Nykyään aika vanhoillakin naisilla pitkä tukka, mitä mieltä?
Pitk otsatukaton tukka näyttää olevan muotia. Kaikilla pitää olla. Ei pelkästään nuorilla tytöillä vaan ihan kaikilla: teinien äidillä, aamutv:n keski-ikäistyvällä juontajalla, eläkeläismummolla.
Oikea megatrendi?
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 15:15"]
Kieltämättä voi olla jo että hiustyyli on liian yhtenäistä. Joissain ohjelmissa en ole kyennyt erottamaan niitä blondattuja ankkahuulisia lisäkenaisia toisistaan, sama voi kohta vaivata katukuvassa. Kaikilla se otsatukaton roikkuva keskijakaus.
Muuten se ei mielestäni ole mikään ikäkysymys, vaikka joillain kasvonpiirteillä se lyhyempi tukka todella voi nuorentaa, ja liian pitkä korostaa niitä alas valuvia poskia. Mutta ei tosiaan päde kaikkiin.
Minä uskon ettei minulle sovi pitkä, toisaalta minulla ei enää kasvakaan, ja on liian ohut luiru ja päänahka paistaa läpi jos on kovin roikkuva.
Joten minun on pakko tyytyä lyhyeen, jollen sitten joudu ajamaan kokonaan pois kun harvenee päälaelta liiaksi. Ennemmin olen kalju kuin juice-tukkainen nainen.
[/quote]
Hauska kirjoitus! :)
Tätä olen itsekin miettinyt, että kun Suomessa joku juttu lyö itsensä läpi, niin sitten ihan kaikilla täytyy olla se, ikä nyt on vaan yksi tekijä, sori jos provosoin.
ap
Jokainen voi pitää ihan sellaista tukkaa kuin haluaa. Kukaan ei voi mennä kertomaan toiselle, että hei, olet nyt senikäinen, että olisi parasta laittaa kanapersetukka ;)))
Itse aion pitää pitkiä hiuksia hamaan tulevaisuuteen. Jos omat hiukset käyvät huonoiksi, laitan oikein kauniit hulmuavat peruukkihiukset. Aivan jo naurattaa ja ihastuttaa ajatella meikää 80v. hulmuavine hiuksineni, ai ai.
Joo, mulle kampaaja sanoi ettei pitkät sovi kasvoilleni. Oli puoleen selkään asti ulottuvat vaaleat hiukset, jotka normaali paksuiset. Kasvoni ovat ovaalit/pitkähköt. Nyt kasvattelen epätoivoisesti alle olkapäiden ulottuvaa polkkaani. Toivon että vielä kasvaa pitkäksi näin 36v ikäisenä. Haikeana katson muiden pitkiä hiuksia. Ei enää kampaajalle.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 15:05"]
Miten niin nykyään? Eiköhän se ollut lähinnä suurten ikäluokkien trendi että aikuisten naisten hiusket nyrhittiin lyhyiksi.
Esim. joissan välimeren maissa taas naisilla on aina ollut pitkät hiukset, lyhyhiuksisuus on hyvin poikkeuksellista.
[/quote]
No nyt vähän sitä tietotaitoa taas peliin. Kreikka-Italia-Espanja-akselilla naiset kyllä järjestään leikkaavat tukkansa lyhyeksi siinä keski-iässä, edelleen. Ehkä nykyään annetaan enemmän olla pitkänäkin mutta itse Italiassa kolme vuotta asuneena ja Espanjassa yhden kesän asuneena voin sanoa, että siellä tosiaankin naiset leikkaavat tukkansa lyhyeksi joskus keski-ikäisenä.
Ennen vanhaan oli oikein semmoinen sääntö, että leikattu palmikko oli neitsyyden menettämisen merkki ja naimisissa olevien "kuului" tukkansa leikata, pitkä tukka kuului neidoille ja heillä oli pakko olla pitkä tukka, muuten tuli kysymyksiä. Tähän perustuu myös se, että kyläyhteisö saattoi leikata langenneen naisen hiukset lyhyiksi. Näin selosti mulle aivan ihana vanha mummo, jonka kanssa ystävystyin kun olin tosiaan töissä kolme vuotta Bolognassa.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 15:07"]
No minun elinaikana on aina sanottu, että lyhyt leikkaus nuorentaa ja piristää roikkuvaa naamaa ja että hiirenhäntä on ruma aikuisella.
