Miksi ihmiset ei enää säästä esim 5000€ ja käytä sitä eikä luottokorttia?
Eikö olisi huomattavasti viisaampaa olla itse oma luotonantajansa?
Säästäisi esim 5000 kortille ja kun tulisi ”luottokortin tarve” käyttäisivät sitä, eivätkä turvautuisi paskoihin luottoyhtiöihin.
Kommentit (78)
Käytän luottokorttia, mutta en koskaan osta luotolle. Maksu menee kuukausittain automaattisesti tililtä. Tosin nyt ei ole tullut kyllä paljon mitään tilattua netistä.
Koska minulla ei ole pankkikortia sille tilille, jossa se 5000 euroa on ja aina ei muista tai jaksa siirrellä rahaa. Yleensä tykkään maksaa debit -puolelta, mutta joskus vain huomaa kaupassa, että nyt tuli hankittua jotain kalliimpaa, joten helpompi painaa maksupäätteeltä se credit kuin lähteä siinä näppäilemään siirtoa mobiilipankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon fiksumpaa tilata kaikki, mitä netistä tilaa, juuri luottokortilla. Niin on mahdollista saada rahansa takaisin, jos jotain erikoista tapahtuu. Mutta ei siis mulla ole sellaista tilannetta, että saisin jotenkin nopeasti rahaa säästöön.
Ihan höpöhöpöä tuo että ”saa rahat takaisin jos jotain sattuu”
Otan sen minimalistisen riskin että kun kerran vuodessa jotain netistä tilaan, maksan ihan omalla rahalla.
Joistain paikoista, mitä saatan hiukan epäillä, tilaan laskulle. Maksan laskun, kun tuote on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon fiksumpaa tilata kaikki, mitä netistä tilaa, juuri luottokortilla. Niin on mahdollista saada rahansa takaisin, jos jotain erikoista tapahtuu. Mutta ei siis mulla ole sellaista tilannetta, että saisin jotenkin nopeasti rahaa säästöön.
Otan sen minimalistisen riskin että kun kerran vuodessa jotain netistä tilaan, maksan ihan omalla rahalla.Joistain paikoista, mitä saatan hiukan epäillä, tilaan laskulle. Maksan laskun, kun tuote on tullut.
Eipä ole kaikista paikoista mahdollisuutta tilata laskulle.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä tuosta liene kysymys. Tottakai maksu kannattaa hoitaa aina luottokortilla kun kauppa tapahtuu etänä ja maksaa sen kortin saldon nollille sitten saman tien tai ainakin niin, että se ei ehdi tehdä korkoa.
Pointti tässä taisi olla se, että miksi nykyään asiat on saatava heti, vaikka rahoitus tarkoittaa aina korkoa(paitsi matkapuhelimissa)
Suomessa kotitalouksien sijoitukset ovat kasvaneet, mutta toisaalta myös velkaantuminen.
Taitaa mennä niin, että fiksumpi porukka on sijoittamalla vaurastunut ja tyhmempi jengi vinguttaa luottokortteja ja ottaa pikavippejä, jotta "elintaso" pysyisyisi fiksumpien perässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä tuosta liene kysymys. Tottakai maksu kannattaa hoitaa aina luottokortilla kun kauppa tapahtuu etänä ja maksaa sen kortin saldon nollille sitten saman tien tai ainakin niin, että se ei ehdi tehdä korkoa.
Pointti tässä taisi olla se, että miksi nykyään asiat on saatava heti, vaikka rahoitus tarkoittaa aina korkoa(paitsi matkapuhelimissa)Suomessa kotitalouksien sijoitukset ovat kasvaneet, mutta toisaalta myös velkaantuminen.
Taitaa mennä niin, että fiksumpi porukka on sijoittamalla vaurastunut ja tyhmempi jengi vinguttaa luottokortteja ja ottaa pikavippejä, jotta "elintaso" pysyisyisi fiksumpien perässä?
Jos oli siitä kyse, niin oliskohan kannattanut panna se suoraan avaukseen, eikä sitten vasta tokalla sivulla selittää, mitä oikeasti tarkoittaa? Ei luottokortti ole mitenkään ainoa tapa itseään velkaannuttaa, siihen kun on tulorajakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti tässä taisi olla se, että miksi nykyään asiat on saatava heti, vaikka rahoitus tarkoittaa aina korkoa(paitsi matkapuhelimissa)Suomessa kotitalouksien sijoitukset ovat kasvaneet, mutta toisaalta myös velkaantuminen.
Taitaa mennä niin, että fiksumpi porukka on sijoittamalla vaurastunut ja tyhmempi jengi vinguttaa luottokortteja ja ottaa pikavippejä, jotta "elintaso" pysyisyisi fiksumpien perässä?Jos oli siitä kyse, niin oliskohan kannattanut panna se suoraan avaukseen, eikä sitten vasta tokalla sivulla selittää, mitä oikeasti tarkoittaa? Ei luottokortti ole mitenkään ainoa tapa itseään velkaannuttaa, siihen kun on tulorajakin.
En tarkoittanut tuota.
