Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joku sanoi että yhden lapsen vaippoihin menee 50€/kk !?

Vierailija
03.07.2014 |

Kuinka ihmeen usein ihmiset vaihtaa lapselle vaippaa?

Minä en saanut menemään tuota summaa edes kaksosilla. Ihan vastasyntyneellä tulee löysää tavaraa monta kertaa päivässä, mutta sen ikäisille vaippoja on enemmän per paketti. Isommalla vauvalla/taaperolla, ei yleensä tule kuin 1-3 kertaa kakka, ja pissan takia ei varmaankaan tarvi vaihtaa kuin kerran tai kaksi, jos lapsi ei ihan litratolkulla juo.

Meillä kaksosilla meni toisella 2-3 vaippaa vuorokaudessa, toisella yksi enemmän.

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni 5-8 vaippaa päivässä mutta alkuinvestoinnin jälkeen kulut olivat vähäiset, pesukoneen sähkö ja pesuainekulut. Kaksi vuotta vaippakuluja tekisi kertiksillä 1200 euroa, minä pääsin hommasta 200 eurolla. Seuraavat lapset käyttivät samoja joten kolmen lapsen kaikki vaippakulut olivat max 400 euroa (ostin toki muutaman vaipapaketin), kertiksiä käyttämällä siis 3600.

Vierailija
22/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minkä verran ap:lla menee sinkkivoiteeseen? Sitä varmaan tarvii aika lailla, jos lapsen jalkoväli muhii tuntikausia pissisissä vaipoissa. Voi lapsiparkoja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoppa ensi kerralla ap neuvolassa, että vaihdat vaipan 2-3 kertaa vuorokaudessa. Katsotaan mitä neuvolatäti on mieltä :)

Vierailija
24/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 13:45"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 13:40"]

Ei ihme että on lapsilla pissatulehduksia jos vaippa vaihdettan 2 kertaa päivässä. Tosi kurjaa. Haluaisitko sinäkin roudata sitä kylmää pissavaippaa housuissa koko päivän? Tuskin. Minun mielestä on erittäin epäkunnioittavaa lasta kohtaan vaihtaa vaippa noin harvoin.

Meillä menee 4kk vauvalla n. 6-7 vaippaa vuorokaudessa. Ja taaperolla sen mukaan jos tulee "pissavahinko" (opettelee kuivaksi).

[/quote]

Eipä ollut koskaan kummallakaan mitään pissatulehduksia tai edes pylly punoittanut. Meidän pojat ei varmaan juoneet niin kauheita määriä kuin jotkut, tissiä saivat vaan ihan pienenä, keskosena kun syntyivät, eli olivat yli kuukauden ensin sairaalassa, ja imettäminen oli hankalaa.

Yön jälkeen oli vaippa yleensä kuiva jo yksivuotiaana, mitä sitä puhdasta vaippaa vaihtamaan?

ap

[/quote]

Siis kyllä meilläkin taapero oli jo muutaman kuukauden iässä yökuiva. Silti se kyllä pissas ne yöpissat aamulla vaippaan aika pian heräämisen jälkeen ja silloin vaihdoin sen vaipan. Huhu sun kanssa.

Jos oikeasti sinun lapset ei pissaa kun pari kertaa päivässä niin voin kyllä sanoa sulle että et anna niille tarpeeksi juotavaa. Ja turha koko ajan jankuttaa etteivät juo niin paljon kun JOTKUT lapset. Kyllä JOKAINEN lapsi juo jos vanhempi vaan antaa sille juotavaa. Ei tee kyllä hyvää munuaisille eikä muutenkaan keholle pantata lasten juotavaa....

Vierailija
25/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä ap ymmärrät että sun lapset on saaneet aivan liian vähän nesteitä jos pissaavat vain kerran päivässä?

Vierailija
26/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kahdella vaipalla on pärjännyt on se 12 h per vaippa. Jeesus mikä äiti.

Vierailija
27/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia, että lapsi ei pissaa juuri koskaan. Ja kuka ylipäänsä ylpeilee sillä, että lapset eivät myöskään juuri juo mitään, eikä vanhemmat tee lapsille aamupesuja??? Vaikka et olisikaan imettänyt ( huono minä kun imetän), niin juohan se lapsi korviketta silloin! Kezkosena syntyneitä kaksosiako ei tarvitse syöttää? Tää oli mulle aika uutta tietoa...

Vierailija
28/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-koon teippi- Libero maksaa megapackissä ostettuna 17 senttiä kappale Prismassa. Minulla on myös kaksoset ja pikaisesti laskien meillä menee vaippoihin kuukaudessa noin (6-7vaippaa per lapsi per vrk) 60-70 €. Ja usein vaihdettaessa vaippa on kyllä jo tosi märkä. Yöllä ei vaihdeta ellei nyt kakka ole. Mutta sitä ei tapahdu juuri koskaan enää. Eli yli puoli vrk on yövaippa päällä lapsilla. Päivällä juovat maitoa 5-6 dl sellaisenaan. Siihen lisäksi parit vesihörpyt ja ruoasta saatava neste.

Aloittajana kiinnittäisin kyllä huomiota siihen, saavatko lapset tarpeeksi nestettä, jos pissaa ei tuon enempää tule. Neuvolasta taisivat sanoa, että vähintään 5 kunnon pissavaippaa pitäisi tulla vauvalla vuorokaudessa.

Vierailija
29/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näillä mentiin, eikä todellakaan ole pikkuvauvaa tai pikkulasta suihkuteltu tai kylvetetty joka päivä, korkeintaan kerran viikossa tai tarpeen vaatiessa. Kun oli vaippa niin tuli siinä pestyä pylly ja jalat kuitenkin vähintään kerran päivässä, kädet ja naama ja kaula päivittäin tarpeen vaatiessa, joten ainoa mitä ei tullut pestyä joka päivä muutenkin on kainalot, eikä meidän pojilla kainalot likaantuneet päivittäin. Eikä muuten ole mitään rasvoja tarvinnut koskaan käyttää, eikä mitään ihottumaa koskaan missään, terveitä poikia ovat.

ap

Vierailija
30/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 13:51"]

Meillä meni 5-8 vaippaa päivässä mutta alkuinvestoinnin jälkeen kulut olivat vähäiset, pesukoneen sähkö ja pesuainekulut. Kaksi vuotta vaippakuluja tekisi kertiksillä 1200 euroa, minä pääsin hommasta 200 eurolla. Seuraavat lapset käyttivät samoja joten kolmen lapsen kaikki vaippakulut olivat max 400 euroa (ostin toki muutaman vaipapaketin), kertiksiä käyttämällä siis 3600.

[/quote]

On muuten melkoiset säästöt! Miinus vesi, ja taisit laskea kalleimman vaippapaketin mukaan. Silti.

Itse koitin vastasyntyneellä niitä pitää pariakin merkkiä, mutta joka pissa tuli läpi. Joka kerta vaatteet/lakanat ym. vaihtoon. Jos laittoi lisäimua niin vauva oli pelkkää vaippaa jalat tönkosti sivuilla, joten laitoin suosiolla vaipat kiertoon.

En vaan ymmärrä, miten kukaan jaksaa kangasvaippojen kanssa nyhrätä! Mun tuttavapiirissä useampikin perhe niihin hurahti, ja kyllä niitä kusisia likoavia vaippaämpäreitä oli siellä täällä. Yksi jengi pesi jopa niillä ihme pähkinöillä, vaipat oli ihan tahraisia ja haisevia pestyinäkin... Ja sitten jos menee tarhaan aiemmin, niin siellä eivät kyllä kestojen kanssa nyhrää hetkeäkään.

Mutta todellakin yksi parhaista säästöideoista, jos vaan viitsii.

Vierailija
31/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mä olen onnellinen, ettei mulla ole lapsia. Vängätä nyt vaipoista. Miksi edes luin tämän ketjun :D

Vierailija
32/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun säästää ruuassa, ei tarvii vaippojakaan eikä lutrata vettä. Vaatteissakin säästää kun lapset ei kasva.

Vierailija
33/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 13:54"]

Kai sä ap ymmärrät että sun lapset on saaneet aivan liian vähän nesteitä jos pissaavat vain kerran päivässä?

[/quote]

En ole väittänyt että pissaavat vain kerran päivässä. Mutta ei sitä pissaa kerralla tullut puolta litraa, ja nykyajan vaipat on hyvin imukykyisiä, ei mitään järkeä vaihtaa joka lirun jälkeen. Ja joo, meillä pojat eivät paljon suostuneet maitoa juomaan, sitä maitoa ympättiin sitten soseen joukkoon, ja vellinä, eikä siinä vuorokaudessa voi lapselle umpata määräänsä enenpää tavaraa mahaan, neljä kertaa ruokailuakin 12 tunnin aikana miinus päiväunet, teki todella tiukkaa, kyllä siinä kahden kanssa oli ihan kokopäivätyö. Jos olisi vain juottanut, eivät olisi syöneet ruokaa kun maha olisi täynnä nestettä, ja kun olivat pieniä, niin painoa oli pakko saada lisää koko ajan, vieläkin toinen on normaalia pienenpi viisivuotiaana, hän ei nykyään käy kakalla välillä moneen päivään. Velipoika sontii vähintään kerran päivässä.

ap

Vierailija
34/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin vain kestoja. Toki niihin meni aluksi enemmän, mutta laskennallisesti parille käyttövuodelle hintaa noin n. 20 euroa / kk. Tuossa mukana siis harsot, villahousut, kestohousuvaipat, riisipaperit jne. Lisäksi ne pystyy myymään hyvällä hinnalla vielä eteenpäin... Ja seuraavalle lähes ilmaiset!

Vierailija
35/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 13:59"]Että mä olen onnellinen, ettei mulla ole lapsia. Vängätä nyt vaipoista. Miksi edes luin tämän ketjun :D

[/quote]

Mietin kans et mitä tuli luettua. Aika mielenkiintosta en ookkaan ikinä aatellu et vauvan saatua tulee tuhansia kertoja vaihdettua vaippa.. Huhhuh!

Vierailija
36/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo, ymmärrän hyvin että menee vaikka 5-6 vaippaa päivässä, mutta en sitä että 10-12 vaippaa, siinähän pitäisi kaksosten kanssa olla vaihtamassa vaippaa jatkuvasti, lapset kun nukkuvat vielä yli puolet vuorokaudesta... Tuntuu että jotkut ottavat vaan tavaksi vaihtaa sen vaipan, oli siellä pissaa tai ei, joku ihme tunnin sääntö, vaikka ne vaipat on todella hyviä nykyään, ennenvanhaan se olikin eri juttu. Ihan kuin se lapsi erittäisi jotain likaa koko ajan niin että jos ei pissaa vaippaan tunnin sisään, niin se vaippa on jo likainen ja epähygieeninen.

ap

Vierailija
37/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaihdetaan minimissään näin:

Aamupissan jälkeen heti herättyä klo 6

Klo 9 tienoilla kun lähdetään ulos

Klo 12 kieppeillä kun ruvetaan päikkäreille

Klo 15-16 kun on herätty, puuhattu ja syöty

Klo 18-19 kun tuntuu pissaiselta muuten vaan

Klo 20-21 puhdas vaippa yöksi

Usein vielä pari kertaa enemmän kun vaippa tuntuu pissaiselta tai tulee kakka. Tuon aikataulun olen huomannut vähimmäismääräksi. Tietysti jos käyttää isointa mahdollista vaippaa niin imee enemmän ja tuntuu vähemmän pissaiselta mutta ei se musta ole oikein pitää lasta pissavaipoissa.

Vierailija
38/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vaikka ovatkin imukykyisiä, niin ne painaa ja tuntuvat viileiltä.

Mieti sen mukaan, monet kuset sietäisit omassa vaipassasi :) Jos et muuten keksi niin kokeile ihmeessä mistä tuntuu painava kylmä möhkö housuissa.

Vierailija
39/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:14"]

Ap, vaikka ovatkin imukykyisiä, niin ne painaa ja tuntuvat viileiltä.

Mieti sen mukaan, monet kuset sietäisit omassa vaipassasi :) Jos et muuten keksi niin kokeile ihmeessä mistä tuntuu painava kylmä möhkö housuissa.

[/quote]

Kuule, kyllä se riippuu siitä kuinka usein se pissa tulee, ja kuinka iso määrä sitä tulee kerralla. Enkä ole vielä koskaan kylmää vaippaa lämpöisestä takapuolesta ottanut, kyllä siinä on pitänyt sitten pidemmän aikaa jossai lumihangessa istua. Kyllä minä tunnen vaipasta koska se painaa, ja koska ei, pieni pissa häviää sinne kyllä todella olemattomiin.

ap

Vierailija
40/104 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset pissaa noin harvoin ja vähän kuin ap:llä, niin silloin lapset olivat saaneet liian vähän nestettä.

Siitä se vaan kertoo.