Onko täällä muita kolmekymppisiä, jotka haluaisivat tavallisen elämän okt:ssa, pari lasta, farmariauton jne. mutta niihin ei tule ikinä olemaan varaa?
En haaveile mahdottomasta. Oma talo, ei tarvitse olla mitään luksusta. Lapsia yksi tai kaksi. Koira. Auto pihaan. Ehkä etelänmatka viiden vuoden välein. Puutarhanhoitoa ja tavallista elämää. Pihaan trampoliini ja kaasugrilli. Ei kuitenkaan pitsauuneja eikä design-kalusteita vaan ihan arkisia juttuja.
Näistä useimmat asiat eivät tule ikinä olemaan mahdollisia taloudellisista syistä. Olen akateeminen pätkätyöläinen keskisuuressa kaupungissa, mies on pienipalkkaisella alalla. Jos oltaisiin pelattu kortit oikein niin oltaisiin opiskeltu oikeille aloille, valmistuttu nuorena ja hankittu heti ensiasunto. Sitten homma voisi onnistua, mutta meidän elämä ei ole mennyt tuon kaavan mukaan eikä kotoa ole saatu mitään eväitä hyvän elämän rakentamiseen.
Ainoa vaihtoehto olisi muuttaa johonkin muuttotappiopaikkakunnalle ja ryhtyä vaikka siivoustöihin. Sitä ollaankin jo vakavasti mietitty, kun tuntuu älyttömältä että kaksi työssäkäyvää ihmistä joutuu elämänsä tappiin asti elämään vuokralla kerrostalossa ja luopumaan kaikista haaveistaan.
Kohtalontovereita?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Asutte ilmeisesti pk-seudulla? Muuttakaa johonkin muuhun isohkoon tai keskisuureen kaupunkiin. Asuntojen hinnat siedettävämmällä tasolla jo vaikka Tampereen, Turun, Oulun tai Jyväskylän ympäristössä, mutta työmahdollisuudet samalla hyvät.
Ap sanoi asuvansa keskisuuressa kaupungissa, eli ilmeisesti ei kuitenkaan pk-seudulla.
Varmaan kaikkien keskisuurten kaupunkien lähellä on pienempiä kuntia, joista voi käydä töissä siellä kaupungissa. Omakotitalo sellaisesta kunnasta ei kauheasti maksa. Auto pitää olla, mutta myös käytetyn auton saa halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa raksamies, jos omasta talosta haaveilee. Isäni väsäsi elämänsä aikana niitä neljä.
Huvittaa nämä alapeukuttajat. Ymmärtävätköhän yhtään miten hyvää tiliä rakennusalan ammattilaiset talojen rakentamisella tekevät. Yksi parhaimmista omaisuuden kasaamiskeinoista.
Tämä on totta.
Tuttumme tekee tätä, hänell viisikymppisenä velaton oma omakotitalo, parinsadantuhannen arvoinen vene, uusi auto...
Vierailija kirjoitti:
Kolmikymppinen ehtii opiskella rahakkaamman alan vielä hyvin. T: viisikymppinen varakas
Hyvin ehtii. ja ehtii varakkaaksi viiskymmpiseksi mennessä niin halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset, trampoliini, farmariauto? Ihan kuin olisi kyse vain esineistä. Kaikki vain maallista harhaa, jonka menetät kuitenkin.
Nimenomaan kannattaa hankkia tavaroita silloin kun elää, koska kuolleena niistä ei enää ole iloa.
Mutta jos tuo on asenteesi, yhtään mitään ei kannata tehdä. Ei kannata syödä, ei kuunnella musiikkia, ei matkustaa, ei löhötä rannalla. Kaikki ne ovat asioita, joita ei saa mukaansa kuoltuaan.
Kannattaa henkistyä. Soittaa noitarumpua, kattoa tarot kortteja, käyvä kirkossa, kuunnella shamaanin vonguntaa, mietiskellä, harrastaa tantraseksiä, voimaantua, koska ne saa hautaan mukaan.
Muuttaa maalle,jos ootte reippaita riskejä tekee omia juttuja.Elämään kaatuu tuo luonto vapaus.Metsästä ruokaa,omasta maasta.Talvikin vaan muutaman kuukauden.Sitten jos on teeseitse mies tai nainen.Korjaa itse,rakentaa itse juttuja.Nyt jos joutuisin betonikoloon tulisin hulluksi.Tilaa paljon ympärillä,kukaan kyylää jne.Tää ostaa paikan muutama kilsa jostain taajamasta vanhuuden päivillä jos elää.Nyt Uusimaa taajama kauppaan 20km sielläkin,kesäpaikka 20km lähimpiin kaupunkeihin.Pari kertaa viikko ruokaostokset käydään.Ei täältä haluis lähtee.Säästä rahaa kyllä joku päivä onni potkaa.Työllähän ei Suomessa rikastuu! Minulla ollut aina kaikki ja omii kaikki.Nykyään iso osa hupenee maksut,verot..asunimen.Kesä ainoo aika kun siitäkin säästö näkyy..
Minä en kyllä samaistu ollenkaan. Vuositulot miehen kanssa yhteensä 90t, on omakotitalo paremmalta alueelta, ei toki Helsingistä, 2 autoa, 2 lasta jotka saavat harrastaa. Oma piha ja rahaa jää säästöön joka kuukausi ihan hyvin josta sijoitetaan myös lapsille.. kolmekymppisiä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Turha miettiä, miksi syntyvyys laskee.
Aika surullista, että valtaväestön mielestä lasten hankinta ei onnistu, jos ei ole omakotitaloa, autoa, trampoliinia yms. keskiluokan ikoneita.
Ei, vaan että ei voi luottaa tulevaisuuteen niin, että uskaltaisi lapsia tehdä.
(Ja kun joku uskaltaa pienipalkkaisena tehdä lapsen tai lapsia ja asuu vuokrakerrostalossa vuokralla, yhteiskunta ylenkatsoo ja kyselee että miksi teit lapsia kun et voi tarjota niille sitä, tätä ja tota).
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä samaistu ollenkaan. Vuositulot miehen kanssa yhteensä 90t, on omakotitalo paremmalta alueelta, ei toki Helsingistä, 2 autoa, 2 lasta jotka saavat harrastaa. Oma piha ja rahaa jää säästöön joka kuukausi ihan hyvin josta sijoitetaan myös lapsille.. kolmekymppisiä ollaan.
Älä sitten samaistu. Bill Gates, Elon Musk, Vladimir Putin ja Kunkutar Elisabet ei ehkä samaistu sun ongelmiin.
Samaistun, lapsihaavetta tosin ei ole.
Ollaan duunaripariskunta Helsingistä (amk+amis), vuokralla kerrostalossa huonolla alueella. Lainaa saataisiin about vastaavaan murjuun vastaavalla aueella, mutta asumiskulut tuplaantuisi (laina+ vastike). Toki siinä sitten kartuttaisi omisuutta ja voisi joskus 10 vuoden päästä ottaa uuden isomman lainan, millä pääsisi parempaan asuntoon. Mutta nyt voidaan pitää autoa, lemmikkieläintä ja muutamaa edullista harrastusta. Jos ottaisi lainan, pitäisi luopua kaikista noista, ja olen sen verran kermap3rce, etten halua. :( Huoh.
Maalle tai kehyskuntiin muutto ei ole töiden vuoksi vaihtoehto.
Nuo tarinat, miten ollaan asuttu jossain pihavajassa lasten kanssa ja syöty puunkaarnaa, että on saatu laina ekaan omistusyksiöön, eivät oikein ole tätä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sitten samaistu. Bill Gates, Elon Musk, Vladimir Putin ja Kunkutar Elisabet ei ehkä samaistu sun ongelmiin.
Ei mulla olekaan ongelmia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Turha miettiä, miksi syntyvyys laskee.
Aika surullista, että valtaväestön mielestä lasten hankinta ei onnistu, jos ei ole omakotitaloa, autoa, trampoliinia yms. keskiluokan ikoneita.
Ei, vaan että ei voi luottaa tulevaisuuteen niin, että uskaltaisi lapsia tehdä.
(Ja kun joku uskaltaa pienipalkkaisena tehdä lapsen tai lapsia ja asuu vuokrakerrostalossa vuokralla, yhteiskunta ylenkatsoo ja kyselee että miksi teit lapsia kun et voi tarjota niille sitä, tätä ja tota).
Aika hurjaa jos esim. neuvolassa tulee palautetta, kun ei pysty (tai halua) tarjota lapsille elämää omakotitalossa tramppoineen, kaasugrilleineen, kultaisine noutajineen ja muineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä ämmä sitten tuu pätemään köyhille. Itsetunto kaipaa petrausta?
Vierailija kirjoitti:
Luonnevikainen tuli mukaan keskusteluun.
En ole ikinä unelmoinut omakotitalosta enkä farmari autosta, se vasta onkin yöks. Asuntona riittää mieluisa, joka tarkoittaa tarpeeksi tilava, kohtuullisen hyvä sijainti ja hyväkuntoinen. Auto ei välttämätön mut jos ostaisin niin ei fatmari. Jäiks
Mä haaveilen noista asioista myös, mutta ongelmana ei ole raha.
Varallisuus siis kyllä riittäisi tuollaiseen elämäntapaan ihan heittämällä, ongelma on se että en pysty saamaan kumppania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnevikainen tuli mukaan keskusteluun.
Luonnevikaista jos on asiat elämässä hyvin? Kylläpä olet kateellinen, koita tehdä omalle elämällesi jotain..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutte ilmeisesti pk-seudulla? Muuttakaa johonkin muuhun isohkoon tai keskisuureen kaupunkiin. Asuntojen hinnat siedettävämmällä tasolla jo vaikka Tampereen, Turun, Oulun tai Jyväskylän ympäristössä, mutta työmahdollisuudet samalla hyvät.
Ap sanoi asuvansa keskisuuressa kaupungissa, eli ilmeisesti ei kuitenkaan pk-seudulla.
Varmaan kaikkien keskisuurten kaupunkien lähellä on pienempiä kuntia, joista voi käydä töissä siellä kaupungissa. Omakotitalo sellaisesta kunnasta ei kauheasti maksa. Auto pitää olla, mutta myös käytetyn auton saa halvalla.
Halvalla saa ainakin paljon kalliita korjauskuluja.
Onko sen koiran pakko olla kultainen noutaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä ämmä sitten tuu pätemään köyhille. Itsetunto kaipaa petrausta?
XD voi tuota kateutta… ei ihme että olet köyhä.
Huvittaa nämä alapeukuttajat. Ymmärtävätköhän yhtään miten hyvää tiliä rakennusalan ammattilaiset talojen rakentamisella tekevät. Yksi parhaimmista omaisuuden kasaamiskeinoista.