Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En oikeasti enää jaksaisi tätä päivästä toiseen jatkuvaa kuumuutta :(

Vierailija
03.07.2021 |

Vai pitäisikö sanoa viikosta toiseen.
Ihan helvetin paha olla 😢🤯🥵

Kommentit (517)

Vierailija
81/517 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungeissa on tukalampaa kuin maalla. Kaikki on päällystetty asfaltilla, joka kerää auringossa lämpöä itseensä. Kaupunkisuunnittelussakin pitäisi jatkossa huomioida paremmin kuumenevat kesät, ja jättää riittävästi lauhduttavia viheralueita. Myös asuntosuunnittelussa pitäisi ottaa kuumat kesät huomioon, ei vain talvia, jotka varsinkin etelässä ovat mitä ovat. Pitäisi panostaa viilennykseen, ei lämmitykseen.

Naulan kantaan! Nykyään ainakin pääkaupunkiseudulla kaadetaan täysin terveitä puita suuria määriä pois puistoista ja ulkoilualueilta, vaikka ne kehittävät helteellä ympärilleen viileämmän mikroilmaston. Eikä penkkejä ole enää niin paljon kuin aiemmin, vaikka moni jaksaisi paremmin kun voisi pitää taukoja puiden varjossa.

Epäilen puunkaatovimman johtuvan jopa siitä, kun uusavuttomat käyvät ulkoilemassa puistoissa myös myrskyjen aikana ja puiden pelätään kaatuvan sellaisten päälle. Ainakin kaatovimma alkoi sellaisen tapauksen jälkeen alle 10 vuotta sitten. Vaikka olisi järkevämpää vain tiedottaa, että myrskyillä pysyttäisiin poissa puiden läheltä.

Vierailija
82/517 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun asunto ei mene yölläkään alle 29 asteen, pieni 29m2 yksiö ja ikkunat samalla seinustalla aurinkoon päin. 2018 kun suomessa oli se kamala kesä niin kesti marraskuun puoleenväliin ennen kuin mun asunnon lämpötila putosi alle 29 asteen. Aurinko paahtaa vanhaan kerrostalon tiiliseinään sen 8 tuntia joka päivä ja varastoi kuumuuden seinään kuukausien ajaksi. Yöllä klo 3 kun on se 29 astetta niim ei siinä hirveesti saa unta vaikka kattotuuletin pyöriikin 24/7. Helvetillinen univaje kokoajan, ulkona olen kuin zombi, en tajua enään mistään mitään.

Sama juttu asunnon koon ja ikkunoiden kanssa. Minulla kesti 2018 kesän jälkeen 3kk ennen kuin tokenin takaisin elävien kirjoihin uupumuksesta. Ja HUOM! Minulla on vapaamuotoinen etätyö, ei lapsia, ei lemmikkejä, ei puolisoa, ei mitään aikatauluja eli pystyin nukkumaan joka päivä niin paljon kuin halusin, vaikka 15h. Ja silti kesti 3kk toipua.

Asun edelleen samassa asunnossa, mutta hankin pimennysverhot niin, että ne peittävät koko etelään päin olevan seinän ja pysyvät kiinni ihan koko ajan. Parveke on lasitettu, myös etelään. Olen pitänyt laseja auki ja pistin parvekkeelle verhot, jotka ovat kiinni 24/7. Tuuli auttaa vähän eli pitää parvekkeen jotenkin viileänä verhojen avulla. Asunnossa on edelleen kuuma muttei niin tukalaa kuin 2018 oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/517 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Islannissa ei lämpötila nouse käytännössä koskaan yli +20. Ihan vain vinkkinä normaalista kesäsäästä itkijöille. 

Tämä ei ole normaalia kesäsäätä nähnytkään. Normaalisti Suomessa ei ole tällaista. 

Hesarissa oli just juttu Marokosta kotoisin olevasta miehestä, joka sanoi että helle Suomessa on paljon tukalampi kuin kotimaassaan. Marokossa melkein kaikissa asunnoissa on jonkinlainen ilmastointi, Suomessa taas (ainakaan kerrostaloissa) ei. Talveen varaudutaan ikkunoiden paksuudella ym., mutta kukaan ei ole ajatellut kesää. 

Ja tosiaan ulkona oli hänestäKIN aivan sietämätöntä.

