Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8v lapseni oli vienyt naapurin 3-vuotiaan luvatta syöttämään sorsia läheiselle lammelle, 3v oli kaatunut lampeen ja lapseni sai huudot + otettiin olkapäistä kiinni

Vierailija
03.07.2021 |

Olivat leikkineet keskenään naapurin pihalla ja kun silmä vältti, lähtivät lammelle. 8v palautti märän itkevän lapsen isälleen, jolloin isä oli ottanut lastani olkapäistä kiinni, ravistellut ja huutanut "etkö sinä tajua että *Eeva olisi voinut kuolla"

Nyt lapsi ei edes uskalla mennä pihalle kun tämä naapurin mies on ulkona. Oliko mielestänne oikein vai väärin tältä naapurin lapsen isältä?

Kommentit (683)

Vierailija
541/683 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8-vuotiaan äiti kirjoitti:

No kyllä minä olisin jo mennyt sinne naapuriin ja antanut tulla tuutin täydeltä mitä olen mieltä siitä että jättävät kakaransa heitteille ja ilman valvontaa. Tekisin äijästä rikosilmoituksen koska on käynyt lapseeni käsiksi, ja sanoisin että teen myös lastensuojeluilmoituksen, kerta niiden liki taaperoikäinen ulkoilee ilman valvontaa. 

Kenenkään 8-vuotias ei ole vastuussa 3-vuotiaasta, etenkään naapurin. Ja minun lapsi ei ole  vastuussa kenenkään lapsista, niin kauan kuin minussa henki pihisee. 

Ei se 3 vuotias olisi yksin uskaltanut mennä sinne lammelle. Eikä varmaan edes olisi saanut päähänsä mokomaa ideaa. 8 vuotiaan pitäisi tajuta, että noin pieniä ei viedä pihapiiristä pois varsinkaan kysymättä ja ilman lupaa. Eli kyllä kyseinen tapahtuma ja sen seuraukset olivat 8 vuotiaan vastuulla. Ja myös tämän 8 vuotiaan vanhempien vastuulla, kun eivät ole tällaisia asioita opettaneet.

Ihan oikein kyseiselle 8 vuotiaalle, kun ei kerran ole tuon vertaa omat vanhemmat opettaneet. Nyt piti sitten kantapään kautta tulla ymmärrys tällaisiin asioihin. Ja täysin ymmärrettävä reaktio isältä, varmasti tuollainen säikäyttää ja ymmärrettävästi siten myös vihastuttaa.

Jos 3 vuotias on leikkinyt pihapiirissä ja vanhemmat välillä ovat käyneet ikkunasta katsomassa, että lapsi on paikalla niin ihan yleinen käytäntö tuo on. Itsekin lapsena olin itsekseni pihapiirin puistossa. Olin siis koko ajan huutoetäisyyden päässä kodista ja en todellakaan olisi siitä yksin uskaltanut mihinkään lähteä seikkailemaan. Jos tuollaisesta tulee nykyään lastensuojeluilmoitus niin jotain on pahasti vialla nyky yhteiskunnassa.

Siis miten 8-vuotias voisi tietää, mitä 3-vuotias voi ja saa tehdä, jos itsellään ei ole pienempiä sisaruksia? Luultavasti tuon ikäinen on vain päätellyt, että kun hän itse saa olla yksin pihalla ja kulkea lähimaastossa, naapurin 3-vuotias saa myös olla yksin pihalla = 3v saa myös kulkea yksin lähimaastossa.

Ja nuo vanhemmat eivät selvästikään olleet kuuloetäisyydellä ja valvoneet lastaan ikkunasta, koska eivät edes huomanneet tämän lähteneen pihalta, ennen kuin tuli takaisin läpimärkänä.

Vierailija
542/683 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vakuuttunut ettei omakaan 8-vuotias saisi päähänsä viedä 3-vuotiasta veden ääreen tai ylipäätään minnekään kysymättä vanhempien lupaa! Perusasiat on käyty lasten kanssa läpi, kuten se ettei vesien äärellä leikitä, tai se että täytyy olla vanhemmilla tiedossa missä lapset ovat leikkimässä.

Jos kyse olisi omasta 8.v.stä, veisin naapuriin kiitokseksi kahvipaketin lapseni kasvattamisesta ja pahoittelisin tilannetta. Tuossa on ollut täydet katastrofin ainekset koossa. Kotona kertaisin lapselle vielä että varmasti ymmärtää ettei noin voi toimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/683 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten musta tuntuu, että kyseessä oli ap:n 8v lapsi, joka oli isällään käymässä, eroperhe. Huutaja oli äitipuoli, jonka lapsi 3v oli?

Vierailija
544/683 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minä olisin jo mennyt sinne naapuriin ja antanut tulla tuutin täydeltä mitä olen mieltä siitä että jättävät kakaransa heitteille ja ilman valvontaa. Tekisin äijästä rikosilmoituksen koska on käynyt lapseeni käsiksi, ja sanoisin että teen myös lastensuojeluilmoituksen, kerta niiden liki taaperoikäinen ulkoilee ilman valvontaa. 

Kenenkään 8-vuotias ei ole vastuussa 3-vuotiaasta, etenkään naapurin. Ja minun lapsi ei ole  vastuussa kenenkään lapsista, niin kauan kuin minussa henki pihisee. 

Ei se 3 vuotias olisi yksin uskaltanut mennä sinne lammelle. Eikä varmaan edes olisi saanut päähänsä mokomaa ideaa. 8 vuotiaan pitäisi tajuta, että noin pieniä ei viedä pihapiiristä pois varsinkaan kysymättä ja ilman lupaa. Eli kyllä kyseinen tapahtuma ja sen seuraukset olivat 8 vuotiaan vastuulla. Ja myös tämän 8 vuotiaan vanhempien vastuulla, kun eivät ole tällaisia asioita opettaneet.

Ihan oikein kyseiselle 8 vuotiaalle, kun ei kerran ole tuon vertaa omat vanhemmat opettaneet. Nyt piti sitten kantapään kautta tulla ymmärrys tällaisiin asioihin. Ja täysin ymmärrettävä reaktio isältä, varmasti tuollainen säikäyttää ja ymmärrettävästi siten myös vihastuttaa.

Jos 3 vuotias on leikkinyt pihapiirissä ja vanhemmat välillä ovat käyneet ikkunasta katsomassa, että lapsi on paikalla niin ihan yleinen käytäntö tuo on. Itsekin lapsena olin itsekseni pihapiirin puistossa. Olin siis koko ajan huutoetäisyyden päässä kodista ja en todellakaan olisi siitä yksin uskaltanut mihinkään lähteä seikkailemaan. Jos tuollaisesta tulee nykyään lastensuojeluilmoitus niin jotain on pahasti vialla nyky yhteiskunnassa.

Siis miten 8-vuotias voisi tietää, mitä 3-vuotias voi ja saa tehdä, jos itsellään ei ole pienempiä sisaruksia? Luultavasti tuon ikäinen on vain päätellyt, että kun hän itse saa olla yksin pihalla ja kulkea lähimaastossa, naapurin 3-vuotias saa myös olla yksin pihalla = 3v saa myös kulkea yksin lähimaastossa.

Ja nuo vanhemmat eivät selvästikään olleet kuuloetäisyydellä ja valvoneet lastaan ikkunasta, koska eivät edes huomanneet tämän lähteneen pihalta, ennen kuin tuli takaisin läpimärkänä.

Eikö ole hyvä asia että naapuri teki lapselle nyt selväksi ettei tuollaista voi tehdä, jos 8-vuotiaan vanhemmat eivät ole näitä hoksanneet lapsen kanssa käydä läpi?

Vierailija
545/683 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesikö 8v ettei lammelle saa mennä? Kolme vuotiashan lähtee myös perään eikä voi estää. Vanhempien tehtävä on valvoa, ei naapurin lapsen.

Vierailija
546/683 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuullinen äiti ja isä EI JÄTÄ 3-vuotiasta lasta hetkeksikään valvomatta! Jos 3-vuotias lapsi pääsee karkaamaan kodistaan tai kotipihaltaan ilman, että vanhemmat huomaavat karkaamista, niin kotona on asiat pahasti pielessä! Lastensuojeluilmoituksia on tehty pienemmistäkin syistä.

Ja äitinä valvoisin, mitä 8-vuotias lapsi puuhastelee sisällä ja etenkin ulkonaa. Miten vanhempi voi antaa 8-vuotiaalle luvan mennä syöttämään sorsia lammelle ilman vanhempaansa??? En anna omien lasten - uimataitoisten alakouluikäisten ja yläkouluikäisten - mennä uimaan ilman vanhemman valvontaa! Lapsia on hukkunut uimarannalla, uimahallissa ja kotipihalla. Hukkuminen on yksi yleisimmistä alle kouluikäisten lasten tapaturmaisista kuolemansyistä. Myös kouluikäinen ja uimataitoinen lapsi voi hukkua. Jokainen hukkumiskuolema on turha!

Katastrofin ja murhenäytelmän ainekset olivat koossa. Onneksi kumpikaan lapsista - naapurin 3-vuotias ja oma 8- vuotias - ei hukkunut! Vanhemmilla - äidillä ja isällä - on vastuu omista lapsistaan. AINA!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole hyvä asia että naapuri teki lapselle nyt selväksi ettei tuollaista voi tehdä, jos 8-vuotiaan vanhemmat eivät ole näitä hoksanneet lapsen kanssa käydä läpi?

Vierailija
547/683 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa 8-vuotiaista on vielä ihan kuutamolla siitä mitä pienemmät/isommat saa tehdä. Vaikka kuinka olisi olevinaan järkevä lapsi, saattaa olla ettei osaakaan toimia järkevästi kun aikuinen ei ole valvomassa.

Vierailija
548/683 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soittaisin miehelle, että lapsen pelästyttäminen tuolla tavalla ei ole hyväksyttävää yhtään mistään syystä. Huomauttaisin, että vanhempien tehtävä on huolehtia ettei lapsensa päädy ojaan, ei lapsen. Eli aivan itseään saa syyttää. 8v ei ole vastuussa 3v lapsesta.

Itse muistan lapsena kun naapurini huusi minulle siksi, että olin piirtänyt taloyhtiön parkkipaikan hiekkakentälle pelin. Olisiko ollut polttopallon ympyrä tmv. En myöskään uskaltanut enää mennä ulos. Kyllä vieläkin jotenkin karmii se toivoton olo siitä, että kotoaan ei uskalla lähteä kun vieraat aikuiset suuttuvat. Äitini hoiti kyllä asian hienosti. Soitti heti tälle naapurille ja ongelmia ei enää tämän jälkeen ollut. Toki siitä jäi jälki, eikä kaveriporukalla taidettu sen jälkeen enää koskaan leikkiä meidän pihalla.

lastensuojeluilmoitus vaan peliin. Herralla on selkeästi ongelmia, henkisiä. Ties millaisessa helvetissä tämä lapsi elää.

Vierailija
549/683 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla vähän tyhmä.

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko miettinyt miksi tyttäresi yritti surmata Pikku-Eevan?

Vierailija
550/683 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitten 8v sitten tietoinen vielä minkä ikäisen lapsen kanssa liikenteessä kun helposti voi mieltää ikäisekseen sitten kaikissa toimissa ja vaaran paikka?

Vierailija
551/683 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se lastensuojeluilmoitus auttaa? Tädit tulevat pitämään puhuttelun, että 3 vuotiasta pitää vahtia paremmin? Entä jos vanhemmat jatkavat kuitenkin samaa käytöstä? Otetaanko lapsi sitten huostaan, kun on niin vaarallista antaa lapsen olla yksin kotipihassa? Onko se huostaanotto sitten oikeasti parempi kuin se, että lapsi saa kasvaa omien biologisten vanhempiensa kanssa, joiden ainoa vika on se, että eivät näe turvallisuus riskiä siinä, että lapsi on yksin kotipihassa?

No jos nyt oikein pahinta mahdollista skenaariota ajatellaan, niin kyllä, huostaanotto on parempi kuin se, että lapsi menettää henkensä jäädessään auton alle/hukkuessaan läheiseen lampeen tai vaikka pihalla olevaan sadevesiämpäriin, koska vanhemmat eivät puhutteluista ja jo kertaalleen sattuneesta vaaratilanteesta huolimatta ymmärrä, että 3-vuotiasta ei voi jättää valvomatta ulos.

Mutta jos lähipihassa ei autoja kulje ja vesistö on sen verran kaukana, ettei 3 vuotias olisi sinne yksin osannut mennä? Silloin pihassa ei ole mitään vaaratekijöitä, ovat vanhemmat varmaan osanneet arvioida kotipihan vaarattomaksi. Täällä on turha jossitella kulkeeko siinä autoja tai onko vesistö ihan vieressä tai onko pihassa jotain sadevesiämpäreitä. Luultavasti ei ole mitään noista, koska kerran antavat pienen lapsensa siinä kotipihassa liikuskella yksin.

Ainoa vaaratekijä tarinasta päätellen ovat naapuruston lapset ja luultavasti vanhemmat osaavat tämän jatkossa jotenkin ottaa huomioon. Ehkä kertovat kaikille naapuruston lapsille tapahtuneesta ja opettavat, että pieniä lapsia ei saa houkutella pois pihasta ilman vanhempiaan.

Skenaariosi hengen menettämisestä ovat todella haitallista katastrofiajattelua. Ainahan voi käydä jotain, mutta eihän sitä elää voi jos koko ajan ajattelee, että mitä jos lapsi kaatuu siellä kotipihassa ja lyö päänsä ja kuolee. Jos vanhemmat vartin välein kurkkaavat onko noin pienellä lapsella asiat hyvin niin se on ihan riittävästi jos piha on turvalliseksi todettu. Hemmetin isot psyykkiset vauriothan siinä lapselle tulee, jos hänet erotetaan vanhemmistaan liioitellun huoli- ja katastrofiajattelun vuoksi.

Vierailija
552/683 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko naapurin 3-vuotias kuusikymppinen, kun on nimeltään Eeva? Luulisi sen ikäisen akan jo osaavan syöttää sorsia.

Vierailija
553/683 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt neuvoa nätisti. Joskus pikkulapsina muistan yhden putoamisen laiturilta, käskytin kaveria "otetaan käsistä kiinni ja nostetaan ylös". Voi käydä pahasti jos ensimmäinen ajatus on pelko mitä aikuiset sanoo. Kukaan ei moittinut sillä kertaa.

Vierailija
554/683 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuullinen äiti ja isä EI JÄTÄ 3-vuotiasta lasta hetkeksikään valvomatta! Jos 3-vuotias lapsi pääsee karkaamaan kodistaan tai kotipihaltaan ilman, että vanhemmat huomaavat karkaamista, niin kotona on asiat pahasti pielessä! Lastensuojeluilmoituksia on tehty pienemmistäkin syistä.

Ja äitinä valvoisin, mitä 8-vuotias lapsi puuhastelee sisällä ja etenkin ulkonaa. Miten vanhempi voi antaa 8-vuotiaalle luvan mennä syöttämään sorsia lammelle ilman vanhempaansa??? En anna omien lasten - uimataitoisten alakouluikäisten ja yläkouluikäisten - mennä uimaan ilman vanhemman valvontaa! Lapsia on hukkunut uimarannalla, uimahallissa ja kotipihalla. Hukkuminen on yksi yleisimmistä alle kouluikäisten lasten tapaturmaisista kuolemansyistä. Myös kouluikäinen ja uimataitoinen lapsi voi hukkua. Jokainen hukkumiskuolema on turha!

Katastrofin ja murhenäytelmän ainekset olivat koossa. Onneksi kumpikaan lapsista - naapurin 3-vuotias ja oma 8- vuotias - ei hukkunut! Vanhemmilla - äidillä ja isällä - on vastuu omista lapsistaan. AINA!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitelkaa tätä mammaa joka vahtii 15-kesäisten teinien uimista. 

Aika sairasta. 

Vierailija
555/683 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kuulostaa siltä että lapsellasi saattaa olla kehityksen viivästymää. Kyllä jokainen normaali 8-vuotias (ja jopa 6-vuotias) ymmärtää, ettei taaperoita viedä pois kotipihaltaan. Toivottavasti selvität asian juurta jaksain lapsesi kanssa. 

Mietin ihan samaa. Normaalisti lapset ymmärtävät hyvinkin ikäeron merkityksen. Tiedän jopa yhden pitkälti alle kouluikäisen downin, joka noteeraa ikäeron itsensä ja pienempien välillä.

Vierailija
556/683 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen murrosikäisen äiti ja isä tietää, että 15-vuotiaita vasta pitääkin vahtia. Joukossa tyhmyys tiivistyy ja uimarannoilla meno on villiä. Hypitään pää edellä veteen ja pohjassa voi olla vastassa vaikka mitä. Joillakin 15-vuotiailla on alkoholia mukana ja itsesuojeluvaisto katoaa.

Päihtyneet ja vinksahtaneet ihmiset heittävät järveen polkupyöriä ja muuta romua. Toivottavasti yhdenkään lapsen ja nuoren uimareissu ei pääty tämä kesänä vammautumiseen tai hengenlähtöön uimarannalla.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitelkaa tätä mammaa joka vahtii 15-kesäisten teinien uimista. 

Aika sairasta. 

Vierailija
557/683 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua. Mutta kyllä tässä tilanteessa on ainut oikea tapa on selvittää tilanne kasvotusten, sinä, 8-vuotias, 3-vuotias ja isä. Isällä ei ole oikeutta käydä käsiksi, lapsesi teki väärin viedessään reilusti nuoremman lammelle. Sinun lapsesi ja hänen tekonsa on sinun vastuulla, 3-vuotias on omien vanhempiensa vastuulla ja isä tietysti vastaa itsestään. Puhutte asian läpi yhdessä ja käytte yhteiset pelisäännöt lävitse ja pyydätte puolin ja toisin anteeksi. Näin opetatte suoraan lapsillenne kuinka asiat selvitetään, ja että ainuisetkin tekevät ylilyöntejä tunnekuohuissa.

Vierailija
558/683 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä nyt taitaa olla molemmissa perheissä jotakin vialla. AP ei ilmeisesti koskaan komenna lastaan, koska lapsi on shokkitilassa kun joku hänelle huusi. Ja naapurit ansaitsisivat lasun, koska eivät vahdi 3-vuotiastaan. 

Onko AP opettanut lapselleen, mitä saa tehdä, ja mitä ei? On kuitenkin jo koululainen, ja pitäisi ymmärtää ettei taaperoita viedä veden äärelle. 

"Ansaitsee lasun" :D

Kyllä täällä nämä besserwisserit ovat kovia lasuja vääntämään asiasta kuin asiasta.

Vierailija
559/683 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri itse on laiminöyönyt 3 vuotiaan valvomisen, ei niin pientä jätetä ilman aikuisen valvontaa, joka hetki täytyy tietää missä lapsi on.  Naapurin muiluttaja teki virheen.

Vierailija
560/683 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sorsia saa ruokkia! Luuston kehitys vahingoittuu ja tulee rasvamaksa, kun tyhmät ihmiset ruokkivat sorsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä