Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tarvitaan toimeentulotukea?

Vierailija
06.07.2014 |

Ymmärrän, että on hetkellisiä poikkeustilanteita, jolloin ihminen tarvitsee toimeentulotukea. Esim yrittäjällä työt loppu, opiskelija kesällä tms. Mutta miten se on mahdollista, että toimeentulotuella voi elää useita vuosia? Tällaisen kuvan ainakin täältä av:lta olen saanut. Eikö kelasta pitäisi saada työttömyyskorvausta ja asumistukea, jos töitä ei ole. Saako ihmiset tähän päälle sitten vielä ihan oikeasti toimeentulotukea? Silloinhan elintaso on parempi kuin pienipalkkaisilla? Mun on vaikea kuvitella, että monetkaan töissäkäyvät oikeasti saavat toimeentulotukea. 

Laskin itse laskurilla olenko oikeutettu toimeentulotukeen ja sain vastaukseksi n. 200e. Eikö tämä ole ihan älytön systeemi jos kaikilla köyhillä on "oikeus" sossurahoihin ja sit elämäntapalusmut niitä nostelee.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 12:16"]

Kaikki tuet pitäisi lopettaa ja siirtyä kansalaispalkkaan.

[/quote]

Miksi? Se kansalaispalkkaa olisi parhgaimmillaankin niin pieni, ettei sillä eläisi kuitenkaan.

Tosin eipähän edes siitä minimitoimeentulosta tarvitsisi tapella joka kuukausi erikseen.

Vierailija
2/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se on taas hienoa huomata miten ihmiset voi olla,noin pihalla asioista... meillä on kyllä tarvittu montavuotta toimeentulotukea perheessä kun jäin vauvan kanssa kotiin, mies,opiskelija ja kummallakaan ei ollit vielä ammattia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:28"]

Tämä on niin hauska näkökulma, että juuri niiden tukia pitäisi pienentää, joilla muutenkin on vähiten. Ensin voitaisiin tehdä indeksikorotukset kaikkiin tukiin, ja nostaa esimerkiksi opintotuki sille tasolle, että sillä voi ihminen elää. Ja sitten määritellään minimipalkaksi se, millä tulee toimeen, ilman että valtio ajaa ihmisen loputtomaan burokratiapyöritykseen sekä palkan, asumistuen että toimeentulotuen kanssa, jossa jokainen ylimääräinen euro aiheuttaa virkamisselvityksen, tuen katkaisun ja takaisinmaksun, uudelleen hakemisen jne. 

Kaiken kaikkiaan mitään ongelmaa ei olisi, jos minimipalkkoja nostettiasiin, tuet päivitettäisiin ja ihmisille olisi enemmän töitä tarjolla.

[/quote]

Tähän on yksinkertainen ratkaisu; perustulo.

Vierailija
4/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:52"]

[/quote]

Perustulon ongelma on että halvimmat asunnot ovat erihintaisi eri puolella Suomea. Sitä täytyisi silti kompensoida jotenkin.

Vierailija
5/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulon lisäksi olisi asumistuki, se on selvä juttu koska asuminen ei ole kaikille kansalaisille saman hintaista.

Vierailija
6/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tarvitaan? Vaikkapa tähän:

Äiti kotihoidontuella, nettona alle 300€/kk. Isällä työmarkkinatuki lapsikorotuksella, jotain 600€/kk. Vuokra 800€, asumistuki 400€, lapsilisä 100€ = perheelle jää käteen kuukaudessa 600€/kk.

Sossusta tulee sitten puuttuvat 400€/kk eli 40% kuukauden tuloista. Selvisikö?

Vierailija
7/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:52"]

[/quote]

Perustulon ongelma on että halvimmat asunnot ovat erihintaisi eri puolella Suomea. Sitä täytyisi silti kompensoida jotenkin.

[/quote]No sitä voi jokainen omalla kohdallaan kompensoida siten että muuttaa sellaiselle alueelle, joka omalle maksukyvylle sopii.

Vierailija
8/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuet pitäisi lopettaa ja siirtyä kansalaispalkkaan.

Vierailija
9/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:13"]

Avaan asiaa kohdaltani. Olen satunnaisia töitä tekevä ja tulot vaihtelee, saan ansiosidonnaista. Ansiosidonnainen on n. 1100 €. Vuokra kolmiosta on n. 800 €.

[/quote]

Minä maksoin omasta kolmiostani asuntolainaa 400 euroa kuussa. Ehkä kannattaisi vaihtaa asumismuotoa?

Vierailija
10/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... mä olen joutunut olemaan saikulla niin kauan, että Kelan sairaspäiväraha tulee olemaan tulonani. Sitten kuntoutustuki tai eläkkeen haku edessä. Mitään ennustetta työhön paluulle ei ole. Asumistukea olen hakenut, mutta päätös uupuu. Toimeentulotuen aion selvittää syksyllä. En mä ikinä tajunnut että kaiken voi menettää ihan yllättäen. Terveyden, työpaikan ja normaalin elämän jossa itse päätät mitä milloinki teet. Samassa turvattu talous. Onneksi on olemassa toimeentulotuki. Mutta kyllä mä valitsisin mieluummin sen pienipalkkaisen työn jolla pystyn asiani hoitamaan niin että pärjään.

Vierailija
11/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työttömänä saa asumistuen ja työttömyyskorvauksen. Siihen päälle voi vielä hakea toimeentulotukea jota myös yleensä saa koska eivät nuo ensimmäiset yksinään oikein elämiseen riitä. Vuokran jälkeen minulle jää noista ensimmäisistä vain parisataa euroa.. Ja kyllä itse huomasin kun olin jonkin aikaa tosi matalapalkkaisessa työssä että sain melkein saman rahan mitä työttömänäkin ja kyllä se ärsytti tosi paljon. Ei tämä systeemi kannusta ihmistä  hakemaan työtä, ellei se ole kokopäiväistä vähintään 30 tuntia viikossa hyvällä tuntipalkalla.

Vierailija
12/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä mulla kaveri oli Mäkkärissä töissä niin siellä oli niin huono palkka että haki vielä toimeentulotukeakin palkan lisäksi..

Vierailija
13/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sehän näissä muissa tuissa on vikana että ne on 90-laman ajoista jääneet jälkeen koko ajan elinkustannuksiin nähden. Esim. lapsilisä ja elatustuki on paljon pienempi ostovoimaltaan kuin 80-luvulla. Työttömyyskorvaus oli jäänyt todella paljon jälkeen, ja kelan maksamaa pienintä korvausta ei ole koskaan voinut korottaa tarpeeksi, kun ansiosidonnaisia olisi pitänyt korottaa saman verran, ja sehän olisi rikastuttanut köyhiä liikaa. Tukien ostovoimaa ei ole pidetty samalla tasolla kuin palkansaajien palkkoja.

Yrittäjällähän on hyvin huonot mahdollisuudet saada mitään vaikka ei töitä olisi, ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen, eikä usein siihen toimeentulotukeenkaan, kaikki omaisuus pitää myydä ensin mitä irti lähtee, ja muutenkin, jos on joskus tienannut, niin se lasketaan kuinka pitkälle sen rahan olisi pitänyt riittää, vaikka olisi ollut velkoja tai olisi laittanut firman pyörittämiseen rahat.

Ja tuo että vaikka tekee töitä, ei tienaa niin paljon kuin toimeentulotuki on, no sekin on sellainen ongelma joka johtuu aika pitkälti järjettömän kalliista asumiskustannuksista, ja toiseksi siitä että jotkut suostuvat tekemään töitä naurettavan pienellä palkalla, eli polkevat hintoja.

Todella iso prosentti etuuksiin oikeutetuista, varsinkin toimeentulotuen, eivät hae itselleen kuuluvia etuja, eli ihmiset kituuttavat köyhyysrajan alapuolella, eikä silti osaa tai kehtaa hakea sitä mitä itselle kuuluu. Tämä asia taas vääristää tilastoja joiden pohjalta tehdään päätöksiä, kun ei kerran raha kelpaa köyhille, ei sitä tarvi edes tarjota enenpää.

Minä olin työttömänä suurimman laman aikaan 90-luvulla, ja sain työttömyyskorvausta n. 2000mk, ja kun sain lapsen, alin äitiyspäiväraha oli tuosta työkkärinrahasta laskettu eli 1700mk, ja sehän meni sitten sen toimeentulotukirajan alle, kun oli vielä se lapsikin elätettävänä, eli pakko oli hakea toimeentulotukea äitiysloman aikana, sitten kun alkoi kotihoidontukikausi niin onneksi oli sen verran hyvä kuntalisä että ei tarvinnut enää sossuun mennä.

Vierailija
14/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan tuo on, että töissä tienaat saman verran kuin työttömänä. Ei riittänyt motivaatio työntekoon, kun se tuntui turhalta.

Vierailija
15/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen osuus Suomen budjetista on promille. Taloutemme ei kaadu sen olemassaoloon.

Vierailija
16/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki ja toimeentulotuki käytännössä mahdollistavat sen, että ihmisille voidaan maksaa niin pieniä palkkoja ettei pelkällä palkalla voi tulla toimeen. Siksi moni on vuosikausia toimeentulotuen piirissä. 

Vierailija
17/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytkin vielä miksi.

Mietipä sitä.

Avaan asiaa kohdaltani. Olen satunnaisia töitä tekevä ja tulot vaihtelee, saan ansiosidonnaista. Ansiosidonnainen on n. 1100 €. Vuokra kolmiosta on n. 800 €.

Tuosta voi jo päätellä ettei tulot riitä menoihin, eikös niin.

yh ja kaksi teini-ikäistä lasta

Vierailija
18/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan niinkuin työnteosta ei olisi mitään muuta hyötyä kuin raha...
Itse teen samalla rahalla töitä kuin saisin työttömänä, mutta en ole laiska, en syrjäydy, saan kokemusta, kerrytän työeläkettä jne.

Vierailija
19/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:13"]

Aivan niinkuin työnteosta ei olisi mitään muuta hyötyä kuin raha...
Itse teen samalla rahalla töitä kuin saisin työttömänä, mutta en ole laiska, en syrjäydy, saan kokemusta, kerrytän työeläkettä jne.

[/quote]

Noh, itse asiassa jos on pompoteltavana pätkätöissä niin siitä työstä ei ole mitään muuta iloa kuin raha. Ei siinä saa itselleen mitään työyhteisöä, ei sellaista pysyvyyden tunnetta elämäänsä. Useimmat eivät myöskään syrjäydy kotona tai ole laiskoja, vaan löytävät paljonkin mielekästä tekemistä. Meidän suvussamme juuri työttömät naiset käytännössä hoitavat suvun vanhukset ja lapset, ja enemmän näillä on töitä ja vähemmän vapaa-aikaa kuin työssäkäyvillä.

Pätkätöissä on vielä se surkea puoli, että vaikka mitään ei palkasta jää säästöön, on silti säästettävä, niitä kolmea täydellisen tulotonta kuukautta kohti, mitä pätkän jälkeen seuraa, jos ei saa seuraavaa pätkää vaan pitää odotella ansiosidonnaisen päätöstä. Kun on työttömänä, kuukaudessa jää itse asiassa enemmän käteen kuin työssäkäyvänä, ja on helpompi säästää kaikessa, kun työmatkoihin tms. ei mene rahaa. 

Minä en enää ole itse pätkätyökierteessä, mut muistan ne ajat selvästi enkä todellakaan tuomitse niitä jotka ovat mieluummin työttömänä kuin hyvin pienipalkkaisessa työssä. 

Vierailija
20/22 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:13"]Kysytkin vielä miksi.

Mietipä sitä.

Tuosta voi jo päätellä ettei tulot riitä menoihin, eikös niin.

yh ja kaksi teini-ikäistä lasta

[/quote]

Vääristät asiaa kun jätät pois asumistuen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi