Helsingin palkat viidennes New Yorkin palkoista??
No on siellä asuminenkin kalliimpaa, mutta miten paljon siellä oikein tienaa??
Kommentit (578)
Suomessa ei itseasiassa ole erityisen hyvä tai toimiva terveydenhuolto, muuta kuin työterveyden asiakkailla. Mutta mitä tulee amerikkalaisten korkeaan työmoraaliin: luulen että ennen kaikkea on kyse siitä, että jos töitä ei siellä tee, ei myöskään selviä hengissä. Silloin on ehkä turha puhua moraalista. Se kun viittaa käsitykseen oikeasta ja väärästä, hyvästä ja pahasta.
Vierailija kirjoitti:
USAsta en osaa sanoa, mutta muista EU maista kyllä. Suomi on valitettavasti palkkatasosta muuta Eurooppaa jäljessä. Omalla alallani tienaan en koskaan pääsisi Suomessa vastaavalle palkkatasolle. Tällä hetkellä tienaan yli 100k vuodessa, Suomessa se ei koskaan olisi mahdollista.
Tuo ilmainen terveydenhuolto on vähän suomalaisille myyty myytti. Asun nyt kolmannessa EU maassa ja jokaisessa maassa on ollut ilmainen terveydenhuolto. Ja näissä tapauksissa täysin ilmainen, ei tule mitään laskuja perään. Suomessa se ilmainen terveydenhuolto voi rulla oikeasti kalliiksi. Kun isäni sairasti syövän, oli heillä taloudellisesti todella tiukkaa maksaa niitä kaikkia maksuja. Eikä se synnytyskään nyt ihan ilmainen ole.
Olen synnyttänyt yhdessä näistä EU maista ja synnytys oli tosiaan täysin ilmainen. Minulle tehtiin sektio. Hoito sekä itse leikkaus olivat loistavia. Eikä todellakaan itse vaihdettu lakanoita vaan ”palvelua” sai todella paljon. Asun maassa, jossa ei kuitenkaan ole mitään sosiaaliturvaa eikä muita etuja.
Tämä ei ole mikään puheenvuoro suomea vastaan vaan lähinnä herätys, että ei ihmisten tarvitse olla mitenkään kiitollisia siitä terveydenhuollosta, kyllä sen kuuluukin toimia ja olla ilmainen (ilman mitään maksuja), kerran on korkea verotus. Sitä saa ja pitääkin vaatia. Sama koskee päivähoitoa. Ilmainen päivähoito on lähinnä sääntö eikä poikkeus EUssa. En itsekään maksa päivähoidosta mitään.
Asuisin mielelläni Suomessa, jos uramahdollisuudet olisivat yhtä hyvät. Ja jos voisin tarjota perheelleni saman elintason, mutta ainakaan toistaiseksi se ei ole mahdollista. Suomesta kuitenkin kaipaan monta asiaa, pääasiassa luontoa. Seuraan Suomen asioita todella tarkkaan päivittäin ja tekisi mieli usein jotenkin ”herätellä” ihmisiä, jotka luulevat että se ilmainen koulutus, terveydenhuolto ja päiväkoti ovat jotenkin erityisiä juttuja vaikka samat asiat ovat tarjolla lähes jokaisessa EU maassa. Myös näissä surkeimmissa, kuten asuinmaassani.
Itsekin olen asunut useammassa EU-maassa ja nyt Briteissä ja mulla on samankaltaisia kokemuksia. Mutta ihan silkasta uteliaisuudesta, missä EU maassa ei ole minkäänlaista sosiaaliturvaa?
Vierailija kirjoitti:
Työskentelin konsulttifirmassa. Vertailin palkkaani jenkkikollegan kanssa ja yllätyin, kun palkka oli vain 2,5 kertaa oma palkkani. Meillä oli yhtä paljon työkokemusta. Sitten kävi ilmi, että heillä palkka maksetaan kaksi kertaa kuussa, joten oli juurikin tuo 5* oma palkkani.
Suomessa IT-alan palkkakehitys on ollut todella huono, palkat ovat junnanneet pitkään paikallaan, korotus on ollut esim. 20 euroa / kk.
Ja tässä vuorostaan oileaa informaatiota USA:n palkoista
https://www.glassdoor.com/Salaries/software-engineer-salary-SRCH_KO0,17…
Onko palkkasi muka viidennes tuosta?
Wikipedian tietojen mukaan keskipalkka USA:ssa on kolmanneksen enemmän kuin Suomessa, ei moninkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiselle pukupellelle, dippainssille tai "asiantuntijalle" on ihan karmea raivon aihe, kun Amerikassa joku pahainen pollari tienaa enemmän.
Kuka dippainssi tienaa alle 100ke/v?
Suurin osa.
Vierailija kirjoitti:
USAsta en osaa sanoa, mutta muista EU maista kyllä. Suomi on valitettavasti palkkatasosta muuta Eurooppaa jäljessä. Omalla alallani tienaan en koskaan pääsisi Suomessa vastaavalle palkkatasolle. Tällä hetkellä tienaan yli 100k vuodessa, Suomessa se ei koskaan olisi mahdollista.
Tuo ilmainen terveydenhuolto on vähän suomalaisille myyty myytti. Asun nyt kolmannessa EU maassa ja jokaisessa maassa on ollut ilmainen terveydenhuolto. Ja näissä tapauksissa täysin ilmainen, ei tule mitään laskuja perään. Suomessa se ilmainen terveydenhuolto voi rulla oikeasti kalliiksi. Kun isäni sairasti syövän, oli heillä taloudellisesti todella tiukkaa maksaa niitä kaikkia maksuja. Eikä se synnytyskään nyt ihan ilmainen ole.
Olen synnyttänyt yhdessä näistä EU maista ja synnytys oli tosiaan täysin ilmainen. Minulle tehtiin sektio. Hoito sekä itse leikkaus olivat loistavia. Eikä todellakaan itse vaihdettu lakanoita vaan ”palvelua” sai todella paljon. Asun maassa, jossa ei kuitenkaan ole mitään sosiaaliturvaa eikä muita etuja.
Tämä ei ole mikään puheenvuoro suomea vastaan vaan lähinnä herätys, että ei ihmisten tarvitse olla mitenkään kiitollisia siitä terveydenhuollosta, kyllä sen kuuluukin toimia ja olla ilmainen (ilman mitään maksuja), kerran on korkea verotus. Sitä saa ja pitääkin vaatia. Sama koskee päivähoitoa. Ilmainen päivähoito on lähinnä sääntö eikä poikkeus EUssa. En itsekään maksa päivähoidosta mitään.
Asuisin mielelläni Suomessa, jos uramahdollisuudet olisivat yhtä hyvät. Ja jos voisin tarjota perheelleni saman elintason, mutta ainakaan toistaiseksi se ei ole mahdollista. Suomesta kuitenkin kaipaan monta asiaa, pääasiassa luontoa. Seuraan Suomen asioita todella tarkkaan päivittäin ja tekisi mieli usein jotenkin ”herätellä” ihmisiä, jotka luulevat että se ilmainen koulutus, terveydenhuolto ja päiväkoti ovat jotenkin erityisiä juttuja vaikka samat asiat ovat tarjolla lähes jokaisessa EU maassa. Myös näissä surkeimmissa, kuten asuinmaassani.
Ei Suomessa tai muuallakaan tule tavoitella suurempaa elintasoa, vaan päinvastoin pienentää, vähentää ja luopua. Länsimainen elämäntapa ei ole enää kestävä, jos halutaan säilyttää elinkelpoinen maapallo.
Työkaveri harkitsi siirtymistä USA:aan saman yhtiön sisällä, jossa jo työskentelee Suomessa. Työpäivien pituus olisi muuttunut 12 h nykyisestä 8 h. Lisäksi joka toinen viikonloppu taustapäivystys, josta maksettiin surkeasti. Lomat olisivat lyhenneet. Ei sitten vaihtanut. Perus kuukausipalkka olisi noussut, mutta muuten olisi tilanne huonontunut.
Vierailija kirjoitti:
Mutta asuminen Helsingissä maksaa lähes yhtä paljon kuin New Yorkissa.
Ei maksa. New Yorkissa maksavat 1000 kimppakämpässä olevasta huoneesta. Työssäkäyvillä aikuisilla ei ole sinkkuna varaa kuin kimppakämppään.
Vierailija kirjoitti:
Olen lahelta seurannut rintasyovan hoitoa Suomessa ennekuin sain saman itse. Onneksi oli pieni, kiitos USAn ehkaisevan terveydenhoidon. Poistettiin vain kasvain (lumpectomy) paivakirurgisena toimenpiteena. Niin kivutonta oli etta en tarvinnut edes aspiriinia leikkauksen jalkeen.
Suomalaispotilasta arvuutettiin ja riepoteltiin vaikka kuinka kauan, lopputulos oli kuitenkin rinnan menetys.
Suomessa potilas on aina viimeinen, USAssa arvostettu asiakas.
Sosialistisissa maissa kuten Suomessa yhteiskunnan etu tulee ennen yksilön etua. Siksi Suomessa hoito ei ole yksilökeskeistä kuten länsimaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lahelta seurannut rintasyovan hoitoa Suomessa ennekuin sain saman itse. Onneksi oli pieni, kiitos USAn ehkaisevan terveydenhoidon. Poistettiin vain kasvain (lumpectomy) paivakirurgisena toimenpiteena. Niin kivutonta oli etta en tarvinnut edes aspiriinia leikkauksen jalkeen.
Suomalaispotilasta arvuutettiin ja riepoteltiin vaikka kuinka kauan, lopputulos oli kuitenkin rinnan menetys.
Sosialistisissa maissa kuten Suomessa yhteiskunnan etu tulee ennen yksilön etua. Siksi Suomessa hoito ei ole yksilökeskeistä kuten länsimaissa.
Ei epäilystäkään etteikö sitä rintasyöpää olisi miellyttävämpi hoidattaa Yhdysvalloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman toisia niin ei kukaan meistä selviä, oli miten itsenäinen tahansa. Vähintään elämän alku ja loppu kuluu toisten varassa. Joten yhteinen huolenpito, hoivan etiikka pitäisi olla jokaisen elämän ja yhteiskunnan perusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole aavistustakaan, mitä sana sosialismi tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiselle pukupellelle, dippainssille tai "asiantuntijalle" on ihan karmea raivon aihe, kun Amerikassa joku pahainen pollari tienaa enemmän.
Veikkaisin, että Suomessa kadehditaan lähinnä jenkkien matalampaa tuloverotusta.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Ihan skeidaa suollat.
4900€/kk riittää eikä jenkkien palkat koske meikäläistä. Kaksi aivan erilaista maailmaa ja yhteiskuntamallia.
New Yorkissa ystävä kertoo että vuokrat tähtitieteelliset. Ja esim lapsen päiväkoti maksaa noin 10 000 dollaria vuodessa. Kallis paikka asua, siksi siellä moni asuu kimppakämpässä vaikka perheellinen.
Vierailija kirjoitti:
New Yorkissa ystävä kertoo että vuokrat tähtitieteelliset. Ja esim lapsen päiväkoti maksaa noin 10 000 dollaria vuodessa. Kallis paikka asua, siksi siellä moni asuu kimppakämpässä vaikka perheellinen.
Juu, siellä vaatekomerokin maksaa ihan älyttömän paljon, ja silti pitää monen ehdottomasti asua sellaisessa. Helppo tietysti täältä huudella kun en tiedä, mikä on se syy että pitää nimen omaan siellä nykissä asua. Työtilanne? Opiskelu? Mikä. Juutuubissa on näitä esittelyvideoita joissa ihmiset asuu hikisesti sängyn kokoisessa "asunnossa" (ei voi sanoa asunto kun se näyttää enemmän komerolta), josta maksavat saman verran kuin edullisimmat yksiöt pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, siellä vaatekomerokin maksaa ihan älyttömän paljon, ja silti pitää monen ehdottomasti asua sellaisessa. Helppo tietysti täältä huudella kun en tiedä, mikä on se syy että pitää nimen omaan siellä nykissä asua. Työtilanne? Opiskelu? Mikä. Juutuubissa on näitä esittelyvideoita joissa ihmiset asuu hikisesti sängyn kokoisessa "asunnossa" (ei voi sanoa asunto kun se näyttää enemmän komerolta), josta maksavat saman verran kuin edullisimmat yksiöt pk-seudulla.
Yhdysvalloissahan rannikon suurkaupungit ovat jo pitkälti tavallisen rahvaan ulottumattomissa. Ei muuteta keskilännestä enää metropoleihin. Tämä herättää katkeruutta, jota on hyväksikäyttänyt mm. Trumpin kaltaiset ilmiöt.
Me ollaan nyt viisikymppisiä ja vaikka nuorempana oli kova hinku päästä jonnekin Kaliforniaan, niin enää ei kaiherra ettei koskaan lähdetty (eikä edes yritetty). Mies on jenkkifirmassa töissä ja tienaa kivasti 120000€ vuodessa, bonuksia tulee vaihdellen 70000-150000€ vuodessa (riippuu osakkeen kehityksestä, joten haitari on iso). Täällä on kuitenkin suomalaiset työajat ja lomat ja tässä kohtaa on kiva kun voi tehdä työt mökiltä käsin etänä. Me ollaan nyt mökki-iässä ja vaikea on kuvitella että jossain Kaliforniassa olis mahdollista tällainen suomalainen mökkeily, jossa mökki on saaressa mutta kuitekin vain 7min venematkan päässä Helsingin rannikolta. Ja vaikka noilla tuloilla menee veroja jäätävästi, niin jää sitä rahaa ihan riittävästi itsellekin ja voi elää kohtuullisen mukavaa elämää. Suomessa on kuitenkin kohtuullisen hyvin toimiva ja turvallinen yhteiskunta.
Miehen työnantaja on siitä poikkeuksellinen, että tarjoaa maailmanlaajuisesti äideille 1v palkallisen äitiysloman ja isätkin saavat 6kk palkallista isyyslomaa, jonka voi käyttää ennen kuin lapsi täyttää 2v. Tämä lanseerattiin kun henkilöstön työhyvinvointikyselyssä tuli esiin toive, että työn ja perheen voisi paremmin yhdistää. Uskoisin että tämän saman työnantajan palveluksessa voisi olla mukava työskennellä myös siellä Kaliforniassa, mutta ei siellä ole Suomen luontoa eikä vuodenaikoja.
Jos rahan perässä haluaisi ulkomaille, niin ennemmin Sveitsiin Googlelle hommiin kuin USA:han.
Suomessakin on ihmeellinen vimma mennä USA:n suuntaan niin työlainsäädännössä kuin terveydenhuollossakin. En ymmärrä mistä tämä halu romuttaa turvallisen ja hyvinvoivan yhteiskunnan rakenteet kumpuaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei epäilystäkään etteikö sitä rintasyöpää olisi miellyttävämpi hoidattaa Yhdysvalloissa.
…jos on kunnollinen vakuutus tai perkeleesti fyrkkaa.
En usko. Googletin esimerkiksi merkittävästi korkeampia palkkoja maksavan Googlen maksamia keskipalkkoja, jotka toki ovat verrattaen korkeita, mutta eivät todellakaan mitään viisinkertaisia verrattuna vastaavan vaatimustason suomalaisiin IT-alan palkkoihin. Nämä yksittäiset ylilyövät kumminkaima-anekdootit eivät todellakaan vakuuta.