Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisitteko opettaa niille lapsosille, että ruoasta ei vieraissa valiteta!!!!

Vierailija
07.07.2014 |

"Hyi en tykkää HooKoon makkarasta, mä syön pelkästään wilhelmiä, mä en tykkää uusista perunoista, mä haluan muussia, en syö salaattia, kun siinä on paprikaa, valivalivali" kyseessä 11-vuotias tyttö.

Vanhemmat vain passaavat tyttöä ja kyselee mitä haluaisi tilalle....

Olin siis järjestänyt ihan perus kesägrillaus- illallisen vasta vähän aikaa sitten tutustuneelle perheelle. Sovittiin etukäteen ruoista, että ei sen kummempaa, kuin grillimakkaraa ja salaattia, hieman kanaa ja pihvejä. Sanoivat, että käy loistavasti. Mutta voi ***** kun ottaa päähän kun koko helvatan päivän oon järkänny tuota iltaa, sitten kuulee kitisevää esiteiniä koko illan. Ymmärrän, ettei kaikesta tykkää, mutta ei vieraassa paikassa, kylässä IKINÄ saa valittaa ruoasta! Häpeäisin silmät päästä jos omat lapseni noin kitisisivät. 9-vuotias poikani totesi vaan heidän lähdön jälkeen, että ei taida tuolla olla käytöstapoja.

Kai mä oon vaan liian tiukkapipo kun en siedä sitten olleskaan tuollaista käytöstä... Eniten v.tuttaa vanhempien käytös "etkö tykkää, voi rakas mitäs sä haluaisit, niin tässä salaatissa on paprikaa josta et tykkää, voi rakas". Arrrrr....

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 21:51"]Koko päivän järkännyt makkaraa, pihvejä ja salaatin? Huh, mahtoi olla iso salaatti. Teitkö makkaratkin itse?

[/quote]

Höh. Pitääkö sitä olla noin kirjaimellinen? Taloa pitää siivota, lapset laittamaan huoneensa siivoksi, kaupassa käydä ja valmistella vähän ruokaa ettei ilta mene kokonaan siihen tekoon. Salaatin tein valmiiksi, kanat ja pihvit laitoin maustumaan marinaadiin. Eihän siinä koko päivää tietenkään mene, mutta on kiva, että on puoliksi tehty, ettei tarvitse vieraiden kanssa/edessä touhuta puolet ajasta :) ap

Vierailija
62/74 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 22:16"]No voit vaan tokaista, että meillä on nyt tällaista tarjolla, otat mitä pystyt syömään, me muut kyllä syödään loput. Et pahoita mieltäsi huonosta käytöksestä. Lapsi on kuitenkin lapsi. 

Etkä aseta mitään ylisuuria odotuksia grilli-illalle, pääasia on yhdessäolo. Ja oikeasti, koko päivä valmistellessa HK:n makkaraa?

Mä toki yritän kasvattaa lapseni, ja niin tietääkseni kaikki muutkin, mutta kyllä mun kolmevuotiaalta on päässyt kylässäkin, että en tykkää tosta...

[/quote]

Lue viesti nro 17 niin tiedät mitä Ap meinasi valmistelullaan. Joillekin täytyy kyllä ihan rautalangasta vääntää jotkut asiat!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on opetettu, että ruuasta sanotaan vain positiivisia asioita, mutta kylässäkään ei tarvitse syödä kaikkea eikä edes maistaa, jos ei halua. Me olemme muutaman kerran käyneet grillaamassa siten, että perheestämme ei ole yksikään syönyt mitään tarjottua, eivät edes vanhemmat. Öljyllä sivelty sipulimakkara ei välttämättä sytytä kaikkia. Mutta olemme kohteliaasti kiittäneet ja palanneet kotiin mäkkärin kautta. Lapsetkin on todenneet ruuasta (kun siitä on kehuja vaadittu), että "sitä on todella paljon!"

Vierailija
64/74 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 22:16"]No voit vaan tokaista, että meillä on nyt tällaista tarjolla, otat mitä pystyt syömään, me muut kyllä syödään loput. Et pahoita mieltäsi huonosta käytöksestä. Lapsi on kuitenkin lapsi. 

Etkä aseta mitään ylisuuria odotuksia grilli-illalle, pääasia on yhdessäolo. Ja oikeasti, koko päivä valmistellessa HK:n makkaraa?

Mä toki yritän kasvattaa lapseni, ja niin tietääkseni kaikki muutkin, mutta kyllä mun kolmevuotiaalta on päässyt kylässäkin, että en tykkää tosta...

[/quote]

No minun mielestäni 11-vuotiaana täytyisi jo osata käytöstavat. Kolmevuotias on eri juttu. Luitko viestiäni kunnolla? Siellä taisin mainita kyllä, että eniten ärsytti vanhempien käytös... :) ja valmistelulla siis en tarkoittanut pelkästään ruoan valmistamista vaan koko talon valmistamista vierailijoita varten. Ap

Vierailija
65/74 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otetaan omat eväät mukaan ja iloisina todetaan isäntäväelle, että "tultiin kaupan kautta" ja eikun omat eväät grilliin ja kaikille kelpaa!

Vierailija
66/74 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisyys meren perii. Kyllä pitää kestää vaan jos on tullut rapaa tehtyä. Kaikki ei vaan ole hyvää kaikille.

Vierailija
67/74 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo aikaa sitten oppinut, että kun kutsutaan grillaamaan tms. niin meidän perhe käy ensin syömässä todella hyvin ja sitten voidaan kylässä sanoa, että ei jakseta enempää. Silloin ei tule kenellekään paha mieli siitä, että ei ole muusia.

Vierailija
68/74 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikesti halutaan kehittää suomalaista kulttuuria niin jokaisen tulee saada esittää typeriäkin mielipiteitä ruoasta, Nyt ei eletä pula-aikaa ja kukaan ei kuole jos ei halua syödä pahaa ruokaa. 

Vierailija
69/74 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:59"]Aika hauskoja tapauksia =).

Mun äidilleni on yksi koettelemus yli kaiken: eräs sukulaislapsi tulee kylään ja pyytää pullan päälle voita. Siis pullapitkosiivun päälle. Siitähän äitini pillastuu, että "ja meillähän ei pullan päälle voita sivellä". Eikä tosiaan anna voita pullaan, koska meidän perhe pitää tuota tapaa kuvottavana. Minusta tuo on aina niin huvittavaa ja äiti muistaa joka kerta aueta siitä, kun puhutaan ruualla ronklaavista lapsista.

[/quote]

Mitä ronklaamista tuossa nyt oli? Ihan sama, jos joku käyttäessään kahvissa maidon sijaan kermaa kysäisee onko sitä saatavilla. Kuka alkaa paasaamaan että "meillä ei kermaa kahvin sekaan laiteta! Meistä se on ällöttävä tapa!" Ja tuossa em. esimerkissä vielä lapselle paasattu, kehtasi mokoma VOITA kysellä...

Vierailija
70/74 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole ruuasta mitään hyvää sanottavaa, niin älä sano mitään. Näin olen opettanut omille lapsilleni.

Vierailija
71/74 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 22:47"]Olen jo aikaa sitten oppinut, että kun kutsutaan grillaamaan tms. niin meidän perhe käy ensin syömässä todella hyvin ja sitten voidaan kylässä sanoa, että ei jakseta enempää. Silloin ei tule kenellekään paha mieli siitä, että ei ole muusia.

[/quote][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 22:48"]Jos oikesti halutaan kehittää suomalaista kulttuuria niin jokaisen tulee saada esittää typeriäkin mielipiteitä ruoasta, Nyt ei eletä pula-aikaa ja kukaan ei kuole jos ei halua syödä pahaa ruokaa. 

[/quote]

Siis mitä? Ei helvata mitä touhua. Nyt järki käteen ihan oikeasti!

Vierailija
72/74 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rehellisyys meren perii."

Uusi versio?

Vierailija
73/74 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nirsojen viedä mukanaan jotakin grillattavaa, jota voi itse syödä.

Vierailija
74/74 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 22:48"]

Jos oikesti halutaan kehittää suomalaista kulttuuria niin jokaisen tulee saada esittää typeriäkin mielipiteitä ruoasta, Nyt ei eletä pula-aikaa ja kukaan ei kuole jos ei halua syödä pahaa ruokaa. 

[/quote]

Nimenomaan näin, siinä ei ole mitään pahaa jos joku sanoo suoraan ettei tykkää jostakin. Pitää olla aika nirppanokka jos siitä pahastuu. Se ei syö joka ei tykkää ja sillä selvä ja vaikka sanoo että on pahaa, mitä sitten, kaikki ei vaan tykkää kaikesta.

Mitä teillä päässä liikkuu jos ruoka on jotenkin niin pyhää, että siitä ei saisi sanoa jso ei tykkää? Nyt ei todellakaan eletä mitään pula-aikaa, silloin oli varmasti hienos jos sai edes läskinsiivun nahkoineen kun pettuleipää järsittiin, mutta nykyisin ei tarvi kenenkään kärsiä nälästä kun on varaa ja vaihtoehtoja. Mielestäni on hienoa jos vanhemmatkin sanoisivat aina ihan rehellisesti jos ruoka on paskaa, silloin isäntäväki voisi katsoa tarjoamisiaan vähän kriittisemmin, palaute pitää ottaa vastaan, on se sitten positiivista tai negatiivistä.