Joku sanoi että yhden lapsen vaippoihin menee 50€/kk !?
Kuinka ihmeen usein ihmiset vaihtaa lapselle vaippaa?
Minä en saanut menemään tuota summaa edes kaksosilla. Ihan vastasyntyneellä tulee löysää tavaraa monta kertaa päivässä, mutta sen ikäisille vaippoja on enemmän per paketti. Isommalla vauvalla/taaperolla, ei yleensä tule kuin 1-3 kertaa kakka, ja pissan takia ei varmaankaan tarvi vaihtaa kuin kerran tai kaksi, jos lapsi ei ihan litratolkulla juo.
Meillä kaksosilla meni toisella 2-3 vaippaa vuorokaudessa, toisella yksi enemmän.
Kommentit (104)
Taas löydetty hyvä aihe josta saada käyttäjät meuhkaamaan. Tylsä provo.
Ennemmin mua alkoi nyt surettaa se, jos ihmiset oikeasti vuosikausia heittää melkein kuivia vaippoja roskiin. Jos menee helposti 50€ kuussa vaippoihin, niin eikö tule mieleen niitä roskiksia tyhjennellessä että onko tää oikeesti järkevää ja mitä tälle kaikelle roskalle tehdään? Ihan turhaan kehitetään imukykyisempiä ja pintakuivempia vaippoja, kun niiden käyttöaika on se pari tuntia, sama kuin ennenkin huonommilla vaipoilla. Miksi ette pissata lapsia potalla tai käytä kestovaippoja, ettei tarvitse tuhlata muovia noin paljon? Ite olen ajatellut että ei se niin isoa rasitusta tee eikä ole lisännyt meidän roskisten täyttöastettakaan juurikaan, tällä 3-4 vaippaa vuorokaudessa tahdilla ja satunnaisella kestovaippojen käytöllä. Mutta jos niitä vaippoja on tapana vaihtaa parin tunnin välein, niin... :/
t. 62, ei ap mutta edelleen lastensuojelua odottelee
Käytättekö te muovisia kuukautissiteitäkin 2-3kpl päivässä? Nekin ovat pintakuivia niin kai vuodatte ne täyteen vain koska mahtuu?
Olen neuvolassa terveydenhoitajana ja kyllä meillä puututaan jos alle vuoden iläinen ei juo suositusten mukaan maitoa! On melko harvinaita, että vauva joisi vain esim puolet suosituksista ja silloin asiaan kyllä puututaan, koska se on liian vähän normaalin kasvun ja kehityksen kannalta.
Ja tuosta vaipanvaihdosta, vaippa on tiivis eikä anna ihon hengittää. Vielä vähemmän kun siinä on pissaa. Etkö pitänyt päivittäisiä ilmakylpyjäkään? Vaipanvaihto on hyvä tapa pitää ilmakylpyjä, siinä välissä voi jumppailla jalkoja ja rasvailla ihoa, joka monesti saattaa olla ihottumalla esim. Vaipan kiinnityskohdasta.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 15:59"]
Ennemmin mua alkoi nyt surettaa se, jos ihmiset oikeasti vuosikausia heittää melkein kuivia vaippoja roskiin. Jos menee helposti 50€ kuussa vaippoihin, niin eikö tule mieleen niitä roskiksia tyhjennellessä että onko tää oikeesti järkevää ja mitä tälle kaikelle roskalle tehdään? Ihan turhaan kehitetään imukykyisempiä ja pintakuivempia vaippoja, kun niiden käyttöaika on se pari tuntia, sama kuin ennenkin huonommilla vaipoilla. Miksi ette pissata lapsia potalla tai käytä kestovaippoja, ettei tarvitse tuhlata muovia noin paljon? Ite olen ajatellut että ei se niin isoa rasitusta tee eikä ole lisännyt meidän roskisten täyttöastettakaan juurikaan, tällä 3-4 vaippaa vuorokaudessa tahdilla ja satunnaisella kestovaippojen käytöllä. Mutta jos niitä vaippoja on tapana vaihtaa parin tunnin välein, niin... :/
[/quote]
Sinä puhuit 5-6 pissavaipasta, joka on se normaali. Ap puhuu 2-3 vaipasta. Ota herne pois nenästä. Lapsesi käyttävät tuplasti enemmän vaippojaan, kuin ap:n lapset. Onko sinulla poikia vai tyttöjä?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:25"]
Ei ole oikein pitää lasta pissavaipoissa? Teillä siis se ajatus on siinä se ällöttävä, että vaikka olisi pari ruokalusikallista pissaa imeytynyt vaippaan, se on ajatuksena niin inhottava että vaippa pitää vaihtaa välittömästi.
Ja vanhukset saa olla kyllä paskaisissa vaipoissa vaikka vuorokauden, kukaan ei tule tunnin välein kokeilemaan, että ei kai vaan ole pieni pissa lirahtanut vaippaan...
ap
[/quote]
Pari ruokalusikallista? Ymmärrätkö että jos vaippa on aina kuiva eli lapsi ei pissaa, on joku vialla. Voi vittu kuinka mulla kiehuu nyt. Toivon niin paljon että oot provo. Käytä nyt pikimiten ne lapset lääkärissä hyvä ihminen! Tietääkö joku pystyykö tällaisesta vinkkaamaan sossuille ja pystyykö ne selvittään apn henkilöllisyyden? En tekisi vittuillakseni, vaan oon oikeasti huolissani näistä lapsista :( !
[/quote]
Lue kaikki mun vastaukset, lapset on jo yli 5 vuotiaita ja täysin terveitä, olleet aina.
ap
[/quote].minkä kokoisia lapsesi ovat?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:42"]
Kyllähän niitä vaippoja enemmän päivässä kuluu 2-3 kpl, mutta ei sitä vaippaa kyllä joka pikkupissan jälkeenkään ole mitään järkeä vaitaa. Tuskin päiväkodissakaan sellaista ehditään tekemään. Eri asia sitten, jos pissa on sen verran iso, että vaippa tulee heti kerrasta painavaksi ja täydeksi.
[/quote]
About ensimmäinen järkevä ja kiihkoton kommentti tässä ketjussa :)
[/quote]
Vaippojen mainoksissakin sanotaan että 8 tuntia pysyy kuivana, ei tarvi yöllä vaihtaa, ja päivällähän sitä vaihdetaankin sitten useammin kun tulee kakkaakin. Aika naurettavaa että joku sanoo että lapsen pylly hikoilee niin paljon että vaippa pitää heti herätessä vaihtaa, vaikka ei olisi pissaa tullut. Ei ole mun lapset pyllystä hikoilleet niin paljon, eikä juuri muualtakaan.
ap
[/quote]
No kyllä meillä ainakin vauvallakin aamutoimiin kuuluu aamupesut (kasvot, kainalot jne. taipeet, kädet ja alapää), vaipanvaihto ja vaatteiden vaihto yöppäristä päivävaatteisiin. En ihan ymmärrä, ettei yövaippaa vaihdeta pois herättyä, käydäänhän me aikuisetkin pesulla ja vaihdetaan alusvaatteet jne.
Jos toteatte aamulla vaipan olevan kuiva, niin miksi ne aamupissat pitää kerätä sinne vaippaan? Siinä säästäis jo 30kpl kuukaudessa, kun käyttää aamulla potalla. Ei voi käsittää taas.
Joidenkin kommenttien perusteella lapsen vaippa kuuluu vaihtaa, jos se painaa enemmän kuin lapsi. :D
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 16:23"]
[/quote]
Sinä puhuit 5-6 pissavaipasta, joka on se normaali. Ap puhuu 2-3 vaipasta. Ota herne pois nenästä. Lapsesi käyttävät tuplasti enemmän vaippojaan, kuin ap:n lapset. Onko sinulla poikia vai tyttöjä?
[/quote]
Ei vaan puhuin 5-6 kestovaipasta, ap puhui 2-3 kertakäyttöisestä vaipasta, pamperseista tms., ja minä komppasin, että 3 vaippaa päivässä ymmärrän oikein hyvin, kun useimmat näköjään ei ymmärrä ollenkaan. Kestovaippaa vaihdan useammin koska se tuntuu märältä ja märkänä voi tulla ohivuotojakin. Mitä itse ajattelet, jos suositus on että superimukykyisiä kertakäyttövaippoja täytyy kulua vähintään 5-6 "kunnolla märkää" vuorokaudessa, niin pitäisikö kestovaippoja mennä sitten 10-12 vuorokaudessa, ettei lapsi vain ole kuivunut? Kun siinä imukykyisyydessä on ihan selvä ero, niin voiko olla, että kestovaippoja käyttäessä lapsi juo ja pissaa tarpeeksi, mutta kertakäyttöisillä vaipoilla se onkin kuivumassa ja munuaiset poksahtaa?
Tyttö ja poika on ollut. Ilmakylpyjä ovat saaneet joka vaipanvaihdolla ja vaipan vaihtojen välilläkin, jos olen tarkastanut onko vaihtotarvetta. Vaihdan siis vaipan paljon ennen kuin se on raskaalta tuntuvaa geelimömmöä täynnä. Kuukautissiteitä ja niiden imukykyä on turha tähän sotkea, koska kuukautisveri on hyvä kasvualusta bakteereille, siksi niitä pitää vaihtaa tiheästi vaikka olisi kuinka imukykyistä kamaa. Ja siksi ne onkin sellaisia pieniä eikä ime hirveitä määriä, ettei mene materiaalia niin paljon hukkaan! Vauvojen vaipat on ihan eri kaliiberia. Ei niitä täyteen tarvitse imeyttää pissaa, mutta kyllä ne pidemmän vaihtovälin kestää kuin terveyssiteet. Kestovaipoilla voi toteuttaa samankaltaista käyttöä jos on vimma vaihtaa pissavaippaa jatkuvasti, vaihtaa vain imun heti kun on tullut pissa, ei tule tuhlailtua materiaalia heittämällä koko vaippaa roskiin siksi että siinä on yksi pissa.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 16:23"]
[/quote]
[/quote]
Ei vaan puhuin 5-6 kestovaipasta, ap puhui 2-3 kertakäyttöisestä vaipasta, pamperseista tms., ja minä komppasin, että 3 vaippaa päivässä ymmärrän oikein hyvin, kun useimmat näköjään ei ymmärrä ollenkaan. Kestovaippaa vaihdan useammin koska se tuntuu märältä ja märkänä voi tulla ohivuotojakin. Mitä itse ajattelet, jos suositus on että superimukykyisiä kertakäyttövaippoja täytyy kulua vähintään 5-6 "kunnolla märkää" vuorokaudessa, niin pitäisikö kestovaippoja mennä sitten 10-12 vuorokaudessa, ettei lapsi vain ole kuivunut? Kun siinä imukykyisyydessä on ihan selvä ero, niin voiko olla, että kestovaippoja käyttäessä lapsi juo ja pissaa tarpeeksi, mutta kertakäyttöisillä vaipoilla se onkin kuivumassa ja munuaiset poksahtaa?
Tyttö ja poika on ollut. Ilmakylpyjä ovat saaneet joka vaipanvaihdolla ja vaipan vaihtojen välilläkin, jos olen tarkastanut onko vaihtotarvetta. Vaihdan siis vaipan paljon ennen kuin se on raskaalta tuntuvaa geelimömmöä täynnä. Kuukautissiteitä ja niiden imukykyä on turha tähän sotkea, koska kuukautisveri on hyvä kasvualusta bakteereille, siksi niitä pitää vaihtaa tiheästi vaikka olisi kuinka imukykyistä kamaa. Ja siksi ne onkin sellaisia pieniä eikä ime hirveitä määriä, ettei mene materiaalia niin paljon hukkaan! Vauvojen vaipat on ihan eri kaliiberia. Ei niitä täyteen tarvitse imeyttää pissaa, mutta kyllä ne pidemmän vaihtovälin kestää kuin terveyssiteet. Kestovaipoilla voi toteuttaa samankaltaista käyttöä jos on vimma vaihtaa pissavaippaa jatkuvasti, vaihtaa vain imun heti kun on tullut pissa, ei tule tuhlailtua materiaalia heittämällä koko vaippaa roskiin siksi että siinä on yksi pissa.
[/quote]
Ap ei ole väittänyt käyttävänsä kestovaippoja. Siinä on se ero. Ja märkä vaippa on eri asia, kuin läpikasteltu vaippa. Meidän poika heittää hepilliset. Siis joku alle teelusikallinen ja alle ½ h sisään se aikoo kastella koko vaippansa. En siinä välissä lähde vaihtamaan, mutten samaa vaippaa laita takaisinkaan, jos saan napattua pottaan sen täyden lirun. Btw en ole se menkkajankkaaja tai lastensuojelulla uhkaillut. Huomasin vain väärinkäsityksen sivusta.
Mitä ihmettä taas, jengi vauhkoo vaipan vaihdoista!!!! Menkää ulos, tuol on kiva sää :)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:14"]
Ap, vaikka ovatkin imukykyisiä, niin ne painaa ja tuntuvat viileiltä.
Mieti sen mukaan, monet kuset sietäisit omassa vaipassasi :) Jos et muuten keksi niin kokeile ihmeessä mistä tuntuu painava kylmä möhkö housuissa.
[/quote]
Kuule, kyllä se riippuu siitä kuinka usein se pissa tulee, ja kuinka iso määrä sitä tulee kerralla. Enkä ole vielä koskaan kylmää vaippaa lämpöisestä takapuolesta ottanut, kyllä siinä on pitänyt sitten pidemmän aikaa jossai lumihangessa istua. Kyllä minä tunnen vaipasta koska se painaa, ja koska ei, pieni pissa häviää sinne kyllä todella olemattomiin.
ap
[/quote]
ihan sama mitä sä täällä längytät. Se 2-3 krt on aivan liian vähän. Ja jos lapselta tulee pissaa ja kakkaa normaalisti niin kyllä sitä enemmän joutuu vaihtamaan kun 2-3krt/pv. Ihan sanomattaki selvää. Kovasti kuitenki oot puolustuskannalla , selityksiä ja selityksiä.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 17:52"]Mitä ihmettä taas, jengi vauhkoo vaipan vaihdoista!!!! Menkää ulos, tuol on kiva sää :)
[/quote]
kiva sää kun vettä sataa
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:25"]
Ei ole oikein pitää lasta pissavaipoissa? Teillä siis se ajatus on siinä se ällöttävä, että vaikka olisi pari ruokalusikallista pissaa imeytynyt vaippaan, se on ajatuksena niin inhottava että vaippa pitää vaihtaa välittömästi.
Ja vanhukset saa olla kyllä paskaisissa vaipoissa vaikka vuorokauden, kukaan ei tule tunnin välein kokeilemaan, että ei kai vaan ole pieni pissa lirahtanut vaippaan...
ap
[/quote]
Pari ruokalusikallista? Ymmärrätkö että jos vaippa on aina kuiva eli lapsi ei pissaa, on joku vialla. Voi vittu kuinka mulla kiehuu nyt. Toivon niin paljon että oot provo. Käytä nyt pikimiten ne lapset lääkärissä hyvä ihminen! Tietääkö joku pystyykö tällaisesta vinkkaamaan sossuille ja pystyykö ne selvittään apn henkilöllisyyden? En tekisi vittuillakseni, vaan oon oikeasti huolissani näistä lapsista :( !
[/quote]
saattaa olla esim munuaisissa vikaa. Luulis oikeesti jokainen tervejärkinen äiti tajuais et kylhän sitä pissaa on tultava vähän enemmän ku sen verran et vaippa vaihetaa 2-3krt.
Mulla on kolme lasta. Päivässä on aina mennyt 5 vaippaa. Jokaisen pissan jälkeen en todellakaan ole vaihtanut! Ihan järjetöntä. Kenellekään ei ole ollut ihottumaa, punoitusta, hiertymiä tai mitään muutakaan ongelmaa vaippa-alueella. Täydelliset peput. Ja kaikki oppineet kuiviksi 1v5kk-1v9kk välillä.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 16:21"]
Olen neuvolassa terveydenhoitajana ja kyllä meillä puututaan jos alle vuoden iläinen ei juo suositusten mukaan maitoa! On melko harvinaita, että vauva joisi vain esim puolet suosituksista ja silloin asiaan kyllä puututaan, koska se on liian vähän normaalin kasvun ja kehityksen kannalta.
Ja tuosta vaipanvaihdosta, vaippa on tiivis eikä anna ihon hengittää. Vielä vähemmän kun siinä on pissaa. Etkö pitänyt päivittäisiä ilmakylpyjäkään? Vaipanvaihto on hyvä tapa pitää ilmakylpyjä, siinä välissä voi jumppailla jalkoja ja rasvailla ihoa, joka monesti saattaa olla ihottumalla esim. Vaipan kiinnityskohdasta.
[/quote]
Joo, kyllä puhuttiin asiasta neuvolassa, ja siellä juuri neuvottiin että soseen sekaan maitoa, vellinä ja jugurttina menemään kun ei kerran maitona mene. Ei meidän neulolan täti sanonut että olisi kauhean harvinaista.
Ja niistä vaipoista, käytössä oli aika pian housuvaipat, ja ne ei ole mielestäni mitenkään kovin tiiviit, koska ne on housumalliset, eli se ei ole koko pyllyn alueelta kosketuksessa ihoon koko ajan, vain reisien ympärillä ja vyötäröllä ja nekin joustavat, ei mitkään makkarankuoret, ilma pääsee kiertämään.
Ja joo, keskoset eivät tykänneet ihan pienenä olla alasti, pelkäsivät vettäkin, sitten vähän isompana toki pidettiin ilmakylpyjä, ei kai sitäkään tarvi tehdä kymmentä kertaa päivässä? Ja edelleen, koskaan ei tarvinnut mitään rasvailla, eikä laittaa edes talkkia. Vaikka monesti jollain on ihottumalla, meillä ei ole kellään lapsella ollut, eikä itsellänikään, meillä on kaikilla ollut aina hyvä iho.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 16:20"]
Käytättekö te muovisia kuukautissiteitäkin 2-3kpl päivässä? Nekin ovat pintakuivia niin kai vuodatte ne täyteen vain koska mahtuu?
[/quote]
Itseasiassa, joo, ensimmäisenä runsaana vuotopäivänä vaihdan joka vessakäynnillä, mutta en käy kovin usein vessassa, ja tihkupäivinä pidän yleensä samaa sidettä aamusta iltaan, ja tietysti illasta aamuun. Ei mulla siteitäkään kovin paljon mene yksien kuukautisten aikana.
ap
Öö, mistä tulee käsitys että lapsen jalkoväli menee rikki jos vaippaa ei vaihda joka pissan jälkeen? Paskapuhetta. Joskus on pitkiäkin aikoja, puoli päivääkin sama pampers ja vaippaihottumaa ei ole ollut koskaan - kolmen lapsen kokemuksella.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 15:38"]
Voi helvetti se että vaippa pysyy pintakuivana ei todellakaan tarkoita etteikö olisi syytä vaihtaa. Oikeesti muakin haluttais tehdä ls-ilmo tuollaisesta vanhemmasta kuin ap.
[/quote]
Mustakin saa kyllä tehdä lastensuojeluilmoituksen. Mitä se tarkoittaa sitten, että vaippa on pintakuiva? Miksi se pitää vaihtaa parin tunnin välein? Mulla on ollut kaksi vauvantahtisesti rintaruokittua, yläkäyröillä kasvanutta/kasvavaa vauvaa/lastaa, joiden ihossa ei ole ollut mitään huomautettavaa eikä mitään pissatulehduksiakaan. Kakkasivat muutaman päivän välein, joten enimmäkseen pelkkiä pissavaippoja vaihdettiin. Jos käytin kestovaippoja, niin kyllä vaihdoin sen noin kolmen tunnin välein paitsi yöllä, eli helposti tuli se 5-6 pissavaippaa. Mutta kun käytettiin kertakäyttöisiä vaippoja, vaippa vaihdettiin tavallisesti aamulla, iltapäivällä, illalla ja yöksi vielä neljäs vaippa. Jos meni aamu pitkään, niin se iltapäivän ja illan vaipan vaihto jäi helposti yhteen, eli noin kolme vaippaa päivässä. Jos oli kakkaa, niin vaihdettiin heti. Yövaippa oli siis pisimpään, joskus varmasti 12 tuntia helposti, jolloin niiden muiden vaihtoväli oli ehkä 6h, mutta se yövaippa saattoi olla kuivin vaippa. Molempien kanssa on noin yksivuotiaana voitu yövaippa jättää pois ja sitä ennen jo käyttää kestovaippaa pienellä imuna "pikkareina".
On ihan mahdollista, että mun molemmat lapset on olleet kuivumisvaarassa koko ajan. Kumma kun se ei silti missään näy, eivät ole lakanneet kasvamasta eivätkä pyörtyneet helteillä. Ja kumma kun ne määrätyt pissavaipat kuitenkin tuli täyteen, jos käytti kestovaippoja. En vaan pitänyt järkevänä vaihtaa kertakäyttövaippoja parin tunnin välein.
t. ei ap, lastensuojelua odotellessa...