Miksi tarvitaan toimeentulotukea?
Ymmärrän, että on hetkellisiä poikkeustilanteita, jolloin ihminen tarvitsee toimeentulotukea. Esim yrittäjällä työt loppu, opiskelija kesällä tms. Mutta miten se on mahdollista, että toimeentulotuella voi elää useita vuosia? Tällaisen kuvan ainakin täältä av:lta olen saanut. Eikö kelasta pitäisi saada työttömyyskorvausta ja asumistukea, jos töitä ei ole. Saako ihmiset tähän päälle sitten vielä ihan oikeasti toimeentulotukea? Silloinhan elintaso on parempi kuin pienipalkkaisilla? Mun on vaikea kuvitella, että monetkaan töissäkäyvät oikeasti saavat toimeentulotukea.
Laskin itse laskurilla olenko oikeutettu toimeentulotukeen ja sain vastaukseksi n. 200e. Eikö tämä ole ihan älytön systeemi jos kaikilla köyhillä on "oikeus" sossurahoihin ja sit elämäntapalusmut niitä nostelee.
Kommentit (22)
tjaa, ja aina pidetään itsestään selvyytenä, että työtön saa asumistukea.
Tämä on niin hauska näkökulma, että juuri niiden tukia pitäisi pienentää, joilla muutenkin on vähiten. Ensin voitaisiin tehdä indeksikorotukset kaikkiin tukiin, ja nostaa esimerkiksi opintotuki sille tasolle, että sillä voi ihminen elää. Ja sitten määritellään minimipalkaksi se, millä tulee toimeen, ilman että valtio ajaa ihmisen loputtomaan burokratiapyöritykseen sekä palkan, asumistuen että toimeentulotuen kanssa, jossa jokainen ylimääräinen euro aiheuttaa virkamisselvityksen, tuen katkaisun ja takaisinmaksun, uudelleen hakemisen jne.
Kaiken kaikkiaan mitään ongelmaa ei olisi, jos minimipalkkoja nostettiasiin, tuet päivitettäisiin ja ihmisille olisi enemmän töitä tarjolla.