Ap
Monella on rahat säästössä, mutta silti käyttävät luottokorttia maksuihin, mutta eivät kuitenkaan mitään korkoja maksa. Luottokortilla maksaminen on hyvin yleistä nykyään.
5000e säästöön vie noin 5 vuotta joten jaksaako sitä odottaa niin pitkää aikaa että saa säästöön tuon summan?
Ja luottokortilla pitää maksaa kaikki äkilliset menot esimerkiksi auton korjaukset ja huonekalujen tai kodinkoneiden ostot.
Kotitalouden tulo nettona noin 2000e joten ei tällä juhlita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on op:n sähkösäästöpossussa 5600€.
Käyn joskus possulta lainaamassa...mutta maksan sitten takaisin😊mulla on siellä noin parikymppiä,käyttötilillä 200 juokseviin menoihin,loput aina rahastossa,ja voitoilla sitten jos...
On mullakin rahastoissa sijoituksia, mutta ne pysyvät vielä siellä.
Säästäminen ja luottokortin käyttäminen ei sulje toisiaan pois. Itsellä on aika paljon enemmän kuin tuo 5000 eur mutta kaikki verkko-ostokset maksan luottokortilla. Ei siitä mitään ylimääräisiä kuluja tule.
Vierailija kirjoitti:
Monella on rahat säästössä, mutta silti käyttävät luottokorttia maksuihin, mutta eivät kuitenkaan mitään korkoja maksa. Luottokortilla maksaminen on hyvin yleistä nykyään.
Juuri näin! Maksan kaiken kännykällä eikä sinne edes saa talletettua debit-korttia. Lentokoneessa debit-kortin käyttö ei onnistu. Laskun maksan aina kokonaisuudessaan pois eräpäivänä eli käytän luottokorttia maksuaikakorttina. Korkoja en ole koskaan maksanut senttiäkään.
Säästössä on monin verroin enemmän kuin 5000. Silti käytän aina luottokorttia. Toki maksan saldon kokonaan pois kuukausittain, joten korkoa en ole koskaan maksanut.
Miksi sitten luottokortti?
1. Nettiostaminen on turvallista.
2. Saat krotonta maksuaikaa.
3. Kaikki ostot ovat selkeästi yhdellä laskulla.
4. Käyttötili pysyy siistinä ja sieltä löytää tapahtumat helposti, kun jokainen pikkuostos ei näy edillisenä veloituksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan sen minimalistisen riskin että kun kerran vuodessa jotain netistä tilaan, maksan ihan omalla rahalla.
Sinähän olet siinä tapauksessa harvinaisen tollo yksilö :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä luottokorttia kun voi käyttää myös maksuaikakorttina ja maksaa laskun kuukausittain pois kuluitta. Tuo kuitenkin moneen ostokseen turvaa kun verkko-ostoksissa riski korttiyhtiöllä. Tai esim myyjän konkurssitilanteessa.
Persaukisten selittelyä.
Ei persaukisille luottokortteja myönnetä. Päinvastoin, persaukiset joutuvat sinnittelemään ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan sen minimalistisen riskin että kun kerran vuodessa jotain netistä tilaan, maksan ihan omalla rahalla.Näin on ja ihan älytön tie siiihen pisteeseen, että luottoyhtiö jotakin korvaisi.
Eikä ole. Ilmoitus luottoyhtiöön että haluat riitauttaa maksun. Yleensä tuo riittää, joskus joudut jonkun lisäselvityksen tekemään. Luottoyhtiö hoitaa kaiken kinan myyjän ja muun toimitusketjun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen juuri noin, mutta eihän se ole yhtä hienoa. Ei voi brassailla luottovisalla.
Mulla on debit-kortti (luottotiedot on), ja viisi tonnia tilillä ja olen täysin velaton.
Niin last season.
Juu yhtään ei kuulostanut nyt brassailulta tää sun kirjoittelus :,D
En ole kyllä ikinä kuullut kenenkään brassailevan luottovisalla. Siis aikuisen ihmisen. Itse jopa häpeän kaupassa jos joskus joudun sillä maksamaan. Myyjä heti aattelee että olen persaukinen. Niinkuin suurimman osan elämästäni olen ollutkin.
T. hoitaja jonka palkka maksetaan valoina
Ostettiin viime viikolla auto minulle, autoliikkeessä, ns kakkasauto, maksoi 4500€. Myyjä kysyi, että luotolla vai käteisellä. Mieheni sanoi että käteisellä. Ja siirsi tililtään rahat verkkopankissa kännykällään. Johon myyjä: 90 prosenttia autokaupoista tehdään tänä päivänä (ja on tehty tänä vuonna) luotolla , ainakin siis osaksi, kun ihmisillä ei vaan ole tilillä tarpeeksi rahaa...
Mun luottokorttien käyttöraja on 20 000€. 5k€ ei siis riitä.
Onko sulla kokemusta tästä? Mulla on. Tilasin nettikaupasta, tuotetta ei koskaan kuulunut. Sain luottokunnalta rahat takaisin. Ei ollut loputon suo.