Julkinen terveydenhuolto oli yllätys
Meillä ollaan vuosia käytetty pelkästään yksityistä terveydenhuoltoa, jos neuvolaa ei lasketa. Oltiin kuitenkin juuri lomalla, kun lapsi sairastui ja lähin lääkäri sen paikkakunnan terveyskeskuksessa.
Oon ihan yllättynyt miten hyvin asiat toimi julkisella puolella. Aamulla soitto terveysasemalle, lääkäriaika lapselle parin tunnin päähän, lääkäri minuutilleen ajoissa, sieltä labraan antamaan näytteitä ja alle 12-vuotiaat suoraan jonon ohi.
Meni kaiken kaikkiaan 20 minuuttia aikaa. Pelaako julkinen terveydenhoito nykyään näin hyvin vai oliko meillä tuuria?
Kommentit (63)
Kaikki on siitä kiinni saatko Suomalaisen lääkärin vai ei. 99,9% kerroista, kun olen ollut suomalaisen lääkärin vastaanotolla, on ollut positiivisia kokemuksia ja olen saanut tarvittavan avun. Pohjois-Suomessa, pienessä kaupungissa asuneena olen tottunut hyvään julkisen sektorin terveydenhuoltoon, joten oli suoraan sanottuna järkytys huomata miten erillä tavalla voi asiat olla toisella puolen Suomea (pk-seudulla). Virolaiset ja venäläiset on varmaan ihan ok (ei ole kokemusta heistä), mutta ne muut... kauempaa tulleet. Palvelun taso on sitä luokkaa, että ihmettelen suuresti miksi ne saa edes toimia siinä ammatissa täällä. Se on niin väärin - siihen verorahat käytetään.
Eli lääkäreitä pitäisi kouluttaa Suomessa enemmän, eikä palkata ulkomailta tulevia. Suomalaisissa lääkäreissä on se ero ulkomaalaisiin verrattuna, että ne oikeasti välittää potilaasta ja haluaa tämän parasta (tietenkin poikkeuksiakin on).
Vierailija kirjoitti:
Omalla terveysasemallani Helsingissä, ei toimi kyllä mikään.
Yritin viime vuonna vaihtaa e-pillerimerkkiäni ja koko prosessiin meni yli 3kk. Älytöntä säätämistä ja sekoilua. Soitin toukokuun alussa terveydenhoitajalle. Hän myi "ei oota", ja kehotti soittamaan kuun vaihteessa uudestaan. Soitin uudestaan sovittuna aikana, taas vastauksena "ei oo", mutta kehoitettiin käymään terkkarilla. Kahden viikon jonotus terveydenhoitajalle, vieläkään ei vapaita lääkäriaikoja näkyvissä. Turha terveydenhoitajareissu. Soittoajan lääkärille sain ruinattua, sillä vanhat pillerit meinasivat loppua kesken, eivätkä suostuneet uusimaan reseptiä ilman soittoa. Lääkäri soitti eri päivänä mitä oli sovittu, antoi papalähetteen, ja uusi reseptiäni 2x1x21 (miksei suoraan yhtä kolmen liuskan pakettia?). Sain viimein hoitajalta lääkäriajan elokuun puoliväliin. Lääkäri määräsi uuden merkin ja poisti tuon vanhan pillerimerkin sähköisen reseptin. Pillerit ovat loppumassa, ja menen ostamaan uusia. Kappas, apteekissa sanotaan, ettei tuota "uutta" merkkiäni ole saanut viimeiseen kuukauteen apteekeista, merkissä on kuulemma jotain hämärää, eikä sitä ole tuotu enää maahan. Soitto terkkarille ja pyyntö uusimaan vanhoja pillereitä - terkkari valittaa, että "reseptien uusimiseen täytyy varata viikko" no prkl, kyllä mulla oli se vanha resepti, mutta miksi se poistettiin!??!?!. Resepti uusittu, uusi soittoaika lääkärille. Vihdoin ja viimein elokuun lopussa sain vaihdettua sen pillerimerkin.
Mulla on mennyt täysin usko julkiseen terveydenhoitoon, ja etenkin Töölön terveysasemaan. Ei yksien helvetin pillereiden vaihtamiseen pitäisi mennä kolmasosaa vuodesta. Sitten se ajanvarauskin on ihan mahdotonta, soitat sinne varaukseen ja sieltä automaatti vastaa, että soitamme sinulle takaisin. Sitten roikut koko päivän puhelimen lähettyvillä, ja vihdoin viiden tunnin kuluttua soitostasi sinulle soitetaan takaisin.
Oletko todella sitä mieltä, että julkisen terveydenhuollon tehtävänä on hoitaa niinkin henkilökohtainen asia kuin ehkäisy?
Julkisen puolen erikoislääkäri ei todellakaan pysy samana. Älä valehtele!