Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko m/s Estoniassa porealtaat, uima-altaat ja saunat?

Vierailija
04.07.2021 |

Kuka tietää?

Kommentit (567)

Vierailija
521/567 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan sanotaan, ettei tämä alus sopinut myrskyisälle Itämerelle? No, annetaanpa esimerkki. Virolaisilla oli myös M/S Georg Ots ja se kuljetti jopa presidenttiä Islantiin asti. M/S Estoniaa pienemmällä aluksella on myös edestä ja takaa aukeava autokansi. Kysyn vaan, vaan enpä ole koskaan saanut virallisilta tahoilta mitään vastauksia. 

Useimmiten autolautat ovat ro-ro-mallia. Ns. ruotsinlaivat ovat nimenomaan matkustaja-autolauttoja, Estonia ei siis ollut rakenteeltaan mikään poikkeus. Siinä oli vain monta ikävää sattumaa samalla kertaa.

Vierailija
522/567 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan sanotaan, ettei tämä alus sopinut myrskyisälle Itämerelle? No, annetaanpa esimerkki. Virolaisilla oli myös M/S Georg Ots ja se kuljetti jopa presidenttiä Islantiin asti. M/S Estoniaa pienemmällä aluksella on myös edestä ja takaa aukeava autokansi. Kysyn vaan, vaan enpä ole koskaan saanut virallisilta tahoilta mitään vastauksia. 

Useimmiten autolautat ovat ro-ro-mallia. Ns. ruotsinlaivat ovat nimenomaan matkustaja-autolauttoja, Estonia ei siis ollut rakenteeltaan mikään poikkeus. Siinä oli vain monta ikävää sattumaa samalla kertaa.

Uppoamisyönä kapteenina ollut Arvo Andersson oli muuten aiemmin juuri Georg Otsin kippari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/567 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiinsa mietin, että onnettomuudessa semmoiset 17-18-vuotiaina menehtyneet olisivat nyt nelivitosia.

Vierailija
524/567 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan hyvät joulukattaukset siellä heillä nyt.

Vierailija
525/567 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avo Piht oli tämän jutun suurin mysteeri!

Vierailija
526/567 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan hyvät joulukattaukset siellä heillä nyt.

No, juu.

Vierailija
527/567 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

O' Tannebaum.

Vierailija
528/567 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää joulua sinne merenpohjaan!

Vierailija
529/567 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktuaalne kaamera.

Vierailija
530/567 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ro-ro-rakenne ei sinällään sanele sitä, kuinka suurta allokkoa laiva kestää. Se kuitenkin vaikeuttaa vesitiivistä osastointia siltä varalta, jos runkoon tulee vuoto mistä tahansa syystä.

Uusimmissa ruotsinlaivoissa on autokansilla vesitiiviit liukuovet, joilla saadaan osastointi luotua, mutta silloin sellaista rakennetta ei ilmeisesti osattu tehdä, tai se olisi ollut naurettavan kallis.

Vierailija
531/567 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää uutta vuotta sinne alas! Oikeus toteutuu vielä, uskokaa pois.

Vierailija
532/567 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut tuolla laivalla uimassa ja saunassa ja minulla on kuviakin sieltä siis uima-altaasta, en vain jaksa etsiä niitä nyt. Muistaakseni siellä oli uima-allas, missä oli lapsille keltainen liukumäki.

Oliko montako allasta ja poreammetta?

Voi en jaksa hakea niitä kuvia nyt. En ole varma porealtaasta. Ei ole mielikuvaa, että olisin ollut siellä porealtaassa. Sen muistan, että saunaosasto oli laivan alaosassa enkä tykännyt hissistä, millä sinne mentiin, hissin seinät olivat ruskeat ja ihmiset olivat kirjoittaneet hissin seiniin sitä sun tätä sekä mustilla kynillä että värikynillä, muistaakseni siinä oli vielä sellainen kalteri mikä vanhoissa kerrostaloissakin oli aikoinaan hisseissä. Ja muistelisin myös, että allas-osastolle olisi ollut vielä valkoiset kierreportaat, niitä mentii

Eihän se laiva vanha ollut, oli valmistunut vuonna 1980.

Vierailija
533/567 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaukset ei nykyään onnistu, mutta joku kirjoitti näin:

"Mieleen on jäänyt myös, että laivan ikkunat pitivät sellaista nitinää ja natinaa mitä ei nykylaivoissa kuule eli laiva oli jo vanha silloin kun minä olin sillä."

Tuohon siis kommentti, että paatti ei ollut vanha, vasta 14 vuotias upotessaan. Kommentin kirjoittaja on ollut siis vielä aikaisemmin tietenkin ko. laivalla.

Vierailija
534/567 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli ainakin uima-allas ja saunat. Olin nimittäin lapsena tuolla laivalla risteilyllä, nimi oli Viking Sally.

Nimi muuttui Estoniaksi pari kolme vuotta tämän jälkeen.

Sally vaihtui Siljalle ja oli Silja Star. Sitten Wasa King. Vasta sitten Estonia.

Vierailija
535/567 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaukset ei nykyään onnistu, mutta joku kirjoitti näin:

"Mieleen on jäänyt myös, että laivan ikkunat pitivät sellaista nitinää ja natinaa mitä ei nykylaivoissa kuule eli laiva oli jo vanha silloin kun minä olin sillä."

Tuohon siis kommentti, että paatti ei ollut vanha, vasta 14 vuotias upotessaan. Kommentin kirjoittaja on ollut siis vielä aikaisemmin tietenkin ko. laivalla.

Kyllä, minä kirjoitin tuon kommentin ja olin laivalla, kun se oli Silja Star

Vierailija
536/567 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on pientä verrattuna siihen mitä tuotantoeläimet kokee päivittäin. 

Vierailija
537/567 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtahan se on taas vuosipäivä.

Vierailija
538/567 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtahan se on taas vuosipäivä.

Olin risteilyllä jokunen vuosi sitten juuri vuosipäivänä. Ja laivakin sattui olemaan Europa. Aika monen porukan keskusteluista kuului ohimennen Estonia. Muistan, että buffassakin siitä puhuttiin viereisissä pöydissä.

Vierailija
539/567 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laivathan on aina tunnetusti olleet irstailijoiden mestoja. Luonnollisesti Jumala puuttui tähänkin haureuteen. Jo muinaisessa Egyptissä Kleopatra herätti paheksuntaa kun matkusti Niilillä laivassa, jossa keikisteltiin, ryypättiin, naiset nuolivat toisiaan ja miehet vetelivät toisiaan persesuoliin. Hyhhyh!

Vierailija
540/567 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. 

0-kannella sijaitsi sauna- ja uima-allasosasto. 

Kansi 0: (kaksoispohjan kansi) sauna- ja uima-allasosasto[4], kaksi 20 hengen kokoushuonetta[10] sekä makeavesi-, harmaavesi- ja painolastitankit.

https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Estonia

Puistattava paikka laivan pohjassa. Eihän siellä ole edes ikkunoita. Autokannen alapuolella vielä pari kerrosta.

Kai nykyään allasosastot sentään sijoitellaan yläkansille isoilla ja valoisilla ikkunoilla?

Aika tavallista oli että 1970-luvulla rakennetuissa autolautoissa saunaosasto oli alimmalla kannella. Sauna oli usein lähimpänä keulaa että kuuli kun jää kolisi saunan seinänä takana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä