Mitä ruokaa grillibileisiin kasvissyöjille?
Grillibileisiin tulossa pari kasvissyöjää. Mitä heille kun muille on pihvejä? Pitäisi olla aika ruokaisaa että sillä jaksaisi pitkälle iltaan. Lisäkkeenä uusia perunoita ja salaattia.
Kommentit (60)
Minä en pidä lihaa jäljittelevistä soijatuotteista (nakeista, pihveistä, pyöryköistä). Tykkäisin esim.
- kasvispihveistä
- grillastusta halloumista ja punasipulichutneystä
- paistetuista herkkusienistä
- maissintähkistä
- folioperunoista (vaikka aurajuuston tai valkosipulin ja voin kera)
- kasvisvartaista
- grillitomaateista
- salaatista/ pastasalaatista
- leivästä
- paellasta ilman lihaa
- muurikalla valmistetusta riisiruuasta
- kesäkurpitsasta eri muodoissaan
-Syön myös kalaa. Se olisi hyvää foliossa valmistettuna.
Siis ihan kaikki käy, kunhan seassa ei ole lihaa tai kanaa. Muutkin vieraasi voivat syödä samaa ruokaa, kasvissyöjä vain jättää makkarat ja pihvit pois lautaseltaan.
En ole ikinä tofua käyttänyt. Onko joku tietty merkki hyvää. Täytyykö se kypsentää kuten liha vai pelkästään lämmittää? Ei mitään käsitystä.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 18:09"]
Minä en pidä lihaa jäljittelevistä soijatuotteista (nakeista, pihveistä, pyöryköistä).
[/quote]
Minä pidän. Kas niin on meitä kasvissyöjiä erilaisia (tai no, sinä et ole kasvissyöjä kun syöt kalaa).
Tofutuotteista, kasviksista jne. Muista, että osassa vegetaristista tuotteista voi olla esim. kananmunaa, jolloin se ei vegaanille sovi. Valoikoima on nykyään hyvin laaja.
(Ärsyttää, kun ihmiset jotka syövät esim. kalaa tai kanaa kutsuvat itseään kasvissyöjiksi. Ette sitä ole.)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 18:10"]
En ole ikinä tofua käyttänyt. Onko joku tietty merkki hyvää. Täytyykö se kypsentää kuten liha vai pelkästään lämmittää? Ei mitään käsitystä.
[/quote]
Esim. tuossa yksi ohje tofun grillaamiseen: http://www.makuja.fi/reseptit/grillatut-tofuvartaat/ Tuossa tosin valmistetaan marinadi itse, mutta tofua saa myös valmiiksi marinoituna. (Jos haluaa itse marinoida, googlella löytyy x määrä erilaisia marinadireseptejä). Pääasia on, että tofu on marinoitua tavalla tai toisella, ilman marinointia se ei maistu miltään.
Merkeistä en osaa sanoa oikein juuta enkä jaata koska asun ulkomailla enkä tiedä mitä merkkejä Suomessa on myynnissä.
Mä tein suippupaprika veneitä mitkä täytin sienillä ja juustolla, ainakin mun vieraat tykkäsivät. Lisäksi oli grillattua maissia ja vihannesvartaita.
Minä en pidä lihaa jäljittelevistä soijatuotteista (nakeista, pihveistä, pyöryköistä).
[/quote]
Minä pidän. Kas niin on meitä kasvissyöjiä erilaisia (tai no, sinä et ole kasvissyöjä kun syöt kalaa).
[/quote]
Aivan, olen lakto-ovo-pesco-vegetaristi, jos oikein tarkasti pitää pohtia. En ole vegaani, en pikulleen edes vegetaristi. Nimitän itseäni kasvissyöjäksi, jolle käy juusto, kala ja kananmuna. (Eivät ole herkkuja, mutta voin syödä)
Kun tilaan erityisruokavalion johonkin tilaisuuteen, pyydän selvyyden vuoksi kasvisruuan ilman lisämainintoja.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 18:16"]
[/quote]
Esim. tuossa yksi ohje tofun grillaamiseen: http://www.makuja.fi/reseptit/grillatut-tofuvartaat/ Tuossa tosin valmistetaan marinadi itse, mutta tofua saa myös valmiiksi marinoituna. (Jos haluaa itse marinoida, googlella löytyy x määrä erilaisia marinadireseptejä). Pääasia on, että tofu on marinoitua tavalla tai toisella, ilman marinointia se ei maistu miltään.
Merkeistä en osaa sanoa oikein juuta enkä jaata koska asun ulkomailla enkä tiedä mitä merkkejä Suomessa on myynnissä.
[/quote]
Esimerkiksi Jalotofu marinoitu on hyvää ja voi paistaa heti pakkauksesta otettuna ja viipaloituna. Alpro on halvinta, mutta sen kohdalla ostaisin marinoimatonta ja marinoisin itse.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 18:21"]
[/quote]
[/quote]
Aivan, olen lakto-ovo-pesco-vegetaristi, jos oikein tarkasti pitää pohtia. En ole vegaani, en pikulleen edes vegetaristi. Nimitän itseäni kasvissyöjäksi, jolle käy juusto, kala ja kananmuna. (Eivät ole herkkuja, mutta voin syödä)
Kun tilaan erityisruokavalion johonkin tilaisuuteen, pyydän selvyyden vuoksi kasvisruuan ilman lisämainintoja.
[/quote]
Itse olen kasvissyöjä, jolle käy myös maitotuotteet, kala, kana ja liha ;)
No sehän on kiva. Pääasia että se oma lautasellinen kelpaa ja ruokailussa oma napa kiinnostaa enemmän kuin muiden. Muiden annokset voi jättää heidän syötäväksi.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 18:16"]
Mä tein suippupaprika veneitä mitkä täytin sienillä ja juustolla, ainakin mun vieraat tykkäsivät. Lisäksi oli grillattua maissia ja vihannesvartaita.
[/quote]
Taas muista, että vegaani ei vooi syödä juustoa.
Kyse ei ollutkaan vegaanista, eihän?
HK:n sininen....Sisältää vain viljaa.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 18:34"]
[/quote]
Ei tiedä. Jotkut sanovat olevansa kasvissyöjiä ja ovat vegaaneita, jotkut sanovat olevansa kasvissyöjiä ja syövät kasvisten lisäksi myös maitotuotteita, kananmunaa, hunajaa sun muuta joita eivät vegaanit syö.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 18:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hei, ei tämä ole mitään tarkasti pohtimista tai pilkunviilausta. Jos syöt kalaa, et ole kasvissyöjä, ihan yksinkertaisesti. Älä please hankaloita kasvissyöjien elämää väittämällä että sinäkin olet kasvissyöjä.
Suippopaprikan, tai tavallisen paprikan, sisään voi kasvisten ja juuston lisäksi laittaa esim soijarouhetta joka on maustettu ja paistettu. On vähän ruokaisampi kuin pelkät kasvikset.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 18:34"]
[/quote]
Väännetäänpä rautalangasta: kaikki vegaanit ovat kasvissyöjiiä, mutta kaikki "kasvissyöjät" eivät ole vegaaneja (siis osa syö jopa tätä kasvista nimeltä kala!)
Minua ärsyttää vegaanina se, että heti alkaa hirveä päivittely, että ai jaa, etkö syö edes juustoa?! No en.
Riippumatta siitä, mitä ruokaa päädyt tekemään, muista pitää huoli, ettei ruoka koske lihaan tai ettei siihen roisku lihasta mitään! Jos teillä ei ole eri grilliä kasvisruoille, kääri kaikki folioon. Ja mikäli niitä folioita käännellään samoilla pihdeillä kuin pihvejä, niin niitä ei sitten läntätä suoraan lautaselle...
Tämä on ehkä yleisin moka minkä ei-kasvissyöjät tekevät kasvissyöjille grillatessaan. Niin yleinen oikeastaan, että toivon ettei kutsuta mihinkään grillibileisiin, ällöttää jo etukäteen.
Ituhippejä kaikki tyynni!
Itsekin syön mielelläni kasvisvoittoista ruokavaliota sekä kalaa. Joskus myös vähän lihaa. Ei pidä olla liian nipo missään asiassa, niin elämä on helpompaa.
Esim. vartaita joissa vihannesten lisäksi marinoitua tofua palasina. Jos juustoa syövät, niin noihin vartaisiin voi tofun sijaan/lisäksi lykätä esim. halloumsiivuja.
Sitten voi myös kysyä heiltä, että syövätkö he soijanakkeja (ja jos syövät, mitä lajia), ja grillata sitten niitäkin.