Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisitteko opettaa niille lapsosille, että ruoasta ei vieraissa valiteta!!!!

Vierailija
07.07.2014 |

"Hyi en tykkää HooKoon makkarasta, mä syön pelkästään wilhelmiä, mä en tykkää uusista perunoista, mä haluan muussia, en syö salaattia, kun siinä on paprikaa, valivalivali" kyseessä 11-vuotias tyttö.

Vanhemmat vain passaavat tyttöä ja kyselee mitä haluaisi tilalle....

Olin siis järjestänyt ihan perus kesägrillaus- illallisen vasta vähän aikaa sitten tutustuneelle perheelle. Sovittiin etukäteen ruoista, että ei sen kummempaa, kuin grillimakkaraa ja salaattia, hieman kanaa ja pihvejä. Sanoivat, että käy loistavasti. Mutta voi ***** kun ottaa päähän kun koko helvatan päivän oon järkänny tuota iltaa, sitten kuulee kitisevää esiteiniä koko illan. Ymmärrän, ettei kaikesta tykkää, mutta ei vieraassa paikassa, kylässä IKINÄ saa valittaa ruoasta! Häpeäisin silmät päästä jos omat lapseni noin kitisisivät. 9-vuotias poikani totesi vaan heidän lähdön jälkeen, että ei taida tuolla olla käytöstapoja.

Kai mä oon vaan liian tiukkapipo kun en siedä sitten olleskaan tuollaista käytöstä... Eniten v.tuttaa vanhempien käytös "etkö tykkää, voi rakas mitäs sä haluaisit, niin tässä salaatissa on paprikaa josta et tykkää, voi rakas". Arrrrr....

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 10:13"]Onko sulla ollu koko palsta siellä kylässä vai miksi aloitat noin tökerösti VOISITTEKO OPETTAA NIILLE LAPSOSILLE? Ei kaikkien lapset varmaan ole noin huonosti kasvatettu mitä sinun luonasi on sattunut kyläilemään. Vai minkä takia alat heti yleistämään niinkuin kaikki olisivat huonokäytöksisiä toisin kuin sinun 9v pojanpallerosi. kai muistit kysyä niiltä vanhemmilta samaa kuin mitä täällä? Kova näytät myös olemaan haukkumaan ja arvostelemaan sinua kritisoivia. Alapeukku sulle

[/quote]

No voi hellanlettas sentään.... Mitenkä Ap:n olis sit pitäny kysyä? Aina löytyy näitä mielensäpahoittajia, jotka keskittyy aivan vääriin asioihin. Sopisit hallitukseen. Minun mielestäni Ap ei yleistänyt missään vaiheessa. Minä tosin en siihen kiinnittänyt huomiota, vaan itse tekstiin ja mitä siinä haetaan takaa.

Vierailija
2/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen samaa mieltä. Jos ei jostain ruuasta tykkää, sen voi vähin äänin jättää syömättä. Salaatista saa paprikat poimittua lautasen reunalle ihan helposti.

Ja tavallisilla lenkkimakkaroilla ei oikeasti ole isosti eroa. Voisi opetella syömään muutakin kuin sitä lempilaatuaan. Tosin kun minulla on toinen lapsista valikoiva asperger-lapsi, tiedän, että tuon suhteen voi joskus joutua vanhempi vääntämään kättä aika lailla...

Mutta toive myös niille emännille. Jos vieraalle eivät tarjoomukset jostain syystä maistu, älkää tuputtako. Se on minusta ihan yhtä moukkamaista kuin tarjoomuksille nyrpisteleminenkin. Jos kovasti tuputatte, voi olla, että sen vieraan on PAKKO sanoa, että ei yhtään tykkää siitä ruuastanne, ja oksu tulee, jos pakottautuu syömään. Joillain ihmisillä on hyvin vahvoja inhokkeja, ja traumaattisia kokemuksia lapsuudesta puoliväkisin syömisistä, joten heille se teidän herkkunne todellakin voi olla syötäväksi mahdottomuus.

Ja tämän sanon täysin kaikkiruokaisena ja maistamiseen kannustavana (en pakottavana) äitinä. Itse en ronkeloi mistään suomalaisesta ruuasta, ainoastaan jotkut paistetut heinäsirkat jättäisin syömättä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän ei ole siitä, onko nyt pula-aika tai uskaltaako sanoa mitä ajattelee, vaan kyse on toisen ihmisen KUNNIOITTAMISESTA.

Millä tavoin kunnioitat toisen ihmisen sinulle uhraamaasi aikaa ja vaivaa (kaupassa käynti, siivous, esivalmistelut) ja rahanmenoa? Eiköhän juuri sillä käytökselläsi ja tietysti lopuksi kiitos-sanalla.

Vierailija
4/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 10:13"]Onko sulla ollu koko palsta siellä kylässä vai miksi aloitat noin tökerösti VOISITTEKO OPETTAA NIILLE LAPSOSILLE? Ei kaikkien lapset varmaan ole noin huonosti kasvatettu mitä sinun luonasi on sattunut kyläilemään. Vai minkä takia alat heti yleistämään niinkuin kaikki olisivat huonokäytöksisiä toisin kuin sinun 9v pojanpallerosi. kai muistit kysyä niiltä vanhemmilta samaa kuin mitä täällä? Kova näytät myös olemaan haukkumaan ja arvostelemaan sinua kritisoivia. Alapeukku sulle

[/quote]

No voi hellanlettas sentään.... Mitenkä Ap:n olis sit pitäny kysyä? Aina löytyy näitä mielensäpahoittajia, jotka keskittyy aivan vääriin asioihin. Sopisit hallitukseen. Minun mielestäni Ap ei yleistänyt missään vaiheessa. Minä tosin en siihen kiinnittänyt huomiota, vaan itse tekstiin ja mitä siinä haetaan takaa.

[/quote]taidat olla ap kun noin tuntui kolahtavan.

Vierailija
5/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mielestäni on hienoa jos vanhemmatkin sanoisivat aina ihan rehellisesti jos ruoka on paskaa, silloin isäntäväki voisi katsoa tarjoamisiaan vähän kriittisemmin, palaute pitää ottaa vastaan, on se sitten positiivista tai negatiivistä""""

Tämä oli tän keskustelun huippu. Tuolle tekisi varmaan hyvää olla pentuineen ilman ruokaa jossain kellarissa pari viikkoa. Oliskohan tarjottu ruoka paskaa vielä silloinkin?

Voisi tämän kirjoittaja laittaa pari esimerkkiä, mitä hän itse tarjoaa vierailleen ja miten ottaisi vastaavan palautteen. Epäilen kyllä, että niitä vieraita ei jonoksi asti ole.

Vierailija
6/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt tiedän, miksi yksi lapseni kaverista tulee jo etukäteen informoimaan ruuanlaittajaa, mistä kaikista meidän ruuan osista ei sitten tykkää... Näkyy olevan täälläkin aika monessa perheessä ihan ok. Sama poika tulee kylään oman kokispullon ja sipsien kanssa, tarjoaa vain kehoitettaessa (kun sanotaan, että meillä pitää aina jakaa). Kyseessä siis kahdeksanvuotias eikä ole edes ainoa lapsi (jos se selittäisi itsekkyyttä). En suoraan sanottuna ole hirveän innoissani ottamaan häntä meille ja pyydetäänkin poikaa aina yrittämään ekaksi jotain toista kaveria, kun nuo ruokatavat on niin olemattomat tällä kaverilla...

Vierailija
7/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut lapsille että mikään ei ole pahaa vaan että kieli ei ole vielä tottunut, joskus ne saattaa kuiskata että äiti en oo tottunut tähän vielä johon sanon: joo maista niin pikkuhiljaa totut ja että sitä ei tarvitse mainita vaan jättää ne mihin ei ole tottunut lautaselle. Opetan myös vieraita lapsia jos ne syö meillä ja sanoo en tykkää.

Sipseihinja kekseihin kosketaan vain siihen minkä ottaa.

Vierailija
8/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tosissaan alle kouluikäinenkin oppii jo helposti, että ruoasta ei sanota "pahaa" tai "en tykkää". Äidille voi kuiskata esim. "En oo oikein tottunut tähän", mutta ei sitäkään sanota isoon ääneen.

Ja tuo, että lapset tosissaan ryykäsee pöytään ennen kuin on edes annettu lupa ja ahmivat kaksin käsin. Menee kyllä maku paljolti niistä vanhemmistakin. Mä kyllä ainakin komennan tossa kohtaa ihan huoletta ja jopa tiukasti, jos ei vanhemmat sitä vertaa osaa.

Vierailija
9/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 22:48"]

Jos oikesti halutaan kehittää suomalaista kulttuuria niin jokaisen tulee saada esittää typeriäkin mielipiteitä ruoasta, Nyt ei eletä pula-aikaa ja kukaan ei kuole jos ei halua syödä pahaa ruokaa. 

[/quote]

Nimenomaan näin, siinä ei ole mitään pahaa jos joku sanoo suoraan ettei tykkää jostakin. Pitää olla aika nirppanokka jos siitä pahastuu. Se ei syö joka ei tykkää ja sillä selvä ja vaikka sanoo että on pahaa, mitä sitten, kaikki ei vaan tykkää kaikesta.

Mitä teillä päässä liikkuu jos ruoka on jotenkin niin pyhää, että siitä ei saisi sanoa jso ei tykkää? Nyt ei todellakaan eletä mitään pula-aikaa, silloin oli varmasti hienos jos sai edes läskinsiivun nahkoineen kun pettuleipää järsittiin, mutta nykyisin ei tarvi kenenkään kärsiä nälästä kun on varaa ja vaihtoehtoja. Mielestäni on hienoa jos vanhemmatkin sanoisivat aina ihan rehellisesti jos ruoka on paskaa, silloin isäntäväki voisi katsoa tarjoamisiaan vähän kriittisemmin, palaute pitää ottaa vastaan, on se sitten positiivista tai negatiivistä.

[/quote]

Ihme junttimeininkiä, vastenmielistä!

Vierailija
10/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen mieheen ei kajota eikä toisten muksuja komenneta!

Vierailija
11/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 08:03"]

[/quote]

Ja tasan komennetaan toisten huonostikäyttäytyviä lapsia tai sitten voi pitää ne kakaransa poissa ihmisten jaloista.

Vierailija
12/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 08:07"]

[/quote]

Ja tasan komennetaan toisten huonostikäyttäytyviä lapsia tai sitten voi pitää ne kakaransa poissa ihmisten jaloista.

[/quote]

Ei se silti anna sulle sen kummempia oikeuksia komentaa/käskyttää toisen lapsia jollet ole joku viranomainen. Vaikka ne lapset huonosti käyttäytyisikin ei ole sinun asiasi alkaa niitä kasvattamaan/neuvomaan. Samallalailla myös heillä on oikeus olla siellä missä HYVIN käyttäytyvilläkin, sitä ei mikään kiellä eikä kenenkään tarvitse pitää/pysyä poissa, koska tämä on vapaa maa.

Vierailija
13/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 08:16"]

[/quote]

[/quote]

Ei se silti anna sulle sen kummempia oikeuksia komentaa/käskyttää toisen lapsia jollet ole joku viranomainen. Vaikka ne lapset huonosti käyttäytyisikin ei ole sinun asiasi alkaa niitä kasvattamaan/neuvomaan. Samallalailla myös heillä on oikeus olla siellä missä HYVIN käyttäytyvilläkin, sitä ei mikään kiellä eikä kenenkään tarvitse pitää/pysyä poissa, koska tämä on vapaa maa.

[/quote]

Joo, on vapaa maa, mutta mikäli sun kakarasi ei osaisi käyttäytyä mun luona ja sitä ei saisi komentaa, niin saisit häipyä sen pentusi kanssa samalla ovenavauksella jolla tulitte.

Vierailija
14/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on vapaa maa, mutta mikäli sun kakarasi ei osaisi käyttäytyä mun luona ja sitä ei saisi komentaa, niin saisit häipyä sen pentusi kanssa samalla ovenavauksella jolla tulitte.

[/quote]

Eipä oo paljon pelkoo, että tuollaisen nipottajan ja itsekkään ihmisen luo tulisi ikinä lapsia viedyksikään

Vierailija
15/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 08:18"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 08:16"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

kyllä minä ainakin kasvatan kaikkien lapsia jos omat vanhemmat eivät kykene, tietenkin mahdollisimman hienovaraisesti, mellä lapset saa leikkiä ja riehua, mutta käytöstavat pitää olla ja jos ei ole niin harjoitellaan.

En ole mikään toisten asioihin puuttuja ja komentele toisten lapsia istumaan suorassa yms. Mutta jos lapsi käyttäytyy rumasti ja epäkohteliaasti minua tai omia lapsiani kohtaan puutun mikäli sen oma vanhempi ei tee niin.

Olette ihan hölmöjä joiden mielestä toisen ruokaa voi haukkua. Syödä ei tietenkään tarvitse jos kehtaa olla syömättä.

Vierailija
16/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 08:29"]

Eipä oo paljon pelkoo, että tuollaisen nipottajan ja itsekkään ihmisen luo tulisi ikinä lapsia viedyksikään

[/quote]

Eikä kaltaisesi itsekeskeinen peltojen kasvatti kuuluisi minun tuttavapiirini.

Vierailija
17/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 08:31"]

[/quote]

[/quote]

Olen itsekeskeinen koska en kasvata lapsiani SINUN pillin ja tapojesi mukaan? Perustele peltojen kasvatti? Oletko siis joku snobi vai?

Vierailija
18/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 08:36"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 08:31"]

[/quote]

[/quote]

Olen itsekeskeinen koska en kasvata lapsiani SINUN pillin ja tapojesi mukaan? Perustele peltojen kasvatti? Oletko siis joku snobi vai?

[/quote]

Ei vaan jos et kasvata lapsiasi yleisten tapojen mukaan. Sellaiset tietynlaiset käytöstavat ja normit on kehittynyt mm. siksi, että meillä kaikilla olisi mukavampaa olla täällä. On sääntöjä, jotka eivät ole laissa, mutta joita on soveliasta noudattaa.

Mä olen maalainen, mutta saanut tapakasvatusta niin koulussa kuin kotona ja oppinut siihen päälle ihan itse. Pellossa eläneiksi sanotaan henkilöitä, joilla ei ole käytöstapoja.

Hämmästyttävää ettet tiedä tällaisia asioita, mutta selitän kyllä mielelläni, jos vaikka katkaisisit kierteen, joka näköjään lähtenyt liikkeelle vähintään jo omista vanhemmistasi.

Vierailija
19/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten sietäisi myös oppia, että jos lapsi (tai aikuinen) ottaa tarjottua ruokaa vain vähän (tekemättä tästä mitään numeroa ja niin että lautanen on kuitenkin puoliksi täynnä jotain), niin ei tarvitse jatkuvasti tuputtaa lisää ruokaa ja koko ajan kysellä että mikä on kun ei maistu.

Olen opettanut nirsolle lapselleni että kyläpaikassa ottaa niitä ruokia, mitä kuvittelee voivansa syödä ja jättää kertomatta että mä en muuten tykkää grillimakkarasta yms. Lapsi saa usein lautasen vähintään puolilleen esim. salaattia ja perunaa, mutta silti pitää tuputtaa, tuputtaa, tuputtaa, että etkö nyt ottaisi tätä makkaraakin. Hän EI syö makkaraa. Maistettu on kymmeniä kertoja ja aina on yhtä pahaa hänen mielestään. Pitääkö sitä makkaraa pyöritellä lautasella ja sitten salaa heivata roskikseen? Olen syönyt kymmeniä makkaroita, joista poika on maistanut palasen ja sitten antanut minulle. Enkä minäkään pidä yhtään makkaroista, niin melkoista kärsimystä syödä kaksi.

Eli älä tuputa, ja pakota lasta siihen tilanteeseen, jossa on pakko sanoa että en ota sitä ruokaa, koska en pidä siitä.

Vierailija
20/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen tekemää ruokaa ei pidä mennä haukkumaan, oli sitten lapsi tai aikuinen. Syödä ei tietenkään tarvitse, mutta syömättömyydestä ei tehdä numeroa.

Ruoanlaittaja ei tyrkytä, vaan antaa vieraiden ottaa haluamansa tai olla ottamatta, siitäkään ei tehdä numeroa.