Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkkalaskemasta?

Vierailija
06.07.2014 |

Hei! Olen 16-vuotias ja tarviisin hieman apua.

Palkkani tulee 15pv, mutta nyt laskelmassa luki että maksupäivä 30.6. Onko palkka tullut siis silloin? Äitini väittää vaan, että se

on tullut myöhässä tai jtn.. Pakko varmistaa, kun se vetää mun palkasta kokoajan välistä.. :/

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin et saa käyttää omia tunnuksiasi? Säästä palkkakuitit ja tee äidistäsi rikosilmoitus jos oikeasti kavaltaa rahojasi!

Vierailija
2/17 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:14"]

Oma tili on jo, mutta ku oon alaikäinen niin vanhemmilla on kaikki käyttöoikeudet vaikka en haluaisi :/

[/quote]

Voit avata toisen pankkitilin käymällä pankissa, ottamalla henkkarit mukaan, koska sinulla on kesätyötienestejä. Vanhempien lupaa ei tarvitse. Töihin voit antaa uuden tilinumeron.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tietääkö kukaan, jos palkka on maksettu 15 pv niin voiko laskelmassa lukea maksupäivä 30?

Vierailija
4/17 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Palkka pitää maksaa ko. päivä jos niin lukee - jos 15pv on lauantai/sunnuntai, palkan tulee olla perjantaina tilillä.

Vierailija
5/17 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka maksetaan sinä päivänä, mikä lukee laskelmalla. Nyt menet pankkiin ja avaat uuden tilin (eri pankki). Ilmoitat tilinumeron työnantajalle.

Vierailija
6/17 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempasi eivät voi käyttää sinun rahojasi itseensä!

Luepa tämä OP:n sivuilta:

Alaikäiset 15 - 17 -vuotiaat

"
Pääsääntöisesti 15 - 17 -vuotiaan varoista määräävät edunvalvojat yhdessä.
Tämän ikäisellä voi kuitenkin olla varoja, joista hänellä on oikeus itse määrätä. Luottolaitoslain mukaan 15 vuotta täyttänyt alaikäinen voi itse tehdä pankin kanssa talletusta koskevan sopimuksen niistä varoista, joista hänellä on oikeus määrätä, sekä tallettaa ja nostaa varoja ja muutoinkin määrätä tällaisesta talletuksesta. Määräämisellä tarkoitetaan sitä, että alaikäisellä on oikeus itse päättää varojen käytöstä. Alaikäisellä on siten oikeus päättää työllään ansaitsemista ja niiden sijaan tulleista varoista (esim. kesätyöpaikan palkasta). Alaikäisen määräämisoikeus voi koskea myös esimerkiksi hänelle maksettuja tukia, kuten opintorahaa, asumislisää, varusmiehen päivärahaa, äitiyspäivärahaa tai lapsilisää, jos alaikäisellä itsellään on lapsi."

Menet siis itse sopimaan pankkiin uudesta omasta tilistä, pyydät tulevat palkat sinne ja otat vieläpä mahdollisesti poliisiin yhteyttä. Äidilläsi ei ole oikeutta VARASTAA sinun kesätyörahojasi.

Vierailija
7/17 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläsi ei ole mitään oikeutta tienaamisi rahoihin.

Vierailija
8/17 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olekkaan, mut mitäpä minä alaikäisenä olen sanomaan siihen mitään.. :(

Vierailija
9/17 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka olet alaikänen niin äitilläs ei ole yhtään minkäänlaisia oikeuksia niihin rahoihin.

Vierailija
10/17 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko palkkasi 2x kk, silloin monesti maksupäivät ovat 15. Ja viimeinen arkipäivä. Yleesä kerran kk maksettava palkka tulee kuukauden viimeinen arkipäivä.

Vierailija
11/17 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vaan kerran kuussa, ja maksupäivä on se 15 pv. Ja sillä on käyttöoikeudet mun tiliin kunnes oon 18, niin en voi tehä sille mitään. Nytkin valitti että sillä on rahat tiukalla mut on kumminki tilannu 300e hajuvesiä..

Vierailija
12/17 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö töistä lähetetä tilinauhaa? Voit avata oman tilin, koska olet yli 15 v ja alkaa käyttää sitä. 

Vierailija
13/17 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tili on jo, mutta ku oon alaikäinen niin vanhemmilla on kaikki käyttöoikeudet vaikka en haluaisi :/

Vierailija
14/17 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paska mutsi.

Vierailija
15/17 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta saada verkkopankkitunnukset. Tarvitset siihen kuitenkin edunvalvojien eli ainakin äitisi allekirjoituksen, ehkä isäsikin.

Vierailija
16/17 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla ei ole oikeutta lapsen rahoihin ja yli 15 päättää itse tienaamiensa rahojen käytöstä. Poliisiin voit ottaa yhteyttä ja syyttää äitiä kavalluksesta.

Vierailija
17/17 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkkopankkitunnukset on jo, mutta en saa itse käyttää niitä