Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perhepeti ja ikävä miestä

Vierailija
06.07.2014 |

Onko muita perhepedissä nukkujia, jotka kaipaavat puolisoaan lähemmäs yöllä?

Meillä oli ennen vauvaa tapana nukkua hyvinkin lähekkäin ja usein lusikassa, jossa saattoi helposti myös himot herätä. Nyt lapsi nukkuu välissämme, ja vaikka minusta lapselle paras paikka nukkua on vanhempiensa vieressä ja olen valmis uhraamaan sen eteen mitä tarvitsee, niin silti minulla on suoranainen ikävä mieheni kainaloon. Ei tunnu samalta nyhjätä esim sohvalla lähekkäin vaan kaipaan niin kovin tuntea mieheni kiinni minussa. Sekään ei toimi, että nukkuisin itse lapsen ja miehen välissä, sillä runkopatjojen kanssa keskellä on kova kohta, enkä saa siinä nukuttua.

Mitähän tässä pitäisi tehdä? En ole valmis nukkumaan ilman lasta plus yöimettämiset ovat näin todella helppoja. Lisäksi koen, että vieressä lapseni kuuluukin vielä olla. Seksielämäkin on kuitenkin kärsinyt ja uskon, että osaltaan tämä, ettemme miehen kanssa enää ole öisin toisissamme kiinni, vaikuttaa tähän.

Onko jollain perhepeteilijöillä ratkaisua ongelmaan (muuta kuin laittaa lapsi omaan sänkyyn nukkumaan)?

Kommentit (133)

Vierailija
1/133 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 13:08"]http://aijaa.com/gCa6cp
Nukkukaa tolleen

[/quote]

Ihanko itse tuon piirsit? :D

Tuota on tosiaan kokeiltu, mutta ei mahduta lapsen kanssa kokonaan samalle sängynpuoliskolle, joten olen väkisin tuon kovan keskikohdan päällä.

Tämän kokeilun jälkeen muuten mieskin kommentoi, että oli ihana taas nukkua hänenkin vauvan vieressä :) Vaikka väkisinhän tässä nyt joko jatketaan näin tai sitten pääsääntöisesti mies ei pääse vauvan viereen. Tai voihan se tietty niinkin päin olla, että vauva nukkuu nykyisellä paikallaan yleensä, mutta viritetään joku sivuvaunuhärdelli niitä öitä varten, kun kaipaan tai mies kaipaa nukkua ihan aikuisten kesken lähekkäin.

Mutta joo. Kiitos kaikille oikeita ratkaisuja pohtineille ja ehdottaneille :) Eiköhän tämä aihe ollut nyt riittävän tyhjentävästi tässä.

Vierailija
2/133 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nyt luin tätä ketjua läpi, aloin kyllä ihmettelemään ap.n aloitusta. tärkeää on että vauva saa nukkua perhepedissä, siellä vauvan ja miehen kanssa sängyssä ollessako ap on koko yön palstaillut? ja nyt on koko aamu ja iltapäivän kerennyt olemaan palstalla... mä vaan ihmettelen, mut eihän asia mulle kuulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/133 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 13:27"]kun nyt luin tätä ketjua läpi, aloin kyllä ihmettelemään ap.n aloitusta. tärkeää on että vauva saa nukkua perhepedissä, siellä vauvan ja miehen kanssa sängyssä ollessako ap on koko yön palstaillut? ja nyt on koko aamu ja iltapäivän kerennyt olemaan palstalla... mä vaan ihmettelen, mut eihän asia mulle kuulu.

[/quote]

Puhelimella vauvan vierestä kirjottelin. Samoin puhelimella oon tässä pitkin päivää ja aamua vastaillut lapsen touhutessa tai nukkuessa. Ei se viestin kirjotus niin paljon aikaa vie. Enkä kyllä näin paljoa yleensä täällä hillu, mutta kai sitä nyt itse aloittama ketju kiinnostaa :)

Vierailija
4/133 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 12:17"]

Ette ole yhtään huonompia vanhempia jos laitatte lapsen omaan sänkyyn. Tietysti voi joskus olla myös teidän välissä. Pistä mieleen mutta ongelmia tulee myöhemmin jos jatkatte näin. Lasten on hyvä oppia nukkumaan omassa sängyssä kun kolo elämää eivät voi elää siten että kokoajan joku vieressä. Meillä saavat aamulla tulla viereen mutta eivät siinä kauan viihdy kun alittavat leikkimään. Helppoa ja perhe-elämä voi hyvin. Ilmeisesti eka lapsi? Kokeilkaa viikko erillaista tapaa? Saatatte huomata että olisi pitänyt jo aiemmin kokeilla. Vielä ei ole myöhäistä kun kaikki saman katon alla.

[/quote]

Koettakaa nyt jo uskoa että vauvat ovat erilaisia. Joku vauva kaipaa läheisyyttä enemmän kuin toinen. Niin luulin minäkin nukuttavani vauvan omassa sängyssään omassa huoneessaan. Vaan kun vauva ei siellä nukkunut. Ainoa paikka missä nukkui kunnolla oli vieressä. Aluksi vieressä, sitten sivuvaunussa, sitten laitettiin yöpöytä lapsen sängyn ja meidän sängyn väliin. Lopulta siirrettiin lapsen sänky omaan huoneeseen. 

Vierailija
5/133 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea kaikki viestejä, mutta miksi parisänkyä ei laiteta seinään kiinni? Sitten vauva voi nukkua seinän vieressä, toisella puolellaan äiti ja iskä sitten äidin vieressä toisella reunalla... :) Helppoa! 

Vierailija
6/133 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 13:55"]

En jaksa lukea kaikki viestejä, mutta miksi parisänkyä ei laiteta seinään kiinni? Sitten vauva voi nukkua seinän vieressä, toisella puolellaan äiti ja iskä sitten äidin vieressä toisella reunalla... :) Helppoa! 

[/quote]

Aa...ok. Tais olla toi "kova keskikohta" syynä siihen, että tämä ei onnistu...

Vierailija
7/133 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä seitsemäs pieni (4vkoa) aloittaa elämäänsä nukkuen meidän sängyssä. Ovat kaikki nukkuneet vieressä 8-12kk ikään asti. Sitten olen vain siirtänyt pinnasänkyyn ilman ongelmia ja ilman mitään telakkavirityksiä.

Ite oon kaivannu läheisyyttä mieheni kanssa ja ollu oikein tyytyväinen, että aikanaan uhrasimme häälahjarahat yhtenäiseen patjaan ja petariin, ei oo hankalia saumoja tai "reunuksia" sängyn keskellä, ni voin nukkua keskellä. Tosin vaihtelen vauvaa puolelta toiselle yön aikana, että tulee imetettyä kummaltakin puolelta.

Sanoisin, että jos teidän sänky on uusi ja hyväkuntoinen, niin melkein kannattais yrittää myydä ja ostaa sänky yhtenäisellä patjalla tai ainakin kunnon petarilla, varsinkin, jos teillä on suunnitelmissa useampi lapsi ja siis useampi perhepetivuosi.

Itsekään en haluais laittaa ihan pikkuista omaan sänkyynsä yöksi. Väitän, että lapsella, joka ei normaalin kehityksen myötä kykene itsenäistymään ja nukkumaan yksin, on jotain muita ongelmia kuin perhepedissä nukkkuminen. Meidän 2,5v mm. menee illalla yksin omaan sänkyynsä nukkumaan ja on nukkunu vuoden ikäiseksi vanhempien kanssa, ja sen jälkeen ensin meidän huoneessa pinnasängyssä ja sitten omassa huoneessaan, omassa sängyssään.

Vierailija
8/133 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 14:09"]Meillä seitsemäs pieni (4vkoa) aloittaa elämäänsä nukkuen meidän sängyssä. Ovat kaikki nukkuneet vieressä 8-12kk ikään asti. Sitten olen vain siirtänyt pinnasänkyyn ilman ongelmia ja ilman mitään telakkavirityksiä.

Ite oon kaivannu läheisyyttä mieheni kanssa ja ollu oikein tyytyväinen, että aikanaan uhrasimme häälahjarahat yhtenäiseen patjaan ja petariin, ei oo hankalia saumoja tai "reunuksia" sängyn keskellä, ni voin nukkua keskellä. Tosin vaihtelen vauvaa puolelta toiselle yön aikana, että tulee imetettyä kummaltakin puolelta.

Sanoisin, että jos teidän sänky on uusi ja hyväkuntoinen, niin melkein kannattais yrittää myydä ja ostaa sänky yhtenäisellä patjalla tai ainakin kunnon petarilla, varsinkin, jos teillä on suunnitelmissa useampi lapsi ja siis useampi perhepetivuosi.

Itsekään en haluais laittaa ihan pikkuista omaan sänkyynsä yöksi. Väitän, että lapsella, joka ei normaalin kehityksen myötä kykene itsenäistymään ja nukkumaan yksin, on jotain muita ongelmia kuin perhepedissä nukkkuminen. Meidän 2,5v mm. menee illalla yksin omaan sänkyynsä nukkumaan ja on nukkunu vuoden ikäiseksi vanhempien kanssa, ja sen jälkeen ensin meidän huoneessa pinnasängyssä ja sitten omassa huoneessaan, omassa sängyssään.

[/quote]

Kiitos tästä vastauksesta :)

Mahdollisesti lisää muksuja jos saadaan perhepeti tulisi olemaan käytössä tosiaan useamman vuodenkin, joten kyllä toisaalta sänkyyn satsaaminen voisi olla fiksua. Sitä rahaa ei vaan ole, eilk suht uudestakaan käytetystä sängystä niin paljoa kuitenkaan saa :/

Vierailija
9/133 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, ap, tästä avauksesta, vaikkakin sait enimmäkseen huonoja vastauksia. Meillä vähän sama tilanne tulossa, vauva ei tosin vielä syntynyt. Halutaan molemmat nukkua vauvan vieressä, eli vauva keskellä on ainoa vaihtoehto. Ja myönnetään, että se on meidän tarpeista lähtevä ratkaisu, että haluamme olla lastamme mahdollisimman lähellä. Nykyäänkin nukutaan toistemme kanssa mahdollisimman lähekkäin.

Tämä palsta ei taida olla ihan oikea paikka tällaisille avauksille. Täällä on vähän eri kulttuuri eikä sitä ymmärretä, että joku haluaa nukkua vauvan kanssa. Tietäisikö siis joku perhepeteilijä jotain parempaa foorumia vinkkien kysymiseen?

Vierailija
10/133 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 10:02"]

patjakiila

[/quote]

Ratkaisu löytyi Ap:n ongelmaan. Hän aiemmin kertoi, että voisi nukkua keskellä, mutta patjojen välikohta sattuu. Eli ratkaisu: IKEA:sta saa ostettua patjakiilan (5e kpl) patjojen väliin ja sitten jos haluavat vielä ostaa vähän paksumman petarin, niin ei pitäisi keskikohdan enää sattua. Oletko tähän ratkaisuun Ap tyytyväinen?

Vierailija
11/133 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 13:08"]http://aijaa.com/gCa6cp
Nukkukaa tolleen

[/quote]

Ihanko itse tuon piirsit? :D

Tuota on tosiaan kokeiltu, mutta ei mahduta lapsen kanssa kokonaan samalle sängynpuoliskolle, joten olen väkisin tuon kovan keskikohdan päällä.

Tämän kokeilun jälkeen muuten mieskin kommentoi, että oli ihana taas nukkua hänenkin vauvan vieressä :) Vaikka väkisinhän tässä nyt joko jatketaan näin tai sitten pääsääntöisesti mies ei pääse vauvan viereen. Tai voihan se tietty niinkin päin olla, että vauva nukkuu nykyisellä paikallaan yleensä, mutta viritetään joku sivuvaunuhärdelli niitä öitä varten, kun kaipaan tai mies kaipaa nukkua ihan aikuisten kesken lähekkäin.

Mutta joo. Kiitos kaikille oikeita ratkaisuja pohtineille ja ehdottaneille :) Eiköhän tämä aihe ollut nyt riittävän tyhjentävästi tässä.

[/quote]

Mä kyllä mahtuisin miehen kanssa samalle puolelle

Vierailija
12/133 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 15:29"]Kiitos, ap, tästä avauksesta, vaikkakin sait enimmäkseen huonoja vastauksia. Meillä vähän sama tilanne tulossa, vauva ei tosin vielä syntynyt. Halutaan molemmat nukkua vauvan vieressä, eli vauva keskellä on ainoa vaihtoehto. Ja myönnetään, että se on meidän tarpeista lähtevä ratkaisu, että haluamme olla lastamme mahdollisimman lähellä. Nykyäänkin nukutaan toistemme kanssa mahdollisimman lähekkäin.

Tämä palsta ei taida olla ihan oikea paikka tällaisille avauksille. Täällä on vähän eri kulttuuri eikä sitä ymmärretä, että joku haluaa nukkua vauvan kanssa. Tietäisikö siis joku perhepeteilijä jotain parempaa foorumia vinkkien kysymiseen?

[/quote]

Mahtui sinne joukkoon sentään muutama hyväkin vinkki :)

Nyt en muista tarkemmin enkä puhelimella viitsi kauheasti googlailla, mutta ainakin jollain imetystuki-foorumilla on ollut juttua perhepedistä.

Kun ihmiset jättäisi tällaisissa selkeästi tietylle ryhmälle suunnatuissa keskusteluissa vastaamatta, jos ei oo mitään aitoa sanottavaa, niin pysyisi keskustelut asiassa :) Tosin nythän nää muut on pitäny tätäkin keskustelua hyvin ylhäällä!

Vierailija
13/133 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 10:02"]

patjakiila

[/quote]

Ratkaisu löytyi Ap:n ongelmaan. Hän aiemmin kertoi, että voisi nukkua keskellä, mutta patjojen välikohta sattuu. Eli ratkaisu: IKEA:sta saa ostettua patjakiilan (5e kpl) patjojen väliin ja sitten jos haluavat vielä ostaa vähän paksumman petarin, niin ei pitäisi keskikohdan enää sattua. Oletko tähän ratkaisuun Ap tyytyväinen?

[/quote]

Itse asiassa puhuin miehen kanssa tästä ketjusta hänen tultua töistä, ja hän haluaa myös nukkua lapsen vieressä, että vaikka mulle toimis niin mies ei nyt tätä halua.

Oli muuten aika huvittunut näistä vastauksista, että miehellä on ihan "satavarmasti" ongelma siinä, ettei nuku mun lähellä. Sanoi että nukkumaanmennessä on ihan parasta se, kun saa ensin hetken tuijotella nukkuvaa lasta :)

Vierailija
14/133 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sivuvaunuun lapsi tai koko sängyn levyinen petari joka pehmentää keskeltä kovan kohdan. Tai lisää patjoja ja kaikki lattialle tai yksi runkopatja lisää sängyn leveyttä jatkamaan tai tai...

Vierailija
15/133 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 10:02"]

patjakiila

[/quote]

[/quote]

Itse asiassa puhuin miehen kanssa tästä ketjusta hänen tultua töistä, ja hän haluaa myös nukkua lapsen vieressä, että vaikka mulle toimis niin mies ei nyt tätä halua.

Oli muuten aika huvittunut näistä vastauksista, että miehellä on ihan "satavarmasti" ongelma siinä, ettei nuku mun lähellä. Sanoi että nukkumaanmennessä on ihan parasta se, kun saa ensin hetken tuijotella nukkuvaa lasta :)

[/quote]

Voisihan tuon kiilan kuitenkin ostaa ja paksumman petarin myöhempää ajankohtaa varten. Kun joskus koko perhe haluatte myöhemmin (lapsi vanhempi) köllötellä ja katsella vaikka leffaa sängystä käsin. Tai, kun lapsi siirtynyt omaan sänkyyn, niin edelleen teillä on mukavan tasainen sänky jossa voi olla keskellä molemmat. Tai, jos joku yö mies haluaakin sinun nukkuvan keskellä, koska miehellesi iski älytön läheisyydenkaipuu... :)

Vierailija
16/133 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 16:41"]

patjakiila

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Voisihan tuon kiilan kuitenkin ostaa ja paksumman petarin myöhempää ajankohtaa varten. Kun joskus koko perhe haluatte myöhemmin (lapsi vanhempi) köllötellä ja katsella vaikka leffaa sängystä käsin. Tai, kun lapsi siirtynyt omaan sänkyyn, niin edelleen teillä on mukavan tasainen sänky jossa voi olla keskellä molemmat. Tai, jos joku yö mies haluaakin sinun nukkuvan keskellä, koska miehellesi iski älytön läheisyydenkaipuu... :)

[/quote]

Olet ihan oikeassa, täytyy noita petareita katsella :)

Vierailija
17/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen naisena myös ihmetellyt tätä perhepeti villitystä. Miten ihmeessä hoidatte seksin? Eikö lapselle ole traumaatisempaa herätä yöllä aikuisten seksiin kuin siihen, että nukkuu omassa sängyssä? Toki seksiä voi harrastaa muissakin huoneissa kuin makuuhuoneessa, mutta jos perheessä hyvin eri-ikäiset lapset esim.teini-ikäinen ja leikki-ikäinen, niin vaihtoehtoja aikuisten väliseen hellyyteen ei oikein ole kuin makuuhuone. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kun aikuisilla keskinäinen yhteys toimii ja siihen kuuluu ehdottamasti seksi, niin aikuiset ovat onnellisia ja näin myös lapset. 

