Olen raskaana ja tupakoin
Miten helvetissä saan lopetettua tämän? Syyllistäminen ei auta, pienen vauvan ajatteleminen ei auta. Olen pohjimmiltani ihan kiva ihminen enkä ymmärrä miksen vaan LOPETA. Vinkkejä, kivitystä, ihan mitä vaan kommentteja kaipaan! HELP!
Kommentit (130)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 13:53"]
Niin satuttaa lukea näitä :( sain juuri keskenmenon itse... Mä oon polttanu ennen ensimmäistä lasta ja lopetin siihen plussaan. En olisi ikimaailmassa pystynyt polttamaan odotusaikana. En pystyisi tekemään muutakaan, joka vahingoittaisi pientä ihmisen alkua. En ikinä. Ei ole kyse siitä, onko se helpoa vai vaikeaa. Sillä ei ole väliä. Oman lapsen pitäisi nousta kaiken yläpuolelle. Oman pienen eteen pitäisi olla valmis tekemään mitä tahansa. Vaikka kuolemaan. Sen päätöksen minä tekisin sekunnin sadasosassa. Joten yksi tupakoinnin lopettaminen on pieni juttu.
Tuntuu pahalta, että sain keskenmenon vaikka tein kaikkeni ja toiset polttaa ja jotkut juo, saaden terveitä lapsia.. Tuntuu pahalta myös lapsettomuudesta kärsivien takia...olisi niin paljon hyviä ja rakastavia äitejä :/
[/quote]
Kiitos, puit hyvin sanoiksi ajatukseni. Itse lopetin tupakanpolton hyvissä ajoin ennen kuin aloitimme yritystä, silti kahden vuoden tärpittömyyden jälkeenkään en ole vielä ratkennut. Tuntuu todella väärältä, että tällaiset lastaan ajattelemattomat idiootit sikiää vaikka tekisivät mitä, minä taas en millään vaikka olen yrittänyt ottaa mahdollisen tulevan lapseni huomioon jo kauan ennen kuin häntä on vielä olemassakaan.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:21"]
Kaverilla on kolme lievästi kehitysvammaista lasta, sen takia että on joutunut käyttämään raskauden aikana epilepsialääkkeitä. Olisiko hänenkin pitänyt jättää lapset tekemättä sairautensa takia, koska siinäkin oli riskit tiedossa?
Ei ole fiksua polttaa raskaana tai ei. Lasten saaminen on muutenkin niin arpapeliä. Että uskon tähänkin asiaan pätevän "jokaisella annetaan sen verran kuin jaksaa". Kuinka monella terveet elämäntavat omaavalla on lapsella ahdh tms? Jos täällä nyt kaikki johtuu tupakoinnista, miten selitätte tämän kääntöpuolen? Vai ovatko he kaappijuoppoja?
[/quote]
Tosissaanko vertaat tupakointia epilepsialääkitykseen? Millä tavalla tupakointi on tarpeellista äidin oman terveyden kannalta? Riskejä toki on aina olemassa jokaisessa raskaudessa, mutta jokainen vähänkään hyvä äiti taatusti tekee kaikkensa niiden minimoimiseksi.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 13:53"]
Niin satuttaa lukea näitä :( sain juuri keskenmenon itse... Mä oon polttanu ennen ensimmäistä lasta ja lopetin siihen plussaan. En olisi ikimaailmassa pystynyt polttamaan odotusaikana. En pystyisi tekemään muutakaan, joka vahingoittaisi pientä ihmisen alkua. En ikinä. Ei ole kyse siitä, onko se helpoa vai vaikeaa. Sillä ei ole väliä. Oman lapsen pitäisi nousta kaiken yläpuolelle. Oman pienen eteen pitäisi olla valmis tekemään mitä tahansa. Vaikka kuolemaan. Sen päätöksen minä tekisin sekunnin sadasosassa. Joten yksi tupakoinnin lopettaminen on pieni juttu.
Tuntuu pahalta, että sain keskenmenon vaikka tein kaikkeni ja toiset polttaa ja jotkut juo, saaden terveitä lapsia.. Tuntuu pahalta myös lapsettomuudesta kärsivien takia...olisi niin paljon hyviä ja rakastavia äitejä :/
[/quote]
Kiitos, puit hyvin sanoiksi ajatukseni. Itse lopetin tupakanpolton hyvissä ajoin ennen kuin aloitimme yritystä, silti kahden vuoden tärpittömyyden jälkeenkään en ole vielä ratkennut. Tuntuu todella väärältä, että tällaiset lastaan ajattelemattomat idiootit sikiää vaikka tekisivät mitä, minä taas en millään vaikka olen yrittänyt ottaa mahdollisen tulevan lapseni huomioon jo kauan ennen kuin häntä on vielä olemassakaan.
[/quote]
Ehkä egosi on jo vallannut kohtusikin ja sinne ei alkiota mahdu. Aika railakkaan itserakasta paatosta, kuinka sinä reppana olisit niin hyvä äiti ja kaikki muut idiootit vaan lisääntyy.
Lue Allen Carrin Stumppaa tähän. Itse poltin 10v 2 asia päivässä ja kun mikään muu ei auttanut lopettamisessa, luin ystävän kehoituksesta kirjan ja lopetin kertaheitolla. Tästä aikaa 5 vuotta enkä ole edes savuja ottanut enkä edes halunnut.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:21"]
Kaverilla on kolme lievästi kehitysvammaista lasta, sen takia että on joutunut käyttämään raskauden aikana epilepsialääkkeitä. Olisiko hänenkin pitänyt jättää lapset tekemättä sairautensa takia, koska siinäkin oli riskit tiedossa?
Ei ole fiksua polttaa raskaana tai ei. Lasten saaminen on muutenkin niin arpapeliä. Että uskon tähänkin asiaan pätevän "jokaisella annetaan sen verran kuin jaksaa". Kuinka monella terveet elämäntavat omaavalla on lapsella ahdh tms? Jos täällä nyt kaikki johtuu tupakoinnista, miten selitätte tämän kääntöpuolen? Vai ovatko he kaappijuoppoja?
[/quote]
Tosissaanko vertaat tupakointia epilepsialääkitykseen? Millä tavalla tupakointi on tarpeellista äidin oman terveyden kannalta? Riskejä toki on aina olemassa jokaisessa raskaudessa, mutta jokainen vähänkään hyvä äiti taatusti tekee kaikkensa niiden minimoimiseksi.
[/quote]
En vertaa. Täällä monet puhuvat siihen sävyyn ettei muilla kuin tupakoitsijoiden lapsilla on sairauksia. Asia ei ole niin ja sen halusin tuoda julki. Olen samaa mieltä kanssasi riskien minimoinnista...
Sikiön aivot ikään kuin kalibroituvat odotusaikana aivojen välittäjäaineille. Tupakointi, masennuslääkkeet, ylimääräiset hormonit yms. puuttuvat tähän mekanismiin. Aiheutat lapsellesi peruuttamatonta vahinkoa koko ajan.
No hyi,kai Se sähkötuprutinkin ihan yhtä vaarallista on,jopa vaarallisempaa. Tupakoinnin riskit tiedetään,mutta mitä aiheuttaa kun elintarvikeväriä vedetään höyryn muodossa keuhkoihin??? Tai mitä Se verenkiertoon tekee. Tuttava käytti tuota imetysaikana ja kersa oli jäätävissä vatsavaivoissa ja ripulissa koko ajan. Kun siirtyi tupakkaan,loppu lapsen vaivat. En tue tupakointia,mutta en kyllä ylistä tuota sähköistäkään.
Täällä kirjoittaa savustettu lapsi! Äitini siis tupakoi raskaus ja imetysaikana, ja molemmat vanhemmat tupakoivat lapsuuteni ja nuoruuteni sisätiloissa ja autossa lasten ollessa paikalla!
Olen katkera vanhemmilleni ja varsinkin äsilleni,joille tupakka on ollut aina se kaikkein rakkain ja tärkein. Se meni lasten hyvinvoinnin ja terveyden edelle! Olin passiivinen tupakoitsija siihen asti kunnes muutin kotoa pois. Äitini lopetti tupakoinnin vasta 50 vuotiaana,koska sai sydänkohtauksen eli vasta,kun oma terveys teki tepposet,niin tupakointi loppui.
Minulla on huonot välit äitini kanssa. Eikä asiaa parantanut sekään,kun itse odotin esikoista. Ilmoitin vanhemmille,että heidän luokseen en tuu raskaana ollessani enkä tuo lastani,jos äiti just sillä hetkellä polttaa sisällä. En halua jatkaa heidän "perinteitä". Tämä oli vähällä aiheuttaa kokonaan välien katkaisun,koska vanhemmat meinas ettei he välitä ensimmäisestä lapsenlapsestaan eli tupakka meinas olla taas se tärkein. Mut joutuivat kunnioittamaan mun päätöstä lasten suhteen,koska mua ei olisi haitannut,vaikka olisivat pysyneet etänä. Se vain kertoi mulle,et mikä on tärkeintä heille... Eli tupakka!
Jos et halua lapsesi kirjoittelevan aikanaan tällsisia tai miettivän,että miksi äidilleni tupakka oli tärkeämpää kuin oma lapsi,niin suosittelen lopettamaan tupakoinnin!
Itse olen siitä outo,että en ole koskaan itse polttanut en edes teininä maistanut! Näin liian läheltä mitä tupakka tekee ihmiselle ja itse en samaa halua! Myöskään sisaruksistani kukaan ei polta,veljet saattavat ehkä kännipäissään muutaman röökin vetää.
Samassa veneessä ollaan..:'( Kuuteen oon saanu vähennettyy,mut siihen Se sit jäi. Neuvolasta ei tukea juuri saa,tulee vaan syyllistetty olo ja sorrun salaröökille.
Raskaana tupakoijat, alkoholia käyttävät ja huumeita tai lääkkeitä väärinkäyttävät ovat pohjasakkaa. Pahempia kuin rattijuopot, sillä näiden "äitien" teot vahingoittavat varmasti ja joka kerta. Lapsen pahoinpitelijöitä. Ansaitsette kaiken halveksunnan mitä saatte.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 15:27"]Raskaana tupakoijat, alkoholia käyttävät ja huumeita tai lääkkeitä väärinkäyttävät ovat pohjasakkaa. Pahempia kuin rattijuopot, sillä näiden "äitien" teot vahingoittavat varmasti ja joka kerta. Lapsen pahoinpitelijöitä. Ansaitsette kaiken halveksunnan mitä saatte.
[/quote]
haist perse
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 13:54"]Vaihda sähkötupakkaan ja tiputa heti alkuunsa nikotiinit pois. Saat harrastaa tapaasi nikotiinittomana, joten auttaa sen rytmin rikkomiseen. Tulee nimittäin urpo olo, kun kahdessa viikossa nikotiinikoukku on laantunut ja sitten ronttailee vaivalloista sähkökapulaa mukana, joka alkaa myöskin reistailemaan suht pian. Näin minä sain raskauden aikana itseni kuriin. Itselle ei siis ollut nikotiinikoukku ongelma vaan se, että 15 vuotta on tehnyt asiat samalla tavalla ja sitten oli ihan eksynyt olo, kun ei enää saanutkaan mennä parvekkeelle ja oli liikaa luppoaikaa. Sähkörööki helpotti siirtymävaihetta.
[/quote]
ei ap,mutta..
oon koittanu netistä ettii tietoo,onko sähköverme turvallisempi kuin manuaalinen,mutta joka paikassa vain kielletään ko.laite,eikä kerrota sen enempää. Olet siis käyttänyt sähköversiota? Kauanko? Ja koko ajan nikotiinitonta? Itse koitin vähentää tupakointia ja nyt rv 14 olen tiukasti pysynyt 4-5 per päivä, tuosta vähentäminen ei enää luonaa (tai sitten pitäisi nukkua koko päivä). Kokeiltu on niksatabut ja purkat sekä inhalaattori, ei apua, saavat vaan tekemään enemmän mieli tupakkaa. Miehen sähköiseen en ole uskaltanut koskea,kun ei kukaan muukaan ole raskausaikana sitä myöntänyt käyttäneensä..
[/quote]
Nikotiini imeytyy hitaammin ja sormenpäihin palasi tunto, hajuaisti parani. Samoin makuaisti, kun vaihdoin sähköön. Ihan aluksi poltin kaikkein miedointa nikotiini-litkua, mutta lantrasin sen muutamassa päivässä pois ja poltin tasan nikotiinitonta sen jälkeen noin viisi päivää. Meni siis alle viikko lopettamiseen ja missään vaiheessa ei tullut niitä raivotutina-tuskia, kun oli se kepukka, jonka kanssa mennä. Sähkötupakan polttamiseen kuluu myös enemmän aikaa, joten siinä turhautuu. Tavallisen röökin voi imaista vauhdikkaammin, mutta sähkön kanssa tulee jätettyä homma kesken. Plus siitä uupuu se turvaa tuova filtterin tuntu ja muut. Mutta sitten kuitenkin tavallaan on se turva. Vaikea selittää. Sähkörööki oli se lohturiepu siirtymävaiheelle.
Sähkössä on myös makuvalintoja, joten kannattaa ekalle kolmelle päivälle varata joku ok-siedettävän oloinen maku ja nikotiinittomuuden loppuvaiheelle jotain järkkyä paskaa. Ne tetrat ei kalliita ole. Plus esimerkiksi ruokasavut menevät ärsytyksestä pilalle, kun hyvän italianpadan jälkeen tuleekin suuhun jotain sitruunahöyryä.
Meillä neuvolan työntekijä puolsi hankettani täysin, koska en saanut savukemäärää laskemaan alle 10 kpl missään vaiheessa. Olin liian orja tavoilleni.
[/quote]
Kiitos. Ehkäpä uskaltaudun sittenkin kokeilemaan tuota viimeistä oljenkortta. Jos se tosiaan osoittautuu noin tehokkaaksi,ihmettelen kovin miksei tuotetta ole tutkittu sen enempää ja otettu yleiseen -vaikka sitten lääkelain alle- käyttöön Suomessakin.. Noh,kokeillaan:)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 15:03"]
No hyi,kai Se sähkötuprutinkin ihan yhtä vaarallista on,jopa vaarallisempaa. Tupakoinnin riskit tiedetään,mutta mitä aiheuttaa kun elintarvikeväriä vedetään höyryn muodossa keuhkoihin??? Tai mitä Se verenkiertoon tekee. Tuttava käytti tuota imetysaikana ja kersa oli jäätävissä vatsavaivoissa ja ripulissa koko ajan. Kun siirtyi tupakkaan,loppu lapsen vaivat. En tue tupakointia,mutta en kyllä ylistä tuota sähköistäkään.
[/quote]
Onko ikävää olla yksin niin erinomaisena ainoana maailmassa? Vähän sentään harmaita sävyjä olisi sinunkin syytä katsoa. Annat itsestäsi kamalan kuvan ihmisenä noilla houreillasi ja silkalla pahuuden tuominnalla.
Ja ei, en puolustele raskausaikana polttamista tai mitään muistakaan listaamistasi ongelmista, mutten myöskään usko, että raivotautisen hirven käytös ongelmaiselle on avuksi. Ei nyt ollut sosiaalisesti kovin majesteetillinen veto tämä.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 13:54"]Vaihda sähkötupakkaan ja tiputa heti alkuunsa nikotiinit pois. Saat harrastaa tapaasi nikotiinittomana, joten auttaa sen rytmin rikkomiseen. Tulee nimittäin urpo olo, kun kahdessa viikossa nikotiinikoukku on laantunut ja sitten ronttailee vaivalloista sähkökapulaa mukana, joka alkaa myöskin reistailemaan suht pian. Näin minä sain raskauden aikana itseni kuriin. Itselle ei siis ollut nikotiinikoukku ongelma vaan se, että 15 vuotta on tehnyt asiat samalla tavalla ja sitten oli ihan eksynyt olo, kun ei enää saanutkaan mennä parvekkeelle ja oli liikaa luppoaikaa. Sähkörööki helpotti siirtymävaihetta.
[/quote]
ei ap,mutta..
oon koittanu netistä ettii tietoo,onko sähköverme turvallisempi kuin manuaalinen,mutta joka paikassa vain kielletään ko.laite,eikä kerrota sen enempää. Olet siis käyttänyt sähköversiota? Kauanko? Ja koko ajan nikotiinitonta? Itse koitin vähentää tupakointia ja nyt rv 14 olen tiukasti pysynyt 4-5 per päivä, tuosta vähentäminen ei enää luonaa (tai sitten pitäisi nukkua koko päivä). Kokeiltu on niksatabut ja purkat sekä inhalaattori, ei apua, saavat vaan tekemään enemmän mieli tupakkaa. Miehen sähköiseen en ole uskaltanut koskea,kun ei kukaan muukaan ole raskausaikana sitä myöntänyt käyttäneensä..
[/quote]
Nikotiini imeytyy hitaammin ja sormenpäihin palasi tunto, hajuaisti parani. Samoin makuaisti, kun vaihdoin sähköön. Ihan aluksi poltin kaikkein miedointa nikotiini-litkua, mutta lantrasin sen muutamassa päivässä pois ja poltin tasan nikotiinitonta sen jälkeen noin viisi päivää. Meni siis alle viikko lopettamiseen ja missään vaiheessa ei tullut niitä raivotutina-tuskia, kun oli se kepukka, jonka kanssa mennä. Sähkötupakan polttamiseen kuluu myös enemmän aikaa, joten siinä turhautuu. Tavallisen röökin voi imaista vauhdikkaammin, mutta sähkön kanssa tulee jätettyä homma kesken. Plus siitä uupuu se turvaa tuova filtterin tuntu ja muut. Mutta sitten kuitenkin tavallaan on se turva. Vaikea selittää. Sähkörööki oli se lohturiepu siirtymävaiheelle.
Sähkössä on myös makuvalintoja, joten kannattaa ekalle kolmelle päivälle varata joku ok-siedettävän oloinen maku ja nikotiinittomuuden loppuvaiheelle jotain järkkyä paskaa. Ne tetrat ei kalliita ole. Plus esimerkiksi ruokasavut menevät ärsytyksestä pilalle, kun hyvän italianpadan jälkeen tuleekin suuhun jotain sitruunahöyryä.
Meillä neuvolan työntekijä puolsi hankettani täysin, koska en saanut savukemäärää laskemaan alle 10 kpl missään vaiheessa. Olin liian orja tavoilleni.
[/quote]
Kiitos. Ehkäpä uskaltaudun sittenkin kokeilemaan tuota viimeistä oljenkortta. Jos se tosiaan osoittautuu noin tehokkaaksi,ihmettelen kovin miksei tuotetta ole tutkittu sen enempää ja otettu yleiseen -vaikka sitten lääkelain alle- käyttöön Suomessakin.. Noh,kokeillaan:)
[/quote]
Tsemppiä! Eihän tuokaan nyt sataprosenttisen terveellinen vaihtoehto ole saati suositeltava tapa, mutta vähemmän se tuntuu kuormittavan, kuin normaali käryyttely. Plus ne syyllistys-paatoksethan ei auta pätkääkään. Saati se " olen niin pahoillani siitä, että olet kuriton paska"-ilme ja rukoileva puhina, kuinka pitäisi yrittää vaan paremmin.
Ap, kerro vähän syvällisemmin mitä itse ajattelet polttamisestasi? Minkä luulet olevan syynä miksi et voi lopettaa tupakointia? Aidosti kiinnostaa.
Pöyristyin pahemman kerran kun kävin muutama viikko sitten kampaajalla ja tämä raskaana oleva kampaajani ihan surutta veti röökiä. Siis ihan näkyvästi raskaana, avoimesti kertoi mullekin milloin on laskettu aika ja oli jo viimeisellä kolmanneksella. Oli tupakkalla kun tulin paikalle ja kävi myös tupakalla sinä aikana, kun mulla oli väri päässä. Olin yhteensä kampaajalla alle 2 tuntia ja jo sinä aikana hän siis poltti kaksi tupakkaa. Käsittämätöntä?! Luulis nyt edes sen verran olevan itsekuria, ettei muiden ihmisten haluaisi seuraavan vierestä tollasta toimintaa. Muuten vaikuttaa kaikin puolin todella vastuulliselta ihmiseltä ja lapsi on vielä hyvin toivottukin.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 15:27"]Raskaana tupakoijat, alkoholia käyttävät ja huumeita tai lääkkeitä väärinkäyttävät ovat pohjasakkaa. Pahempia kuin rattijuopot, sillä näiden "äitien" teot vahingoittavat varmasti ja joka kerta. Lapsen pahoinpitelijöitä. Ansaitsette kaiken halveksunnan mitä saatte.
[/quote]
haist perse
[/quote]
No, onko susta ok puhaltaa tupakansavua pikkuvauvan sieraimiin ja katsoa kun se yskii? Onko ok antaa votkaa lusikalla, että nukkuu paremmin? Tai unilääkkeitä? Tuohan on ihan täysin vastaava tilanne, puolustuskyvytön olento altistetaan täysin tahallisesti vaaralliselle myrkylle sen ihmisen toimesta jonka pitäisi hoitaa ja suojella... Oman äidin. Vaarallisempaakin vielä sillä sikiökaudella vauva saa myrkyt suoraan verenkiertoon.
Mikään ei ole oksettavampaa kuin tupakoiva odottava äiti.
Isäni aloitti tupakoinnin 11 vuotiaana. Oli yli 30 vuotta ketjupolttaja kunnes 48 vuotiaana lopetti. Isäni sanoin se ei ole mistään muusta kuin OMASTA TAHDOSTA KIINNI. Kaikki selitykset miksi ei voi lopettaa ovat tekosyitä.
Jos yli 30 vuotta ketjussa polttanut pystyy lopettamaan, pystyt sinäkin nuori ihminen! Ajattele edes sitä syntymätöntä lastasi jos ei oma terveys kiinnosta.
No ei kukaan varmaankaan tule työntämään sitä tupakkia sun suuhun vai? Kai sä nyt omia käsiäs pystyt hallitsemaan. Et vaan laita sitä sätkää suupieleen!
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:12"]
[/quote]
ei ap,mutta..
[/quote]