljettiin - tule viikon päästä uudelleen - ennenkuin pääsi asiantuntevalle erikoislääkärille.
EN ARVOSTA JULKISEN PUOLEN TERVEYSKESKUSlääkäreitä lainkaan.
Ei vain ole yhtään hyvää kokemusta. Yksityisellä toki palvelun laadussa huomaa heti eron mutta hepä juurikin kilpailevat asiakkaista. Julkinen puoli on kuin kommunismin kyllästämä, jonne huonoimmat lekurit päätyy vailla kunnianhimoa - palkka juoksee kuitenkin - mitä nyt potilaat häiritsee sitä päivänkulkua. NO THANKU.