Voisitteko opettaa niille lapsosille, että ruoasta ei vieraissa valiteta!!!!
"Hyi en tykkää HooKoon makkarasta, mä syön pelkästään wilhelmiä, mä en tykkää uusista perunoista, mä haluan muussia, en syö salaattia, kun siinä on paprikaa, valivalivali" kyseessä 11-vuotias tyttö.
Vanhemmat vain passaavat tyttöä ja kyselee mitä haluaisi tilalle....
Olin siis järjestänyt ihan perus kesägrillaus- illallisen vasta vähän aikaa sitten tutustuneelle perheelle. Sovittiin etukäteen ruoista, että ei sen kummempaa, kuin grillimakkaraa ja salaattia, hieman kanaa ja pihvejä. Sanoivat, että käy loistavasti. Mutta voi ***** kun ottaa päähän kun koko helvatan päivän oon järkänny tuota iltaa, sitten kuulee kitisevää esiteiniä koko illan. Ymmärrän, ettei kaikesta tykkää, mutta ei vieraassa paikassa, kylässä IKINÄ saa valittaa ruoasta! Häpeäisin silmät päästä jos omat lapseni noin kitisisivät. 9-vuotias poikani totesi vaan heidän lähdön jälkeen, että ei taida tuolla olla käytöstapoja.
Kai mä oon vaan liian tiukkapipo kun en siedä sitten olleskaan tuollaista käytöstä... Eniten v.tuttaa vanhempien käytös "etkö tykkää, voi rakas mitäs sä haluaisit, niin tässä salaatissa on paprikaa josta et tykkää, voi rakas". Arrrrr....
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:59"]
Aika hauskoja tapauksia =).
Mun äidilleni on yksi koettelemus yli kaiken: eräs sukulaislapsi tulee kylään ja pyytää pullan päälle voita. Siis pullapitkosiivun päälle. Siitähän äitini pillastuu, että "ja meillähän ei pullan päälle voita sivellä". Eikä tosiaan anna voita pullaan, koska meidän perhe pitää tuota tapaa kuvottavana. Minusta tuo on aina niin huvittavaa ja äiti muistaa joka kerta aueta siitä, kun puhutaan ruualla ronklaavista lapsista.
[/quote]
O-ou... Mä en oo tota kylässä tehnyt, mutta olen perinyt tavan isältäni. Meidän "yhteinen salainen" herkutteluhetki oli, kun natustettiin kuivaa pullaa voin kanssa. Ja äiti pyöritteli silmiään.
Jos elämä potkii päähän, syön vieläkin pullaa voilla, ihan kuin olisi isä vähän lähempänä :)
Ja saman voisi opettaa eräälle 60-vuotiaalle työkaverilleni, helevata sentään. Ei nyt kaikkea tarvitse syödä eikä kaikesta tykätä, mutta sen voi tehdä eleettömästi yököttelemättäkin.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 22:48"]
Jos oikesti halutaan kehittää suomalaista kulttuuria niin jokaisen tulee saada esittää typeriäkin mielipiteitä ruoasta, Nyt ei eletä pula-aikaa ja kukaan ei kuole jos ei halua syödä pahaa ruokaa.
[/quote] oletko ihan tosissasi? tuskin missään kyläpaikassa koskaan tarjotaan "pahaa ruokaa". jos ei jotai pysty syömään, sen voi ilmoittaa etukäteen, samalla tyylillä kuin esim. allergiat kerrotaan. ei eletä pula-aikaa ei, mutta käytöstavat ovat ainakin joillekin tulleet selväksi keski-ajan jälkeen. ilmeisesti teillä ei.
Nimenomaan näin, siinä ei ole mitään pahaa jos joku sanoo suoraan ettei tykkää jostakin. Pitää olla aika nirppanokka jos siitä pahastuu. Se ei syö joka ei tykkää ja sillä selvä ja vaikka sanoo että on pahaa, mitä sitten, kaikki ei vaan tykkää kaikesta.
Mitä teillä päässä liikkuu jos ruoka on jotenkin niin pyhää, että siitä ei saisi sanoa jso ei tykkää? Nyt ei todellakaan eletä mitään pula-aikaa, silloin oli varmasti hienos jos sai edes läskinsiivun nahkoineen kun pettuleipää järsittiin, mutta nykyisin ei tarvi kenenkään kärsiä nälästä kun on varaa ja vaihtoehtoja. Mielestäni on hienoa jos vanhemmatkin sanoisivat aina ihan rehellisesti jos ruoka on paskaa, silloin isäntäväki voisi katsoa tarjoamisiaan vähän kriittisemmin, palaute pitää ottaa vastaan, on se sitten positiivista tai negatiivistä.
[/quote]
Älä kutsu lapsia kylään.
Ongelma ratkaistu.
Toiminut meillä jo monta vuotta. :)
Joo, voi että tuo on rasittavaa! Minun serkkuni lapset valittivat kovaan ääneen häissämme, kun ei ollut kun paskaa tarjolla... En ollut uskoa korviani.
Niiden vanhempien takiahan lapsesta on tuollainen tullut. Jos lapsi käyttäytyy huonosti, niin yleensä katse kannattaa suunnata vanhempiin.
Vanha sukulaistätini sanoi, että voin käydä milloin haluan katsomassa häntä. Hän oli kai yksinäinen. Hän tarjosi jäätelöä mutta jäätelö oli sulanut ja taas jäätynyt uudelleen joten sen koostumus oli muuttunut rakeiseksi mitä inhoan. En kehdannut sanoa, että se jäätelö oli pahaa koska tätini kai piti sitä jäätelöä jonain bravuurinumerona joka oli hankittu vain minua varten. Joten en sitten sen jälkeen mennyt sinne. Nyt ehkä vähän kaduttaa mutta tämä on nykyään pelin henki: hengaa vain sellaisten ihmisten kanssa joille ei tarvitse sanoa mitään ilkeää, valitse parhaat päältä.
Taasko tämä sama aloitus....
Enemmän minua häiritsee aikuiset, jotka kiroilee tai riitelee kaupassa.
Ei lapset nälkään kuole. Ei syö jos ei maistu. Turha aikuisten on koko iltaa kiemurrella lapsen ympärillä tarjoten kaikkea mahdollista. Jos on kova nälkä niin monesti ruoka alkaa kelvata.
Koko päivän järkännyt makkaraa, pihvejä ja salaatin? Huh, mahtoi olla iso salaatti. Teitkö makkaratkin itse?
Todellakin!Ja samalla voi opettaa myös että:
-pöytään tullaan vasta kun kutsutaan
-pipareita ja pullaa otetaan yksi kerrallaan (ei 8 kpl)
-muutkin saattavat haluta maistaa leivoksia,niitä ei r
ähmitä ja tökitä eikä kippoa omita
-kädet pestään ennen pöytään tuloa,myös syömisen jälkeen jos tarpeen.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:59"]
Mun äidilleni on yksi koettelemus yli kaiken: eräs sukulaislapsi tulee kylään ja pyytää pullan päälle voita. Siis pullapitkosiivun päälle. Siitähän äitini pillastuu, että "ja meillähän ei pullan päälle voita sivellä". Eikä tosiaan anna voita pullaan, koska meidän perhe pitää tuota tapaa kuvottavana. Minusta tuo on aina niin huvittavaa ja äiti muistaa joka kerta aueta siitä, kun puhutaan ruualla ronklaavista lapsista.
[/quote]
Meillä aikoinaan kotona kaikki laittoivat pullan päälle voita. Toi tapa oli muistaakseni lähtenyt äidin suvusta, Hämeestä. Se oli silloin lapsena ihan normaalia, nyt en pahemmin enää pullaa syö, joten tapa jäänyt.
Täh? Piparit on sen verran pieniä et otan kyllä pari-kolme kerrallaan.
Käsiä ei tarvitse kylässä pestä, jos ei erityisesti halua. Meillä ei ruuasta saa valittaa kotonakaan.
Käsiä ei tarvitse kylässä pestä, jos ei erityisesti halua. Meillä ei ruuasta saa valittaa kotonakaan.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 21:46"]
Niiden vanhempien takiahan lapsesta on tuollainen tullut. Jos lapsi käyttäytyy huonosti, niin yleensä katse kannattaa suunnata vanhempiin.
[/quote]
Monesti lapset sanoo vaan suoraan mitä ajattelevat, koska eivät pienet lapset edes osaa valehdella.Ainakaan niitä pieniä valkoisia valheita, joita me aikuiset käytöstavoiksi kutsutaan. Tietysti 11-vuotiaalta voisi jo odottaa huomattavasti kypsempää käytöstä, en itsekään haluais tuon ikäiseltä moista kuulla.
No voit vaan tokaista, että meillä on nyt tällaista tarjolla, otat mitä pystyt syömään, me muut kyllä syödään loput. Et pahoita mieltäsi huonosta käytöksestä. Lapsi on kuitenkin lapsi.
Etkä aseta mitään ylisuuria odotuksia grilli-illalle, pääasia on yhdessäolo. Ja oikeasti, koko päivä valmistellessa HK:n makkaraa?
Mä toki yritän kasvattaa lapseni, ja niin tietääkseni kaikki muutkin, mutta kyllä mun kolmevuotiaalta on päässyt kylässäkin, että en tykkää tosta...
Kyllä alle kouluikäisetkin oppivat helposti, että ruuasta sanotaan vain positiivisia asioita. Jos ei tykätä, ollaan hiljaa. Se on ihan rehellistä, ja lapselle pitää se vain opettaa.
Meillä ei saa kotonakaan valittaa ruuasta. Oppuvaiset lapset ovat hyvin omaksuneet tämän, ujot eivät varmasti lauo sellaisia kylässä. :)