Vierailija
18/133 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:32"]Ap, nukkuuko vauva siis ensin yksin parisängyssänne vai nostatteko nukkuvana viereenne heti kun menette sänkyyn? Jos yksin, muuttakaa käytäntö heti! Vauva voi helposti kieriä sängystä pois! Jos taas nukkuu pinniksessä ensin, niin anna nukkua siellä kunnes herää ja ota vasta sitten viereen.

Ja kannattaisi ehkä harkita pinniksen vaihtoa jos kerran nykyinen on muodoltaan hankala sivuvaunuksi! Sivuvaunu on helppo ja turvallinen liikkuvankin vauvan kanssa ja sen kanssa on todella yksinkertaista opetella nukkumaan omassa sängyssä. Paitsi tietenkin jos aiotte nukkua perhepedissä vuosia, missä ei ole mitään vikaa siinäkään. :)

[/quote]

Nukkuu yksin meidän sängyssä ja on tosiaan nyt alkanut liikkumaan niin paljon, ettei kyllä pian enää uskalla siihen jättää. On kyllä laitaviritelmät, mutta viimeistään konttauksen opittuaan saattaisi tulla niistäkin yli.

Ja sille, joka kysyi aiheesta:

Puhumme tosiaan mieheni kanssa kaikesta ja paljon ja olen hänelle maininnut, että kaipaisin hänen kainaloonsa nukkumaan. Mutta tämä asia ei tosiaan ole niin iso, kuin se tällaiseksi omaksi aiheekseen irrotettuna saattaa vaikuttaa.

Vierailija
19/133 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:31"]Samaa mieltä kuin 92. Ap, olet saanut monia vastauksia, mutta et olekaan valmis muuttamaan oikeastaan mitään.

[/quote]

Haluaisitko perustella väitteesi?

[/quote]

Ketjussa on monen sivun verran kommentteja. Silti pitäisi vielä yrittää löytää jotain ratkaisua.

Lähes kaikkiin on tullut syy, miksei onnistu, vaikka ovat järjestelykysymyksiä. Kun oikeastaan parisänky on niin uusi, ettei sitä voi vaihtaa. Pinnasänky taas väärän muotoinen. Lasta ei ainakaan omaan sänkyyn voi laittaa, koska perhepeti menee nyt ohi parisuhteen, mutta pitäisi kuitenkin saada läheisyyttä. Nukkumisjärjestystä nyt ei ainakaan voi vaihtaa, kun sänky huono...

Miksi muuten lapsi on laitettu nukkumaan sängyn keskikohdalle, vaikka siinä menee kova reuna, joka tuntuu petarinkin läpi? Onhan lapsi kevyt aikuiseen verrattuna, mutta luulisi nukkumismukavuuden olevan hänelläkin huonompi kuin normaalilla patjalla.

Vierailija
20/133 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ap. Tämä asia ei kosketa omaa tilannettani edes mikroskoopin avulla katsottuna (lapseton eikä edes suunnitteilla vielä aikoihin) ja täytyy sanoa, että turhauttaa tosi paljon lukea useimpien vastauksia täällä! Itse ymmärsin heti ekasta viestistäsi, mitä tässä haet takaa ja muutamasta myöhemmin sain selkeät syyt miksi tietyt asiat eivät tule kuuloonkaan. Useimpien vastanneiden (sellaisten, jotka antoivat "huonoja" vastauksia) ei olisi tarvinnut lukea kuin ensimmäinen sivu kokonaan, niin asiasi ydin olisi ollut kristallinkirkkaana selvillä!

Toivottavasti patjakiila toimii teillä tai löydätte toisen hyvän ratkaisun :) Kaikkea hyvää sinulle ja pienelle perheellesi!