Miksi ihmiset ei enää säästä esim 5000€ ja käytä sitä eikä luottokorttia?
Eikö olisi huomattavasti viisaampaa olla itse oma luotonantajansa?
Säästäisi esim 5000 kortille ja kun tulisi ”luottokortin tarve” käyttäisivät sitä, eivätkä turvautuisi paskoihin luottoyhtiöihin.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin viime viikolla auto minulle, autoliikkeessä, ns kakkasauto, maksoi 4500€. Myyjä kysyi, että luotolla vai käteisellä. Mieheni sanoi että käteisellä. Ja siirsi tililtään rahat verkkopankissa kännykällään. Johon myyjä: 90 prosenttia autokaupoista tehdään tänä päivänä (ja on tehty tänä vuonna) luotolla , ainakin siis osaksi, kun ihmisillä ei vaan ole tilillä tarpeeksi rahaa...
Suurin osa autokaupoista tehdään osamaksulla koska autokaupasta saa naurettavan halpaa korkoa.
Meidän auto (10 000e) maksettiin käteisellä koska mies halusi, ja se oli aivan typerä päätös. Auto halvalla korolla velaksi ja omat rahat vaikka rahastoon on järkevämpi taktiikka.
Autokaupan myyjät ei sitten ole talousasioiden asiantuntijoita....
Olin itsekin aiemmin sitkeästi sitä mieltä, että auto pitää ostaa käteisellä. Lähinnä kyllä sen vuoksi, ettei tule ostettua liian kallista. Viimeksi kun vaihdettiin auto, niin mies maksoi osan 15000€ välirahasta rahoilla, jotka oli saanut myytyään työnantajalta saamiaan osakkeita. Nyt vajaa viisi vuotta myöhemmin noiden myytyjen osakkeiden arvo olisi jo 103000€. Vaikka tuota osakkeen raketoimista ei tietenkään etukäteen osannut ennustaa, niin kyllä tämä kokemus saa minut kallistumaan sille kannalle, että ehkä ennemmin ottaa sen rahoituksen 0,5% korolla kuin pistää osakkeita lihoiksi.
minä käytän niin luottokortti, lainaa kuin osamaksuakin hyväkseni AINA kun se parantaa minun taloudellista asemaa. Siis hyvin monesti. Jos saa korottoman ja kuluttoman osamaksun, otan sen aina. Ostan kaiken luottokortilla käyttäen maksuaikaa hyväkseni ja pidän jatkuvasti huolta että lainaa on sopiva määrä. Tällä hetkellä on neljä lainaa, kaikissa takauksena asunto ja ehkä uusi 20 000 euron laina pitää ottaa syksyllä tai viimeistään ensi keväänä.
Miksikö? Ehkäpä juurikin siksi että haluan maksimoida taloudellisen hyödyn jonka saan ja näin nopeuttaa vaurastumistani. Tänä vuonna varallisuuteni on noussut 53 k€.
Ei velkaa saa pelätä, se on hyvä renki mutta huono isäntä.
Tuo "kenellä ei ole 5000 € säästössä" menee Samaan kategoriaan Laura Rädyn möläytyksen kanssa.
Luottokortti on erityisesti pienituloisen pelastus. Itse en olisi voinut maksaa äkillistä hammaslääkrikäyntiä ilman Visaa. Voin nyt lyhennellä luottoa pienemmissä erissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin viime viikolla auto minulle, autoliikkeessä, ns kakkasauto, maksoi 4500€. Myyjä kysyi, että luotolla vai käteisellä. Mieheni sanoi että käteisellä. Ja siirsi tililtään rahat verkkopankissa kännykällään. Johon myyjä: 90 prosenttia autokaupoista tehdään tänä päivänä (ja on tehty tänä vuonna) luotolla , ainakin siis osaksi, kun ihmisillä ei vaan ole tilillä tarpeeksi rahaa...
Autoluotto 0% korolla ja 5e/kk käsittelymaksulla, auton käteishinta 40 000 siirretty valtiosuojattuun 2,5% korkotilille. Kun auto on maksettu kk erinä, on korkotilituottanut enemmän (huomioiden kulut).
Näytäpä mulle tili, josta saa riskittä 2,5 % korkoa. ASP-tiliä lukuunottamatta mistään tilistä ei enää makseta mitään, käsittääkseni Norwegian on maksanut 0,7 % mutta hekään ei ota enää uusia asiakkaita. Eli kyllä täytyy lähteä pakostikin sijoitusmarkkinoille, jos voittoa halajaa. Ja kaikille se ei sovi, jos ei riskiä kestä.
Itse maksoin juuri keskihintaisen auton käteisellä, koska velattomuus tuo itselleni vapautta ja turvaa. Minulla on kyllä myös osakkeita, ehkä n. 20 te arvosta, mutta jotenkin tämä tapa on itselleni parempi että maksan kaiken käteisellä jos vain pystyn. Ihanaa kun palkka tulee eikä mene velkojen maksuun mitään. Vaikka puhutaan paljon taloudellista vapaudesta niin itselleni juuri velattomuus on sitä vapautta! Ja varmasti myös monelle muulle.
persaukiset ei tarvi luottokortia
persaukisille vain Kovaa Työtä aamuvarasesta iltamyöhään ainuaksi palkaksi lautasellinen velliä aamuin illoin
kyllä siperia nöyräksi opettaa
😬
Annakun minä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annakun minä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa autokaupoista tehdään osamaksulla koska autokaupasta saa naurettavan halpaa korkoa.
Meidän auto (10 000e) maksettiin käteisellä koska mies halusi, ja se oli aivan typerä päätös. Auto halvalla korolla velaksi ja omat rahat vaikka rahastoon on järkevämpi taktiikka.
Huomaatko eron? Miehesi ansiosta se on todellakin ##Meidän auto##, jos olisitte tehneet kaupan sinun tavallasi se ei olisi ""Meidän auto## vaan velaksi ostettu auto.
Mulle on kuule aivan sama vaikka sitä sanottaisiin Pipsa Possun autoksi. Ei horjuta mun itsetuntoa vaikka auton tiedoissa olisi rahoitusyhtiö eikä oma nimi.
Nyt sinulta menee faktat sekaisin. Se ei ole Pipsa Possun auto vaan Pipsa Possun isän auto. Ja miksi kuitenkin olisit autoa ihailevalle naapurillesi sanonut että ostettiin uusi auto? Et olisi sanonut Rahoitusfirma osti meille uuden auton?
Näköjään tällaiset asiat ovat tärkeitä ja merkityksellisiä joillekuille. Enpä ole tullut ajatelleeksi.
Itse olen ollut sekä köyhääkin köyhempi opiskelija että ihan vakavarainen viranhaltija, mutta ikinä ei ole itsetunto ollut kiinni mammonasta. Osamaksulla en ole koskaan mitään ostanut, luotolla vain asunnon, mutta luottokorttia olen käyttänyt maksuaikakorttina siitä lähtien, kun sellaisen sain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoluotto 0% korolla ja 5e/kk käsittelymaksulla, auton käteishinta 40 000 siirretty valtiosuojattuun 2,5% korkotilille. Kun auto on maksettu kk erinä, on korkotilituottanut enemmän (huomioiden kulut).
Se auton korkotarjous ei ole läheskään aina sitä mitä mainostetaan, usein mukana on muitakin kuluja (pienellä tekstillä) jotka nostavat todellista korkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autokorossa on usein muitakin kuluja jotka jää huomaamatta.
Tekeekö näitä luottokorttiavauksi porukka, joka ei kykene hillitsemään rahankäyttöään? Jos tilillä on rahaa, se tuhlataan heti ja jos on luottokortti, se vingutetaan tappiin asti? Toki jos on tällaista taipumusta, kannattaa olla hankkimatta luottokorttia.
Mistä rahasta säästää,kun elät kädestä suuhun,vuosikymmenestä toiseen..?? Joskus vaan on pakko ostaa jotakin esim.polkupyörä lapselle tai pesukone tms.
Maksan lähes kaiken luottokorttilla, koskaan en vinguta korttia enempää kuin käyttötilillä on rahaa. Viimeistään eräpäivänä maksan luottolaskun, joten koskaan en ole senttiäkään maksanut korkoja tai muita kuluja.
Luottokortti on siinäkin mielessä hyvä, kun omassani on lisätakuu ostamilleni tuotteille.
Jos esim. ostamani kännykkä hajoaa puolen vuoden sisällä, saan luottokortin tuotetakuusta uuden.
Varsinaista luottokorttia ei edes myönnetä Suomessa jos ei ole vakituisia palkkatuloja (minimi silloin 10 v. sitten kun selvitin asiaa, taisi olla 1200 euroa nettona kuussa), pelkillä tuilla eläen sellaista ei saa. Pankkikortti jossa on luottokortti-ominaisuus netissä ostettaessa on debit-card, ei credit-card, ja se luotto-ominaisuus ei toimi niin kuin luottokortti, vaan rahat on oltava tilillä kun tulee seuraava pankkipäivä.
Minulla on luottokortti ja säästöjä. Ei ne mitenkään sulje toisiaan pois. Luottokortti on hyvä verkko-ostoksissa ja esim lentoja maksaessa. Lisäksi jos sattuu yhdelle kuulle enemmän menoja, voi osan maksaa luottokortilla hyödyntäen korotonta maksuaikaa, eikä tarvitse kajota säästöihin (säästöissä korkeampi korko jos niitä ei nosta). Maksan luottokorttilaskun aina kuun lopussa kokonaan pois. Auto on ainoa josta maksan korkoa, siksi että pystyin rahoituksella ostamaan turvallisemman ja ekologisemman auton, auto on välttämätön työssäkäynnin kannalta joten siihen satsasin. Puhelimet ostan osarilla (muutaman vuoden välein) koska ne ovat kuluttomia ja korottomia. Rahankäyttöni on hallinnassa ja elän varojeni mukaan.
Harvemmin meillä säästetään mihinkään, kun elämä ei ole heittänyt ikäviä yllätyksiä hetkeen eteen ja puskuri riittää kattamaan helposti kalliimmatkin hankinnat. Luottokorttia käytämme silti paljon maksuturvan vuoksi.
En ole koskaan ymmärtänyt tota himoa ostella netistä kaikkea huvin vuoksi. Joku valitti ettei pienellä paikkakunnalla saa kaikkea vaan täytyy tilata. Ruokaa siellä varmaan saa? Muut asiat hoidetaan käymällä lähikaupungissa esim. kerran kuussa. Mutta onhan se ah, niin vanhanaikaista.
Tosin kun Kiinakrääsä menee nyt verolle ja matkustaa ei saa, moni luotolla ostava on yllätyksekseen säästänyt paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt tota himoa ostella netistä kaikkea huvin vuoksi. Joku valitti ettei pienellä paikkakunnalla saa kaikkea vaan täytyy tilata. Ruokaa siellä varmaan saa? Muut asiat hoidetaan käymällä lähikaupungissa esim. kerran kuussa. Mutta onhan se ah, niin vanhanaikaista.
Tosin kun Kiinakrääsä menee nyt verolle ja matkustaa ei saa, moni luotolla ostava on yllätyksekseen säästänyt paljon rahaa.
Vallitsevassa tilanteessa en ole käynyt ruokakaupassa muutamia satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta kohta puoleentoista vuoteen. Ensin tilasin taloustavarat netin kautta ja kävin hakemassa valmiiksi kerätyt ostokset noutopisteestä.
Sitten totesin, että kotiinkuljetuspalkkio ei ole merkittävästi isompi, joten viimeiset puoli vuotta olen tilannut taloustavarat kotiinkuljetuksella.
Aivan loistava palvelu, jolla ostan itselleni noin 2-3 tuntia vapaa-aikaa viikossa. Melko suurella todennäköisyydellä jatkan palveluiden käyttöä jatkossakin, jos niitä vain tarjotaan.
Taloustavaroiden lisäksi tilaan kaiken muunkin netistä, jos vain mahdollista. Tilaukset maksan pääsääntöisesti aina luottokortilla ja toimituksen olen valinnut kotiinkuljetuksella.
Sen lisäksi, että säästän aikaa, vaivaa ja hermoja, työllistän muita ihmisiä, jotka keräävät ja tuovat tavarat kotiini minun puolestani.
Rahaliikenne tapahtuu lähes 100-prosenttisesti luottokorteilla.
Mä ostin syyskuussa 2020 kolmen tonnin auton luotolla, ja ostin kahdella tonnilla teslaa. Marraskuussa 2020 myin teslan osakkeet pois ja sain 4000€ maksoin luoton pois ja jäi vielä rahaakin.