Melkein itkettää jo, mies luetuttaa mulla auton ohjekirjaa
ostettiin uus auto ja mies sanoi että aina kun on aikaa niin luet ohjekirjaa. No tuossa istahdin sohvaan väsähtäneenä kotitöistä niin tuuppas ohjekirjan sohvapöytää pitkin mun eteen. Pitäs kaikki nappulat opetella ja säädöt. Sanoi vielä tekevänsä kysymyksiä mulle.
Onko tuo enää normaalia? :(
Kommentit (47)
Onko mies itse lukenut sen, vai onko kyse siitä, että sinun on luettava kun mies ei itse viitsi? Entä lukisitko sinä sitä, jos auto olisi omasi?
Joo, minä luen aina oman autoni manuaalin, tai ainakin selaan sen läpi, jotta opin edes hallintalaitteiden "hienoudet" sikäli kuin niitä tuon hintaluokan autossa on. Muuten se manuaali kaivetaan esiin sitten, kun tulee ongelmia.
19: minun kokemukseni on kyllä se, että mies rientää hätiin viimeistään siinä vaiheessa, kun on joku sellainen ongelma, johon tarvitaan manuaalia tai jotain sellaista työkalua, joka ei ole renkaanvaihtoa varten. Joo, olen kokeillut mutta en päässyt edes alkua pitemmälle. Se onkin paras keino saada mies ryhtymään toimeen, että aloittaa itse sen jarrukengän tai tuulilasin vaihdon.
Renkaan vaihdossa menee noin 5 minuuttia, miksi ihmeessä sellaisen pikku homman takia soittaisi jollekin? Niin, paitsi silloin kun vararengasta ei ole 15 vuoteen irrotettu kertaakaan, ja siihen tarvitaan voimaa, taitoa ja autoalan ammattitaitoa sekä noin tunti aikaa.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:37"]
Tottakai jokainen mies pitää naiselleen tentin! Mikä se sellainen nainen on, joka ei osaa auton ohjekirja ulkoa!
[/quote]
Sanos muuta, kun mies itse ei avaa sitä edes pahimmassa hädässä vaan soittaa kaverille.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 20:17"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:40"]
Parempi opetella käyttämään autoa ja vaihtamaan oma-aloitteisesti renkaat, sulakkeet ja pyyhkijät. Aina ei ole prinssi avuliasta saatavilla kun neito on hädässä. On minut säästänyt monelta päänsäryltä.
[/quote]
Aivan oikein. Minusta naisen tulisi näiden lisäksi osata myös tarvittaessa vaihtamaan esim. jarrukengät, pyöränlaakeri tai alapallonivel.
-mies-
[/quote]
Minä kyllä osaan noi kaikki tehdä, öljyn vaihdosta aina jakopääremppaan. Mutta en kuitenkaan ala noita hommia helpolla tekemään pelkän haitaritunkin varassa, saati jossain pöpelikössä.
Kyse ei ole siis siitä etteikö taitoa olisi, enemmän kyse on välineiden puutteesta.
Eikä sillä, että jaksaisin ite alkaa vääntää autoni kanssa sen ihmeemmin. Mieluummin annan kaverille vähän taskurahaa ja vien sen luo autoni aina tarvittaessa.
Minä en vaadi, että naisen pitää osata käyttöohjekirja ulkoa, mutta vaadin että hän tuntee/tietää jokaisen auton sisällä olevan katkaisimen ja mitä siitä tapahtuu. Eihän nyt lentäjäkään voi lentokoneen ohjaamossa soitella jonnekin ja kysellä mikäs nappi tämä on... M35
Me pyydetään uutta autoa ostettaessa manuaali jo kauppoja sovittaessa luettavaksi, jos vaan mahdollista. Siinä on sitten hyvää aikaa kiinnostuksen hetkinä jo etukäteen lueskella ja vertailla edelliseen autoon jne. kun autoa parikin kuukautta joutuu sitten odottelemaan. Ollaan ihan yhtä innoissaan molemmat. Niinä kertoina kun manuaalia ei ole saatu yhtään etukäteen, lukeminen on jäänyt vähemmälle, lähinnä itse tsekkaan sisällysluettelon sitten vaan ja muuta tulee houkutus vaan lähteä kokeilemaan.
