nuorella vauvakuumeilua
Olen vasta 17vuotias nuori opiskelijatyttö, mutta vauvakuume aivan valtava! Tässä viime viikolla yhtenäkin päivänä koko kehoa tärisytti, nauratti ja itketti. Oli pakko alkaa lueskelemaan kaikenlaista. Omalle isännällekin oli tästä pakko mainita ja kuumeiluani ei auta hirveästi se että hänkin kuumeilee (tosin ei niin vahvasti kuin minä).
Olen aikalailla pienestä pitäen tiennyt haluavani perustaa perheen, mutta tavoitteena on aina ollut että opiskelut hoidetaan ensin. Lähipiirissä kaikille syntyy lapsia ja kuume ei hellitä varsinkaan sillä kun veljen muksujakin hoitelen usein.
Onko muilla ollut noin vahvoja vauva kuumeilu kokemuksia? Kommenttia ja vinkkejä otetaan vastaan mielellään! :) Ja haluan ehdottomasti tietää nuorien(tai miksei vähän vanhempienkin) äitien kokemuksia, miten vanhemmat suhtautuneet, miten olette saaneet asiat järjestykseen ja kaiken oikeastaan :D
Kiitokset jo etukäteen kaikille!
Kommentit (79)
Saakos vielä liittyä joukkoon? Minä oon myös tämmönen suht nuori, 22 vee vauvakuumeilija, joka on tienny haluavansa ison perheen jo joskus teini-ikäsenä.. Nyt ois "puitteet" kunnossa (aviomies, työpaikka ja ammatti molemmilla, säästöjä) ja jätinkin minipillerit pois jo toukokuussa. Mutta mun ongelmana onkin nyt sellanen juttu että ton toukokuun jälkeen mulla on ollu menkat kerran. Ja se kerta oli 3 kk sitten.. Raskaustestejä olen tehnyt kymmeniä mutta ne ovat aina negatiivisia. Alkaa jo pelottaa että mikä mussa on vikana kun ei näy kuukautisia mutta ei lastakaan. Stressi alkaa olla aika kova ja sekin tietty vaikuttaa tohon kehon toimintaan.. Oon tässä vaan miettinyt et millon kannattaa mennä gynelle? Vai pitääkö vaan odotella vielä? Kaipailisin juttuseuraa tän asian tiimoilta, kun kavereita ei oikein oo
TYTTÖTÄLLÄINEN: hyvä että selvis jos onki vaikutusta/yhteyttä sitte jollain tapaa tohon raskautumiseen! :)
Täällä ei oo näkyny plussia (alkuviikosta testailin), muttei myöskään menkkoja.. alkaa jo pikkuhiljaa rasittaa tämmönen epätietosuus! Tiedä sitte mitä meinaa, katellaan nyt viel vähä etiäpäi ja testaillaa. Aika ärsyttävää kyllä tämmönen ku ei mitää merkkiä oo kuukautisista mut silti pelkkää negatiivista näyttää tikutkin..
Mutta se siitä omasta navasta, tervetuloa EMTJ! :) Stressihän tietty voi aiheuttaa sitä kuukautisten pois jäämistä myös (mitä alan pelkäämää itelläniki pikkuhiljaa).. Jos kuitenki huolettaa ni varmaan kannattaa sinne gynelle varata aika, sais ainaki itelle mielenrauhan/tiedon onko jotain poikkeavaa vai ei ja pääsee jatkamaan hyvillä mielin yrittämistä. :)
emtj: jos rahaa ja halua löytyy, niin käy yksityisellä gynellä. sano että yritätte lasta ja haluaisit tietää että onko kaikki "kunnossa" ja tietysti sanot myös että vaan yhdet menkat on ollu toukokuun jälkeen :) yleensä se aika on n.vuosi ennen kun pitää mennä lääkärille. ei taida julkisella puolella ottaakkaan vastaan jos ei oo vuos yritystä takana. eli ei kannata hätäillä vielä, muistaakseni tutkimusten mukaan n.75% pareista raskaus alkaa vuoden sisällä. ottaa kaikilla oman aikansa että keho tottuu hormoniehkäsyiden jälkeen :) mutta jos haluaa nyt jo tietää että onko mitään saumaa niin tosiaan siellä yksityisellä kannattaa käydä. nyt puolentoistavuoden yrittämisen jälkeen toivon että olisin itekki käyny gynellä heti kun alettiin yrittää. koska nyt tosiaan todettu pco ja kilpirauhasen vajaatoiminta jotka molemmat haittaa raskautumista. eli siis toisin sanoen 1,5v menny hukkaan :(
ja tosiaan kuukautisten poisjäämiselle on tosi monia syitä, ja joskus ei syitä ollenkaan ! mullakin joskus monta vuotta sitten ensin tuli menkat 2vk välein monen kuukauden ajan ja sitte jäi kokonaa pois melkein vuodeks. eikä syytä löytyny, saattoi johtua jälkiehkäsypilleristä koska siinä on niin paljon kaikkea kropan sekottavia hormoneja.
Joo oon mä tässä suunnitellut, et jos ei kuun loppuun mennessä ala menkkoja kuulumaan niin sitte soittelen joko julkiselle tai sitte iha yksityiselle. Yksityiselle taitaa päästä varmemmin ja nopeemmin ja ois ehkä ammattitaitoakin enemmän :P Onhan se tietty kallista, osaatteko yhtään sanoa millä yksityisellä pääsis halvimmalla? Ja tossa julkisessa on kyllä sekin, että sieltähän voi tulla kuka vaan sua tutkimaan..Mä kun en haluais mitään vanhaa miestä tai muuten epämiellyttävää ihmistä kattelemaan mun alapäätä :D Yksityisellä vois vähän valita..
Tuntuu hölmöltä stressailla jo tässä vaiheessa ku yritystä ei oo kauheesti takana, mutta ei voi mitään. Enemmän vaivaa toi menkkojen poissaolo kun se, etten oo raskaana vielä. On se ihmismieli jännä. :D Oon jo miljoonasti kuvitellut kaikkii oireita ja oon ihan varma et NYT on positiivinen, mutta eeihän se. Taas tuntuu, että pitäis testailla mutta oon nyt ajatellu pitää vähän taukoa, ettei ois tää asia koko ajan stressaamassa mielessä. Ehkä viikonloppuna sitten :D
Täällä alkoikin nyt sitten tiputtelemaan heti aamusta.. voi harmitus sentään. Kokoajan sellanen pienen pieni toive takaraivossa että entä jos oliskin vaan esim. kiinnittymisvuotoa kun vielä ainakin ihan vaan tiputtelee, kirkasta verta kylläkin.. mutta är ja mur empä uskalla kyllä yhtään toivoa enään edelliseen kiertoon
Ja tosta gynestä, itse oon käynyt vaan yksityisillä (yks papa otettu nopolin lähetteellä julkisella) ja oon kyllä ollu tyytyväinen! Mehiläisessä oon aina käyny ja voin suositella jos mahdollisuuksia sinne. Aikoja saa nopeesti ja helposti, netissä pystyy valitsee lääkärin ja itselle sopivan ajan ja varata. :-)
Mulla myös ollu tosi kova testailu päällä, mut nyt päätin vähän rauhottaa etten oo viikkoon tainnu tikkuun pissiä. Ja noh, nythän sit alkoki tää vuoto. Helposti sitä kokoajan koittaa löytää itestään kaikenmaailman oireita ja sit ku ne menkat sieltä tuleekin/testit näyttää negaa niin kyllä se melkonen pettymys on.. mutta minkä mahtaa kun kuumeilu on vaan niin kovaa! Jos nyt koittas keskittyä vähän muihinki juttuihin ja koittas vähentää tota ressiä ni eiköhän sieltä jossain vaiheessa toivottavasti tärppää! :-)
siis yksityisellähän on se selvä ero, että siellä lääkärit haluaa tietää mikä sulla on, koska saavat siitä myös hyvää palkkaa. julkisella taas tehdää ns liukuhihnatyötä koska on paskat palkat. ite soitin vielä ensin julkiselle, ni ne sano sieltä suoraa et mee vaa yksityiselle. ja muutenki, julkisella puolella lapsettomuushoidot on ilmasia jos on kyseessä ensimmäinen lapsi, ja jonotki on sen mukaisia. ite kanssa tykkään siitä että sain valita oman lääkärin, mikä siis mullaki pitää olla nainen, en haluu miestä.
mehiläisellä käyn ite myös, terveystalolla on ihan samat taksat. peruskäynti maksaa sen 99.90e, ultra maksaa muistaakseni yli satasen ja papakokeen ottoki 50e. eli ennen ku menee lapsettomuushoitoihin ni kannattaa käydä julkisella ottamas sukupuolitautitestit ja papakoe, vähentää jo hintaa. nii ja siellä yksityisellä kannattaa myös pitää aina kelakorttia mukana, kela suorakorvaa osan. esimerkiks toi peruskäynti taitaa olla jonku 120e jos ei oo kelakorttia.
mullaki jotenki taas mielikuvitus laukkaa, aamupahoinvointia jne mut en ees jaksa testailla koska petyn vaa pahemmin ku se näyttää taas negaa. kai niitten menkkojenki pitäis kohta taas alkaa ku ollaa kuun vaihteessa. ei oo vieläkää lääkäri soitellu, sitä ootellessa...
Olipas omituiset menkat tai mitkälie taas: pieni tiputtelu alko keskiviikkona, seuraavana yönä alko vähän runsaampi vuoto ja torstaina ei sit enää muutaku pienen pientä tiputtelua ja loppu ku seinään.. eilen testailin sitte aamulla yhen testin koska illalla oli luvassa pientä juhlintaa, negaahan se näytti. Testiajan jälkeen vilkasin vielä ja oli testiviivan kohdalle ilmestyny pieni haalee viiva, mutta empä nyt ajattelis siitä välttämättä mitään.. noita 'roskishaamuja' taitaa noihin testeihin (ennyt muista merkkiä) tulla melko helposti.. nyt sitte piinaan itteeni taas kaikemaailman oireilla ja entäjos entäjos - ajatuksilla.. höh.
Huonoa nukkumista, väsymystä, päänsärkyä, pientä pahoinvointia etenkin iltasin sekä välissä jotain kipua vatsalla (vaiko kuviteltua vaan) sekä jotain ihmeellistä ihmeellisempää rusehtavaa/vaaleanpunaista valkovuotoa jota tosin ei tänään enää ole tullut, tais toissapäivänä alkaa ja eilen loppua.. sekä negatiivistä testiä. Kauankohan about kiinnittymisestä vois plussaa testata? Ja voikohan edes olla kiinnittyminen tässä vaiheessa mahdollinen? Myöhänen ovis ja todella lyhyet valemenkat ja sen jälkeen vasta kiinnittyminen? Miten pyörällä voi olla pää taas, onneks on saanut jonkinverran ajatuksia muihin juttuihin kun oon taas alottanut enemmän lenkkeilyä ja useemmin ratsastusta.
Mutta se siitä omasta navasta, mitäs muiden kuumeiluun kuuluu? :)
Tein meiän isännälle pienen jekun isänpäivänä. Ostin pienen new born bodyn ja tumput ja laitoin lahjakassiin ja jätin isännän löydettäväksi. Ei aivan tullut sellaista reaktiota kuin olisin odottanut :D vähän se säikähti, mutta kommentoi jälkeen päin että olisi aika mukava jos vauva tulisi. Mukavaa että isännälläkin nyt siis on aivan selkeä mielipide että lapsi aiotaan tekasta heti kun vain mahdollista :)
Kierolla tavalla hauskan tästä tekee sen, että olen tässä nyt pari viikkoa potenut huonoa oloa pitkin päivää, vatsakipuja ja muutenkin on ollut outo olo. Erikoisia mielitekoja yms. Tänään pitäisi menkkojen alkaa joten katsotaan näkyykö niitä.. Jännittävät fiilikset kun ei tiedä mitä pitäisi ajatella jos se plussa sieltä tulisi :o :DDD
Hahah, hyvä jekku ja hyvät seuraukset! :D mites kävi menkkojen kanssa? :)
Mulla on jo useemman viikon ollu tosi omituinen fiilis, ei oikeastaan muita merkkejä mistään raskauteen liittyvästä kun jo melkein pari viikkoa kestänyt vatsan juilinta/kivut. Tänään aamuyöstä/aamulla oli taas pientä pahoinvointia mutta mistä lie johtunut. Nyt ei ainakaan täällä olla ressattu joten turhat mielikuvitusoireet jäänyt pois mikä tosi hyvä. :) Testannut olen viime viikolla pari testiä, mutta eipä niissä ainakaan mitään suurempaa näkynyt.
Meillä oli vanhemmilla viikonlopun 'hoidossa' aivan syötävän suloinen 6kk vauva. Sitä kävin molempina päivinä niin yksin kun poikaystävänkin kanssa ihastelemassa ja hoitelemassa, vähän vaunuilemassa jne ja voitte uskoa että ei ainakaan tätä kuumeilua helpottanut! Oli jotenkin maailman ihanin näky kun pieni piiperöinen koittaa hirveästi punnertaa sohvalla poikaystävän syliin ja toinen on niin luonnollisesti sen pienen ihmisen kanssa! Oivoi, ehkä se vielä meillekkin joskus.. :)
No kun ei menkkoja näkyny niin tein parikin testiä, mutta negaahan ne näytti. Kyllähä ne menkat sieltä sitten ilmesty loppujen lopuksi..
Oi kui ihanaa. Ja se on aina niin ihana nähä ku omaisäntä on nii luonnollisesti aina mukana, oikein sydän pakahtuu kun sitä seurailee <3
Nohöh, aina ikäviä noi menkkojen myöhästelyt kun kerkiää jo pienenpieniä toiveita herätellä ja sitten ne sieltä tuleekin ja rytinällä.. Mutta kyllä se vielä meidän kaikkien kohdalla tärppää, vahva usko siihen! :) jotenkin hirmu rento ja stressitön olo tän vauva-asian suhteen, parempi kun moneen kuukauteen!
Täällä odotellaan taas menkkoja saapuvaksi (tai pois jääväksi) ensi viikon aikana jos näihin viime kiertoihin on uskomista. Vaikka muuten on osannut nyt vähän rauhoittaa itseään tän kuumeilun osalta niin kyllä noita kiertopäiviä pikkusen seurailee, nyt menossa muistaakseni kp 22/26-28. Mitä lähemmäs kierron loppua tullaan, sitä enemmän tietenkin taas nousee vauvajutut mieleen:) hirveetä flunssaa pukkaa taas ja nyt olen toista päivää kotona sairastamassa.. voisko tää olla jonkinlaista ennettä? ;)
Nomutta tulipas taas pölistyä, plussatuulia hirveästi kaikille ryhmän kuumeilijoille!
Täällä ootellaan menkkoja taas kp 28/26-28.. nyt ei ole samallaista menkkoja edeltävää hirveetä vatsa- ja selkäjomotusta mitä yleensä, rinnat kyllä ihan jäätävän kipeet. Jänniä aikoja siis elellään! Huomenna olis tarkotus testailla ensimmäinen:)
Noniin, muistinpa palailla tännekkin :) miehen siemennestenäyte ok. mulla myös kaikki muut tulokset ok, paitsi toi kilpirauhasjuttu. ei kuulemma lääkärin mielestä ole niin koholla että pitäis huolestua, seuraillaan kuulemma. tiedä sitten että koska.. laittoi nyt kuulemma lapsettomuusklinikalle lähetteen. en ihan ymmärtänyt että julkiselle puolelle vaiko minme.
oikein harmittaa jos menee julkiselle puolelle, sittenhän tässä kestää :( aloin muutenkin miettiä että miksei mehiläisessä tehty esim aukiolotutkimusta :/ vähän pettynyt olo mehiläisen toiminnasta. rahaa meni yli 500e ja oikeestaan mitään ei hyötynyt. kartan kyseisen lääkärin jatkossa. ajattelin myös soittaa sinne huomenna ja kysyä potilaskertomuksia niin tietäisi että minkä kaiken ne tutki ja "mihin asti". jännä ettei sitä pco:takaan lääkitty tai tutkittu enempää. tositosi pettyny olo ja varsinki jos seuraavaan lääkärikertaan pitää oottaa vielä vuoden ajan tai ylikin.
nännit oli herkkinä pari päivää sitten noin kolmen päivän ajan, elättelin toiveita ovulaatiosta (ikinä ennen ei oo nännit herkistyny) ja negatki jo testailtu.
polttelen kynttilöitä ja leivon joulutorttuja ni unohtuu murheet hetkeks !! :)
täällä onkin ollut hiljaista nyt pitkään! mitenkäs kaikilla siis tätä nykyä menee? joko on plussia pamahtanut? :)
itse tässä jännän äärellä taas kerran, kp 29/26-28 eikä merkkiäkään kuukautisista. Rinnat hiukan arat, nännit etenkin tosi kipeet, runsas valkkarivuoto ja heikkoa oloa/pahoinvointia vähän väliä, etenkin kun vatsa tyhjä, tänään myös muutamaan otteeseen vatsaa nippaillut. Normaalisti kuukautisten aikaan siis järjettömät vatsa- ja selkäkivut jotka säteilee reisiin asti, ei saa mitään silloin kyllä aikaseks, nyt tästä siis ei tietoakaan. Väsymys on myös kova, mutta se nyt voi liittyä myös tähän pimeään vuodenaikaan ja älyttömään määrään kouluhommia.. Ajattelin nyt perjantaihin saakka odotella, sit jossei jo kuulu menkkoja niin käyn testin hakemassa!
Tuolloin reilu viikko sitten perjantaina siis testailin ja vahva ja tumma plussahan sieltä pärähti tikkuun minuutin sisällä! :D nyt sitten odotellaan syyskuun lopulle mahdollisesti saapuvaksi pienokaista, jännäillään ensimmäistä neuvolaa parin viikon päähän ja ensimmäistä ultraa jotta saa tietää onko pienellä varmasti kaikki hyvin! :-)
JHJH rv5+4
niissä tuloksissa menee hetki, mutta lähipäivinä pitäis miehen tulokset tulla ! :) sitä siis jännäillään tällä hetkellä, en tiedä yhtään kauanko omissa tuloksissa menee. joo, kyllä mäkin jo "tiedän" että aikavarmasti baariin menen myös raskaana koska siellä on paljon ystäviä joilla esim.töissä niin kiireistä ettei kerkiä arkisin nähdä. ja kiva paikka se on selvinpäinkin, kavereista joutuu aina pitää huolta jne :)
jultsupultsu, testasitko jo uudestaan ? eikös se haamuki jotain merkitse ? :)
Samoin minä, kyllä mä oon tykänny kavereiden kans mennä ihan selvinpäin useinki just esim töiden takia, miksei siis samalla meiningillä raskaanakin. :) ja eilen testailin yhden, luultavasti viallinen testi koska kontrolliviivan (?) viereen ilmesty haamu oikeelle puolelle.. noh, katotaan josko huomenna aamupissasta. :) mä vaan nyt tosi usein oon heräilly yöllä pissalle ja siihen meneeki sit se aamutestailu.. yöllä kun ei mitenkään silmät ristissä jaksa. Vatsaa nippailee edelleen, paineltaessa arka myös, tissit kipeet ja väsymystä on edelleen. En kuitenkaa toivo mitenkään liikoja vieläkään ettei mielikuvitus tee tepposia taas:(
tässä nyt osa tuloksista. toi kohonnut tyreotropiini tarkottaa kilpirauhasen vajaatoimintaa, eli hyvä että tuli esille. muut on ihan normaalit, nyt odottelen vielä perusverenkuvaa ja prolaktiinin tuloksia :)
joko jultsupultsu näytti plussaa ? :)