Vierailija
84/517 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vajaan parin kuukauden päästä on jo syksy ja sitten pääsette itkemään kun on märkää ja kylmää ja pimeää. 

Ei kukaan kesää ja valoa sinänsä ole valittanut. Sitä vaan, että 30 asteen Helle on ihan liikaa. En usko, että kukaan tällä säällä vaan nauttii ja nauttii, käy lenkillä, saati lojuu paahtamassa itseään rannalla.

No kun tuota läheistä uimarantaa katselee niin todellakin näyttää lojuvan hyvinkin moni :D Siksihän ihmiset eteläänkin matkaavat, että saavat paahtua näissä lämmöissä. Nyt ei sitten kelpaa, kun omasta takaa on pari päivää tarjolla. 

Etelän matkoilla nukutaan ilmastoiduissa hotelleissa, ruokaillaan ilmastoiduissa ruokasalissa, istutaan altaalla aurinkovarjon alla. Meidän läheisellä rannalla pulikoi vedessä lapsia, aikuiset kantautuvat ja istuskelevat puiden varjoissa.

Ja vaikka ei olisi ilmastoitua hotelliakaan niin siellä ei rakenneta näin, että rakennus oikein imee ja kerää kaiken mahdollisen saatavilla olevan lämmön sisäänsä eikä vahingossakaan luovuta sitä ulos. Lattiat on kiveä tai laattaa joka on aina viileää ja ikkunoissa on kunnon paksut ja pimentävät verhot jotka pitää auringonlämmön ulkona.

Lisäksi aurinko laskee esim kanarialla aikanaan eli tämä stanan porotus ei jatku liki puoleen yöhön asti vaan illalla on pimeää ja siksikin viileämpää.[/quote

Suomalaisessa rakentamisessa on sellainen laatutakuu, että näin kesällä turkasen kuumaksi paahtuva asunto on pakkasella vetoinen sekä kylmä..

Vierailija
85/517 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2018 oli järkyttävä kesä. Makasin lähinnä sohvalla ja voin pahoin. Lapsen lippiksestä lähti auringon voimasta värit, vaikka ei koskaan oltu ulkona keskipäivällä tms. pahimpiin aikoihin. Aurinko tunki jotenkin LÄPI kaikesta.

Vierailija
86/517 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungeissa on tukalampaa kuin maalla. Kaikki on päällystetty asfaltilla, joka kerää auringossa lämpöä itseensä. Kaupunkisuunnittelussakin pitäisi jatkossa huomioida paremmin kuumenevat kesät, ja jättää riittävästi lauhduttavia viheralueita. Myös asuntosuunnittelussa pitäisi ottaa kuumat kesät huomioon, ei vain talvia, jotka varsinkin etelässä ovat mitä ovat. Pitäisi panostaa viilennykseen, ei lämmitykseen.

Naulan kantaan! Nykyään ainakin pääkaupunkiseudulla kaadetaan täysin terveitä puita suuria määriä pois puistoista ja ulkoilualueilta, vaikka ne kehittävät helteellä ympärilleen viileämmän mikroilmaston. Eikä penkkejä ole enää niin paljon kuin aiemmin, vaikka moni jaksaisi paremmin kun voisi pitää taukoja puiden varjossa.

Epäilen puunkaatovimman johtuvan jopa siitä, kun uusavuttomat käyvät ulkoilemassa puistoissa myös myrskyjen aikana ja puiden pelätään kaatuvan sellaisten päälle. Ainakin kaatovimma alkoi sellaisen tapauksen jälkeen alle 10 vuotta sitten. Vaikka olisi järkevämpää vain tiedottaa, että myrskyillä pysyttäisiin poissa puiden läheltä.

Isoja lehmuksia ja vaahteroita (tutkitusti terveitä, ei lahoja ym) on tosiaan kaadettu oikein urakalla viime vuosina.

Muutaman paikan tiedän missä puut sai lähteä sähköautojen latauspisteen tieltä..

Vierailija
87/517 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun asunto ei mene yölläkään alle 29 asteen, pieni 29m2 yksiö ja ikkunat samalla seinustalla aurinkoon päin. 2018 kun suomessa oli se kamala kesä niin kesti marraskuun puoleenväliin ennen kuin mun asunnon lämpötila putosi alle 29 asteen. Aurinko paahtaa vanhaan kerrostalon tiiliseinään sen 8 tuntia joka päivä ja varastoi kuumuuden seinään kuukausien ajaksi. Yöllä klo 3 kun on se 29 astetta niim ei siinä hirveesti saa unta vaikka kattotuuletin pyöriikin 24/7. Helvetillinen univaje kokoajan, ulkona olen kuin zombi, en tajua enään mistään mitään.

Sama juttu asunnon koon ja ikkunoiden kanssa. Minulla kesti 2018 kesän jälkeen 3kk ennen kuin tokenin takaisin elävien kirjoihin uupumuksesta. Ja HUOM! Minulla on vapaamuotoinen etätyö, ei lapsia, ei lemmikkejä, ei puolisoa, ei mitään aikatauluja eli pystyin nukkumaan joka päivä niin paljon kuin halusin, vaikka 15h. Ja silti kesti 3kk toipua.

Asun edelleen samassa asunnossa, mutta hankin pimennysverhot niin, että ne peittävät koko etelään päin olevan seinän ja pysyvät kiinni ihan koko ajan. Parveke on lasitettu, myös etelään. Olen pitänyt laseja auki ja pistin parvekkeelle verhot, jotka ovat kiinni 24/7. Tuuli auttaa vähän eli pitää parvekkeen jotenkin viileänä verhojen avulla. Asunnossa on edelleen kuuma muttei niin tukalaa kuin 2018 oli.

Kiitos viestistä, unohdin mainita sen et mulla on kaihtimet kiinni 24/7 ja verhot kaihtimien edessä, parveketta ei mulla ole. Asunto korkeen mäen päällä 8:ssa kerroksessa, puun latva mikä vähän antaisi varjoa loppuu 7:een kerrokseen, ei minkäänlaista suojaa auringolta.

Vierailija
88/517 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivällä istuin tuossa meidän mökkirannassa järvessä vyötäisiä myöten ja mietin. Että on mulla aika helppoa pienissä kerrostaloasunnoissa asujiin verrattuna. Toisaalta tuli myös mieleen kaikki ne mökkien haukkumisketjut, joissa haukutaan ihmisten mökit. Kun ei ole vesivessaa, verkkovirtaa, eikä astianpesukonetta. Mutta siinä hetkessä olin hyvin kiitollinen vaatimattomasta mökistäni. Järveen pääsen ihan milloin haluan ja heikosti eristetty aitta jäähtyy yöllä +20 . asteeseen. Ei paljo haittaa kompostoivassa huussissa käyminen tai veden kantaminen keittiöön kun vertaa sitä kerrostalo-olosuhteisiin.

Sori.

Vierailija
89/517 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei tykkää, mutta muistakaa, että silti vuodessa on 8-9 kuukautta viileää ja jopa todella kylmää säätä.

Vierailija
90/517 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei tykkää, mutta muistakaa, että silti vuodessa on 8-9 kuukautta viileää ja jopa todella kylmää säätä.

Mitä te tähän keskusteluun liittyy?

Vierailija
91/517 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2018 oli järkyttävä kesä. Makasin lähinnä sohvalla ja voin pahoin. Lapsen lippiksestä lähti auringon voimasta värit, vaikka ei koskaan oltu ulkona keskipäivällä tms. pahimpiin aikoihin. Aurinko tunki jotenkin LÄPI kaikesta.

Miksi et ostanut ilmastointilaitetta?

Vierailija
92/517 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä vaan missään tapauksessa hanki siirrettävää ilmastointilaitetta. Se saattaisi jopa helpottaa 🙄

Vierailija
93/517 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 57 vuotias mummeli. Lämmin oli mutta olin pellolla kitkemässä ja kastelemassa. Liikkeellä olin koko päivän. Niin ja leivoinkin. Kävin myös suolla katselemassa lakkoja. Tuli kyllä lämmin mutta kun täällä maalla vietän aikaa niin kävin aina järvessä uimassa. Toki sateita odottaa. Luonto kaipaa jo vettä.

Vierailija
94/517 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä iphonen hinnalla saa jo pari ilmastointilaitetta..

Elämä on valintoja.

Vierailija
95/517 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ihanaa! Olisipa aina tällainen kesä. Ei ole meilläkään kun korvausilmaventtiilit ja olen ylipainoinen, silti en juurikaan hikoile tai kärsi tästä. Asuin tosin Espanjassa 10 vuotta joten ehkä olen kuumaan tottunut.

Vierailija
96/517 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vajaan parin kuukauden päästä on jo syksy ja sitten pääsette itkemään kun on märkää ja kylmää ja pimeää. 

Ei kukaan kesää ja valoa sinänsä ole valittanut. Sitä vaan, että 30 asteen Helle on ihan liikaa. En usko, että kukaan tällä säällä vaan nauttii ja nauttii, käy lenkillä, saati lojuu paahtamassa itseään rannalla.

No kun tuota läheistä uimarantaa katselee niin todellakin näyttää lojuvan hyvinkin moni :D Siksihän ihmiset eteläänkin matkaavat, että saavat paahtua näissä lämmöissä. Nyt ei sitten kelpaa, kun omasta takaa on pari päivää tarjolla. 

Etelän matkoilla nukutaan ilmastoiduissa hotelleissa, ruokaillaan ilmastoiduissa ruokasalissa, istutaan altaalla aurinkovarjon alla. Meidän läheisellä rannalla pulikoi vedessä lapsia, aikuiset kantautuvat ja istuskelevat puiden varjoissa.

Ja vaikka ei olisi ilmastoitua hotelliakaan niin siellä ei rakenneta näin, että rakennus oikein imee ja kerää kaiken mahdollisen saatavilla olevan lämmön sisäänsä eikä vahingossakaan luovuta sitä ulos. Lattiat on kiveä tai laattaa joka on aina viileää ja ikkunoissa on kunnon paksut ja pimentävät verhot jotka pitää auringonlämmön ulkona.

Lisäksi aurinko laskee esim kanarialla aikanaan eli tämä stanan porotus ei jatku liki puoleen yöhön asti vaan illalla on pimeää ja siksikin viileämpää.

Eikö ne laita vielä puiset luukut ikkunoiden eteen.

Siesta on hyvä keksintö etelässä, parempi levätä päivän kuumuus ja touhuta illemmalla.

Vierailija
97/517 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan jatkuvaa hellettä. Kaiholla muistelen viileitä kesiä, niitä oli joskus ennen, eikö?

Vierailija
98/517 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos viestistä, unohdin mainita sen et mulla on kaihtimet kiinni 24/7 ja verhot kaihtimien edessä, parveketta ei mulla ole. Asunto korkeen mäen päällä 8:ssa kerroksessa, puun latva mikä vähän antaisi varjoa loppuu 7:een kerrokseen, ei minkäänlaista suojaa auringolta.

Mulla kävi niin, että kun alkoi vihdoin pikkuisen varjostamaan vaahteran latvus omaa parveketta (ja olin ihan intona että ensi kesänä se on varmasti kasvanut juts sen verran lisää että partsia voi käyttääkin) niin kaupunki syksyllä sahasi koko rivin matalaksi ja siihen paikalle laitettiin pyörätelineet noita vuokrafillareita varten. Tai ne fillarit tuli telineisiin vasta seuraavana keväänä. Lisäksi siihen tuli kolme jotain mainostaulua jotka vilkkuu ihan vatun ärsyttävästi.

Ja istutettiin siihen toki muutama n. 2 metrinen näre jotain pihlajaa..

En tiedä, näin kai se ilmasto ja luonto pelastuu vihreillä arvoilla kun isojen puiden tilalle lyödään joutavia mainostauluja jotka syö sähköä.

Vierailija
99/517 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Islannissa ei lämpötila nouse käytännössä koskaan yli +20. Ihan vain vinkkinä normaalista kesäsäästä itkijöille. 

Normaali kesäsää Lounais-Suomessa on 21-23 astetta päiväsaikaan, 9-11 astetta öisin. Nyt on päivisin 27-31 astetta ja öisin 15-21. Ei tässä ole mitään normaalia. Sisätiloissa meillä 28-30 astetta vuorokauden ympäri huoneesta riippuen. Viimeksi oli näin kamalaa kolme vuotta sitten. Ukkossateita odotellen.

Vierailija
100/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai pari päivää? 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a901b446-fc72-4cd5-990a-543bcac193e2

"Kesäkuu oli Suomen mittaushistorian lämpimin – hellepäiviä 25

Ilmatieteen laitoksen mukaan etelässä oli viime kesäkuussa yli 10 hellepäivää enemmän kuin tyypillisesti kesäkuussa."