[/quote]
Totta, pitkä hiirenhäntä ei todellakaan sovi juuri kenellekään. Työpaikallani vanhusten hoivakodissa kävi parturi/kampaaja viime viikolla ja mummojen tukat laitettiin lyhyiksi. Ainoastaan yhdelle jätettiin sellainen papiljoteille sopivasti rullattava tukka ja toiselle juuri ja juuri hartioille ylettyvä, mutta kummallakin on paksut kauniit hiukset. Lyhyet hiukset ovat henkilökunnankin kannalta helpot.
Jos hiukset ovat ohutlaatuiset,ei pitkä malli sovi,roikkuu vain kuin liitsutuneena pitkin päätä,eikä kampaus pysy.Ei sellaiset hiukset edes kasva pitkiksi,kasvu loppuu puoleenväliin,näin ainakinminulla.Lapsena oli joskus pitkä tukka,en tykännyt silloinkaan.Paras kampaus oli minulle permanentti,lyhyehköt hiukset ja vähän kiharainen tai föönattu suora kampaus.Nyt ei ole permanettia,malli on kuiteskin sama,papiljotit rulettaa ja värillä saa piristystä,aion kyllä ottaa permiksen josain vaiheessa.Silloinpysyy hiukset paremmin kuosissaan hatunkin alla,että voi sellaistakin käyttää.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 15:15"]
Kieltämättä voi olla jo että hiustyyli on liian yhtenäistä. Joissain ohjelmissa en ole kyennyt erottamaan niitä blondattuja ankkahuulisia lisäkenaisia toisistaan, sama voi kohta vaivata katukuvassa. Kaikilla se otsatukaton roikkuva keskijakaus.
Muuten se ei mielestäni ole mikään ikäkysymys, vaikka joillain kasvonpiirteillä se lyhyempi tukka todella voi nuorentaa, ja liian pitkä korostaa niitä alas valuvia poskia. Mutta ei tosiaan päde kaikkiin.
Minä uskon ettei minulle sovi pitkä, toisaalta minulla ei enää kasvakaan, ja on liian ohut luiru ja päänahka paistaa läpi jos on kovin roikkuva.
Joten minun on pakko tyytyä lyhyeen, jollen sitten joudu ajamaan kokonaan pois kun harvenee päälaelta liiaksi. Ennemmin olen kalju kuin juice-tukkainen nainen.
[/quote]
Hauska kirjoitus! :)
Tätä olen itsekin miettinyt, että kun Suomessa joku juttu lyö itsensä läpi, niin sitten ihan kaikilla täytyy olla se, ikä nyt on vaan yksi tekijä, sori jos provosoin.
ap
[/quote]
Aina ne valittaa, joilla ei itsellä hiukset kasva!
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 15:07"]
No minun elinaikana on aina sanottu, että lyhyt leikkaus nuorentaa ja piristää roikkuvaa naamaa ja että hiirenhäntä on ruma aikuisella.
[/quote]
Totta, pitkä hiirenhäntä ei todellakaan sovi juuri kenellekään. Työpaikallani vanhusten hoivakodissa kävi parturi/kampaaja viime viikolla ja mummojen tukat laitettiin lyhyiksi. Ainoastaan yhdelle jätettiin sellainen papiljoteille sopivasti rullattava tukka ja toiselle juuri ja juuri hartioille ylettyvä, mutta kummallakin on paksut kauniit hiukset. Lyhyet hiukset ovat henkilökunnankin kannalta helpot.
[/quote]
Hyi mitä ihmisoikeuksien vastaista toimintaa... Kerropa mikä hoitokoti on kyseessä.
Ilkka Taipale oli joku päivä tv:ssä haastateltavana aikuisten yksinäisyydestä. Hän on siis jotain 70v. Hänellä se vasta upea hiustyyli oli. Kamera oikein esitteli hiuksia: Taipaleella on päälakikalju, sivuilla kuitenkin runsaasti harmaita hiuksia. Hänpä oli tehnyt molemmille sivuille kunnon letit, jotka sitten takana yhdistyivät yhdeksi letiksi ulottuen niskaan. Olipa kiva hiustyyli. Enemmän tällaista irrottelua miehillekin!
Mun mielestäni semmoinen ohut ja kuivettunut pitkä tukka on vastenmielinen minkä ikäisellä tahansa ja naisilla hormonitoiminnan muutosten myötä tukka ohenee ja muuttuu huonokuntoisemman näköiseksi. Toki voi elintavoillaan vaikuttaa hiusten laatuun ja kampaajalla hoidattaa tukkaansa. Esim. Aira Samulinilla on varsinainen hiuspehko.
Oli epämuodikasta tai ei, niin kyllä minä ennemmin leikkaan vaikkapa semmoisen lyhyen polkkatukan siinä vaiheessa, kun hiukset eivät enää hyvältä näytä pidempänä. Näin 38-vuotiaana olen leikannut ennen puoleen selkään ulottuvat hiukset olkapäille asti, kolme raskautta ja varmaan ihan ikäkin teki sen, että tukka alkoi ohentua. Tämän mittaisena se on siistin ja tuuhean näköinen ja olen hyväksynyt että jossain vaiheessa taas vähän lyhyemmäksi.
Aivan samalla tavalla kuin olen hyväksynyt, että kymmenen vuoden sisällä siirryn varmaan kokouimapukuun. En ole läski ja vatsani on selvinnyt hyvin raskauksista, eikä ole leikkausarpia. Mutta kyllä se vaan niin on, että 50-vuotias saa olla to-del-la timmi ja treenattu, että bikinit näyttävät hyvältä päällä siinä vaiheessa. Onko kohteliasta pukeutua kokouimapukuun tietyn ikäisenä. Näin itse ajattelen.
Niin no, ohut luiro puikkotukka ei sovi sen enempää nuorellekaan, olen usein ihmetellyt miksi on pakko olla pitkä tukka vaikka se on niin ohut että korvat tulee näkyviin välistä ja hiuslaatu on vielä sellaista jatkuvasti likaisen näköistä "puikottuvaa" laatua. Paksu ja hyväkuntoinen pitkä tukka on eri asia ja sopii vanhemmallekin, tosin auki olevana antaa helposti homssuisen vaikutelman, varsinkin jos nainen ei ole ns. huoliteltu muuten ja hiukset laitetun oloiset (meikattu, tyylikäs aikuinen nainen pitkä tukka kiiltävänä liehumassa on aivan eri asia kuin meikkaamaton naama kiiltävänä verkkareissa ja tukka hapsottavana kaahottava).
Kampaajan edun mukaista on sanoa, ettei kenellkään sovi pitkät hiukset. Kampaaja kun saa enemmän asiakaskäyntejä lyhythiuksiselta asiakkaalta, joten eihän se pitkä tietenkään "sovi". Itsellä onneksi kampaaja, joka ei edes halua lyhentää enempää kuin on tarvis ja osaa pitkien hiusten muotoilun.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 15:20"]
Miten niin nykyään? Eiköhän se ollut lähinnä suurten ikäluokkien trendi että aikuisten naisten hiusket nyrhittiin lyhyiksi.
Esim. joissan välimeren maissa taas naisilla on aina ollut pitkät hiukset, lyhyhiuksisuus on hyvin poikkeuksellista.
[/quote]
No nyt vähän sitä tietotaitoa taas peliin. Kreikka-Italia-Espanja-akselilla naiset kyllä järjestään leikkaavat tukkansa lyhyeksi siinä keski-iässä, edelleen. Ehkä nykyään annetaan enemmän olla pitkänäkin mutta itse Italiassa kolme vuotta asuneena ja Espanjassa yhden kesän asuneena voin sanoa, että siellä tosiaankin naiset leikkaavat tukkansa lyhyeksi joskus keski-ikäisenä.
Ennen vanhaan oli oikein semmoinen sääntö, että leikattu palmikko oli neitsyyden menettämisen merkki ja naimisissa olevien "kuului" tukkansa leikata, pitkä tukka kuului neidoille ja heillä oli pakko olla pitkä tukka, muuten tuli kysymyksiä. Tähän perustuu myös se, että kyläyhteisö saattoi leikata langenneen naisen hiukset lyhyiksi. Näin selosti mulle aivan ihana vanha mummo, jonka kanssa ystävystyin kun olin tosiaan töissä kolme vuotta Bolognassa.
[/quote]
Siis noissa kulttuureissa naista haluttiin kontrolloida hiusten avulla. Ihan kuin Suomessakin ennen vanhaan vain neitsyen oli sallittua käyttää huntua vihittäessä. Ikään kuin yhteisölle kuuluisi toisen sukupuolielämä. Kaikki tällaiset perinteet ovat jotenkin vastenmielisiä.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 15:20"]
[/quote]
[/quote]
Kaupungeissa ehkä? Kreikan maaseudulla ei kyllä kovin äkkiä tapaa lyhythiuksista yli 50-vuotiasta.
voi jumalauta! oikeen mukavia vanhenemispäiviä teille "suvaitseva" nuoriso!
t. pitkätukkainen 52 v bikinibabe
Pitkät, paksut ja hyväkuntoiset hiukset on aina kauniit. Kun naama alkaa roikkua, voi laittaa hiukset kiinni.
Esimerkiksi minä olen värjännyt hiuksia viimeksi jotain yli vuosi sitten, jollei siitä ole kauemminkin. Leikkasin viimeksi kai viime syksynä. Niskahiukseni ovat nyt muutamia senttejä, ja päällimmäiset korviin asti, latvoissa vielä väriä. Tämä on oikeastaan outoa, ne eivät vain kasva. Jos tästä yritän kasvattaa, niin olkapäille asti on joukossa mukana vain osa hiuksista. Ne kai vain yksinkertaisesti menevät lepotilaan ja putoavat ennen kuin saavuttavat sen "naisille suotavan pituuden".
"Ihmisen hiukset eivät kasva jatkuvasti, vaan niiden normaaliin kasvun kiertoon kuuluu noin 2-6 vuotta kestävä kasvukausi, jota seuraa noin 3-4 kuukauden mittainen lepokausi, jonka aikana hius putoaa pois. Hiuspohjan alueella noin 85 % hiuksista on kasvuvaiheessa ja noin 15 % lepovaiheessa. Tämän hiuksille normaalin kierron seurauksena noin 70-100 hiusta irtoaa päivittäin."
Hyvä juttu! Itse olen usein ajatellut, että pitkät hiukset ovat "naisen kruunu". :D Tämä ei kuitenkaan tarkoita etteivätkö myös lyhythiuksiset naiset voisi olla kauniita. Lyhyet hiukset sopivat hienosti joillekin, mutta pitkät miellyttävät usein enemmän omaa silmääni. Jos hiustenlaatu on kuitenkin elotonta hiirenhäntää, lyhyt malli sopinee paremmin.
mä muistan kuulleeni ton "ei pitkiä hiuksia "vanhalle" naiselle" jo joskus 70-luvulla. kaikkea sitä kuuleekin!
ei se ohut pitkä letti ole nuorellakaan hyvä.
Pitkä tukka vanhemmalla naisella näyttä kyllä aika yli-ikäiseltä teiniltä ja suttublondilta, sellaiselta Tuksu-tyypiltä. Lyhyt olisi pirtsakka, urheilullinen ja reipas, sellainen amelie-tyyppi =). Itse en jaksa pitää kuitenkaan lyhyttä tukkaa, kun sit pitäis olla koko ajan kampaajalla ja onhan siinä lyhyessä ainakin tuplaten työtä verrattuna pitkään.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 15:11"]
Itse toki pitäisin pitkänä siinä kohtaa, kun ne naiseuden rippeet alkaa muualta katoamaan.
[/quote]
Naulan kantaan! Piirteet miehistyvät vääjäämättä ikääntymisen myötä, miksi ihmeessä hiuksille pitäisi tehdä sama?
Tulee mieleen vanha vitsi.
"Pikku-Kallen mummi kävi leikkauttamassa hiukset kampaajalla.
Pikku-Kalle totesi mummilleen: nyt et enää näytä vanhalta tädiltä!
Mummi (imarreltuna): miltä minä sitten näytän?
Pikku-Kalle: vanhalta sedältä!"