Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Rakkaat kanssaköyhät!
03.07.2014 |
Jos haluatte tarkkailla omaa talouttanne, niin ottakaa LibreOffice (tai mielivaltainen taulukkolaskenta) käteen ja alkakaa pitää jonkinlaista taloudenpitoa sillä. Jokaiselle päivälle oma solu ja niihin syötätte paljonko rahaa olette minäkin päivänä käyttäneet esimerkiksi ruokaan. Näin saatte yhdellä sivulla helposti käsityksen omasta rahankäytöstä. Minä olen tehnyt niin ja olen onnistunut kahdessa kuukaudessa vähentämään turhat menot kolmannekseen. Nyt jää jopa hiukan säästöön vaikka elän peruspäivärahalla.
Kommentit (2)
Viisi euroa päivässä henkilöä kohti voi laskea ruokaan.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Ei nyt sentään liioitella, että ihan jokaiselle päivälle erikseen kirjataan menot.
Meillä köyhillä kun ei millään riitä joka päiväksi rahaa johonkin maksuun tai ostoon. Se on totta, että monilla "köyhyys" johtuu siitä, että ei ole mitään käsitystä siitä, mihin rahat todellisuudessa menevät. Omassa kauppalaskussa suurin yllätys on ollut leivän hinta, kun paikallisen leipomon leipä on paljon kalliimpaa kuin teollisuusleipä, ja parempaa.
Menoista kyllä kannattaa pitää kirjaa, ja varautua myös tulevaan. Samaan taulukkoon voi tehdä menoarviot tuleville kuukausille. Ensin merkitään säännölliset tulot, niistä vähennetään ensin säännölliset ja pakolliset, ennakolta tiedossa olevat menot ja lasketaan, minkä verran jää ruokaan ja muihin menoihin.
Kun sen on kerran tehnyt yhden kalenterivuoden jokaiselle kuukaudelle, hommaa on helppo jatkaa seuraaville. Ne menot kun ovat yleensä jokseenkin samat vuodesta toiseen ja säännölliset laskut, kuten vakuutukset erääntyvät samaan aikaan. Helppo siihen on muuttaa vaikka asunnon tai auton vaihdosta muuttuvat maksut.