Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En oikeasti enää jaksaisi tätä päivästä toiseen jatkuvaa kuumuutta :(

Vierailija
03.07.2021 |

Vai pitäisikö sanoa viikosta toiseen.
Ihan helvetin paha olla 😢🤯🥵

Kommentit (517)

Vierailija
141/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskaltaisiko mennä nukkumaan kerrostalon häkkivarastoon? Olen vahvasti harkinnut tätä. Siellä on viileämpää. Asunnossa ei pysty nukkumaan kuumuuden takia.

Meillä olisi kylmäkellari. Sinne jos menisi niin olisi vuosikymmenen päästä puheenaiheena palstalla "nainen muumioitu hillopurkkien viereen".

Vierailija
142/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ennusteen mukaan vielä 4 vuorokautta. Torstaille on luvattu sadetta meidän suunnalle.

Ota kaikki viilennyskeinot käyttöön. Nyt ei ole rehkimisen aika.

Teen erittäin kuumaa ruumiillista työtä ulkona vuoden ympäri ja kesäisin, varsinkin näillä lämpötiloilla ja auringon paistaessa suoraan työpisteeseen, siinä on lämmintä yli 50 astetta (lämpömittarin asteikko on vain 50 asti ja viisari menee siitä reilusti ohi). Hikeä valuu litroittain paksujen suojavaatteiden alla, päällimmäisenä on nahkatakki ja siitäkin hiki tulee läpi. Töitten jälkeen ei tee mieli lähteä "nauttimaan" auringosta ja kuumuudesta erikseen, itseasiassa inhoan kesän kuumuutta ja valoisuutta. Asuntokin kuumenee niin ei kotonaankaan voi viilentyä, ei täällä boksereita enempää voi yllään pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaahan tätä on itkeä, säälle nyt ei vaan voi mitään. Inhottaa vaan kun koronavouhkaamisen lisäksi alettiin syyllistää,  että minä olen paskonut pallon tähän malliin ja Kanadan tiellä ollaan.

Nytkin kulutan sähköä kun viilennin on koko ajan päällä, koskahan joku virerhörri tulee ja hakee sen pois, huimaa kun torvi on ikkunan raossa. Ei saa kuluttaa turhaan, vesihanatkin kai suljetaan osaksi päivää, etten lotraa liikaa suihkussa.

Vierailija
144/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nämä ole hyviä kelejä.

Hyvä kesäsää on 20-26 astetta. Ja sataa vähintään kerran viikossa.

Minulle hyvä kesäsää olisi korkeintaan 15 astetta lämmintä ja pilvistä, että ei tarvitsisi aurinkolaseja. Ja vettä sataisi todella paljon ainakin kerran viikossa.

Vierailija
145/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku vastata asiallisesti tähän kysymykseen?

Jos kärsit kuumuudesta hellekesinä ja et pysty edes nukkumaan ja elämä on yhtä tuskaa, niin miksi et hanki ilmalämpöpumppua tai siirrettävää viilennyslaitetta?

Kesä tulee joka vuosi ja sen mukana mahdolliset helteet. Kun alkaa nyt säästämään esim. 50e/kk, niin sinulla on mahdollisuus hankkia se viilennyslaite jo ensi kesäksi. Kaupoista löytyy myös liuta erilaisia tuulettimia jotka liikuttavat ilmaa ja tuovat tunteen viileydestä.

Meillä ei ole kesämökillä vielä ilmalämpöpumppua, koska remontti on kesken, mutta meillä on mökin ikkunat öisin auki ja niiden eteen laitettu tuulettimet jotka tuovat yöllä viileämpää meri-ilmaa mökkiin. Vielä näillä helteillä ei ole ollut liian kuuma nukkua.

Ja yksi asia vielä. Jokainen voisi huolehtia niistä omista vanhuksista jotka asuvat yksin kuumissa kopperoissaan. Käykää heidän luona ja katsokaa tilanne. Usein vanhukset eivät niinkään valita kuumuudesta kuin kylmästä. Muistuttakaa juomisesta ja jos todella asunto on liian kuuma, niin hankkikaa edes jokin viilennyslaite. Jälkijasvu voisi yhdessä kerätä pennosia sen verran kasaan, että mummolle saa sen viilennyslaitteen.

Vierailija
146/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on huonosti ilmastoidut kaupat, asunnot, junat ja bussit.

Esimerkiksi Singaporessa on aina todella kuuma ja kostea, hikinen ilma, mutta siellä viilentyy heti, kun menee kauppaan, kotiin, hotelliiin, kulkuvälineeseen. Silloin se kuumuus ei ole yhtään niin raskasta kuin Suomen helleaikoina, jolloin asunnotkin ovat kuin puolilämpimiä saunoja eikä tukaluutta pääse pakoon mihinkään.

Vierailija
147/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Islannissa ei lämpötila nouse käytännössä koskaan yli +20. Ihan vain vinkkinä normaalista kesäsäästä itkijöille. 

Islanti olisikin ilmastonsa puolesta minulle ihanteellinen paikka asua. Vaikka olen hoikka ja vähärasvainen, hikoilen talvellakin helposti ja yleensä ei tarvitse käyttää ns. oikeita talvivaatteita koska ei minua palele. Kesällä on todella ahdistavaa olla, kun tuntuu että olisi koko ajan sellainen saunan jälkeinen jälkihikoiluolo.

Vierailija
148/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Kotona on ollut noin 30 astetta sisällä jo pian 3 viikkoa eikä öisinkään oikein saa tuuletettua kun ilma seisoo ja siihen päälle vielä naapurit vetää röökiä alvariinsa partsillaan.

Ja tosiaan ainakin vielä ensi viikko on tätä samaa, loppuviikosta ei niinkään asteet vähene mutta mahdollisesti tulee vettä eli tulee sitten vielä astetta pottumaisempaa kun ilma on kunnolla kosteaakin.

Ja sitten kun nämä helteet joskus helpottaa niin nämä saakelin tiiliseinät hohkaa lämpöä vielä ainakin viikon :-(

Sama täällä että nuo ruskeat tiiliseinät kerää lämpöä kuin takka ja tämä asunto viilenee vasta viikon päästä kun on alkanut viilenemään. Ahdistavaa, nyt lämpöä on "vasta" 26-27, mutta ensi viikolla täällä on ainakin 30 astetta. Tiedän jo että unet jäävät vähiin ja ei pysty syömäänkään kunnolla, olen hyvin hoikka ja en haluaisi tästä ohuemmaksi enää.

Vierailija
149/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha olo ei tule kun juo vettä koko ajan ja paljon!  Jos päätä särkee ja on paha olo, on nestevajausta vaikka ei näkyvästi hikoilisikaan.

Vierailija
150/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei estä nämä lämpötilat minua tekemästä mitään. Ihanaa kun kesä tuntuu kesältä! Juoksen ja ratsastan kuten ennenkin.

Hiki tulee mutta mitä sitten,? Se lähtee suihkussa . Onko hikoilu teidän mielestä jotenkin vaarallista?

Vierailija
151/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä paskaa on jatkunut jo 4 viikkoa ja ennusteiden mukaan jatkuu 2-3 viikos ainakin. Olen nukkunut maksimissaan 4 h yössä, ja olen aika loppu. Liikkumaan ei pysty ku on kuumaa, nukkumaan ei pysty ku on kuumaa.. olen töissäkin jo vaaraksi kun ajan suuria koneita aivan sekaisin unen puutteessa. Siirrettävä jäähdytin on, mutta sen metelissä ei pysty nukkuun. Kämppä viilenee 01.00 siten että voi nukkua ja pysyy viileänä 13.00 - ainoa vaan et töihib herättänä 05.00

Sinun pitäisi kuulemma nauttia tästä. Suomessa on outo jos ei nauti käristävästä kuumuudesta.

Vierailija
152/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin tänään katselemassa osviittaa siitä minkälainen mustikkasato on tulossa.

Kovin oli pieniä, toivottavasti saadaan sadetta ettei helle vie koko satoa 😔

Veikkaan, että sadetta tulee vasta elo-syyskuussa. Niin hirveiltä nuo sääennustukset näyttävät.

Vierailija
153/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Islannissa ei lämpötila nouse käytännössä koskaan yli +20. Ihan vain vinkkinä normaalista kesäsäästä itkijöille. 

Islanti olisikin ilmastonsa puolesta minulle ihanteellinen paikka asua. Vaikka olen hoikka ja vähärasvainen, hikoilen talvellakin helposti ja yleensä ei tarvitse käyttää ns. oikeita talvivaatteita koska ei minua palele. Kesällä on todella ahdistavaa olla, kun tuntuu että olisi koko ajan sellainen saunan jälkeinen jälkihikoiluolo.

Niin tämä vielä! Jos valitat, että tulee hiki kaikki olettavat että olet joko a) ylipainoinen tai b) huonokuntoinen tai c) molempia. Olen ollut aikuisena alipainoinen, normaalipainoinen hoikka ja ylipainonen. Joka painoluokassa olen hikoillut kuin villamammutti Saharassa. Kun menen +20 asteen säällä ulos, kävelen vaikka 15 minuuttia ja siirryn sisätilaan istumaan, purskahtaa hetken kuluttua jälkihiki mm kasvoille ja päänahkaan. Yleensä menen vessaan kuivaamaan pääni ja vartalon vessapaperilla. Että hieman hikoilen, arvatkaa hikoilenko enemmän helteellä?

Ja joo, olen kokeillut mm. voidella ihoani kaikilla aineilla. Voin sanoa, että jos pää tuntuu olevan tulessa niin valitsen hikoilun. Pyyhin nimittäin kasvoni ja niskanseudun jollain apteekin supertriplahientappo-myrkyllä ja luulin, että räjähdän.

Vierailija
154/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ennusteen mukaan vielä 4 vuorokautta. Torstaille on luvattu sadetta meidän suunnalle.

Teen erittäin kuumaa ruumiillista työtä ulkona vuoden ympäri ja kesäisin, varsinkin näillä lämpötiloilla ja auringon paistaessa suoraan työpisteeseen, siinä on lämmintä yli 50 astetta (lämpömittarin asteikko on vain 50 asti ja viisari menee siitä reilusti ohi). Hikeä valuu litroittain paksujen suojavaatteiden alla, päällimmäisenä on nahkatakki ja siitäkin hiki tulee läpi. Töitten jälkeen ei tee mieli lähteä "nauttimaan" auringosta ja kuumuudesta erikseen, itseasiassa inhoan kesän kuumuutta ja valoisuutta. Asuntokin kuumenee niin ei kotonaankaan voi viilentyä, ei täällä boksereita enempää voi yllään pitää.

Aina säälittänyt ihmiset jotka joutuu tekemään fyysistä työtä helteellä ja paksuissa työvaatteissa. Toivottavasti saatte pitää taukoja useammin ja kylmää juomaa tarjoaa työnantaja. Eikä  pieni palkanlisäkään olis pahitteeksi. Itse varmaan kuolisin työn ääreen näillä helteillä.

Vierailija
155/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vajaan parin kuukauden päästä on jo syksy ja sitten pääsette itkemään kun on märkää ja kylmää ja pimeää. 

En todellakaan valita tuosta. Olen odottanut syksyä huhtikuusta saakka, syksy on vuoden parasta aikaa kun ei ole enää kuumaa ja valoisaa. Kesä huonointa.

Vierailija
156/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina säälittänyt ihmiset jotka joutuu tekemään fyysistä työtä helteellä ja paksuissa työvaatteissa. Toivottavasti saatte pitää taukoja useammin ja kylmää juomaa tarjoaa työnantaja. Eikä  pieni palkanlisäkään olis pahitteeksi. Itse varmaan kuolisin työn ääreen näillä helteillä.

Taukoja saadaan kyllä pitää ihan tarpeen mukaan (vaihdan tauolla hiestä läpimärät haalarit kuiviin) ja onneksi työnantaja on ostanut jääkaappiin vichyä juotavaksi. Palkassa ei ole toistaiseksi näkynyt mitään kuumuusextraa.

Vierailija
157/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse inhosin myös alussa tätä kuumuutta, mutta lopulta totuin. Enää ei häiritse paitsi ehkä vähän, kun käytän peruukkia niin pää hikoaa. Tietenkään mitään fyysistä pihahommaa ei voi tehdä, mutta on kiva ottaa välillä rennosti.

Ymmärrän kuitenkin täysin jos jollain on todella tuskainen olo tämän kuumuuden takia ja toivon kyllä myös eniten sitä, että helteet helpottavat.

Vierailija
158/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko te näistä lämpotiloista valittavat niitä samoja, jotka sitten vahingoniloisena nälvii talvella kaikkia, jotka palelee?

Itse olen talvella se, joka ei tee kuin pakollisen ja vietän aikani sisätiloissa, koska muuten palelen ja kärsin.

Nyt meillä on sisällä 27 astetta. Elimistö on jo tottunut, joten ei tunnu missään yhdelläkään perheenjäsenellä. Olen käynyt joka päivä pyörälenkillä, kun on niin minulle sopivat säät. Syksyllä tosin varmaan palelen entistä enemmän, kun on ollut näin hyvä kesä.

Vierailija
159/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan parasta! Huhhuh ihan mahtava kesä, olen todella onnellinen näistä säistä. Näin hyvää ei moni osannut odottaakaan. En tiedä todellisessa elämässä yhtäkään joka valittaisi näistä säistä, päin vastoin! Ihmiset nauttii ja hymyilee ulkona iloisina.

Vierailija
160/517 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei silti ole vielä yhtä paha kuin vuonna 2018. Mutta ihan riittävä, kiitos vaan. Loppuisi jo. Ja nyt on vasta heinäkuun alku. Ihminen kestää kuitenkin yllättävän paljon. Kyllä tämä joskus loppuu. Näyttäisi, että reilun viikon päästä viilenee ainakin hieman. Kyllä on kesistä tullut kärsimystä Suomessa. Aiemmin odotin kesää, nyt odotan vain, että se menisi ohi.

Mä olen tässä myös miettinyt, että ei enää nauti kesistä samoin kuin ennen. Keväällä jo kauhulla miettii minkälainen paskahelle on taas edessä. Mä odotan niin hartaasti syksyä!