Uus auto on ostettu viisi kertaa ja vaan yhden manuaali oli plääh-kokemus, rumaa asettelua, fonttia ja paperia.
Oikeastiko joku lukee auton ohjekirjaa vai onko Tää vaan sarkastista? Ikinä en ole lukenut ja auto vaihtuu uuteen kolmen vuoden välein. Ja hyvin oon pääset niin eteen ku tasksekin
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 20:58"]
Oikeastiko joku lukee auton ohjekirjaa vai onko Tää vaan sarkastista? Ikinä en ole lukenut ja auto vaihtuu uuteen kolmen vuoden välein. Ja hyvin oon pääset niin eteen ku tasksekin
[/quote]
No en minä ainakaan osannut ilman ohjekirjaa muuttaa ajotietokoneesta penkinsäätöjä avaimelle vai mikä sen nimi on. Eli kun painaa kaukosäätimestä ovet auki niin auto säätää penkit ja peilit, miehellä ja minulla oma säädin siis.
Joo, lukemattakin pääsee eteen ja taakse, mutta jos vaihdat uuteen ja eri merkkiseen kuin aiempi autos, kaikkia hienouksia ei vaan voi lukematta tietää eikä myyjä luovuttaessa ihan kaikkia ehkä tule kertoneeksi
Ja kun ei kiinnosta mitkään tekniset vempaimet.
Enkä lue ikinä minkään koneen ohjekirjaa ja aina oon osannu käyttää pyykkikonetta ja tiskikonetta.
No jääkaappipakastinkaapista katoin yhen nappulan kun en tienny missä asennossa sen tulee kesäaikaan olla.. ap.
Jos tekniset vempaimet ei kiinnosta, ehkä sun ei sit pidä lukea auton ohjeita/harjoitella käyttämään hienouksia eikä myöskään ajaa autoanne! Mutta aattele kuitenkin siltä kannalta, että te ootte maksaneet niistä hienouksista ja osa niistä on ihan turvallisuusjuttuja eli jos kuitenkin joskus edes ajat, täytyyhän sun osata!
Oi joi. I love Shell.
Mä kysyn mieheltä, kuinka tää toimii ja se selittää. Menee about 5 minuuttia. Mitään renkaita tai sen semmoista mä en ala vaihtamaan, mies voi sen vallan hyvin tehdä ja osaan kyllä ajaa auton korjaamolle. Tankilla voin käydä esim. Shellin palveluhuoltamolla, jossa tankkaavat (sen osaan toki itsekin), katsovat öljyt, laittavat nesteet yms. Jotkut penkit voi kääntää koettamalla ja voihan sitä manuaalia tarvittaessa sitten selailla.
Varmasti osaisin kaikki autohommat, mutta ei vaan kiinnostus riitä. Mun vahvuudet on ihan muualla ja tunteehan se mieskin itsensä tärkeäksi, kun osaa jotain tehdä paremmin.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 21:28"]
Mitään renkaita tai sen semmoista mä en ala vaihtamaan, mies voi sen vallan hyvin tehdä ja osaan kyllä ajaa auton korjaamolle.
[/quote]
Renkaan vaihto olisi hyvä osata jos puhkeaa matkalla. Hommassa menee 10min. ja sen takia on turhauttavaa soitella apua ties kuinka kaukaa.
Nousi mieleen muistikuva lapsuudesta. Täti oli hankkinut auton ja sen, joka istui edessä matkustajana, piti lukea ohjekirjaa ääneen.
Samainen täti ei sitten myöhemmin 70-luvulla uskaltanut lähteä yksin marjametsään, kun se auton kääntäminen oli niin hankalaa. Meillä ei veljeni kanssa ollut vielä silloin ajokorttia, mutta kelpasimme kaveriksi, sillä molemmat osasimme ajaa autoa paremmin kuin täti konsanaan!
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 20:17"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:40"]
Parempi opetella käyttämään autoa ja vaihtamaan oma-aloitteisesti renkaat, sulakkeet ja pyyhkijät. Aina ei ole prinssi avuliasta saatavilla kun neito on hädässä. On minut säästänyt monelta päänsäryltä.
[/quote]
Aivan oikein. Minusta naisen tulisi näiden lisäksi osata myös tarvittaessa vaihtamaan esim. jarrukengät, pyöränlaakeri tai alapallonivel.
-mies-
[/quote]
Ne ei kyllä siitä ohjekirjasta selviä. Siihen tarvitaan sitten jo korjausopas. Oon muuten selaillen lukenut sellaisenkin pariin omistamaani autoon....vaikken ole korjaushommiin alkanut. Siinä meillä on työnjako: mä käyn varaosakaupassa ja mies vaihtaa osat.
Viimeksi vuosi sitten piti aamulla vaihtaa rengas ennenkuin pääsi pihasta liikkeelle.
-3-
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 21:34"]
Ne ei kyllä siitä ohjekirjasta selviä. Siihen tarvitaan sitten jo korjausopas. Oon muuten selaillen lukenut sellaisenkin pariin omistamaani autoon....vaikken ole korjaushommiin alkanut. Siinä meillä on työnjako: mä käyn varaosakaupassa ja mies vaihtaa osat.
Viimeksi vuosi sitten piti aamulla vaihtaa rengas ennenkuin pääsi pihasta liikkeelle.
-3-
[/quote]
Ei selviä joo käyttöohjekirjasta ne, ja vaihdelaatikon purku/kasaus ei taas löydy korjausoppaasta, mistäs sen saa selville?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:40"]
[/quote]
-mies-
[/quote]
Ja musta miehen pitäisi osata edes penkin niskatuki ja peilit säätää kyselemättä. Ei vaan osaa. Ei osaa tarkistaa öljyjä, ei edes avata konepeltiä... Renkaat kyllä vaihtaa meillekin huoltamon pojat.
Selasin sitä äsken ja sanoin miehelle että pitäs oikeesti mennä sinne autoon kattomaan paikanpäälle, siihen sano että mene jos siltä tuntuu ja menekkin iteasiassa sehän on hyvä idea. :(
En kyllä yötävasten lähe. ap.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 21:34"]
-3-
[/quote]
Ei selviä joo käyttöohjekirjasta ne, ja vaihdelaatikon purku/kasaus ei taas löydy korjausoppaasta, mistäs sen saa selville?
[/quote]
Varmaan jostain amiksen autonasentajan oppikirjasta....veli kyllä 80-luvulla vaan otti jakarin käteen ja alkoi purkaa.
Jos mun pitäis tutustua uuteen autoon ja tehä ajelu, jolla kokeilisin erilaisia toimintoja, enpä kyllä keksis parempaa aikaa kuin sunnuntai-illan rauha ja lämmin kesäilta vielä!
Pelottaako sua ajaminen vai mistä tässä oikeesti on kyse? Kummallinen kitinäasenne.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:32"]ostettiin uus auto ja mies sanoi että aina kun on aikaa niin luet ohjekirjaa. No tuossa istahdin sohvaan väsähtäneenä kotitöistä niin tuuppas ohjekirjan sohvapöytää pitkin mun eteen. Pitäs kaikki nappulat opetella ja säädöt. Sanoi vielä tekevänsä kysymyksiä mulle.
Onko tuo enää normaalia? :(
[/quote]
Henkistä väkivaltaa. Vittu mikä mulkku.