Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on asperger, kysyttävää?

Vierailija
03.07.2014 |

Tuntuu, että tällä pastalla kyseinen asia mietityttää ihmisiä kovasti. Jos haluatte kysellä jotain niin vastaan parhaani mukaan :)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullaki on sama siis asperger.

Vierailija
2/13 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla kavereita/ystäviä? Jos ei, kaipaatko sellaisia? Oletko töissä, opiskeletko vai sairaseläkkeellä? Asutko tuetusti vai itsenäisesti? Miten paljon tarvitset tukea arkeesi ja miten AS näkyy arjessasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullaki, oon rapu

Vierailija
4/13 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 22:22"]

Onko sinulla kavereita/ystäviä? Jos ei, kaipaatko sellaisia? Oletko töissä, opiskeletko vai sairaseläkkeellä? Asutko tuetusti vai itsenäisesti? Miten paljon tarvitset tukea arkeesi ja miten AS näkyy arjessasi?

[/quote]

Ystäviä ja kavereita löytyy ihan mukava määrä. Opiskelen it-alaa. Tällä hetkellä asun itsenäisesti. 

Asperger näkyy arjessa aistiyliherkkyyksinä (esim. maku- ja hajuaisti), eli olen ruuan suhteen erittäin nirso. En pysty syömään puolituttujen ihmisten kanssa tai julkisilla paikoilla. Uusissa tilanteissa toimiminen on välillä ahdistavaa. Minulla on vahva kiinnostus maalamiseen, lukemiseen ja piirtämiseen, ollut aivan pienestä asti. 

Lapsena asperger vaikutti huomattavasti vahvemmin (esimerkiksi oli raivo- ja paniikkikohtauksia). Nykyään harva ihminen huomaa sitä minussa. 

Ap

Vierailija
5/13 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ehkä lievä sellainen

Vierailija
6/13 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet? Minkä ikäisenä sait diagnoosin?

Vierailija
7/13 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 22:43"]

Minkä ikäinen olet? Minkä ikäisenä sait diagnoosin?

[/quote]

Olen 20. Diagnoosin sain muistaakseni kun olin n. 10 vuotias.

Ap

Vierailija
8/13 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen koulumenestys sinulla on ollut? Mitkä ovat olleet vahvimpia, mitkä heikoimpia aineita? Oletko käynyt koulusi ihan yleisopetuksessa vai erityisluokalla?

Vierailija
9/13 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinua kiusattu? Jos on niin kiusataanko yhä?

Vierailija
10/13 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen as-tytön äiti. Mietin usein miten saisin lapseni syömään terveellisemmin ja monipuolisemmin. Millä eroon raivokkuudesta ja taipumattomuudesta?

Vierailija
11/13 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 22:48"]

Millainen koulumenestys sinulla on ollut? Mitkä ovat olleet vahvimpia, mitkä heikoimpia aineita? Oletko käynyt koulusi ihan yleisopetuksessa vai erityisluokalla?

[/quote] 

Olisin ollut varmasti koulussa hyvä, jos se olisi kiinnostanut. En kumminkaan jaksanut edes yrittää, jos aine ei ollut kiinnostava. Englanti, äidinkieli ja kuvataide olivat vahvimmat. Matikka, liikunta ja ruotsi heikoimmat. Olin yleisopetuksessa. Pienluokassa kävin yläasteella ruotsin tunneilla.

Ap

Vierailija
12/13 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 22:50"]

Onko sinua kiusattu? Jos on niin kiusataanko yhä?

[/quote]

Nykyään ei, mutta ala-asteella välillä, koska olin niin herkkä itkemään.

Ap

Vierailija
13/13 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 22:56"]

Olen as-tytön äiti. Mietin usein miten saisin lapseni syömään terveellisemmin ja monipuolisemmin. Millä eroon raivokkuudesta ja taipumattomuudesta?

[/quote]

Suosittelen, ettet tuputa mitään tytön pahana pitämänä ruokaa. Äläkä varsinkaan pakota syömään. Itselläni ei olisi syöminen nykyään näin pahassa jamassa, ellei nuorempana olisi 'pakkosyötetty'. Kannattaa vain odottaa, voi olla että alkaa ihan vapaaehtoisesti maistelemaan, kuten minäkin nykyään.

Raivokkuus ja taipumattomuus helpottaa iän myötä. Ole tyttärellesi tukena ja selitä hyvin, mikä asperger on ja tue häntä hänen mielenkiintonsa kohteissa. Äidin tuki oli itselleni todella kallisarvoista nuorena. :)

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi