Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi imetyksestä on tehty sellainen numero?

Vierailija
02.07.2014 |

Nyt kun lapset on tehty ja kaikki imetykset ovat ohi, huomaan, että koko imetysVOUHOTUS on aivan älytöntä. Hormonitko siinä tekevät tepposen naisille, miksi sitten vanhemmat naiset osallistuvat hössötykseen, syyllistämiseen, neuvomiseen? Eikö se nyt ole aivan sama, että lapsi tulee tavalla tai toisella ruokittua? Ei siinä mene mikään pilalle jos saa korvikemaitoa puollosta, ei äiti-lapsisuhde, ei terveys, ei hampaat, ei talous, ei mikään. Kunhan pysyy ruoassa! Järki käteen naiset.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset pysyvät poissa, jos imetysväli ei ylitä 4 tuntia ja maitoa syntyy runsaasti eli lisäruokaa ei mene suuria määriä. Jo yöimetysten poisjättö saattaa aloittaa kuukautiset, imetysväli saattaa olla 6 tuntia.

Vierailija
42/67 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua kyllä ahdista tämä imetyskeskustelu, koska tein itse sen päätöksen, että en imetä. En "epäonnistunut" siinä mielessä, että olisin halunnut imettää ja en sitten pystynytkään. Ymmärrän, että silloin nämä keskustelut eivät tunnu kivalta. Mutta ite valitsin tämän tien ja muiden imettämiset eivät mulle kuulu pätkän vertaa. Hyvä, jos imetätte. Hyvä, jos ette. Ihan sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 08:36"]Mikä SUORITTAJA, apua.. luepa viiden vuoden jälkeen viestisi ja naura!

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 08:05"]

Imetin 6,5 kk. Olen tehnyt kaikki vauvanruoat itse, nyt syötän välillä sormiruokaa, välillä soseita, mutta kaikki aidoista raaka-aineista ja mahdollisimman monipuolista. Mitään tetrapuuroja en anna, vaan ihan hiutalepuuroja ja niiden sekaan tuoretta hedelmää, marjoja (hieman eri prosentit aitoa tavaraa kuin valmispuuroissa).. Pidän kyllä imetystä tärkeämpänä sitä ruokaa mitä lapsi saa sen imeväisajan jälkeen. Olen lukenut eräästä blogista, että äiti antoi alle vuoden ikäiselle eineslaatikkoa. Mites se suolattomuus? Olen tehnyt vauvalle itse leivätkin, että se olisi suolatonta. Mutta siis pointtina se, että imetyksestä vouhkataan, mutta unohdetaan että sen kiinteänkin ruoan tulisi olla laadukasta (purkkiruoan laadukkuudesta en osaa sanoa, ainakaan sen säilyvyys huoneenlämmössä ei anna hyvää kuvaa).

Tiedän, alapeukkuja satelee, mutta syönhän itsekin tuoretta ruokaa joka päivä, miksei vauva ansaitsisi samaa?

[/quote]

[/quote]

Mitä suorittamista tuossa nyt on? En ole lainaamasi kommentin kirjoittaja mutta samaan malliin meillä ruokitaan lapsi. Jos me aikuiset tykkäämme laittaa ruokaa ja panostamme ruoan laatuun, niin pitäisikö lapselle syöttää eineksiä ihan vaan sen takia, ettei "suoritettaisi"?

Vierailija
44/67 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 07:52"]Ok äidinmaito parasta lapselle.

Kaikki täysimettäneet äidit syöttävät imetyksen jälkeen lapselle eineksiä, satunnaisesti kotiruokaa. Se jaksaa naurattaa, tekopyhyyttä sanon minä. Huonot äidit haluavat vain tuntea onnistuneena EDES jossain (imetys) ja syyllistävät sitten muita

[/quote]

Kaikki täysimettäneet äidit... Ai sulla on joku tutkimus siellä :D

Vierailija
45/67 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 09:06"][quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 08:13"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 07:45"]

Mutta kun äidinmaito on parasta lapselle. Ja imetys auttaa palautumaan nopeasti raskaudesta ja synnytyksestä .

[/quote] Kaikki eivät lihoa raskausaikana. Ei ole mitään laihdutettavaa. Ja monilla paino lähtee putoamaan nimenomaan imetyksen päätyttyä. Jokaisella kroppa toimii omalla tavallaan.

[/quote]

Haha. Huomaa ketkä on turhamaisia ja vain laihdutus mielessä ;) mut ehkä kuitenkaan synnytyksestä&raskaudesta palautumisella ei tarkoiteta mitään kiloja...

Vierailija
46/67 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näistä keskusteluista aina unohtuu keliakia ja I-tyypin diabetes? Vuoden ikään imettäminen ehkäisee näidenkin esiintymistä saati allergioiden yms. Ilmaantumista. Ei niitä välttämättä toki tule korvikkelapsille, mutta itselläni syyt imettää liittyivät siihen ettei tarvitse jossitella jos ne nyt tuleekin

Vierailija
47/67 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 08:45"]

Superäidit jotka imetitte ties kuinka pitkään niin veittekö lapsen minkä ikäisenä hoitoon? Tuliko lapsista miten empaattisia ja älykkäitä??? Onko allergioita? Miten koulu sujunut?

[/quote]jatkoa, teittekö kotiruokaa vai einestä mikrossa??? Entä miten on sujunut rajojen laitto ylipäätään????

[/quote]

Lapseni on vasta parivuotias, tosin en edes ymmärrä miten kysymäsi asiat liittyvät imetykseen. Imetin 1,5-vuotiaaksi, päiväkodin aloitti 1-vuotiaana kun palasin opintojeni pariin. Syötämme pääasiassa kotiruokaa mutta en kavahda eineksiä varsinkaan reissussa, jossa on käytännössä mahdotonta tarjota hygieenisesti muuta kuin purkkiruokaa. Lapsemme on totta kai älykäs ja empaattinen :) rajojen asettaminen on välillä haastavaa, koska hän on niin kovatahtoinen. Mutta kun päättää heti alusta asti mitä kieltää ja mitä ei, se helpottaa. Ja kun pitää kommunikoinnin selkeänä ja johdonmukaisena, lapsikin oppii nopeasti ymmärtämään.

Vierailija
48/67 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen tämänkin aloituksen erään asteisena vittuiluna ja päsmäröintinä. Eihän imetyksen neuvominen ole negatiivista. Tottakai aiheesta on hyvä jutella, eikä se että ollaan eri mieltä ole huono asia.

Olen itse imettänyt viisi lastani ja alku oli vaikeaa, maito nousi vasta viikkojen kuluessa ja pari kuukautta meni ennenkö imetys tapahtui kuten olin ajatellut etukäteen helppona eli lapsi rinnalle, heti hyvä ote ja maitoa tulee juuri sopiva määrä niin että lapsi imee omassa tahdissaan -se riittää ja sitä ei tule kaaressa lentäen eikä myöskään lapsi saa raivaria kun maitoa ei tulekaan sopivasti..

Imetys ei ole mikään yksinkertainen tapahtuma ja minusta siihen pitäisi neuvoloissa ja sairaaloissa kiinnittää enempi huomiota mutta tämähän toteutuu yhä huonommin ottaen huomioon kätilöiden kiireet, sen että kursseja järjestetään huonosti ja vastuuta jätetään neuvolalle sanomalla että pyydät ohjeita ensi viikolla neuvolasta tai neuvolassa oletetaan että kertomalla että lisäapua saa joltain kestovaippaoppia jakavalta vapaaehtoisjärjestöltä -niin naiset jää helposti vaille apua. Näin sen itse koen.

Imetys ei ole mikään helppo juttu ja se ihan pieni prosentti joka ei oikeasti voi imettää koetaan sitten todella helposti omalle kohdalle jos maidontuotanto ei ota tuulta purjeisiin tai rintojaan alkaa rääkkäämään niin että rinnat menee rikki.

Ja tämä viestini nyt taitaa olla pro imetys mutta ainakin itse tein paljon töitä imetyksen eteen. Vielä kolmannesta lapsestani kätilö tuli ohjaamaan parempaan imuotteeseen. Eli ei ole mikään helppo asia ja muistan lukeneeni ja pyytäneeni paljon apua. Välillä sairaalassa koin lisämaidon pyytämisestä moitteita miksi en vaan pidä lasta rinnalla vaan sitä maitoa tarvitsee muutkin lapset..

Menin sitten ja luovutin ylimääräistä maitoa sairaalaan. Mutta alkuun en ole kenenkään lapseni kohdalla maitoa saanut edes herumaan tippoja.

Vierailija
49/67 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 19:01"]

Yök ei taida pulloäidit tietää mistä ja miten ne korvikkeet valmistetaan...

[/quote] Kävikö mielessä, että siitä pullosta voi antaa ihan sitä rintamaitoa? Niin minä ainakin teen.

t. Pulloäiti

Vierailija
50/67 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jälkeenpäin kun mietin sitä karvasta syyllisyyden tunnetta, kun lopetin imetyksen, en ymmärrä miksi siitä nyt niin ahdistunut täytyi olla. Onhan se äidinmaito tottakai parasta, mutta aina ei onnistu.

Vierailija
51/67 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun äidinmaito on parasta lapselle. Ja imetys auttaa palautumaan nopeasti raskaudesta ja synnytyksestä .

Vierailija
52/67 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka väitteesi on ok, toka pelkkää bullshittiä.

Vierailija
53/67 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys on raskasta monestakin eri syystä. Monet pitkään imettävät kokevat tekevänsä uhrauksia. Ja koska se on ikävää, haluavat myös muut mukaan "kärsimään"!

Vierailija
54/67 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta siinä haetaan vain merkityksellisyyden kokemusta ja nostetaan joku yksi asia pintaan. Mutta tosiasia on se, että kun puhutaan ja vouhkataan jostain asiasta, vaietaan toisesta. Kun joku oikein hössöttää imetyksestä, voisikin kysyä; mihin asiaan sun kannattaisi keskittyä oikeasti? Ei kai tämä nyt ole se elämäsi tärkein asia?

Vierailija
55/67 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok äidinmaito parasta lapselle.

Kaikki täysimettäneet äidit syöttävät imetyksen jälkeen lapselle eineksiä, satunnaisesti kotiruokaa. Se jaksaa naurattaa, tekopyhyyttä sanon minä. Huonot äidit haluavat vain tuntea onnistuneena EDES jossain (imetys) ja syyllistävät sitten muita

Vierailija
56/67 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaan siis ihmisten vouhkata rauhassa. Imetyksestä on vouhkattu jo kauan ja siitä vouhkataan varmasti tästä eteenpäinkin, mutta kun olen omat lapseni saanut jo kouluun, en jaksa enää muiden vouhotuksista välittää. Vouhkatkoot ne, joita asia koskee tai olkoon vouhottamatta, oma valinta.

Vierailija
57/67 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 07:52"]Ok äidinmaito parasta lapselle.

[/quote]

Anteeksi, siis kaikki tuntemani, en muista tiedä

Vierailija
58/67 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän kukaan pakota imettämään. itse imetän koska haluan ja koen ettei siitä ole minulle vaivaa tai haittaa.olen niin laiska etten jaksaisi pelata pullojen kanssa. satunnaisesti  lapsemme saa myös korviketta, että äitikin saa vapaa aikaa. en koe tästäkään mitään huonoa omatuntoa. olen kyllä aloittajan kanssa samaa mieltä; kauheaksi vouhotukseksi mennyt ja syyllistetään niitä jotka ei täysimetä 6kk ikään.

Vierailija
59/67 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]  hyvin palauduin, sektio oli, kilot lähti, ei ole ikinä tarvinnut laihduttaa, liikuin vaunujen kanssa ja ei ollut masennusta

Vierailija
60/67 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 07:57"]

[/quote]  hyvin palauduin, sektio oli, kilot lähti, ei ole ikinä tarvinnut laihduttaa, liikuin vaunujen kanssa ja ei ollut masennusta

[/quote]en raahannut lasta ihan pienenä päiväkotiin koska katsoin että kotona paras olla ja vasta lähes 4 v aloitti päiväkoti uran ja senkin puolipäiväisenä. Yritin imettää mutta ei vaan maitoa herunut joten hyvällä omallatunnolla korviketta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä