Miksi imetyksestä on tehty sellainen numero?
Nyt kun lapset on tehty ja kaikki imetykset ovat ohi, huomaan, että koko imetysVOUHOTUS on aivan älytöntä. Hormonitko siinä tekevät tepposen naisille, miksi sitten vanhemmat naiset osallistuvat hössötykseen, syyllistämiseen, neuvomiseen? Eikö se nyt ole aivan sama, että lapsi tulee tavalla tai toisella ruokittua? Ei siinä mene mikään pilalle jos saa korvikemaitoa puollosta, ei äiti-lapsisuhde, ei terveys, ei hampaat, ei talous, ei mikään. Kunhan pysyy ruoassa! Järki käteen naiset.
Kommentit (67)
Minä myös imetin hampaat irvessä vauvaa, veri valu rinnoista, vauva oli tissillä KOKO päivän aamusta iltaan ja minä itkin ku sattuu enkä edes vessaan pääse ilman että vauva alkaa kirkuen huutamaan ruokaa. Sitten tuli eka neuvolakäynti ja terveydenhoitaja sanoi että vauvan paino on noussut hälyyttävän vähän ja äkkiä lapselle korviketta. Menin kotiin, annoin korviketta ja onnesta itkien katsoin vauvaani joka oli täysin tyytyväinen kun kerranki sai tarpeeksi ravintoa.
Olisi pitäny vaan tajuta ettei se maito yksinkertaisesti riitä. Mutta sitä kun pitää lukea niitä juttuja kuinka "imetys onnistuu jos vain haluat" tai "pidä lasta rinnalla koko ajan niin maito kyllä nousee ja riittää".
Voin sanoa että ei se kuulkaas aina mene niin vaikka kuinka haluaisi.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 19:40"]
Minä myös imetin hampaat irvessä vauvaa, veri valu rinnoista, vauva oli tissillä KOKO päivän aamusta iltaan ja minä itkin ku sattuu enkä edes vessaan pääse ilman että vauva alkaa kirkuen huutamaan ruokaa. Sitten tuli eka neuvolakäynti ja terveydenhoitaja sanoi että vauvan paino on noussut hälyyttävän vähän ja äkkiä lapselle korviketta. Menin kotiin, annoin korviketta ja onnesta itkien katsoin vauvaani joka oli täysin tyytyväinen kun kerranki sai tarpeeksi ravintoa.
Olisi pitäny vaan tajuta ettei se maito yksinkertaisesti riitä. Mutta sitä kun pitää lukea niitä juttuja kuinka "imetys onnistuu jos vain haluat" tai "pidä lasta rinnalla koko ajan niin maito kyllä nousee ja riittää".
[/quote]
Niin, näissä imetysasioissakin on vähän eri todellisuuksia saman sairaalankin sisällä. Samaan aikaan kun synnärillä pihistellään lisämaidon kanssa ja tolkutetaan että kyllä se maito vaan riittää kun äiti uskoo itseensä (ilman että ikinä otettaisiin syöttöpunnituksia että tiedettäisiin paljonko lapsi sieltä rinnasta maitoa saa) niin muilla osastoilla pyöritellään silmiä, kun sinne tuodaan vauvoja jotka ovat huonossa kunnossa kuivumisen ja alhaisen verensokerin vuoksi koska eivät ole saaneet riittävästi maitoa ja äitiparka on vaan itku silmässä yrittänyt imettää eikä ole antanut lisämaitoa. Siitä ei vaan saa puhua koska se ei ole korrektia ja kaikkien on oltava yhtenä rintamana tässä imetymyönteisyyden edistämisessä. Kaikkien äitien maito ei vaan riitä, ei vaikka se äiti yrittäisi ihan mitä tahansa.
Jos mitään oikeata estettä imettämiselle ei ole (esim. ylitsepääsemätön kipu imettäessä, maitoa ei tule jne.) niin henkilökohtaisesti en missään nimessä ymmärrä miksi äiti ei tarjoaisi lapselleen sitä parasta ravintoa, jota lapsi voi saada. Itse en oo mikään superäiti mutta kun kerta pystyn,teen kaikkeni jotta lapsi saisi esim. parasta mahdollista vastustuskykyä. Imetän.
Hyväksyn myös ei imettäjät mutta ymmärrys heitä kohtaan puuttuu.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 19:40"]
[/quote]
Niin, näissä imetysasioissakin on vähän eri todellisuuksia saman sairaalankin sisällä. Samaan aikaan kun synnärillä pihistellään lisämaidon kanssa ja tolkutetaan että kyllä se maito vaan riittää kun äiti uskoo itseensä (ilman että ikinä otettaisiin syöttöpunnituksia että tiedettäisiin paljonko lapsi sieltä rinnasta maitoa saa) niin muilla osastoilla pyöritellään silmiä, kun sinne tuodaan vauvoja jotka ovat huonossa kunnossa kuivumisen ja alhaisen verensokerin vuoksi koska eivät ole saaneet riittävästi maitoa ja äitiparka on vaan itku silmässä yrittänyt imettää eikä ole antanut lisämaitoa. Siitä ei vaan saa puhua koska se ei ole korrektia ja kaikkien on oltava yhtenä rintamana tässä imetymyönteisyyden edistämisessä. Kaikkien äitien maito ei vaan riitä, ei vaikka se äiti yrittäisi ihan mitä tahansa.
[/quote]
Tuo on muuten ihan sairasta, että pieni lapsi pidetään nälässä. :(
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 07:52"]
Ok äidinmaito parasta lapselle.
Kaikki täysimettäneet äidit syöttävät imetyksen jälkeen lapselle eineksiä, satunnaisesti kotiruokaa. Se jaksaa naurattaa, tekopyhyyttä sanon minä. Huonot äidit haluavat vain tuntea onnistuneena EDES jossain (imetys) ja syyllistävät sitten muita
[/quote]
erikoista. Mun tuntemista äideistä ne pitkään imettäneet on nimenomaan niitä ketkä paremmin panostavat lapsen syömisiin myös imetysajan jälkeen. Ne joiden mielestä on ihan sama miten sitä vauvaa ruokkii ovat juuri niitä joille ne lapsen ruuat ovat myöhemminkin yksi ja sama. "Kyllä nuo ovat kaikki hengissä selvinneet ja hyvin kasvaneet mäkin ruualla ja eineksilläkin!"
omat lapseni mä olen pitkään imettänyt eikä siitä ole mitään numeroa tarvinut tehdä, senkun ruokkii vauvan sillä helpoimmalla ja mukavimmalla tavalla. Ei ole tarvinut syyllistää ketään, kukin toimii niin kuin tykkää. Varovasti olen neuvonut heitä jotka ovat apua kyselleet.
[/quote]
Ok eli kaikki, jotka eivät ole imettäneet eivät ole imettäneet siksi, koska ovat olleet välinpitämättömiä? Että niille, jotka syövät puhdasta ruokaa ei edes tule imettämisestä ongelmaa?
En tiedä tarkoititko niillä harmailla aivosoluillasi tätä sanoa, mutta se on mielipiteesi sisältö.
Eli puntit ovat tasan? Voi jeesus taas mikä typerä kommentti!
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 08:00"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 07:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 07:45"]
Mutta kun äidinmaito on parasta lapselle. Ja imetys auttaa palautumaan nopeasti raskaudesta ja synnytyksestä .
[/quote] hyvin palauduin, sektio oli, kilot lähti, ei ole ikinä tarvinnut laihduttaa, liikuin vaunujen kanssa ja ei ollut masennusta
[/quote]en raahannut lasta ihan pienenä päiväkotiin koska katsoin että kotona paras olla ja vasta lähes 4 v aloitti päiväkoti uran ja senkin puolipäiväisenä. Yritin imettää mutta ei vaan maitoa herunut joten hyvällä omallatunnolla korviketta.
[/quote]
Mikä SUORITTAJA, apua.. luepa viiden vuoden jälkeen viestisi ja naura!
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 08:05"]
Imetin 6,5 kk. Olen tehnyt kaikki vauvanruoat itse, nyt syötän välillä sormiruokaa, välillä soseita, mutta kaikki aidoista raaka-aineista ja mahdollisimman monipuolista. Mitään tetrapuuroja en anna, vaan ihan hiutalepuuroja ja niiden sekaan tuoretta hedelmää, marjoja (hieman eri prosentit aitoa tavaraa kuin valmispuuroissa).. Pidän kyllä imetystä tärkeämpänä sitä ruokaa mitä lapsi saa sen imeväisajan jälkeen. Olen lukenut eräästä blogista, että äiti antoi alle vuoden ikäiselle eineslaatikkoa. Mites se suolattomuus? Olen tehnyt vauvalle itse leivätkin, että se olisi suolatonta. Mutta siis pointtina se, että imetyksestä vouhkataan, mutta unohdetaan että sen kiinteänkin ruoan tulisi olla laadukasta (purkkiruoan laadukkuudesta en osaa sanoa, ainakaan sen säilyvyys huoneenlämmössä ei anna hyvää kuvaa).
Tiedän, alapeukkuja satelee, mutta syönhän itsekin tuoretta ruokaa joka päivä, miksei vauva ansaitsisi samaa?
[/quote]
Kai se on vähän sama kun sektiovastaisuus. Koska MINÄ synnytin luomuna kaksi päivää niin kaikkien muidenkin pitää, koska MINÄ imetin lastani kaksivuotiaaksi, niin kaikkien muidenkin pitää.
Superäidit jotka imetitte ties kuinka pitkään niin veittekö lapsen minkä ikäisenä hoitoon? Tuliko lapsista miten empaattisia ja älykkäitä??? Onko allergioita? Miten koulu sujunut?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 08:45"]
Superäidit jotka imetitte ties kuinka pitkään niin veittekö lapsen minkä ikäisenä hoitoon? Tuliko lapsista miten empaattisia ja älykkäitä??? Onko allergioita? Miten koulu sujunut?
[/quote]jatkoa, teittekö kotiruokaa vai einestä mikrossa??? Entä miten on sujunut rajojen laitto ylipäätään????
Koko vanhemmuudesta on tehty suorittamista ja kun tutkimusten mukaan rintamaito on imeväisikäisen parasta ravintoa, saavat suorittajat tästä pisteitä. Ja kun imetys ei aina olekaan kivaa, ni on sitten ihana syyllistää niitä, jotka ei imetä..
Th korosti mulle, että rintamaidon laatuun vaikuttaa äidin ravitsemus merkittävästi, että ehkä joissain tapauksissa olis kuitenkin terveellisempää ruokkia vauva muutoin kuin imettämällä.
No en ymmärrä! Mä taas jouduin "pakosti" imettämään pidempään kun olin suunnitellut, koska vauva ei suostunut juomaan pullosta vaikka kuinka yritettiin. Hävetti vähän imettää yli 1-vuotiaaksi asti, ja imetin osittain "salaa" ettei vaan leimattaisi miksikään imetyshörhöksi. Olin kateelinen niille joilla pulloruokinta onnistui ja äitikin sai joskus vapaa-aikaa!
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 08:17"]
Imetysvouhkaus on naisten tapa kontrolloida toisia naisia. Kulttuurinen pakko, joka olisi hyvä murtaa, mutta ei käy ihan helposti. Vähän niin kuun naisten ympärileikkaus ja perheväkivallan sietäminen. Naisethan näitä kaikkia vahtii ja vaatii.
[/quote]
Tämähän se. Imetys on myös niin henkilökohtainen ja intiimi asia että siihen puuttumalla on helppo haluttaessa satuttaa toista.
Hassua miten se lasten ravitsemuksesta kohkaaminen loppuu kuin seinään (tai ainakin vähenee radikaalisti) siinä vaiheessa kun lapsi alkaa syödä samaa ruokaa muun perheen kanssa. Yksi syy on varmaan se, että ostoskoriin voi budjetin sallimissa rajoissa ihan oikeasti valita mitä ruokaa haluaa. Tuttipullolla lastaan ruokkivilla taas ei useinkaan ole aitoa valinnan mahdollisuutta vaikka imettävät äidit niin tykkäävät väittääkin. Monesti "imetystaistelu" vaatii kohtuuttomia uhrauksia eikä sitä tietenkään ole silloin järkevää jatkaa.
On jokseenkin ankeaa kun muut äidit joko suoraan tai rivien välistä ylenkatsovat ja antavat ymmärtää pitävänsä korvikkeilla lastaan ruokkivaa huonona äitinä. Aiheettomasti laiskuudesta ja välinpitämättömydestä syytetty äiti tietysti puolustautuu siinä tilanteessa. Itsensä auktoriteeteiksi nostaneet imetysäidit jatkavat kivien heittelyä ja rähäkkä on valmis.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 08:13"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 07:45"]
Mutta kun äidinmaito on parasta lapselle. Ja imetys auttaa palautumaan nopeasti raskaudesta ja synnytyksestä .
[/quote]
Totta molemmat. Jos kroppaansa yhtään arvostaa, niin sekin lisäarvo imetyksessä on, että näyttää taas nopeammin hyvältä.
[/quote] Kaikki eivät lihoa raskausaikana. Ei ole mitään laihdutettavaa. Ja monilla paino lähtee putoamaan nimenomaan imetyksen päätyttyä. Jokaisella kroppa toimii omalla tavallaan.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 08:21"]
Ihme propagandaa mainostaa koko ajan että imetys laihduttaa. Voin sanoa 4 lapsen kokemuksella että ei välttämättä. Mulla ainakin valvominen häiritsee hormonitoimintaa niin että olen ennemmin lihonut ja vasta imetyksen loputtua olen alkanut laihtumaan
[/quote]
Neuvolassa kannustettiin imettämään että pysyy kuukautiset pitkään poissa. No vauva oli 4kk ja kuukautiset alkoi.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 08:21"]
Ihme propagandaa mainostaa koko ajan että imetys laihduttaa. Voin sanoa 4 lapsen kokemuksella että ei välttämättä. Mulla ainakin valvominen häiritsee hormonitoimintaa niin että olen ennemmin lihonut ja vasta imetyksen loputtua olen alkanut laihtumaan
[/quote]
Neuvolassa kannustettiin imettämään että pysyy kuukautiset pitkään poissa. No vauva oli 4kk ja kuukautiset alkoi.
[/quote]
mulla on alkanu yhtä kertaa lukuun ottamatta 6vkoa synnytyksestä. Seitsemäs lapsi on nyt 3vkoa. Ja oon imettäny kaikkia, tosin joutunu aloittaa lisäruoat 4-5kk ikäiselle
Kukaan lähipiirissäni ei ole vouhkannut imetyksestä tai imettämättömyydestä. Kukin tavallaan. Äititapaamisissa (neuvolan järjestämissä) olen syyllistynyt siitä, että imetys on onnistunut ja imetin yli vuoden. Pulloruokkijat ns.halveksivat julkisesti ääneen. Eräissä illanistujaisissa minua tuntemattomat henkilöt puhuivat imetyksestä kertoen sen olevan pervoa ja sairasta ja heitä kuulemma ällötti, jos yli 1-vuotiaita imetetään. En sanonut mitään, mutta pahoitan mieleni, Eli niin tai näin, niin syyllistyminen on äidin omassa päässä ja sitten myös helposti kuvitellaan, että NE muut ajattelevat niin tai näin. Itse imetin, koska se oli helppoa, mukavaa, käytännöllistä. Lapsi hymyili ja sanoi nam nam tisiä. Sain yöni nukuttua, kiitos imetyksen. Ei ollut yövalvomista, kun puoliunessa imetin. Eväät oli aina mukana. Rintamaito toimii myös kipulääkkeenä ja lohtuna. Laihduin hyvin. Lapsi kasvoi hyvin. Ei ole ollut allergioita, ja flunssa vain kerran. Tarhassa lapsen siskolle vihjailtiin, että eikö äidin olisi syytä jo lopettaa 1.5 vuotiaan imetys. Jos joku kysyy minulta imetyksestä, neuvon mielelläni, koska monella on vääriä harhaluuloja ja uskomuksia.
Tuo synnytyksestä palautuminen ei tarkoita mun mielestä kilojen karistamista, vaan sitä, että imettäminen supistaa kohtua tehokkaasti ja imettäessä erittyvät hormonit auttavat äitiä jaksamaan yöheräilyä (prolaktaani), kestämään synnytyksen jälkeiset hormonimuutokset (oksitosiini) ja kiintymään vauvaan (oksitosiini).
Just muuten juttelin yhden vanhemman naisen kanssa, joka kertoi, että kun hän sai vanhemmat lapsensa, imetyksestä ei puhuttu mitään eikä sitä ohjattu mitenkään. Hän nuorena äitinä oli aivan ihmeissään kipeiden ja täysien rintojen kanssa. Kun hän sai nuorimman lapsensa, sairaalassa ohjattiin ja neuvottiin imetyksessä.
Ja vastauksia kysymyksiin: lapsi aloitti päiväkodin 5-vuotiaana. Hyvin meni. On tosiaan älykäs ja empaattinen. Oppi esim. lukemaan hyvin 4-vuotiaana, soitta pianoa, käy baletissa, tutustuu ihmisiin innolla, on paljon kavereita. kertoo päivittäin, että rakastaa vanehmpiaan ja odottaa innolla koulun alkua. Ihana lapsi!
60