Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En oikeasti enää jaksaisi tätä päivästä toiseen jatkuvaa kuumuutta :(

Vierailija
03.07.2021 |

Vai pitäisikö sanoa viikosta toiseen.
Ihan helvetin paha olla 😢🤯🥵

Kommentit (517)

Vierailija
121/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän yön ilmastoinnin jälkeen ollut kuin 21.8 astetta.

Vierailija
122/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan parasta! Okei, välillä voi olla pari sadepäivää mutta kyllä sitä kylmää ja räntää on ihan tarpeeksi muuten.

(Kyllä mua huolestuttaa ilmaston kannalta nää ääri-ilmiöt. Mutta eipähän tarvitse lentää mihinkään auringon takia. Ei sillä, että mihinkään voisi nyt edes lähteä. )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen sairaanhoitajana terveyskeskuksen päivystyksessä. Kyllä potilaiksi tulee aika paljon lämmön vuoksi oireilevia ikäihmisiä. Esim. sydämen vajaatoiminnan oireet pahenee, hengenahdistus. Tällä alueella on paljon kaupungin asuntoja ja moni vanhus asuu pienessä yksiössä. Ei ole varaa mihinkään ilmastointilaitteisiin todellakaan.

Vierailija
124/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nämä kyllä työtä tekevän kelit ole. Olen saanut jo 4 nestehukkaa lyhyelle aikaa. Juon todella paljon mutta tuntuu ettei mikään riitä, ruoka ei maistu yhtään ja pitää vaan koittaa napostella suolaista. Iho ei kestä paahdetta enää yhtään vaikka sk 50 on koko ajan käytössä, ihosta kuoriutuu nahat ja välillä on pidettävä pitkähihaista. Myös ihoon tulee hiertymiä kun iho ja vaatteet koko ajan märkänä.

Vierailija
125/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jatkunut yli kuukauden. Helvetillinen pätsi asunnossa ja ulkona. Yöllä ei tuule yhtään , tuuletus ei auta mitään. Alkaa olla voimat lopussa. Iho on kauheassa kunnossa, koko ajan hiki ja aurinko polttaa. Lemmikkieläin on kuumissaan, sääennusteet näyttää kuumuuden vaan jatkuvan. Ei tämä ole Suomen kesä. Ennen tykkäsin kesästä, viime vuosina olen pelännyt kesää. Tämä kesä on pahin , muina kesinä sentään välillä ollut viileitä päiviä. Nyt pelkkää hellettä.

Vierailija
126/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kaikkien helletuskan, tämä on monelle tosi rankkaa. mutta minusta tämä on ihanaa. Itse voin pahoin aina kun on kylmää ja kkosteaa ja pimeää, eli noin puolet vuodesta

Vierailija
127/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sisällä kokoajan 23c.

Vierailija
128/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää 8 viikkoa helteitä edessä.

Vierailija
129/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua spämmätä mutta ehdotan tätä vielä toisen kerran, en enää sitten jankkaa samaa :)

Pesuvatiin kylmää vettä ja jalat sinne, aluksi kestää vain muutaman sekunnin pitää, mutta pian jalat tottuu ja viileys leviää.

Ja yöksi 1,5 litran jäinen vesipullo viereen, jos vaan on mahdollisuus pakastaa.

Nämä on parhaiksi todetut viilennysvinkit jos ei ole ilmastointia käytössä.

Vierailija
130/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat kerros- ja lastulevytalo ok-talot ovat hataria et lämpö pääsee sisään.

Siihen vielä eteläpuolen parveke niin Avot!

Maaseutu Suomessa pärjättiin ja nukuttiin hyvin yöt helteillä hirsiaitoissa ja taloissa.

Vierailija
131/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko tarjota niille kopeissa asuville vanhuksille ym tilaisuuden tulla mökillenne tai maalle helteiden ajaksi?

Vierailija
132/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisiko mennä nukkumaan kerrostalon häkkivarastoon? Olen vahvasti harkinnut tätä. Siellä on viileämpää. Asunnossa ei pysty nukkumaan kuumuuden takia.

Vierailija
133/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yön jäljiltä asunnossa 26 astetta, ja oli 23 jälkeen kaikki ikkunat auki (isotkin ikkunat). Täst se lähtee lämpeään, parin tunnin päästä on vedettävä ikkunat kiinni kun ulkona lämpeää kuumemmaksi kuin sisällä ja aurinkoa alkaa paahtamaan suoraan sisään. Sitten vedetään ikkunat, kaihtimet ja verhot kiinni. Silti sisälämpötila nousee n. 36 asteeseen iltaan mennessää. Parvekkeella n. 45 astetta illalla…

Vierailija
134/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkäätkö kuitenkin kulkea autolla ja matkustella?

Mulla ei ole ajo korttia, eikä siten autoakaan, en ymmärrä miten liittyy asiaan. Viimeksi olen ollut Espanjassa 1995, sen jälkeen kerran käynyt Tallinnassa, että voi varmaan sanoa, etten tykkää matkustella. 

- ei AP, vaan toineen kuumuuteen väsynyt

Vierailija
135/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miksi helteestä ei saisi valittaa. Ehkä niiden ihmisten mielestä, jotka asuvat viileässä omakototalossa tai joiden ruumis on tottunut kuumaan.

Itse en ikinä valita talvella, mutta tämä kuumuus, joka sumentaa aivot ja saa täysin flegmaattiseksi, ei ole kivaa. Haluaisin pystyä tekemään muutakin kuin makaamaan. Mihinkään ei pääse pakoon. Miksi tästä olotilasta pitäisi nauttia?

Pienet kerrostaloasunnot ovat kuin pätsejä! Meillä kissakaan ei ole jaksanut moneen viikkoon enää tehdä muuta kuin maata päivisin. Vein sen vanhempieni mökille hoitoon, koska siellä on ilmalämpöpumppu. Alan tietysti säästää ilmastointilaitetta varten, jotta ensi kesä olisi parempi.

Vierailija
136/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on vaan niin tyhmä. Eihän sille toki mitään voi, jos ajatus ei ns. juokse ja valitus vaan virtaa suusta jatkuvalla syötöllä.

Suurin osa täällä on varmaan ihan kykeneväisiä työikäisiä, eikä rampoja vanhuksia kahlittuna koteihinsa.

Sitä voi päivisin viettää aikaansa vaikka ilmastoiduissa paikoissa, kuntosaleilla, uudemmissa museoissa tai vaikka ostoskeskuksissa. Lisäksi monella on auto, jolla ajaa vaikka merenrantaan/järvelle ja pulikoida siellä. Monella on lähistöllä puistoja, joissa on varjoisia paikkoja puiden alla. Lisäksi voi pistää vaikka kauratyynyn pakastimeen ja kietoa se kaulalle. Tai halailla vähän aikaa kylmäkalleja, pistää jalat jääkylmään veteen, kastella isojen valtimoiden alueita kylmällä vedellä. Yöllä voi vaikka pistää parvekkeelle makuupaikan ja ostaa hyttysverkon päälle.

Harva varmaan edes älyää ottaa sähkölaitteista johdot irti seinästä ja olla käyttämättä uunia ja liettä pahimman kuumuuden vallitessa.

Useimmille tuntuu myös olevan vaikeaa nauttia tarpeeksi vettä hellepäivän aikana. Vesipullo viereen ja siitä juot kunnes tyhjä ja täytät uudestaan.

Lisäksi kannattaa vaan maata paikoillaan ja olla tekemättä mitään. Ei tule hiki! Ja vielä kun pitää turpansa kiinni, niin ei ala muitakaan hikoiluttaa se meuhkaaminen kuumuudesta.

Toki kaikesta voi aina etsiä negatiivisia aspekteja, jotka estävät hyvän vinkin kokeilemisen, mutta jos tekee vaikka pros & cons - listan kaikista viilennysvinkeistä, suurinta osaa varmaan kannattaa kokeilla sen sijaan että valittaa tulikuuma luuri tai lämpöä hohkaava läppäri sylissään vauvapalstalla kun on niin paha olla ja kuuma.

Vierailija
137/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä on hyvistä keleistä nauttimisen aikaa, syksyllä ja alku talvesta räntäsateella sitten voi hyvällä omallatunnolla kiroilla ja valittaa kun kylmyys tunkeutuu luihin asti.

Vierailija
138/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nämä ole hyviä kelejä.

Hyvä kesäsää on 20-26 astetta. Ja sataa vähintään kerran viikossa.

Vierailija
139/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ratkaisuni on pysyä sisällä. Olen ollut sellaisen kuukauden putkeen sisällä enkä ole käynyt edes kävelemässä ulkona. Tietysti pari kertaa pikaisesti olen mennyt pyörällä tai autolla johonkin, esim kauppaan tai työpisteelle, mutta muuten teen etätöitä kotoa ja olen vapaa-ajan sisällä.

Ulkona on kuumaa, mistä en pidä. Aurinko paistaa, saa ihosyövän. Paarmoja, hyttysiä mäkäräisiä, ampiaisia, en pidä (pitääkö jokku?). Tulee hiki, en pidä ja haisee pahalle. Silmiin sattuu valo, tulee migreeni. Keho turpoaa ja paisuu kuin makkara hiilloksella, ei kiitos. Tiukasti kehoa ja vaattevalintojasi tuijottavat ihmiset, ei kiitos.

Kotona on kiva, kaihtimet kiinni ja esim. kirjaa lukien.

Vierailija
140/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on ihan parasta! Okei, välillä voi olla pari sadepäivää mutta kyllä sitä kylmää ja räntää on ihan tarpeeksi muuten.

(Kyllä mua huolestuttaa ilmaston kannalta nää ääri-ilmiöt. Mutta eipähän tarvitse lentää mihinkään auringon takia. Ei sillä, että mihinkään voisi nyt edes lähteä. )

Mitä sä helteitä ja porottavaa 30+ aurinkoa rakastava teet? Makoilet rannalla? Terassilla kaljoitellen? Mikä tässä kuumuudessa on niin ihanaa????? Etelänmatkan keskellä loskaa ymmärrän, mutta ei sielläkään pää höyryten oikeastaan mitään tehdä....