Miksei ammattikorkeakouluja arvosteta
Nehän on nykyään korkeakouluja ja täysin yliopistoihin rinnastettavissa.
Kommentit (97)
En oikein ymmärrä tätä vauhkoamista.. Jokainen opiskelkoon mitä haluaa! Miksi yliopisto-opiskelijat kuvittelevat, että kaikki muutkin haluaisivat opiskella juuri sitä samaa mitä itse? Kuten jo todettu, kaikki eivät voi olla niitä kaikista korkeimmin koulutettuja, ihan jokaista ammattia tarvitaan! :) Miksi lähtisin opiskelemaan diplomi-insinööriksi, jos minua oikeasti kiinnostaa ammatti, johon ei niin korkeaa koulutusta tarvita? Mikä siinä on niin vaikea käsittää, että kaikki eivät ole kiinnostuneita samoista ammateista? :D
Olen kyllä itse ammattikorkeakoulun käyneenä ihan samaa mieltä, että opetuksen taso on aivan hemmetin surkeaa enkä toista tutkintoa sinne lähtisi tekemään, mutta siis pointti on se, että Suomessa jokaisella on teoriassa mahdollisuus kouluttautua miten korkeasti haluaa ja "väyliä" kohti omaa unelmatyötä on monia :) Ei tämä "leijuminen" toki koske ainoastaan yliopisto-opiskelijoita, on niitä ihmisiä ihan joka alalla ja koulutusasteella, jotka jotenkin kuvittelevat, että se oma juttu on se kaikista siistein, eikä ymmärretä, että toiset voivat haluta opiskella jotain ihan muuta..
Onpas täällä erikoista väkeä kirjoittelemassa! Itselläni on ollut mahdollisuus mennä lukemaan joko psykologiaa yliopistoon tai hoitotyötä ammattikorkeakouluun. Molemmat alat kiinnostavia, mutta sairaanhoitajan opinnot veivät voiton. Kaikki eivät ajattele sitä pääseekö oma ammatti kuinka korkealle iltapäivälehden palkkavertailussa.
T: TAMKista valmistunut vallan fiksu sairaanhoitaja
Mitä siitä tulisi jos ei olisi siivoojia, palomiehiä, lentäjiä, sairaanhoitajia, lääkäreitä, juristeja, insinöörejä, ensihoitajia, lähihoitajia, opettajia, kätilöitä, putkiasentajia ja monia muita, eli kaikki tärkeitä.
Ei kaikki akateemiset saa hyvää palkkaa. Se on sitten eriasia mikä motiivi on opiskella alaa jossa on huono palkka. Ammattikoulut kasvattaa suosiotaan. Silti en toivo lastani amikseen, tosin käy lukiota ja ka yli 9.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 10:00"]
Ei kaikki akateemiset saa hyvää palkkaa. Se on sitten eriasia mikä motiivi on opiskella alaa jossa on huono palkka. Ammattikoulut kasvattaa suosiotaan. Silti en toivo lastani amikseen, tosin käy lukiota ja ka yli 9.
[/quote]
Huomaathan, että amis on ammattikoulu, ei suinkaan ammattikorkeakoulu
Minusta tuntuu, että ne jotka ovat itse AMK:ssa aina vouhkaavat, ettei AMK:a arvosteta: "Ihan yhtä hyviä ollaan kuin yliopistossa NII-IN! Saadaan pitää lakkeja ja sitsejä ja ollaan ihan sama asia!!"
Minusta AMK:n ja yliopiston vertailu on kuin vertailisi koiria ja kissoja - ei kovin hedelmällistä. Opetettavat alat ovat todella erilaisia.
Outoa argumentoida, ettei yliopistosta muka valmistu työelämään. Tämän argumentoijan mielestä töitä ovat ilmeisesti vain duunarityöt, eivätkä esimerkiksi lääkäri, opettaja, kääntäjä, juristi ja tutkija ole oikeita töitä. Monen mielestä näköjään yliopistossa oppii "vain" lukemaan ja kirjoittamaan; eivätkö ne kumpikin ole ihan helvetin tärkeitä ja vaativia taitoja? Se, että luulet osaavasi lukea ja kirjoittaa ei tarkoita sitä, että oikeasti osaisit.
Olen ollut useissa työpaikoissa AMK-opiskelijoiden työkavereina ja täytyy sanoa, että nimenomaan ne (sisä-)luku-, analysointi- ja kirjoitustaidot ovat useimmilla hyvin heikkoja. He ovat varmasti päteviä omaa koulutustaan vastaavissa työtehtävissä mutta heidän koulutuksellaan ei pysty tehokkaasti tekemään niitä töitä, johon tarvitaan yliopistokoulutus. Ihan niinkuin juristin koulutuksella ei tulla hyväksi lastentarhanopettajaksi.Tai niinkuin lastentarhanopettajan koulutuksella ei tulla farmaseutiksi.
En ole koskaan tajunnut, miksi AMK olisi jotenkin vähempiarvoinen sen takia, ettei siellä opeteta akateemista lähestymistapaa. AMK-opiskelijat ja -valmistuneet voisivat lopettaa tämän "AMK vastaan yliopisto" -jauhamisen ja alkaa arvostaa itseään.
En ihan ymmärrä, että miksi ammattikorkeakoulua ja yliopistoa pitää aina rinnastaa toisiinsa? Molemmista puhutaan korkeakouluna, koska ne nyt vaan MOLEMMAT on korkeampia koulutustasoja kuin 2. asteen tutkinnot. Ja ylipäänsä, ammattikorkeaan hakeutuvat yleensä sellaiset ihmiset, jotka haluavat tehdä "perusduunista" asteen verran jotain haastavampaa, enemmän koulutusta vaativaa ja ehkä vähän paremmin palkattua. Tämän lisäksi huomauttaisin myös siitä, että YLIOPISTOISSA EI OLE MAHDOLLISTA OPISKELLA KAIKKEA. On useita aloja, joille ammattikoulut tai ammattikorkeat ovat ainoita valmistavia.
Arvostan suuresti koulutusta, mutta joku raja nyt sentään. Ei kaikki kulje käsi kädessä sen kanssa, että kuinka kauan ja haastavia opintoja ollaan käyty läpi. Mietitään vaikka monia huippukokkeja; nehän on herranjumala käyneet pelkän amiksen! Tai pitäisikö omalla alallaan menestyneen parturi-kampaajan joka omistaa menestyvän yrityksen lähteä väkisin yliopistoon, koska se nyt vaan on arvostettavampaa? Mitäs se tradenomi, joka on johtoasemassa hyväpalkkaisessa työssä... hävetä pitäisi, ei se ole koskaan yhtä hyvä kuin KTM?
Ihmiset hyvät, pelkkä koulutus ei takaa menestystä ja onnea. Tässä maassa tarvitaan kaikkia ammatteja ja kokoajan niitä koulunkeittäjiä ja siivojia on vaikeampi löytää, koska kaikkien nyt vaan pitäisi olla vähintään maisteri, että omaisi jonkinlaista ihmisarvoa. Ja miksi koskaan ei puhuta niistä työttömistä akateemisista, joita tämäkin maa on pullollaan, vaan syyttävä sormi osoittaa aina sitä tradenomia?
Olen itse amk-opiskelija ja ylpeä sellainen. Kun muuten pääsin opiskelemaan, akateeminen ystäväni alkoi kiljumaan innosta! Mieheni on myös amkin käynyt ja tienaa enemmän kuin kukaan lähipiirissäni. Paras ystäväni on oikeustieteiden maisteri ja toinen parturi-kampaaja. Jutellaan keskenämme töistämme ja ollaan iloisia toistemme saavutuksista. Kyllä ahdistaisi elää tässä palstan ilmapiirissä.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 10:08"]
Minusta tuntuu, että ne jotka ovat itse AMK:ssa aina vouhkaavat, ettei AMK:a arvosteta: "Ihan yhtä hyviä ollaan kuin yliopistossa NII-IN! Saadaan pitää lakkeja ja sitsejä ja ollaan ihan sama asia!!"
Minusta AMK:n ja yliopiston vertailu on kuin vertailisi koiria ja kissoja - ei kovin hedelmällistä. Opetettavat alat ovat todella erilaisia.
Outoa argumentoida, ettei yliopistosta muka valmistu työelämään. Tämän argumentoijan mielestä töitä ovat ilmeisesti vain duunarityöt, eivätkä esimerkiksi lääkäri, opettaja, kääntäjä, juristi ja tutkija ole oikeita töitä. Monen mielestä näköjään yliopistossa oppii "vain" lukemaan ja kirjoittamaan; eivätkö ne kumpikin ole ihan helvetin tärkeitä ja vaativia taitoja? Se, että luulet osaavasi lukea ja kirjoittaa ei tarkoita sitä, että oikeasti osaisit.
Olen ollut useissa työpaikoissa AMK-opiskelijoiden työkavereina ja täytyy sanoa, että nimenomaan ne (sisä-)luku-, analysointi- ja kirjoitustaidot ovat useimmilla hyvin heikkoja. He ovat varmasti päteviä omaa koulutustaan vastaavissa työtehtävissä mutta heidän koulutuksellaan ei pysty tehokkaasti tekemään niitä töitä, johon tarvitaan yliopistokoulutus. Ihan niinkuin juristin koulutuksella ei tulla hyväksi lastentarhanopettajaksi.Tai niinkuin lastentarhanopettajan koulutuksella ei tulla farmaseutiksi.
En ole koskaan tajunnut, miksi AMK olisi jotenkin vähempiarvoinen sen takia, ettei siellä opeteta akateemista lähestymistapaa. AMK-opiskelijat ja -valmistuneet voisivat lopettaa tämän "AMK vastaan yliopisto" -jauhamisen ja alkaa arvostaa itseään.
[/quote]
LTO:t koulutetaan nimenomaan yliopistossa...
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 10:08"]
[/quote]
LTO:t koulutetaan nimenomaan yliopistossa...
[/quote]
Otin esimerkiksi vain ensimmäisenä mieleen tulleet mahdollisimman erilaiset alat, en pyrkinyt esittämään AMK- ja yliopistoesimerkkejä. t.50
Ei ammatitkorkeakouluissa ole mitään vikaa. Olisi vain kiva, että AMK löytäisi oman jalansijansa oppilaitosten joukossa. AMK ei ole yliopisto, eikä tähän toteamukseen edes liity minkäänlaista arvoasetelmaa. Ei ammmattikoulukaan ole lukio, eikä tuohonkaan lauseeseen sisälly ajatus, että jompikumpi olisi absoluuttisesti parempi vaihtoehto.
Olen itse kauppatieteiden kandidaatti, tuleva maisteri, ja yksi parhaista ystävistäni on tradenomi. Olen vähän kauhulla kuunnellut, millaisia mielikuvia tulevista työtehtävistä näille liiketalouden opiskelijoille survotaan päähän opiskeluaikana. He ovat kuulemma tulevia johtajia ja toimareita, ja varmasti valmistuessa odotukset työtehtävistä ovat vähän turhan korkealla. Samoin opintojen sisältö on äärimmäisen käytännönläheistä, ja kurssit kuitataan usein erilaisilla projekteilla. Ensimmäinen tenttikin oli kuulemma toisen vuoden keväällä. Ystäväni jaksaa toitottaa, että meillä on nyt sama koulutus. Mutta kun ei ole. Ala voi olla sama ja opintojen kesto sama, mutta se ei tee tutkinnosta samaa. Enkä koe, että olen joku elitistinen yliopisto-opiskelija todetessani tuon.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 10:18"]
Ei ammatitkorkeakouluissa ole mitään vikaa. Olisi vain kiva, että AMK löytäisi oman jalansijansa oppilaitosten joukossa. AMK ei ole yliopisto, eikä tähän toteamukseen edes liity minkäänlaista arvoasetelmaa. Ei ammmattikoulukaan ole lukio, eikä tuohonkaan lauseeseen sisälly ajatus, että jompikumpi olisi absoluuttisesti parempi vaihtoehto.
Olen itse kauppatieteiden kandidaatti, tuleva maisteri, ja yksi parhaista ystävistäni on tradenomi. Olen vähän kauhulla kuunnellut, millaisia mielikuvia tulevista työtehtävistä näille liiketalouden opiskelijoille survotaan päähän opiskeluaikana. He ovat kuulemma tulevia johtajia ja toimareita, ja varmasti valmistuessa odotukset työtehtävistä ovat vähän turhan korkealla. Samoin opintojen sisältö on äärimmäisen käytännönläheistä, ja kurssit kuitataan usein erilaisilla projekteilla. Ensimmäinen tenttikin oli kuulemma toisen vuoden keväällä. Ystäväni jaksaa toitottaa, että meillä on nyt sama koulutus. Mutta kun ei ole. Ala voi olla sama ja opintojen kesto sama, mutta se ei tee tutkinnosta samaa. Enkä koe, että olen joku elitistinen yliopisto-opiskelija todetessani tuon.
[/quote]
Sama! En mennyt yliopistoon, koska kokisin olevani valmistuttuani jotenkin "parempi" vaan siksi, että ala kiinnosti minua ja minulle sopii akateeminen opiskelu. Jos olisin halunnut käytännöläheisimpiin töihin, olisin mennyt AMK:un. Siinä se. Ei ihmisiä pidä arvottaa opiskelun perusteella mutta pitää tiedostaa, minkälaisia töitä koulutus tukee. Kukaan ei ole työpaikan perusteella toista parempi ihminen.
Kummassakin opiskelleena: amkin taso surkea kokonaisuutena, periaatteessa ja paperilla vaaditaan opiskelijoilta mutta käytännössä mennään siitä missä aita on matalin. Paljolla pinnaamisella ja rimaa hipoen menemisellä näköjään pääsee läpi. Ala-arvoista. Ei mitenkään voi akateemiseksi mainita.
TaY valm. -96, Tamk valm. -13, JyY alk.-14
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 01:44"]
Tässä top 25 ammatit palkan mukaan:
1. Lääketieteen tohtori; lääketieteen ja kirurgian tohtori
2. Erikoislääkäri
3. Kauppatieteiden tohtori
4. Lääkäri (erikoistumiskoulutus)
5. Tekniikan tohtori (tuotantotalous)
6. Oikeustieteen lisensiaatti
7. Tekniikan lisensiaatti (tietotekniikka ja tietoliikennetekniikka)
8. Tekniikan lisensiaatti (konetekniikka ja energiatekniikka)
9. Terveys- ja sosiaalialan tohtori
10. Oikeustieteen maisteri, oikeustieteen kandidaatti, lainopin kandidaatti
11. Metsänhoitaja
12. Kauppatieteiden lisensiaatti
13. Valtiotieteiden tohtori
14. Kauppatieteen lisensiaatti
15. Ekonomi (ylempi)
16. Lääketieteen lisensiaatti
17. Liikenteen ja merenkulun koulutus (alempi korkeakouluaste)
18. Taloustieteiden kandidaatti (ylempi)
19. Tekniikan tohtori (tietotekniikka ja tietoliikennetekniikka)
20. Tekniikan tohtori (konetekniikka ja energiatekniikka)
21. Tekniikan lisensiaatti (rakennustekniikka ja maanmittaustekniikka)
22. Tekniikan tohtori (sähkötekniikka ja automaatiotekniikka)
23. Tekniikan lisensiaatti (sähkötekniikka ja automaatiotekniikka)
24.Ekonomi (alempi)
25. Maatalous- ja metsätieteiden tohtori
Montako AMK-koulutusta näette joukossa?
[/quote]
Montako kandia ja maisteria näet joukossa?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:56"]Miksi jotain ammattisurkeaa pitäisi arvostaa? Omien kokemuksieni mukaan melko hidasälyistä porukkaa noissa enimmäkseen pyörii.
En myöskään kunnioita ihmisiä, jotka opiskelevat yliopistolla jotain diipadaapaa tms. turhaa paskaa, ja loisivat yhteiskunnan varoilla, silloin kun eivät ole jossain aivoja vaatimattomassa pätkätyössä.
[/quote]
Tässä kunnon esimerkki täydellisestä ylemmyydentuntoisesta idiootista. Mikä oikein kuvittelet olevasi?
Muutenkin tuollainen AMK dissaaminen kuulostaa aika itsetunnottomien tyyppien puuhalta. Mikä siinä herättää sen huonon itsetunnon tuollaiseen puolustusasemaan että pitää muita litata ja ylentää itseään? Olen itse terveyspuolen YAMK-tutkintoa suorittamassa ja ei se nyt ihan pilipali opiskelua ole.
Mutta jos se nyt on psyykkisen tasapainon ylläpitämiseksi noin tärkeää haukkua amk:a niin siitä vain, omahan on asianne.
Luettuani tämän keskustelun tuntuu todella pahalta lähteä opiskelemaan syksyllä AMK-tutkintoa. :(
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 11:00"]
Luettuani tämän keskustelun tuntuu todella pahalta lähteä opiskelemaan syksyllä AMK-tutkintoa. :(
[/quote]
Tämän palstan mielipiteiden vuoksi ei kannata mieltänsä pahoittaa. Minä olen aikuisena amk:sta valmistunut, ja sen ansiosta hyvässä ja hyvinpalkatussa työssä. Ensi keväänä ylioppilaaksi pääsevä poikani haaveilee amk-opinnoista hänkin (merenkulkua kun ei voi yliopistossa opiskella), toivottavasti hänen haaveensa toteutuu.
Onnea opiskelullesi!
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 01:44"]Tässä top 25 ammatit palkan mukaan: tuskin metsänhoitaja on noin korkealla mitä palkkaan tulee
1. Lääketieteen tohtori; lääketieteen ja kirurgian tohtori
2. Erikoislääkäri
3. Kauppatieteiden tohtori
4. Lääkäri (erikoistumiskoulutus)
5. Tekniikan tohtori (tuotantotalous)
6. Oikeustieteen lisensiaatti
7. Tekniikan lisensiaatti (tietotekniikka ja tietoliikennetekniikka)
8. Tekniikan lisensiaatti (konetekniikka ja energiatekniikka)
9. Terveys- ja sosiaalialan tohtori
10. Oikeustieteen maisteri, oikeustieteen kandidaatti, lainopin kandidaatti
11. Metsänhoitaja
12. Kauppatieteiden lisensiaatti
13. Valtiotieteiden tohtori
14. Kauppatieteen lisensiaatti
15. Ekonomi (ylempi)
16. Lääketieteen lisensiaatti
17. Liikenteen ja merenkulun koulutus (alempi korkeakouluaste)
18. Taloustieteiden kandidaatti (ylempi)
19. Tekniikan tohtori (tietotekniikka ja tietoliikennetekniikka)
20. Tekniikan tohtori (konetekniikka ja energiatekniikka)
21. Tekniikan lisensiaatti (rakennustekniikka ja maanmittaustekniikka)
22. Tekniikan tohtori (sähkötekniikka ja automaatiotekniikka)
23. Tekniikan lisensiaatti (sähkötekniikka ja automaatiotekniikka)
24.Ekonomi (alempi)
25. Maatalous- ja metsätieteiden tohtori
Montako AMK-koulutusta näette joukossa?
[/quote]
Yhden. Nro 17, eli merikapteeniksi opiskellaan amk:ssa.
[/quote]