Tuleeko turhasta ls-ilmosta jälkiseuraamuksia?
Minusta tehtiin täysin turha ilmoitus. Olin ystävän kanssa keskellä päivää yhdellä tuopillisella. Lapset olivat kavereiden kanssa (tiesin missä molemmat ovat ja ikää heillä yli 10v). Mies oli kotona ja hän ei ollut edes sitä yhtä kaljaa juonut.
Joku neropatti oli soittanut sossuun josta minuun oltiin heti yhteydessä. Sieltä tultiin saman tien tarkistamaan tilanne, jonka täti totesi olevan täysin ok ja sanoi kirjaavansa ilmoituksen turhaksi.
Oltiin miehen kanssa niin hämillään tilanteesta, ettei saatu kysyttyä jääkö meistä nyt jotain merkintää / seurantaa vai mitään?!?
Hitto, että mikä voi ilmoittajan motiivi olla!
Kommentit (28)
Mun mielestä kyllä pitää pystyä tekemään nimettömänä. Monet ilmoituksen kohteet kuitenkin ovat varsin päättömiä tapauksia. Itse en olisi valmis ottamaan jostain väkivaltaisista narkkarivanhemmista ja heidän hörhökavereistaan mahdollisesti vuosien riesaa ja epävarmuutta siksi että pelastin heidän lapsensa heiltä itseltään. Oikeasti on tultu ovien läpi ja jouduttu vakavan väkivallan ja vahingontekojen kohteeksi tuollaisista tapauksista.
Ja kuten sanottu, jos perheessä on kaikki hyvin niin mitä haittaa on ls-ilmosta? Myös meistä on tehty turhaksi huoleksi osoittautunut ilmoitus. Ei mulla tullut mieleenkään rikosilmoitus tai kuka sen on tehnyt. Ajattelin vaan että onpas tylsä homma, hoidetaan pois alta. Vähän kuin hammaslääkäri. Varmasti jos joku kiusallaan jatkuvasti tekee ilmoituksia, osaavat sossutkin tutkia ne vähän kevyemmän kautta.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 15:27"]
Haluan ja edistän kaikessa lapseni parasta mutta en siedä nykyistä kehitystä jossa kukkahattutätien sananpyörittelyllä puututaan ihmisten oikeuteen olla syyttömiä ennenkuin tuomitaan lain mukaan.
[/quote]
Syytön? Ei lastensuojelutyössä etsitä syyllisiä vaan selvitetään, tarvitseeko lapsi tai perhe jotakin apua.Jos on tapahtunut rikoksia, niiden selvittäminen ja niistä rankaiseminen on poliisin ja oikeuslaitoksen tehtävä.
[/quote]
Minun mielestäni on rikosasia jos joku väittää julkisesti, vaikkapa viranomaisille, minun kohtelevan lapsiani huonosti tai vaarantavan heidän hyvinvointinsa. Suhtaudun tällaisiin väitteisiin vakavasti ja alan toimenpiteisiin väitteiden esittäjän saamiseksi vastuuseen. Tätä "mikään ilmoitus ei ole turha" -jankuttajien on vaikea ymmärtää. Silloin kun ilmoitus on turha on ihmisen oikeuksia poljettu ja kunniaa loukattu, ja hänellä on oikeus vaatia asiaan oikaisua, hyvitystä ja tietää kuka syytöksiä häntä kohtaan esittää.
Sillä tavalla kiinnostava keskustelu, että tavallisesti noin pikaiseen yhteydenottoon pitää olla akuutti huoli lapsen terveydestä ja hyvinvoinnista. Esimerkiksi toinen vanhempi, joka on yhteishuoltajuudessa lapsesta ei saa ketään paikalle vain siitä syystä, että esim. tapaaminen peruuntuu. Tällöin voi toki ilmoituksen tehdä, mutta siitä otetaan sitten yhteyttä toiseen vanhempaan ja tiedustellaan koska voitaisiin tulla juttelemaan kolmen viikon päästä. Hassu homma jos sattumanvaraisen ihmisen kaljoittelukutsu saa pyörät liikkeelle välittömästi.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 16:10"]
Minun mielestäni on rikosasia jos joku väittää julkisesti, vaikkapa viranomaisille, minun kohtelevan lapsiani huonosti tai vaarantavan heidän hyvinvointinsa.
[/quote]
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä aivan hyvin ilman tuollaisia väitteitäkin. Riittää, kun kertoo havaintonsa ja miksi on niistä huolissaan. Lisäksi korjaan sen verran, että havaintojen kertominen lastensuojeluviranomaisille ei ole väitteiden julkista esitttämistä. Kannattaa tosiaan olla vaikka paikalliseen ls-tahoon yhteydessä ja kysellä näistä käytännöistä. Sitten asia ei ehkä aiheuta niin paljon hämmennystä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 16:14"]
Hassu homma jos sattumanvaraisen ihmisen kaljoittelukutsu saa pyörät liikkeelle välittömästi.
[/quote]
Epäilen, että tässä saattaa olla taustalla myös jotakin muuta, mitä ap ei ole kertonut.
On ihan ok, että ap on ihmeissään, että kuka ja miksi. Mutta jos oikeasti mitään huolta ei ole, tämän pohtimisen jälkeen ap voi unohtaa asian eikä tarvitse siitä mitään syyllisyyttä kantaa. Jos sen sijaan asia jää vaivaamaan, kannattaa ehkä miettiä, onko esim. niissä juomatottumuksissa jotain häikkää. tai olisko lapset olleet jotenkin oudoissa toimissa samaan aikaan kun sinä satuit olemaan siellä lasillisella?
Ja jos toistuu, eiköhän se selviä, kuka lähipiirin tai seudun ihmisistä on jollain tapaa seonnut ja alkanut sit vainoomaan. Toivottavasti näin ei käy!
Sitähän ei etukäteen voi tietää mikä lsilmoitus on turha vaan vasta kun sossu on asian tarkistanut.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 15:46"]Turha ilmoitus josta tulee seurauksia voisi olla tämänlainen:
Naapurin täti löi lastaan. Vaikka todellisuudessa ei lyönyt. Eli puhdas valhe.
Mutta jos huoli oikeasti herää, ei ilmoituksesta tule mitään seurauksia. Esim. jos huoleni herää naapurin tädin alkoholinkäytöstä, vaikka syytä ei oikeasti ole, ei ilmoitus ole periaatteessa turha ja ei tule seuraamuksia. Huoleni on herännyt ja viranomainen tutkii onko syytä huoleen vai onko tilanne tulkittu väärin.
Näin se käytännössä menee. Toki se mahdollistaa kiusanteon mutta ei voi mitään.
[/quote]
Voi sille mitään. Laki joka mahdollistaa kiusanteon on huono laki, ja siinä tapauksessa lain tulkinnan täytyy olla mahdollisen kiusanteon uhrin puolella. Täsdä tapauksessa
[/quote]
karkasi ... siis ilmoitusten tekijöiden tulisi aina tulla ilmoituksen kohteen tietoon, ettei ketään voi nimettömänä häiriköidä edes yhtä kertaa. Jos ilmotus ei johda lastensuojelun asiakkuuteen, tulee kaikki tiedot ilmoituksesta poistua tietyn ajan, esimerkiksi kahden vuoden kuluessa pysyvästi ja kaikkialta.