Kävin äsken kuppilassa sanomassa miehelleni, että haluan avioeron..
koska en enää kestä hänen ylenpalttista nukkumistaan, sikailuaan, juopotteluaan ja siellä kuppilassa istumista. Sinne oli taas mennyt mun olessani töissä, näyttää ja haisee ihan hirveältä. Partajouhet on kamalat :( Hän on tuurijuoppo, joka pitkän raittiuden jälkeen sortui juhannuksen alla. Lopettamisesta ei taida olla toivoakaan. Mä en jaksa enää katsella tuollaista sikailua! Sinne jäi istumaan tuoppinsa ääreen.......
Kommentit (40)
Kirjoitin jo aiemmin, että minä en tästä minnekään muuta. Kyseessä on kaupungin asunto, jossa asuin jo ennen avioliittoa. Vuokrasopimus on yksin minun nimissäni. Mies saa etsiä kämpän muualta.
Ap
Auttakaa, mitä teen nyt? Kerroin miehelle, että avioero on vireillä, ja hän saa virallisen kirjeen ehkä viikon päästä. Nyt hän tällä hetkellä nukkuu. Ennen nukahtamistaan hän uhkasi heittää ikkunasta pihalle läppärini ja kännykkäni (vihaa niitä, koska ei itse osaa ollenkaan käyttää) sekä tappaa minut jos tulee jotain hankaluuksia hänelle, Mitä minä teen? En kai raaski häntä kadullekaan heittää, mutta saman katon alla oleminen todella ahdistaa ja pelottaa minua. Aiemminkin hän on sanonut, että jos en tee niinkuin hän haluaa niin hän osaa tehdä elämäni todella hankalaksi :( Minua todella ahdistaa ja pelottaa!
Ap
Aika hankala ja pitkä prosessi se miehen häätäminen on. Sillä häätö sun pitää sille hakea. Mies on kirjoilla asunnossa eikä sitä voi noin vaan pihalle ja asunnottomaksi heittää. Mies on oikeassa. Helpommalla pääset jos etsit itsellesi uuden asunnon, irtisanot vanhan ja muutat yksin. Silloin vuokranantaja saa miehen riesakseen.
Käräjiltä joudut hakemaan päätöksen saadaksesi miehen ulos.
Lain asuinhuoneiston vuokrauksesta 48 §:
"Jos aviopuolisot ovat vuokranneet tai toinen heistä on vuokrannut yhteisenä kotina käytettävän huoneiston, tuomioistuin voi määrätessään heidän yhteiselämänsä lopetettavaksi tai tuomitessaan heidät avioeroon samalla määrätä sen aviopuolison, joka enemmän on asunnon tarpeessa, jatkamaan vuokrasuhdetta ja vapauttaa toisen aviopuolison vuokrasuhteesta taikka vapauttaa molemmat aviopuolisot vuokrasuhteesta."
Kuten aiemmissa viesteissä on kerrottukin, helpoimmaksi tässä tapauksessa tulisi irtisanoa vuokrasopimus ja muuttaa toiseen asuntoon, tällöin kaikki niskurointi jäisi vuokranantajan vaivaksi - ja kaupungilla taatusti on osaamista vaikeiden tapausten käsittelyyn. Muussa tapauksessa joudut hakemaan häätöä, joka voi olla pitkäkin prosessi.
Vertailun vuoksi, vaikka omistaisit asunnon itse, et voisi siltikään nakata miestä kadulle ilman häätöprosessia, oli kyseessä sitten avo- tai avioliitto. Katso esimerkiksi http://www.hs.fi/asuminen/artikkeli/Poliisi+ei+voi+h%C3%A4%C3%A4t%C3%A4%C3%A4+entist%C3%A4+avopuolisoa/HA20090329SI1FA01j41
Sanoit aiemmin, ettei mies ole väkivaltainen. Mutta nythän sitten onkin, kun tilanne on hänelle selvinnyt.
Sinuna sanoisin miehelle, että jos hän ei nyt muuta pois, niin sinä lähdet. Sanot vuokrasopimuksen omalta kohdaltasi irti. Ja tämän myös toteuttaisin. Missä vaan mieluummin, kun tuollaisen juopon kanssa!
Menisin vaikka turvataloon ja hakisin uuden asunnon sitä kautta. Sinne pääsee, vaikkei varsinaista väkivaltaa olisi ollutkaan, väkivallan uhka riittää.
Samoin soittaisin poliisille ja kertoisin uhkailuista, kyseessä ns. laiton uhkaus: Laiton uhkaus tulee kyseeseen silloin kun uhatulla on perusteltua syytä olettaa, että hänen henkilökohtainen turvallisuus tai omaisuus ovat vakavassa vaarassa. Esimerkkinä voi olla vaikka tapaus, jossa kiusaaja lupaa hakata toisen tai jopa tappaa. Vaikka rikoksen täyttymisen osalta tärkeää on uhatun oma subjektiivinen kokemus uhkauksesta, vaikuttaa myös uhkauksen aste rikoksen tunnusmerkistön täyttymiseen. Rangaistusasteikko on sakosta kahteen vuoteen koppia. https://www.poliisi.fi/poliisi/helsinki/home.nsf/pages/3435BBB50CA8ABB9C2257A7E00331CAA?opendocument
Mielestäni ihan sama, vaikka olisikin ollut alun perin sun kämppäs. Sun on päästävä tosta juoposta paskiaisesta eroon.
Kokemusta on.
Toivottavasti Ap on seissyt sanojensa takana.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 17:46"]Auttakaa, mitä teen nyt? Kerroin miehelle, että avioero on vireillä, ja hän saa virallisen kirjeen ehkä viikon päästä. Nyt hän tällä hetkellä nukkuu. Ennen nukahtamistaan hän uhkasi heittää ikkunasta pihalle läppärini ja kännykkäni (vihaa niitä, koska ei itse osaa ollenkaan käyttää) sekä tappaa minut jos tulee jotain hankaluuksia hänelle, Mitä minä teen? En kai raaski häntä kadullekaan heittää, mutta saman katon alla oleminen todella ahdistaa ja pelottaa minua. Aiemminkin hän on sanonut, että jos en tee niinkuin hän haluaa niin hän osaa tehdä elämäni todella hankalaksi :( Minua todella ahdistaa ja pelottaa!
Ap
[/quote]
Sanoit ennemmin, ettei hän ole väkivaltainen. Nyt hän kuitenkin uhkailee sinua. Eikö tuosta voi soittaa poliisille?
ONKO TÄMÄ EDES TOTTA? Kävin uudelleen siellä kuppilassa ja sanoin miehelle, että ensi yöksi et kotiin tule, avaimet tänne. Ei antanut, ja ne on ketjussa kiinni. Sitten pyysin erästä juoppokaveriaan majoittamaan hänet ensi yöksi.kun hän on ollut siellä ennenkin. Ei kuulemma todellakaan suostu, ja että hän on viimeinen joka tuon suostui aikanaan majoittamaan. Sama mies sanoi, että jos yritän estää tuon pääsemisen kotiin, niin siitä tulee MINULLE kallis ja pitkäaikainen oikeusprosessi. Joten oli pakko ottaa mies tänne, vaikka: 1) se on dokannut 3 vk 2) sinä aikana käynyt pesulla 2 kertaa ja syönyt 2 kertaa, viimeksi ollut pesulla viikko sitten 3) saa putken loputtua pahoja kramppeja, joten joka päivä saan töissä pelätä, että se kuolee tai kramppaa rööki kädessä ja syttyy tulipalo. Joten tuotako mun pitää oikeasti kestää vielä puoli vuotta tai enemmän? Kämppä on vuokrakämppä vain minun nimissä, miten saan miehen pois? Hän ei ole väkivaltainen, joten siihen ei voi vedota. Neuvoja, kiitos!
Ap
Osaatteko antaa käytännön neuvoja tähän? Miten estän miestä tulemasta tänne, miten häädän? Voinko tosiaan joutua oikeuteen asiasta, jos en anna hänen täällä asua? Puoli vuotta tuntuu karmean pitkältä ajalta kestää tätä samaa. Olisin kiitollinen kaikista neuvoista.
Ap
Soita kuntasi poliisille tai oikeusaputoimistoon tai asianajajalle jos sulla on rahaa. Hän ei ole siis vuokralainen... vaan sinä. Et voi vaaan lukkojakaan vaihtaa jos olet vuokralainen. Kysy neuvoa mahd. pian.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 18:41"]
Joo joo, tuo on niin vanhaa kauraa. Luuletko sinä olevasi se ihana nainen, joka päihittää viinan juonnin? Niin ihanaa ei ole olemassakaan.
[/quote]
Minä olin. Ja olen yhä. t. 8 v yhdessä.
Taidat päästä helpommalla kun irtisanot kämpän ja etsit itsellesi uuden. Pakkohan sen miehenkin on silloin sieltä häipyä.Samalla jätät ikävät muistot taaksesi ja saat aloittaa ns. uuden elämän uudessa ympäristössä. Jos et halua sitä tehdä niin poliisi voi käsittääkseni poistaa asunnosta henkilön jota asunnon haltija ei sinne halua. Oikeastaan miehellä ei ole oikeutta edes olla antamatta takaisin sinun avaimiasi.
Tämän ketjun perusteella olen noin 110-prosenttisen varma, ettei ap oikeasti eroa miehestään. Kyllä se taas parin viikon sisään "raitistuu" ja on taas niin ihana, että eihän sitä pihalle voi heittää...
Miksi MINUN pitäisi muuttaa ja etsiä itselleni uusi kämppä, koska olen tässä asunut jo ennen avioon menoa. Eiköhän sen joku muu joudu etsimään. Ja aion tosissaan pitää kiinni päätöksestäni. Kysyinhän täältä jo neuvoa, että mitä mä teen ettei mies enää pääsisi tänne kun kaikki sanoo, että joudun muuten oikeuteen. Edelleen kertaan tätä, että kyseessä on kaupungin vuokra-asunto, jonka vuokrasopimus on yksin minun nimissäni, ja jossa asuin jo ennen naimisiin menoa. Mies on kirjoilla, ei muuta. Ja nyt jo pelottaa, miten hän reagoi kun saa tiedon käräjäoikeudelta siitä avioerohakemuksesta. Sen allekirjoitin vain minä.
Ap
Poliisi paikalle ja heppu uhkailusta ja häiriöstä putkaan. Kun lähtevät ovesta, käsket partion ottaa avaimet pois, ja sanot ettei ole asiaa takas. Kamat jätesäkkeihin ja mukaan. Älä itse tee asioista vaikeaa. Sinua käytetään hyväksi, etkö tajua? Olet kaiken mahdollistaja. Miksi tyyppi nyt suoraan sanoisi ettet ole tärkeä, kun kaikki on niin hiton hyvin ja helppoa, hänelle. Loiset pihalle.
Miten tässä jutussa kävi, kuka lähti ja kuka jäi?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 16:06"]
Eiköhän se itse avioerohakemus nyt ole aika pieni osa juttua. Huolehdi nyt ensin että löydät itsellesi asunnon. Ne paperiasiat ehtii kyllä hoitaa myöhemmin. Avioeroon ei tarvita toisen suostumusta. Joko olet alannut pakata, vai meinaatko heivata äijän ulos? Hieno päätös, älä ala nynnyillä nyt! Et tarvitse tuollaista miestä mihinkään, paitsi jos kärsit sairaalloisesta hoivavietistä. Siinä tapauksessa neuvoisin hankkimaan koiranpennun.
[/quote]
Eikun joo, vuokrasopimus on siis sinun nimissäsi. Ei muuta kuin käsket äijän häipyä ja mahdollisimman pikaisesti. T:21