Tiedättekö jonkun joka on päässyt eroon masennuslääkkeistä?
Itselläni on toistuva masennus, ja olen vetänyt mielialalääkkeitä jo seitsemän vuoden ajan. Välillä olen yrittänyt eroon niistä, mutta vieroitusoireet ovat niin kaameat, ja sitten iskee kauhea ahdistus. Olen kokeillut useampia eri lääkkeitä, eri annoksilla, ja en vaan pääse niistä eroon. Masentuneilla tutuillani samoja kokemuksia.
Vaikka välillä on parempia jaksoja, kohta olen taas käpälä ojossa terveyskeskuksessa. Onko kellään kokemusta siitä, että (keskivaikeasta, toistuvasta) masennuksesta voisi oikeasti PARANTUA, ja pärjätä ilman näitä tabuja. (Ja kyllä, terapiaakin on yritetty, mutta ei oikeasti kiinnosta avautua vieraalle ihmiselle omista ongelmista.)
Olen väsynyt olemaan lääkeriippuvainen masentunut.
Ei voi sanoa että terapia auttaa veljeäsi tai ketään. Suosittelen veljellesi japanilaista Naikan terapiaa, jossa katkeralle ja vanhempiaan syyttävälle voidaan sanoa esim. Laske kuinka monta vaippaa sinulle on vaihdettu, kuinka monta lämmintä ateriaa valmistettu. Nämä tuhannet hoivan ja huolenpidon ilmentymät vanhempasi ovat sinulle tarjonneet. Mitä sinä olet tehnyt heidän hyväkseen?
Vakavasti ottaen en usko, että psykoanalyysi auttaa ketään masentunutta. Vuosikausia vatvot ja kierrät samaa kehää ja terapeutti vaan ynähtelee. Kognitiivinen, ratkaisukeskeinen tai muu konkreettinen nykyisyyteen perustuva terapiamuoto olisi varmaan parempi