Miksei ammattikorkeakouluja arvosteta
Nehän on nykyään korkeakouluja ja täysin yliopistoihin rinnastettavissa.
Kommentit (97)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:27"]
Ei niitä arvosteta kun ei niisä opi teoriaa eikä käytäntöä. Entinen insinöörikoulutus oli laadukkaampaa sori vaan.
[/quote]
Olen käynyt vanhan ajan insinöörikoulutuksen ja täydentänyt nuorisopuolella tutkinnon. PAkko myöntää, että samaa mieltä. Helpommin pääsee nykyään läpi ja ammattiaineiden osuus on paljon vähempi. Päivät on lyhyempiä ja omatoimisten tehtävien osuus lisääntynyt, mikä on johtanut siihen, että hommissa fuskataan aivan tajuttomia määriä. Eikä välineet ja opetuskaan ole pysyneet ajan tasalla. Poika opiskelee tietotekniikkaa ja haki kesätöitä, kun kysyi mitä ohjelmia opiskelet, vastaus monessa paikassa oli kuulemma ollut, ettei noita enää käytetä. Jotain tällaista, itse en ole tietotekniikan insinööri, joten siitä en sen enempää osaa sanoa. Pojallakin tosi lyhyitä päiviä ja sellaisiakin päiviä, ettei opetusta ole ollenkaan, mutta aivan valtavat määrät palautettavia tehtäviä. Hän on kyllä stressaantunut niistä, kun hän kuuluu sarjaan, joka tekee ne itse viimeisen päälle. Muut koettavat ostaa niitä häneltä, mutta ei suostu myymään (on lahjakas koodari kuulemma). Eikä koulussa tartte olla juuri ammattiaineiden tunneilla, kun joku tietty määrä. Opistoaikaan piti olla pätevä syy ja liioista poissaoloista jäi luokalleen.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 01:52"]
Kyllä mä niitä kouluja arvostan. En vaan niiden opiskelijoita...
Opetus oli hyvää mutta voi luoja niitä opiskelukavereita... meno oli kuin seiskaluokalla. No, amk:ssahan on huonompi taso kuin lukiossa, koska sinne ei mene luokkien parhaimmisto tai edes keskiarvosto, vaan huonoimmat.
[/quote]
Ei se ihan noinkaan ole, vaan tasoero on valtava. Riippuu paljon kunnastakin. On niitä sellaisia ihmisiä tänä päivänä, jotka ei halua yliopistoon, koska haluavat valmistua nopeammin tai eivät halua muuttaa kotiseuduiltaan esim. perhesyistä pois. Itsekin perheellisenä valitsin amk.n täydennyskoulutuspaikaksi, koska yliopistoa ei ollut ollenkaan. Siinä vaiheessa se oli paras ratkaisu.
AMK ei kylla tosiaan vastaa yliopistoa :) nain hollannissa AMK:iin (HBO) paasee alempitasoisesta lukiosta (HAVO), Suomen lukiota vastaavasta lukiosta paasee yliopistoon. Omalla alallani amkista valmistuneet paasevat vain teknisiksi piirtajiksi neljan vuoden koulutuksellaan, yliopistosta tulleet taas ovat ylemmissa suunnitteluhommissa viiden vuoden opiskelulla!
Olen myos seurannut amkista tulleita jatko-opiskelijoita. Heidan pitaa tehda 30 op siltaopinnot, ennen kuin edes saavat aloittaa yo-maisterinsa kanssa. Tuohon pakettiin sisaltyy muun muassa oman ohjelmani ensimmaisen vuoden kursseja! Parina viime vuonna amkilaisista -kukaan- ei paassyt lapi matikan peruskurssia ekalla yrittamalla. Kertooko tuo jotain opiskeluiden painotuksesta? Neljan vuoden amk-tutkinto, puolen vuoden siltaopinnoilla, katsotaan vasta vastaavaksi meidan kolmen vuoden kandia.
En henkilokohtaisesti itse lahtisi opiskelemaan amkissa :) en katso tutkintojen olevan akateemista tasoa, vaan todellakin vain ylempia ammattitutkintoja.
Koska sinne tuntuu pääsevän kuka tahansa ja opetuksen sekä vaatimusten taso on aika vaihtelevaa..enimmäkseen naurettavalla pohjalla. Vaikka opinnot ovat lain edessä samanarvoisia hakutilanteissa ei niillä ole mitään yhteistä "oikeiden" korkeakouluopintojen kanssa. T. Tuleva insinööri jonka on vielä pakko pyrkiä TKK:lle, jotta saa jotain vakuuttavuutta itselleen
Juuri siksi en arvosta, kun kuvittelevat olevansa yliopsitopiskelijoita ja tostuus on, että amk:ta vastaava vanha opistotaso oli huomattavasti arvokkaampi.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 01:52"]
Kyllä mä niitä kouluja arvostan. En vaan niiden opiskelijoita...
Opetus oli hyvää mutta voi luoja niitä opiskelukavereita... meno oli kuin seiskaluokalla. No, amk:ssahan on huonompi taso kuin lukiossa, koska sinne ei mene luokkien parhaimmisto tai edes keskiarvosto, vaan huonoimmat.
[/quote]
No ei se nyt ihan näinkään ole. Minä ainakin olin lukiossa selvästi keskitasoa parempi ja silti amk kutsuu. Tunnen monia muitakin koulussa menestyneitä jotka menevät mieluummin amkhon kuin yliopistoon. Siihen kun vaikuttaa niin monet asiat esim. paikkakunta.
Ja ei, en väitä että amk vastaisi yliopistoa, ei todellakaan. Mutta ei se kuitenkaan tee siitä sen huonompaa.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 01:44"]Tässä top 25 ammatit palkan mukaan:
1. Lääketieteen tohtori; lääketieteen ja kirurgian tohtori
2. Erikoislääkäri
3. Kauppatieteiden tohtori
4. Lääkäri (erikoistumiskoulutus)
5. Tekniikan tohtori (tuotantotalous)
6. Oikeustieteen lisensiaatti
7. Tekniikan lisensiaatti (tietotekniikka ja tietoliikennetekniikka)
8. Tekniikan lisensiaatti (konetekniikka ja energiatekniikka)
9. Terveys- ja sosiaalialan tohtori
10. Oikeustieteen maisteri, oikeustieteen kandidaatti, lainopin kandidaatti
11. Metsänhoitaja
12. Kauppatieteiden lisensiaatti
13. Valtiotieteiden tohtori
14. Kauppatieteen lisensiaatti
15. Ekonomi (ylempi)
16. Lääketieteen lisensiaatti
17. Liikenteen ja merenkulun koulutus (alempi korkeakouluaste)
18. Taloustieteiden kandidaatti (ylempi)
19. Tekniikan tohtori (tietotekniikka ja tietoliikennetekniikka)
20. Tekniikan tohtori (konetekniikka ja energiatekniikka)
21. Tekniikan lisensiaatti (rakennustekniikka ja maanmittaustekniikka)
22. Tekniikan tohtori (sähkötekniikka ja automaatiotekniikka)
23. Tekniikan lisensiaatti (sähkötekniikka ja automaatiotekniikka)
24.Ekonomi (alempi)
25. Maatalous- ja metsätieteiden tohtori
Montako AMK-koulutusta näette joukossa?
[/quote]
Yhden. Nro 17, eli merikapteeniksi opiskellaan amk:ssa.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:40"]
Olen sairaanhoitaja ja opiskelen yliopistossa. Sen verran voin sanoa, että tänne pääsin sisään helpommin kuin sairaanhoitajaksi (ei tarvinnut kuin lukea pari kirjaa) ja opinnot eivät ole vaatineet mitään muuta kuin luku- ja kirjoitustaitoa. Ei ole tarvinnut ylittää omia mukavuusalueiden rajoja, sosiaalisia taitoja tai paineensietokykyä. Monilla akateemisilla aloilla työpaikkakin on vähän niin ja näin, saako sitä vai ei. Valmistumisen jälkeiset kuusi kk määrittelevät suunnilleen loppuelämän. Eipä vaikuta kovin hääppöiseltä. Onneksi minulla on sairaanhoitajan tutkinto, enpä tiedä mitä opiskelijakaverini joilla ei ole muuta tutkintoa, tekevät valmistumisen jälkeen.
[/quote]
Kerrotko vielä missä yliopistossa ja missä tiedekunnassa? Helsingissähän on se kukkienkastelulinja. Taidat opiskella siellä.
No, kyl ne top-huonoimmat-palkatkin löytyy yliopistosta, no worries. mä ainakin hermostuin amk-touhuun, ku koulua oli kerran kahes viikossa, ei läsnäolopakkoja, ei juuri tenttejä, kirjalliset tehtävät aivan liipalaa-tasoa, opiskelijat opettaa toisiaan ryhmätöillä, lukiossakin oli haastavampaa. Oltiin jonain vuonna haetuin linja mut pettymys oli suuri ku koulu alko:( toivottavasti yliopisto haastaa enemmän.
Meiltä lähti muuten kuuden ällän tyypit opiskelemaan esim. musaa, pianonsoiton opettamista, teatteria, ammattikorkeisiin. Mut siis ei mulla oo kyl mitään tarvetta arvottaa ihmisiä sen perusteella, onko amk tai yliopisto. Tai oppisopimus tai amis. Haluisin nähä, kun täällä valittavat kolariautosta revittäessä huutelis kanyylia virittelevälle hoitsulle: ei ei, oot vaan amk:sta!! tai ku palomies lähtis hakee lasta tulipalosta et ei käy, mä meen ku oon maisteri;)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:24"]
Meiltä lähti muuten kuuden ällän tyypit opiskelemaan esim. musaa, pianonsoiton opettamista, teatteria, ammattikorkeisiin. Mut siis ei mulla oo kyl mitään tarvetta arvottaa ihmisiä sen perusteella, onko amk tai yliopisto. Tai oppisopimus tai amis. Haluisin nähä, kun täällä valittavat kolariautosta revittäessä huutelis kanyylia virittelevälle hoitsulle: ei ei, oot vaan amk:sta!! tai ku palomies lähtis hakee lasta tulipalosta et ei käy, mä meen ku oon maisteri;)
[/quote]
HÄH? Mitä sä horiset? Miten pelastustoiminta nyt liittyy tähän aiheeseen?
Koska eri ammattikorkeakoulujen taso on kirjava ja niitä on määrällisesti liikaa sekä niihin pääsee helposti sisään. Tuossahan ne syyt olikin.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:40"]
Olen sairaanhoitaja ja opiskelen yliopistossa. Sen verran voin sanoa, että tänne pääsin sisään helpommin kuin sairaanhoitajaksi (ei tarvinnut kuin lukea pari kirjaa) ja opinnot eivät ole vaatineet mitään muuta kuin luku- ja kirjoitustaitoa. Ei ole tarvinnut ylittää omia mukavuusalueiden rajoja, sosiaalisia taitoja tai paineensietokykyä. Monilla akateemisilla aloilla työpaikkakin on vähän niin ja näin, saako sitä vai ei. Valmistumisen jälkeiset kuusi kk määrittelevät suunnilleen loppuelämän. Eipä vaikuta kovin hääppöiseltä. Onneksi minulla on sairaanhoitajan tutkinto, enpä tiedä mitä opiskelijakaverini joilla ei ole muuta tutkintoa, tekevät valmistumisen jälkeen.
[/quote]
Öö no miksi ihmeessä opiskelet edes yliopistossa, jos 1) se ei haasta sinua millään tasolla älyllisesti, 2) sinulla on jo hyvä amk-tutkinto, 3) yliopistossa opiskeleman alasi työllisyys on heikkoa? Miksi tuhlata aikaa moiseen? Tuskin taidat oikeasti edes opiskella yliopistossa.
Jaa mitä mä horisen:D no sitä et mä esim. arvostan hirmusti ensihoitajia (amk) ja kätilöitä (amk). Jne. Et jotain niille on siel amk:ssa osattu opettaa, vaik ei kaikki arvostakaan.
Sairaanhoitajaksi ei ole koskaan valmistuttu amiksesta vaan se oli ennen sairaanhoitajaopisto kute oli merkonomit valmistui kauppaoppilaitoksesta joka oli kauppaopisto ja nyt samat tulee peruskoulupohjaisesta amiksesta eli liiketalous kai se on.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 01:44"]Tässä top 25 ammatit palkan mukaan:
DI:n ei välttämättä tarvi kouluttautua tohtoriksi koska tohtorit on yleensä tutkijoita
2. Erikoislääkäri
11. Metsänhoitaja
15. Ekonomi (ylempi)
24.Ekonomi (alempi)
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 01:44"]Tässä top 25 ammatit palkan mukaan: puuttuu Lentäjä, hyväpalkkaiset, niillä oma koulu
2. Erikoislääkäri
11. Metsänhoitaja
15. Ekonomi (ylempi)
24.Ekonomi (alempi)
[/quote]
[/quote]
No ihmiset joilla on huono itsetunto ja tärkeä nostaa itsensä jalustalle meuhkaavat täällä. Aika ikävää kuitenkin olisi, jos poliisi ei tulisi kotihälytykseen, ambulanssi ei tulisi, kun äitinne saa ensimmäinen sydäninfarktin, tai lapsenne jää auton alle tai sisaren alkoholistiperheen lapsi olisi myös teidän kontollanne, kun lastenkodit sulkisivat ovenne. Mukavahan se on lapsettomuushoidot hoitaa yksityisellä alusta loppuun, vaikka olisit kärsinyt pahasta endometrioosista jo kaksisymppisestä. Mutta elämä on ja sitten kuolee.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:24"]
[/quote] yleensä ällän kirjoittaneet pitkästä matematiikasta, kemiasta, fysiikasta, biologiasta päätyvät lääkikseen ja tekniikkaa (DI) opiskelemaan. Humanistit on asia erikseen.
Eli av-mammojen mielestä olisi parempi vain maata kotona sohvalla jos ei ole ainesta lääkäriksi tai juristiksi vai? Tiedoksi: tämä yhteiskunta ei vain toimi niin että kaikki olisivat oikeustieteen maistereita. Joidenkin on tehtävä niitä töitä joista teidän saamat lapsilisät ja muut tuet maksetaan.