Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko m/s Estoniassa porealtaat, uima-altaat ja saunat?

Vierailija
04.07.2021 |

Kuka tietää?

Kommentit (567)

Vierailija
61/567 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut tuolla laivalla uimassa ja saunassa ja minulla on kuviakin sieltä siis uima-altaasta, en vain jaksa etsiä niitä nyt. Muistaakseni siellä oli uima-allas, missä oli lapsille keltainen liukumäki.

Oliko montako allasta ja poreammetta?

Vierailija
62/567 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ikinä ota alakansien hyttejä jos vaikka tapahtuukin jotain todella ikävää. Mieluiten ylin kansi, kiitos.

Jos on sviitti omalla parvekkeella, tässä voi olla jokin järki. Muutoin aika sama.

Kun laiva esim kallistuu voimakkaasti, yhtä viheliäistä siellä yläkansilla on yrittää selviytyä seiniä ja rotkoiksi muuttuneita porraskäytäviä pitkin uloskäynnille, joka on aina ylhäällä päin. Pitäisi tietää myös ennalta, kummalle puolelle laiva kallistuu, jotta ei joudu ojasta allikkoon. Uloskäynti, josta putoaa hyiseen veteen kaatuvan laivan alle, on pahin mahdollisuus. Yläkansilla kaikki paatin liikkeet ja heilahdukset ovat vipuvarren vuoksi suurempia. Siellä ihminen voi paiskautua seinille ja saada romua päälleen, kun alakansilla hieman keinahtaa.

Alakansilla saattaa saada enemmän peliaikaa, kun veden tulviminen laivaan konkretisoituu ihan omissa varpaissa. Yläkansilla vielä haukotellaan ja ihmetellään outoa yllätysharjoitusta tai epämääräistä hälinää, kun alakansilla on jo varmuus siitä että nyt on kiire. Jos laiva kaatuu alassuin, alakansille jää todennäköisimmin rungon sisään ilmataskuja, kun yläkansilla seinät ovat täynnä aukkoja, joissa korkeintaan lasit, jotka eivät kestä veden painetta ja rungon vääntyilyä. 

Mikään laiva ei kuitenkaan uppoa sekunneissa tai edes minuuteissa niin, etteikö mistä tahansa ehtisi hyvin ja organisoidusti evakuoitua vähintään hätäuloskäynneille tai jopa pelastusveneisiin. Olipa missä päin laiva atahansa. Paitsi koko rungon vakavasti tuhoavissa räjähdyksissä tms, jolloin on joka tapauksessa akateemista saivartelua miettiä, millä kannella sattuu olemaan.

Nykyäänkin seilaavien laivojen alimmissa kerroksissa on vesitiiviit ovet, jotka todellisessa hätätapauksessa voidaan sulkea, jos sillä voidaan hidastaa/estää uppoaminen. Ikävä kyllä sinne ovien taakse voi jäädä matkustajia eikä sieltä enää ovien sulkeuduttua ole mitään mahdollisuutta päästä ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/567 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
64/567 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.estline.ee/en/pildigalerii/image?format=raw&type=orig&id=2307

(Tuolla näkyy se keltainen vesiliukumäki.)

Mäkeä laskeva virolaisnainen (oli Taxfree-kaupan myyjä) kuoli Estonia upotessa, samoin hänen 17-vuotias siskonsa, joka oli siellä vain matkustajana. Heidän tarkoituksenaan oli juhlia nuoremman sisaren 18-vuotispäiviä, mutta toisin kävi.

Vierailija
65/567 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut tuolla laivalla uimassa ja saunassa ja minulla on kuviakin sieltä siis uima-altaasta, en vain jaksa etsiä niitä nyt. Muistaakseni siellä oli uima-allas, missä oli lapsille keltainen liukumäki.

Oliko montako allasta ja poreammetta?

Voi en jaksa hakea niitä kuvia nyt. En ole varma porealtaasta. Ei ole mielikuvaa, että olisin ollut siellä porealtaassa. Sen muistan, että saunaosasto oli laivan alaosassa enkä tykännyt hissistä, millä sinne mentiin, hissin seinät olivat ruskeat ja ihmiset olivat kirjoittaneet hissin seiniin sitä sun tätä sekä mustilla kynillä että värikynillä, muistaakseni siinä oli vielä sellainen kalteri mikä vanhoissa kerrostaloissakin oli aikoinaan hisseissä. Ja muistelisin myös, että allas-osastolle olisi ollut vielä valkoiset kierreportaat, niitä mentiin yhden kerroksen verran, sellainen mielikuva minulle on jäänyt.

Mieleen on jäänyt myös, että laivan ikkunat pitivät sellaista nitinää ja natinaa mitä ei nykylaivoissa kuule eli laiva oli jo vanha silloin kun minä olin sillä.

Vierailija
67/567 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja videohuone (VHS), jonne osa matkustajista meni katsomaan viimeisiä leffojaan.

Jotain James Cameronin ohjaamaa leffaa?

Vierailija
68/567 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
69/567 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvinaista, jos tuon kokoisessa matkustajalaivassa ei ole sauna-osastoa.

Vierailija
70/567 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.estline.ee/pildigalerii/estonia-crew-party#

(Hytin ikkuna näyttää aika ruosteiselta.)

Vierailija
71/567 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.estline.ee/en/pildigalerii/image?format=raw&type=thumb&id=23…

(Uuups, meni vähän pieleen, sori. Jos nyt onnistuisi paremmin.)

Vierailija
72/567 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siitä osastosta videokuvaa kun YouTubessa. Esimerkiksi tällä videolla oli jossain kohtaa jos jaksat etsiä.

Vierailija
73/567 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välissä seilasi nimillä M/S Silja star ja M/S Wasa King

Moneen kertaan myyty. Taisi olla valmistusvikoja ja huolto laiminlyöty. Myytiin lopuksi köyhille virolaisille halvalla. Ei ihme, että upposi.

Ei tuo varustamolta toiselle kiertäminen mitenkään kovin harvinaista ole. Useammin Itämeren laivat kyllä päätyvät Välimerelle kuin toiselle saman alueen varustamolle.

Vierailija
74/567 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siitä osastosta videokuvaa kun YouTubessa. Esimerkiksi tällä videolla oli jossain kohtaa jos jaksat etsiä.

Löyty jostain 9 minuutin kohdalta.

Vierailija
75/567 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. 

0-kannella sijaitsi sauna- ja uima-allasosasto. 

Kansi 0: (kaksoispohjan kansi) sauna- ja uima-allasosasto[4], kaksi 20 hengen kokoushuonetta[10] sekä makeavesi-, harmaavesi- ja painolastitankit.

https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Estonia

Puistattava paikka laivan pohjassa. Eihän siellä ole edes ikkunoita. Autokannen alapuolella vielä pari kerrosta.

Kai nykyään allasosastot sentään sijoitellaan yläkansille isoilla ja valoisilla ikkunoilla?

Ihan laivan vakauden kannalta ei ole kovin fiksua laittaa isoja altaita yläkansille.

Jossain dokumentissa todettiin, että näillä tosi isoilla risteilyaluksillakin se ulkokannen uima-allas on suhteessa tosi pieni juuri vakauden takia. Se saadaan erilaisilla kikoilla näyttämään isommalta, mutta oikeasti ei ole.

Ja altaan ja vesitankkien sijoittelu suhteessa toisiinsa on tarkkaa.

Vierailija
76/567 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
77/567 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://img.ilcdn.fi/CgZ-qDWWHftWXbFFfbVrFoO9_Pc=/full-fit-in/612x0/img…

(Nuorin Estonialta pelastunut.)

Koko muu perhe meni sen sileän tien: sisko, isä, ...

Vierailija
78/567 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin myös Estonialla lapsena, silloin oli nimellä Wasa King. Vasta aikuisena tajusin että kyseessä oli kuin olikin Estonia! Jotenkin kylmäsi jälkeenpäin tajuta että siellähän me oltiin.

Meillä on myös valokuvia laivalta, siellä oli mm.pallomeri lapsille.

Kannelta on otettu kuvia vanhempien kanssa, pelastuslauttojen vierestä.

Ehkä kylmäävin muisto tuolta reissulta on, kun mulla oli lapsena Wasa-ilmapallo. Mentiin laivan ravintolaan ja sanoin joillekin oudoille miehille (olin ehkä 5v) että onpa kiva olla Wasa-laivalla. Toinen miehistä vastasi että Wasa-laiva on uponnut! Että ei tämä ole sen niminen.

Wasa- niminen laiva kun on uponnut joskus aikoinaan.

Mutta niinpä upposi tuokin, vain paria vuotta myöhemmin.

Vierailija
79/567 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estonian uppoamisesta on esitetty onnettomuustutkintakomission lopullisesta raportista poikkeavia teorioita. Vaihtoehtoisiksi uppoamissyiksi on esimerkiksi esitetty neuvostoliittolaista asemateriaalia, joka olisi räjähtäessään upottanut aluksen. Myös Venäjän mafian on epäilty tahallisesti upottaneen aluksen räjähteillä. Muutamien laivan miehistöön kuuluneiden henkilöiden on myös väitetty kadonneen pelastumisen jälkeen.

Vuonna 2006 Onnettomuustutkintakeskus julkaisi muistion vastauksista joihinkin edellä mainittuihin väitteisiin. Väitteet on onnettomuustutkimuskeskuksen mukaan todistettu erheellisiksi. Räjähdeteoria on onnistuttu lisäksi todistamaan vääräksi Suomen Keskusrikospoliisin tutkimuksissa, joissa ei löydetty räjähdysainejäämiä keulan metalliosista. Mahdollinen räjähdys ei myöskään tallentunut Helsingin yliopiston seismologian laitoksen Porkkalanniemen mittausaseman eikä Suomen merivalvontajärjestelmän laitteisiin.

Vierailija
80/567 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika alkeellisen näköinen vesiliukumäki, poreallas ym. ollakseen 1990-luvulla liikennöinyt risteilylaiva. Ihan joltain museoajalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme