Nyt se Kanadan ennätyshellekaupunki on palanut maan tasalle
Tuhoutui lämpöaallon seurauksiin.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla lämmöillä tulipalo on aika erilainen eläin kuin mitä kukaan täällä on nähnyt. Kaikki palava on ruutia.
Jep, tätä ei moni suomijunttikaan tajua. 50-asteinen keli ja runsas kasvillisuus on räjähdysherkkä yhdistelmä. Ei ole pohjoisen pallonpuoliskon luonto millään tavalla valmis tai sopeutunut tuollaiseen.
Entäs sitten.
Luulet olevasi itse jotenkin asian yläpuolella, ja oikeutettu arvostelemaan muita, ja että itse olisit jotenkin parempi, mutta et mistään ole valmis luopumaan!
Kuvitteletko että päättäjillä olisi tarjolla joku hokkuspokkustemppu, mutta eivät vaan ilkeyttään sitä tee?
Päättäjillä olisi keinoja käytettävissä. Niitä ei jätetä käyttämättä ilkeyttään vaan ahneuttaan. Kapitalistit ympäri maailmaa ovat laittaneet ilmastotieteen ja -tekojen rattaisiin kapuloita jo 70-luvulta lähtien. Kyse ei ole yksittäisen ihmisen elämäntyylistä vaan isosta systeemitason muutoksesta, jota nyt tarvittaisiin. Tiedeyhteisöllä on vastauksia, jotka ohjaisivat meitä oikeaan suuntaan - jos vain päättäjillä olisi halua kuunnella, mutta ei. Money talks.
Ei nämä täällä kerrotut sään ääri-ilmiöt ole mitään ennennäkemättömiä. Tälläisiä kesiä on ollut Suomessa ennenkin. Yhden vuoden perusteella ei voi tehdä mitään luotettavia päätelmiä. Kun puhutaan ilmastonmuutoksesta niin tälläiset ilmiöt tulee yleistymään. Ei niin, että jotain täysin ennennäkemätöntä tapahtuu (paitsi ehkä hurjimmissa vaihtoehdoissa), vaan ääri-ilmiöt tulee olemaan yleisempiä.
Fakta on silti se, että tehtiin me mitä vaan täällä niin sillä ei ole mitään vaikutusta. Panikointi ei auta, monta muutakin katastrofia vaanii nurkan takana. Näistä selvitään vain kansainvälisillä laajoilla toimenpiteillä, joihin toki meidänkin pitää osallistua, mutta ei sillä, että olematon Suomi yksin yrittää. Täytyy toivoa, että amerikkalaisetkin heräisivät nyt vähän lisää. Suomalaisten autoilu on pientä niiden rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla lämmöillä tulipalo on aika erilainen eläin kuin mitä kukaan täällä on nähnyt. Kaikki palava on ruutia.
Jep, tätä ei moni suomijunttikaan tajua. 50-asteinen keli ja runsas kasvillisuus on räjähdysherkkä yhdistelmä. Ei ole pohjoisen pallonpuoliskon luonto millään tavalla valmis tai sopeutunut tuollaiseen.
Entäs sitten.
Luulet olevasi itse jotenkin asian yläpuolella, ja oikeutettu arvostelemaan muita, ja että itse olisit jotenkin parempi, mutta et mistään ole valmis luopumaan!
Kuvitteletko että päättäjillä olisi tarjolla joku hokkuspokkustemppu, mutta eivät vaan ilkeyttään sitä tee?
Päättäjillä olisi keinoja käytettävissä. Niitä ei jätetä käyttämättä ilkeyttään vaan ahneuttaan. Kapitalistit ympäri maailmaa ovat laittaneet ilmastotieteen ja -tekojen rattaisiin kapuloita jo 70-luvulta lähtien. Kyse ei ole yksittäisen ihmisen elämäntyylistä vaan isosta systeemitason muutoksesta, jota nyt tarvittaisiin. Tiedeyhteisöllä on vastauksia, jotka ohjaisivat meitä oikeaan suuntaan - jos vain päättäjillä olisi halua kuunnella, mutta ei. Money talks.
Olemmeko me samalla sivulla vai valehteleeko meistä jompi kumpi itselleen, tai peräti molemmat?
1) Bidenin toimet yritysverotuksen verokikkailun lopettamisesta, yrityksen toimipaikkaa muuttamalla alhaisen verotuksen maahan: Erittäin kannatettava hanke. Toivottavasti ei jää puheeksi.
2) Suomen pitäisi luopua jatkuvan kasvun strategiasta. Talous pitää laittaa siihen kuntoon, että selviää elintason numeerisesta laskusta. Valmistautumista voisi olla esim. se, että nykyisiä työeläkkeitä leikattaisiin verotuksellisin keinoin. Lisäämällä eläkkeiden progressiivista verotusta jyrkästi. Tämä olisi myös oikeudenmukaista, (tässä kohtaa on vaara alkaa puolustamaan vastakkaista mielipidettä kestämättömin argumentein) koska ajateltu elintason määrä arviotiin pieleen. Tästä todisteena tulevien eläkkeiden matalampi taso.
3) Ihmisten siirtymää maasta toiseen ei pitäisi perustella taloudellisella kasvulla. Vaan asia pitäisi pikemminkin estää.
Tässä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten.
Tuo entäs sitten tulee selvenemään suomalaisillekin viiden vuoden kuluessa ihan omakohtaisin kokemuksin. Helteet, metsäpalot ja kovat myrskyt tulevat vaikuttamaan elämään täälläkin.
Suomessa helteet ovat erittäin harvinaista herkkua ja esimerkiksi yli 30 asteen lämpötila saavutetaan meillä erittäin harvoin, ei edes joka vuosi eikä tänä vuonnakaan ole tainnut missään olla niin lämmintä vaikka suomalainen 25 asteen 'helle' onkin hellinyt.
Metsäpalot meillä on ollut tapana sammuttaa eikä antaa palaa uskossa että sammuu viimeistään talvella kuten itänaapurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten.
Tuo entäs sitten tulee selvenemään suomalaisillekin viiden vuoden kuluessa ihan omakohtaisin kokemuksin. Helteet, metsäpalot ja kovat myrskyt tulevat vaikuttamaan elämään täälläkin.
Kyllä. Valitettavasti silloin eivät todella rajutkaan teot hirveästi enää pysty pysäyttämään ilmaston lämpenemistä (jos siis asiaan herätään kunnolla vasta silloin). Asiantuntijathan sanovat, että jo nyt on todella kiire, jotta pysyttäisiin "vain" kahden asteen lämpenemisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten.
Suomessa helteet ovat erittäin harvinaista herkkua ja esimerkiksi yli 30 asteen lämpötila saavutetaan meillä erittäin harvoin, ei edes joka vuosi eikä tänä vuonnakaan ole tainnut missään olla niin lämmintä vaikka suomalainen 25 asteen 'helle' onkin hellinyt.
Metsäpalot meillä on ollut tapana sammuttaa eikä antaa palaa uskossa että sammuu viimeistään talvella kuten itänaapurissa.
Erittäin harvinaisia? Tänä vuonna kesäkuussa ennätykselliset 25 hellepäivää ja useilla paikkakunnilla ylittynyt 30 astetta. Että tarkista faktat.
Ei Ruotsissakaan ole tapana antaa metsän palaa, mutta hellejakso 2018 aiheutti metsäpalot, joita ei saatu omin voimin sammutettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisivat asuttaneet Lyttonin afrikkalaisilla ja lähi-itäläisillä, olisi kaupunki jo valmiiksi poltettu maan tasalle ja ihmiset sopeutuneet helvetillisiin oloihin jo luonnostaan. Hallituksemme strategiassa saattaa olla jotain viisasta kaikessa kieroudessaankin.
Tänä vuonna maailmalla tulee olemaan isoja maastopaloja: joku tekee nuotion , on huolimaton, heittää tupakantumpin metsään, salama iskee… Ja tuhot mittavat.
jos annat ala peukun tulee myös ylä peukku MODET SÄÄTÄVÄT MIKSI????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten.
Kyllä. Valitettavasti silloin eivät todella rajutkaan teot hirveästi enää pysty pysäyttämään ilmaston lämpenemistä (jos siis asiaan herätään kunnolla vasta silloin). Asiantuntijathan sanovat, että jo nyt on todella kiire, jotta pysyttäisiin "vain" kahden asteen lämpenemisessä.
Uskotko todella itse tähän mitä kirjoitat?
Nuorempien kuulee usein sanovat, että vanhemmat ihmiset eivät välitä millaisessa maailmassa nuoremmat joutuvat tulevaisuudessa elämään. Hyvin moni välittää. Minäkin lapseton vanha nainen tuntemattomienkin lasten ja nuorten tulevaisuudesta.
Jokainen voi omalta osaltaan tehdä jotain ja mielestäni pitääkin tehdä.
Helteenpalvojat sai mitä tilasi, niin suuret helteet että kaikki paloi.
Etpä sinä ollutkaan se alkuperäinen palopuheiden pitäjä.
Muutenkaan en anna pisteitä, jos on jo lomaillut ulkomailla riittävästi ja tympiintynyt, ja vaihtanut lähimatkailuun.
Otetaan nyt esim. YLE. Haastatellut ihmisiä, että mitä tekevät koronataudin päätyttyä. Ilmoittavat että matka varattu ja lentämään tekee mieli. Miksi toimittaja ei tässä vaiheessa kysy vaikka että: "Et piittaa lentoliikenteen ilmastorasitteesta"? Näin minä kysyisin.