Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei ammattikorkeakouluja arvosteta

Vierailija
04.07.2014 |

Nehän on nykyään korkeakouluja ja täysin yliopistoihin rinnastettavissa.

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maha kovalla, täytyskö hakea Mikrolax-apteekista, voisiko joku kouluja käynyt neuvoa?

Vierailija
22/97 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelen parhaillaan ammattikorkeakoulussa ja olen todella tyytyväinen omaan alaani. En haluaisi opiskella enää mitään muuta. Arvostan kaikkia ammatteja - niin lääkäreitä, lentäjiä, roskakuskeja kuin siivoojiakin. Kaikkia tarvitaan! En voisi koskaan käyttäytyä esim. siivoojia kohtaan törkeästi, sillä he tekevät raskasta mutta todella arvokasta työtä. Me kaikki kun olemme erilaisia. Meillä kaikilla on omat vahvuutemme ja heikkoutemme, jotka pitää ottaa huomioon. Toiselle sopii yliopisto, toiselle ammattiopisto ja sillä hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen huomannut sellaisen asian, että amk-opiskelijat aika usein itse kehittelevät päässään legendaa siitä, että yliopisto olisi jotenkin parempi opinahjo tai että siellä opiskelevat ihmiset olisivat jotenkin parempia tai vähintään kuvittelisivat niin itsestään. Olen itse yliopisto-opiskelija enkä ole henkilökohtaisesti ikinä törmännyt yo-opiskelupiireissä ihmisiin, jotka oikeasti kuvittelisivat olevansa millään tavalla muiden yläpuolella. Toki aina jokaisesta ihmisryhmästä löytyy niitä ylimielisiä ääliöitä, joilla on tarve korostaa itseään. Niitä löytyy aina valitettavasti. Jotenkin vaan tuntuu, että koko kuvitelma siitä ettei amk:ta arvosteta on hyvin suurelta osin amk:laisten itsensä kokemus, joka kumpuaa jostain alemmuuskompleksista. Ja mielestäni tällaiseen alemmuuskompleksiin ei ole mitään syytä. Amk ei ole sama asia kuin yliopisto, sillä ei ole tekemistä arvottamisen kanssa, se on vain fakta. Kyse on ihan eri asioista, joiden vertailussa ei ole mitään järkeä. Hyviä ja huonoja opintolinjoja löytyy aivan varmasti molemmista. Olen useasti ollut tilanteessa, jossa olen kysyttäessä kertonut täysin neutraaliin tapaan uudelle amk-tuttavuudelle opiskelevani yliopistossa, ja vastaus on ollut jotain tyyliin "ai jaa, no mä oon ihan vaan amk-opiskelija...". Heti jotenkin ollaan alistumisasenteella. Itseä nuo tilanteet lähinnä nolottaa, koska en todellakaan koe olevani millään tavalla parempi. Ja olen myös jonkun aikaa opiskellut amk:ssa itsekin, kunnes vaihdoin yliopistoon. En siksi, että en arvostanut amk-koulutusta, vaan siksi ettei se sillä hetkellä vastannut tavoitteitani. Ihan hyvin mahdollista, että tulevaisuudessa palaan vielä suorittamaan amk-opinnot loppuun. 

Vierailija
24/97 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeakoulut ovat entisiä kauppaopistoja, teknisiä opistoja yms. Ammattikoulun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Vaan entinen opistotaso on vähän pidennetty ja vaativampi.

Harmi on että näin hyvä asia on pilattu sillä että sitä vertaillaan yliopistotasoon. Kyseessä on alempi korkeakoulututkinto. Joka antaa hyvät valmiudet moneen työhön. Yliopistot ovat paljon teoreettisempia ja siellä joutuu opiskelemaan monesti työelämässä tarpeettomia asioita.

Valitettavasti amk:jen taso on aika kirjavaa. Mutta hyvän ja maineikkaan amk:n opiskelijat saavat hyvin töitä

Itse olen tietojenkäsittelyn tradenomi ja töitä on asiantuntijana palkka 4420 e kuukaudessa. Ei valittamista.

Vierailija
25/97 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:56"]

Mitä siitä tulisi jos ei olisi siivoojia, palomiehiä, lentäjiä, sairaanhoitajia, lääkäreitä, juristeja, insinöörejä, ensihoitajia, lähihoitajia, opettajia, kätilöitä, putkiasentajia ja monia muita, eli kaikki tärkeitä.

[/quote]poliisit tietenkin ovat tärkeitä muuten anarkia vallitsee, armeija kokonaisuudessaan

Vierailija
26/97 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossakin paljon opiskellaan höpöhöpö juttuja. Sitten kun valmistuu niin ei tiedä mitä sillä tutkinnolla tekee.

Vierailija
27/97 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki pääse AMK hin. Onko helppo päästä Metropoliaan? Haaga Heliaan? Mitä niitä onkaan. Rannalle jää ruikuttamaan moni taas. Samaten yliopistoon ei kaikki pääse. Ei kai tarkoitus oo kaikista tehdä akateemisia. ammattikoulussa on hyviä linjoja. Jokaiselle jotakin.

Vierailija
28/97 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa muussa maassa sairaanhoitajat opiskelevat yliopistossa. 

Vierailija
29/97 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse opiskellut sekä amk:ssa että yliopistossa eikä se opiskelu nyt loppujen lopuksi niin erilaista eikä varsinkaa eri tasoista ollut. Tietysti amk:ssa oli enemmän harjoittelua ja käytännönläheistä labrahommaa jne. mutta yhtä raakileena sitä molemmista kouluista valmistui. Työelämä opettaa.

Vierailija
30/97 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan sanoisi, että olisivat rinnasteisia.

Vierailija
31/97 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä arvosteta kun ei niisä opi teoriaa eikä käytäntöä.  Entinen insinöörikoulutus oli laadukkaampaa sori vaan.

Vierailija
32/97 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:19"] täysin yliopistoihin rinnastettavissa.[/quote]

Eikä ole. Yliopisto on tiedekorkeakoulu ja akateeminen oppilaitos, amk ei kumpaakaan. Ne eivät ole samanlaisia eikä niiden kuulukaan olla samanlaisia.

Vierailija
33/97 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeakoulu on nimenä harhaanjohtava sillä se ei ole korkeakoulu. Joo sieltä valmistutaan alemmma kk-tutkinnon kanssa mutta ei se siltikään vastaa yliopiston kandia. Amk:ssa nimenomaan opiskellaan ammattiin.

Vierailija
34/97 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja ja opiskelen yliopistossa. Sen verran voin sanoa, että tänne pääsin sisään helpommin kuin sairaanhoitajaksi (ei tarvinnut kuin lukea pari kirjaa) ja opinnot eivät ole vaatineet mitään muuta kuin luku- ja kirjoitustaitoa. Ei ole tarvinnut ylittää omia mukavuusalueiden rajoja, sosiaalisia taitoja tai paineensietokykyä. Monilla akateemisilla aloilla työpaikkakin on vähän niin ja näin, saako sitä vai ei. Valmistumisen jälkeiset kuusi kk määrittelevät suunnilleen loppuelämän. Eipä vaikuta kovin hääppöiseltä. Onneksi minulla on sairaanhoitajan tutkinto, enpä tiedä mitä opiskelijakaverini joilla ei ole muuta tutkintoa, tekevät valmistumisen jälkeen. 

Vierailija
35/97 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että ammattikoulun nimi muutetaan korkeakouluksi ilman että opetus muuttuu yhtään ei tee niistä sen korkeampia. kaikki nauravat tuolle typerälle nimiuudistukselle.  joku pelle vielä uskoo että ne on korkeakoulutettuja kun opetus on samaa ammattiinopetusta 

Vierailija
36/97 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nimiuudistus? Ammattikouluthan ovat edelleen ammattikouluja.

Vierailija
37/97 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotain ammattisurkeaa pitäisi arvostaa? Omien kokemuksieni mukaan melko hidasälyistä porukkaa noissa enimmäkseen pyörii.

En myöskään kunnioita ihmisiä, jotka opiskelevat yliopistolla jotain diipadaapaa tms. turhaa paskaa, ja loisivat yhteiskunnan varoilla, silloin kun eivät ole jossain aivoja vaatimattomassa pätkätyössä.

Vierailija
38/97 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:50"]

se että ammattikoulun nimi muutetaan korkeakouluksi ilman että opetus muuttuu yhtään ei tee niistä sen korkeampia. kaikki nauravat tuolle typerälle nimiuudistukselle.  joku pelle vielä uskoo että ne on korkeakoulutettuja kun opetus on samaa ammattiinopetusta 

[/quote]

Suomi ja Saksa ovat kai ainoita maita (oli vielä joku?), jossa on edes AMK. Kaikkialla muualla hoitajat jne. koulutetaan yliopistoissa. Jenkeissä sairaanhoitaja on koko maan kuudenneksi vetovoimaisin ammatti. Turha väheksyä ammattikorkeakoulua. Ei sitä yliopistoon kannata verrata, mutta se saattaa olla sen pelastus: monet yliopistoalat ovat niin kaukana työelämän tarpeista kuin olla voi, eivätkä työllistä kuin tuurilla. Ja ei kai sillä tutkinnolla ole merkitystä, jos sillä ei pääse töihin?

Vierailija
39/97 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:57"]

[/quote]

Suomi ja Saksa ovat kai ainoita maita (oli vielä joku?), jossa on edes AMK. Kaikkialla muualla hoitajat jne. koulutetaan yliopistoissa. Jenkeissä sairaanhoitaja on koko maan kuudenneksi vetovoimaisin ammatti. Turha väheksyä ammattikorkeakoulua. Ei sitä yliopistoon kannata verrata, mutta se saattaa olla sen pelastus: monet yliopistoalat ovat niin kaukana työelämän tarpeista kuin olla voi, eivätkä työllistä kuin tuurilla. Ja ei kai sillä tutkinnolla ole merkitystä, jos sillä ei pääse töihin?

[/quote]

Virossa sairaanhoitajia (õde) koulutetaan myös AMK:ssa. :)

Vierailija
40/97 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:57"]

[/quote]

[/quote]

Yliopisto on tiedekorkeakoulu eikä sieltä ole tarkoituskaan valmistua suoraan johonkin ammattiin pl. lääkärit. Ammattikorkeakouluja löytyy myös mm. Hollannista ja monesta muustakin maasta tuon Saksan lisäksi. Briteissäkin oli ennen AMK-tasoa vastaavat polytechnicit, mutta nykyään siellä lähes mikä tahansa oppilaitos voi nimittää itseään yliopistoksi. Tämä on taas johtanut siihen, että sillä mistä yliopistosta on valmistunut on todella suuri merkitys tulevan uran kannalta. Suomessa ainakin toistaiseksi kaikissa yliopistoissa saa lähes samantasoista opetusta eikä se vastaa sisällöltään AMK-koulutusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi