Sähkötupakka raskausaikana?
Selailin nyt noita vanhoja tekstejä, kun en netistä oikein mitään kunnollista tietoa löytänyt sähkötupakasta ... nimenomaan raskausaikana ...
Tavoitteenani on siis päästä vahvasta tupakoinnista eroon. Olen saanut vähennettyä nyt 6kpl/pv aikaisemmasta n.15:sta.. En ole varma, olenko vielä raskaana, vielä viikko siihen kun kuukautiset pitäisi alkaa. Nyt mietinkin, mikäli en pääse viikossa eroon tupakasta, uskaltaisiko sitä sähkötupakkaa kokeilla lopettamismielessä?
Netissä joka puolella oli vain syyllistävää kommenttia, sitä en tähän nyt kaipaa. Onhan sitä monet samassa tilassa olevat riipaisseet kunnon kännitkin ja sitten vasta plussanneet. Itsellä tupakointia takana liki 20 vuotta, eikä siitä niin vain pääse eroon. Kaikki mahdolliset korvaustuotteet reseptilääkkeitä lukuunottamatta kokeiltu. Purkat ja kielenalustabut aiheuttivat vain helvetillistä pahoinvointia ja n. 10min jälkeen aloin oksennella reippaasti. Inhalaattorista sain paremman hyödyn, mutta siitäkin puuttui "se jokin" ja poltin tupakkaa siinä rinnalla (se on kaiketi vielä pahempi juttu kuin pelkkä 6kpl/vrk)..
Sähkötupakkasivustoilla mainitaan vain, että ei suositella raskaana olevalle tai imettävälle; mutta niinhän mainitaan myös korvaushoitojen käyttöohjeissa ja tupakka-askeissa. Onko nyt sitten niin, että kaikki nuo ovat suhteessa yhtä vaarallisia, vai onko jokin "vaarattomampi versio". Lähinnä tuossa sähkötupakassa mietityttää tuo, väriaineiden meno keuhkoon ja mitä siitä aiheutuu. Muutenhan se höyry on suht ok:n tuoksuista vesihöyryä.. Vai onko tuo väriaineen höyrystyminen keuhkoihin verrattavissa esim saunatuoksuihin (joita heitetään kiukaalle) ?
Ihmettelen ettei tätä aihetta ole tutkittu tämän enempää. Olen lukenut paljon juttuja, joissa ihmiset ovat saaneet lopetettua tupakoinnin sähköisen avulla paljon nopeammin, kuin muiden korvaustuotteiden avulla. Kuitenkaan käytöstä raskausaikana ei ole mitään suoranaista kommenttia missään.
Tältä palstalta löysin yhden ketjun, joka sivusi aihetta;
http://www.vauva.fi/keskustelu/4215912/ketju/olen_raskaana_ja_tupakoin
mutta edelleen jäi vähän hampaankoloon mietityttämään, onko jotain mitä pitäisi vielä ottaa huomioon ennen kuin lähtee kokeilemaan tupakoinnin irtautumista tällä tavalla.. Aivan varmasti tälläkin palstalla on tälläkin hetkellä joku, joka on sähkötupakkaa raskaus/imetysaikana käyttänyt. Kokemuksia, kiitos:)
Tavoitteenani on siis laittaa laite tänään tilaukseen (ennen klo neljää, jotta olisi huomenna jo perillä), mikäli saan ajatukseni tasattua sähkötupakkaa puoltavaksi. Tarkoituksena on tilata lisäksi mieto pikkupullo jotain nikotiinillista nestettä ja toinen nikotiinivapaata. Aluksi pari päivää (kuinka kauan se vaatii???) höyrytellä nikotiinia ja sitten siirtyä nikotiinittomaan ja lopettaa kokonaan.
Miltä kuulostaa? Ehkä onnistun ennen mahdollista plussaa irtautumaan? Asiallisia kommentteja, pleace:)
Kommentit (43)
Hanki sähkötupakkaan nestettä, jossa ei ole ollenkaan nikotiinia. Lisäksi hanki alkuun käytettäväksi nikotiinilaastareita ja vähennä niiden käyttöä vähitellen, mutta jatka nikotiinittoman sähkötupakan polttamista. Riippuvuus on kuitenkin varmaan aika pitkälti myös sitäkin, että tykkäät iskeä sen savukkeen huuleen ja poltella ulkona (ns. "rauhoittumishetki"). Nikotiinittomia sähkötupakkanesteitäkään ei olla tutkittu kovin paljon, mutta sen sisältämistä aineista tehtyjen erillisten tutkimusten perusteella ei ole mitään syytä olettaa ettäkö se olisi tupakan sisältämiin yhdisteisiin verrattuna millään tapaa vaarallista.
Se on pleaSe. Älä polta mitään, tahdonvoimalla vaan heti kun plussaat, lopetat. Se 9kk menee nopeasti!!
Minkä ikäinen olet jos olet kerta 20 vuotta polttanut ja vasta nyt raskaana?
Jos on esim 13vuotiaana aloittanu tupakoinnin niin se riippuvuus voi olla todella vahva.
nikotiinilaastari olisi varmasti turvallisempi vaikka yhdistettynä inhalaattoriin. Usein silti alkuraskauden pahoinvointi auttaa tupakoinnin lopettamisessa.
Noista sähkötupakoista ei varmasti mitään tutkimustietoa ole joten kenen tahansa mielipide on yhtä hyvä.
Nimenomaan nikotiini saa verisuonet supistumaan. Nikotiini on kasvin omaa hyönteismyrkkyä eli tapa tappa pikkuötököitä... kyllä se siitä. Mä lopetin niin että käytin noin viikon verran purkkaa aluraskaudessa. Ja sitten lopetin senkin. Ja minä poltin ennen sitä yli aski päivässä eli aika nopea lopetus. Enemmän se on tapa kun mitään muuta. Mä menin välillä ulos ilman röökkamista hetken parvekkeelle. Se vei aika hyvin ahdistuksen pois.
Muista juoda paljon vettä ja ota tarvittaessa ulostuslääke jos maha menee kovaksi. Mulla ainakin tuli ihan järjetön ummetus kun lopetin.Nikotiini ja kofeiinihan molemmat stimuloi suolta ja kumaakaan ei sais käyttää raskaana....
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:30"]Jos on esim 13vuotiaana aloittanu tupakoinnin niin se riippuvuus voi olla todella vahva.
nikotiinilaastari olisi varmasti turvallisempi vaikka yhdistettynä inhalaattoriin. Usein silti alkuraskauden pahoinvointi auttaa tupakoinnin lopettamisessa.
Noista sähkötupakoista ei varmasti mitään tutkimustietoa ole joten kenen tahansa mielipide on yhtä hyvä.
[/quote]
Nikotiinilaastaria ei saa raskauden aikana käyttää. Liian paljon ja tasaista myrkkyä koko ajan. Mielummin sit purkka tai minitab
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:30"]Jos on esim 13vuotiaana aloittanu tupakoinnin niin se riippuvuus voi olla todella vahva.
[/quote]
Nikotiinilaastaria ei saa raskauden aikana käyttää. Liian paljon ja tasaista myrkkyä koko ajan. Mielummin sit purkka tai minitab
Oletko kokeillut näitä Allen Carrin kirjoja? Esim. Stumppaa tähän. Monet tuttavani ovat lopettaneet tupakoinnin kertaheitolla luettuaan kirjan. Kuulostaa hassulta mutta näin se on. Itsekin olen alusta vähän lukenut ja kirja lupaa muistaakseni että 95 % jotka lukevat sen kokonaa lopettavat polttamisen.
Kannattaa kokeilla mielummin tuota ensiksi kuin sähkötupakkaa.
Tupakkateollisuutta edes jollain tavalla valvotaan ja kontrolloidaan. Tilaamalla tuon sähkötupakan ja niitä litkuja, et voi tietää yhtään mitä ne oikeasti sisältää. Kukaan ei kontrolloi tai valvo niiden sisältöjä. Itse pysyisin hyvin kaukana niistä!
Sähkötupakka voi olla sinulle se tapa päästä eroon. Pyri pienentämään nikotiiniannosta mahdollisimman nopeasti, mieluiten nollaan. Etsi itsellesi sopiva maku ja höyryttele pelkkää tyhjää. Tavoista ei tarvitse luopua, joten ensin pois tuo riippuvuus. Nikotiiniton sähkötupakka voittaa kuitenkin kaikilla terveysmittareilla tupakan ja korvaustuotteet.
Oho, odotin ihan oikeeta lynkkausmeininkiä, mutta näinkin asiallisia kommentteja:)
En nyt tiedä, miten ikäni tähän liittyy, mutta juu 15v olisi varmaankin ollut oikeampi tupakointiaika.. Olen siis aloittanut 13v ja aikanani lopettanut stumppaa tähän-kirjan avulla n.2 vuodeksi. Täytän tänä vuonna 30. Aloitin typeryyksissäni uudelleen, kun elämään saapui oikein kunnon stressiaalto. Se nyt vaan on, kun suklaasta ei tule kiksejä ja alkoholia en käytä pisaraakaan.. jotenkin niin helppo palata tupakoinnin pariin, kun tietää entuudestaan sen rauhoittavasta vaikutuksesta.
En usko, että kirjan lukeminen enää toistamiseen saa aikaan lopettamista. Ja eieieiei, nikotiinilaastaria en aio kokeilla. Olen kaksi päivää tutkinut netistä keinoja lopetukseen ja laastarihan ehdottomasti kielletään raskausaikana, koska se erittää jatkuvalla syötöllä nikotiinia. Se ei siis ehdi missään vaiheessa poistumaan elimistöstä, kun taas tupakointi tai muut korvaustuotteet eivät sellaista tasaista niksa-annosta luo. Tarkoitus on nyt keksiä jokin korvaava tuote tupakalle, joka ei
a) aiheuta pahoinvointia
b)toimii
c)on "terveellisempi" kuin tupakointi
Mielellään ennen plussausta, koska en halua olla niitä mammoja, jotka vatta pystyssä vetelevät nurkan takana tupakkaa salaa ja tiedän, että ilman korvaavaa tuotetta en lopettamaan onnistu. Ei tässä nyt ole - ehkä - kuin viikko aikaa ja siksi toivoinkin tältä palstalta löytyvän kokemuksia sähkötupakasta raskausaikana.
Kiitos tähän astisista vastauksista ja seuraavalla kerralla kirjoitan pleacen sijasta please (oli see liian lähellä ässää:D)
AP
Jännä, että ihminen asennoituu siten, että on pakko olla jokin helpotusta tuova elementti elämässään. En tuomitse sinua, ihmettelen vaan noita selityksiä, että et saa kiksejä suklaasta, etkä käytä alkoholia. Ajatuksellisesti siis haluat jonkin helpoitteen.
Ehkä voisit muuttaa ajatustasi siten, ettet tarvitse mitään ulkoapäin tulevaa mielenrauhoitetta? Esim. voisit kokeilla meditointia, se olisi itsestäsi kumpuava keino. Tai jokin muu mieleen vaikuttava toiminta. Oletko kokeillut hypnoositerapiaa? Maksaa ehkä 40 e sessio, muutaman kerran kannattaa kokeilla. Olisi hyvä, kun olisi hallinnassa semmoinen "työkalupakki", koska lasten kanssa väistämättä tulee stressaavia tilanteita.
Muuten ihan mielettömän hyvä asia, että näet asian suhteen vaivaa. Jotkut kun eivät tee mitään riippuvuudelleen, sitten lapset kärsii.
ei täältä kannata mitään kysellä. av:n vakiokalustona voin kertoa, että et tule saamaan kuin paskaa niskaan, teit miten vain.koita jotain sähkötyksen keskustelupalstoja, kai ne jotain tietää jotka sitä polttaa
Sähkötupakka on ihan varteenotettava vaihtoehto jos verrataan tupakkaan, itsekkin sitä polttelen mutta en ole raskaana kuitenkaan. Mutta se voi mennä jossain vaiheessa siihen, että sähköt. vetelee jatkuvasti, kun huomaa, että tätähän voi polttaa sisälläkin, eli huono homma vauvan kannalta. Ja laatu maksaa nesteissä. Eli halvat on juurikin sitten niitä, joista ei tiedä mitä sisältää.
Mutta en kyllä edes tätä touhua suosittele, kun tähänkin jää yhtälailla koukkuun kuten tavalliseen tupakkaan.
Niin siis, en etsi tupakoinnin tilalle mitään, ainoastaan siihen irtautumiseen helpotusta. Tarkoituksena ei ole seuraavat 15v höyrytellä sähköversiota, vaan löytää jokin tuki siihen, ettei lopettaminen ole niin hermoja kiristävää.
En sano, että lopettaisin kokonaan. Varmasti jossain vaiheessa elämää tulee eteen tilanne, jolloin on taas hyvä TEKOSYY alkaa polttamaan tupakkaa (tai jos sähköinen on todettu turvallisemmaksi ja toimivaksi, sitten sitä). Jokaisella meistä on jokin keino helpottaa elämäänsä, itsellä se on valitettavasti ollut epäterveellinen valinta.
En ole kokeillut meditaatiota, se kuulostaa jotenkin niin.. hölmöltä.. Hypnoosista en ole kuullutkaan, mutta se ei varmaankaan ihan tähän hetkeen auttaisikaan..
AP
Syy varmaan miksi nikotiinittomiakin sähkötupakkalitkuja ei suositella raskaana oleville on se, että raskaana olevilla ei oikeastaan voi tutkia mitään. Sen takiahan ne jakelevat niitä mielettömän pitkiä ruokarajoituslistojakin, kun ei voida olla varmoja, mitkä kaikki niistä ovat oikeasti vahingollisia sikiölle. Helpompi on sanoa mitkä tuotteet ovat varmasti sikiölle vahingollisia. Oli miten oli, sähkötupakka on varmasti merkittävästi parempi vaihtoehto sinulle kuin tupakointi.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 10:52"]
ei täältä kannata mitään kysellä. av:n vakiokalustona voin kertoa, että et tule saamaan kuin paskaa niskaan, teit miten vain.koita jotain sähkötyksen keskustelupalstoja, kai ne jotain tietää jotka sitä polttaa
[/quote]
Kokeilin, vastaus on vain, että ei suositella raskausaikana...
En tiedä oletko jo saanut vastauksen kysymykseesi kun aika vanha ketju ja olen niin laiska lukrmaan koko ketjua mutta siis itse olen rv 22 ja tosissaan itse siinnä tilanteessa että poltan n 3 tupakkaa päivässä. Neuvolassa tänään sanottiin että sähkötupakkaa ei saa raskausaikana polttaa koska kaikkia aineita ja niiden vaikutusta vauvaan ei tiedetä. Eli mieluummin ne muutama tupakka. Vaikkei sekään nyt hyväksi ole mutta minulle on myös sanottu ettei seinään saa/kannata lopettaa koska lapsikin kärsii siten vierotusoireista. Suosittelivat nikotiinin korvaustuotteita eaim laastaria jota ei kuitenkaan pidetä yöllä eli vain päiväaikaan.