Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko m/s Estoniassa porealtaat, uima-altaat ja saunat?

Vierailija
04.07.2021 |

Kuka tietää?

Kommentit (567)

Vierailija
401/567 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ollut Estonialla 27.-28.9.1994, olisin etsinyt käsiini laivan kapun ja hoidellut hänet omakätisesti.

Vierailija
402/567 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin ollut Estonialla 27.-28.9.1994, olisin etsinyt käsiini laivan kapun ja hoidellut hänet omakätisesti.

"Hoidellut" ruotsinlaivatyyliin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/567 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laivalla synkkä historia muutenkin. Hammarin tekemä murha 1986 ja saksalaisen turistin murha 1987. Karillakin taisi käydä ennen viimeistä matkaa.

Olin järkyttynyt kun aamu-uutisista onnettomuudesta kuulin. Ikinä en uutisia aamulla katsonut muuten, jostain syystä tuolloin katsoin. Olen itse ollut laivalla kun oli Viking Sally ja juuri ennen tuota 1986 veritekoa.

Vierailija
404/567 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laivalla synkkä historia muutenkin. Hammarin tekemä murha 1986 ja saksalaisen turistin murha 1987. Karillakin taisi käydä ennen viimeistä matkaa.

Olin järkyttynyt kun aamu-uutisista onnettomuudesta kuulin. Ikinä en uutisia aamulla katsonut muuten, jostain syystä tuolloin katsoin. Olen itse ollut laivalla kun oli Viking Sally ja juuri ennen tuota 1986 veritekoa.

Muistan myös nuo uutiset. Olin alakoululainen ja kuulin radiosta onnettomuudesta. Olin joskus aiemmin matkustanut samalla laivalla silloin kun sen nimi oli vielä Wasa King, jos muistan vuodet oikein. Todella traaginen laiva ja karmea onnettomuus.

Vierailija
405/567 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksiköhän aika moni virolainen on vieläkin niin myrtsinä ...

Vierailija
406/567 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään uusia, mielenkiintoisia Estonia-videoita netissä? Oletteko löytäneet?

Vierailija
407/567 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mikä on totuus ja saadaanko sitä koskaan selville?

Vierailija
408/567 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avo, pärkkele!

Vierailija
409/567 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika sokkeloinen laiva, hankaloitti osaltaan pelastautumista.

Vierailija
410/567 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut olla onnellinen.

Vierailija
411/567 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään laiva ei kuitenkaan uppoa sekunneissa tai edes minuuteissa niin, etteikö mistä tahansa ehtisi hyvin ja organisoidusti evakuoitua vähintään hätäuloskäynneille tai jopa pelastusveneisiin. Olipa missä päin laiva atahansa. Paitsi koko rungon vakavasti tuhoavissa räjähdyksissä tms, jolloin on joka tapauksessa akateemista saivartelua miettiä, millä kannella sattuu olemaan.

No kyllä se Estonia aika lailla minuuteissa upposi.

Meni siinä vajaa tunti. Ajoissa liikkeelle lähteneet kerkesivät ulos mistä tahansa päin laivaa. 

Siitä kun ihmiset huomasivat ensi kertaa että jotain on pahasti vialla meni noin viitisen minuuttia siihen kun laivan kallistuma oli niin suuri että liikkuminen oli jo mahdotonta.

Älkää naurako, että kysyn, mulla on huono hahmotuskyky. En pysty tajuta, miten ne käytävät ja portaat on olleet laivan kallistuessa. Miksi liikkuminen on ollut niin vaikeaa portaissa? Olen katsonut videoita ja risteilyllä miettinyt asiaa ja en vaan ymmärrä. Osaako joku vääntää rautalangasta?

Voit esimerkiksi tippua avonaiseen hyttiin, koska niistä seinistä, joilla hyttien ovet sijaitsevat, tulee lattioita. Portaikoissa ei puolestaan enää laivan kallistuessa ole kaiteita, joihin tukeutua. Liikkuminen muuttuu silloin todella hankalaksi.

Pelkästään hytistä poistuminenkin on hankalaa. Kun laiva kallistuu joko takaseinästä tulee "lattia" tai oviseinästä tulee "lattia". Jälkimmäinen on parempi vaihtoehto, kun tuolloin saat helposti itsesi pudotettua jotenkin ovelle ja oven vielä aukikin (hytin ovet aukeaa ulospäin). Jos taas takaseinän "Peilistä/ikkunasta" tulee lattia sinun pitäisi kiivetä jotenkin ylöspäin ovelle. Ilman kaiteita tai muita apuvälineitä. Sitten tulee vielä ongelma. Hytin ovi on yllättävän raskas. Sinun pitäisi pystyä jotenkin vääntämään kahvaa sekä kammeta se yllättävän painava metalliovi auki. Siis ylöspäin. Tämäkin onnistuu vain, jos oven päällä ei ole mitään tavaraa tai ihmisiä. Mutta pelkkä ovikin on uskomattoman raskas. Vasta tämän jälkeen alkaa seikkailu käytävällä jossa oviseinät onkin "lattioita". Toivo vain, ettei kenenkään muun ovi ole auki tai saat hyppiä niiden "reikien" yli. Jos vahingossa tipahdat hyttiin, on pudotus jo metrejä sinne ikkuna/peiliseinälle. Sitten päälle ne poikkikäytävät... Hissit ei tietysti ole käytössä kun eivät ole "junia" ja kulje vaakatasossa. Ja portaikosta onkin ollut jo puhetta.

Luin tätä vasta nyt. Kylmäävä ketju ja erityisesti nää kuvaukset jäivät mieleen. Mietin saisko normaali suomalainen mies hytin ikkunan rikki. Saattas teoriassa onnistua jos laiva ei ole aivan kyljellään. Sisään virtaavan veden kanssa taitaisi olla mahdotonta päästä ulos.

Vierailija
412/567 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista katsoa Estonian henkilökunnan kuvia...jäi kyllä vaivaamaan ketkä heistä selvisivät :(

Vierailija
413/567 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin saisko normaali suomalainen mies hytin ikkunan rikki. Saattas teoriassa onnistua jos laiva ei ole aivan kyljellään. Sisään virtaavan veden kanssa taitaisi olla mahdotonta päästä ulos.

Eikös nuo laivojen ikkunat ole jotain todella vahvaa panssarilasia?  Ei saa rikki millään ilman kunnon apuvälineitä, luulen.

Vierailija
414/567 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin saisko normaali suomalainen mies hytin ikkunan rikki. Saattas teoriassa onnistua jos laiva ei ole aivan kyljellään. Sisään virtaavan veden kanssa taitaisi olla mahdotonta päästä ulos.

Eikös nuo laivojen ikkunat ole jotain todella vahvaa panssarilasia?  Ei saa rikki millään ilman kunnon apuvälineitä, luulen.

Voipi olla. Karkaistujen ikkunoiden rikkomiseen on sellaisia pieniä vasaroita. Ehkä sellainen toimisi, vaikka tiedä sitten jos on laminoitu, auttaako vaikka saisi säröille.

Vierailija
415/567 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko mennyt paniikkiin Estonialla, kun olisit huomannut sen alkavan upota?

Vierailija
416/567 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän yhä muistoissain.

Vierailija
417/567 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voipi olla. Karkaistujen ikkunoiden rikkomiseen on sellaisia pieniä vasaroita. Ehkä sellainen toimisi, vaikka tiedä sitten jos on laminoitu, auttaako vaikka saisi säröille.

Joissakin vanhemmissa risteilijöissä oli sarana venttiili ikkunat, eikös vaan

Vierailija
418/567 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti olisit ollut paniikkikohtauksesta lamaantunut ja luut ja hampaat murtuneena vajonut kalan ruuakasi. Ei ole leikin asia tämä. Ihan järkyttävävä loppu 852 ihmiselle-

Vierailija
419/567 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa mässäilyä suuronnettomuudeella.

Vierailija
420/567 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän, että liki 100% Estonian viimeisistä matkustajista ajatteli: - OMG, tämä ei voi olla totta, että laiva uppoaa! Laivat eivät mene pohjaan ainakaan Itämerellä näinä moderneina aikoina!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi