KENELLÄ PARAS PULLATAIKINA OHJE?! Anoppi tulossa kylään.....
APUA! NYT ON KIIRE!!!!! Anoppi tulee huomenna kylään ja vaatii saada pullaa! Hän on mieheni, itsensä ja apen mielestä kaikkein paras pullanleipoja ja VAATII saada maistaa miniän leipomaa pullaa.
Eli nyt kaikki kotileipurit, laittaa pullareseptejänne ja kertokaa parhaat niksit! Ajattelin tänään jo tehdä koesatsin ja tehdä niin maan perkeleen hyvää pullaa, ettei paremmasta väliä! Laitan sille anopille jauhot suuhun
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 13:01"]
Teen joko korvapuusteja tai kierrepullia (paperisiin muffinssivuokiin). Puusteihin ja rulliin sisälle voita, sokeria, vaniljasokeria.
? ;)
[/quote]
Korvapuusteihin tulee kyllä myös kanelia. Vai halusitko nolata aloittajan, kun hän tarjoilee anopille kanelittomia korvapuusteja? :)
Paistoaika on myös tärkeä jauhojen määrän kanssa. Suurin osa kotipullista on liian pitkään eli kuiviksi paistettuja. Kun ovat juuri ja juuri kullanruskeita, ulos uunista!
Niin. Pullaohjeita on hyvin monia. Yksi pieni vinkki vielä. Kannattaa lattaa hivenen siis hieman enemmän suolaa taikinaan kuin ohjeessa lukee. Ja sitten yksi hyvin tärkeä juttu. Täytteet pullissa....niillä on hyvin suuri merkitys. Itse käytän sellaista aivan ihanaa ohjetta, jonka olen aikoinani saanut ammattileipurilta joka on rahkatäyte. Siihen tulee rahkaa, voita, sokeria ja vaniljakreemijauhetta. Nämä sekoitetaan keskenään. Kaulitaan ensiksi levy, johon laitetaan kerros rahkakreemi täytettä. Sitten leikataan paloiksi. Sitten laitetaan lappeelleen uunipellille ja vielä päälle pursotetaan rahkareemi täytettä. Tämä täyte muistuttaa Fazerin dallaspullan täytettä aika lailla ja on minusta oikeastaan paljon paremman makuinen. Ohje löytyy kirjasta LAATUA LEIVONTAAN. Täyte on nimetään muistaakseni " Hekkutäyte". Ja salaisuus on juuri tuo vaniljakreemijauhe. Vaniljakreemijaúheesta saa tosi helposti myös vaniljanmakuisen täytteen viinereihin. Lisätään vettä ja minä lisään aina hieman sokeria ja vaniljasokeria ja maistan, ettei tule liian makeaa. Sitä sitten vaan viinereiden täytteeksi ja muuhun leivontaan. Paras vaniljakreemijauhe ehdottomasti on MILLETTA niminen, jota saa K-kaupoista ja marketeista näpsäköissä pienissä pusseissa. SALLISEN vaniljareemijauheesta en ole koskaan pitänyt. Sen maku on liian keinotekoinen. Ja Valion vaniljakreemiauhe on yksi parhaista, mutta sitä ei taida saada ostettua vähittäismyynnistä. Ihmettelen miksei Valion kreemijauhetta ole myynnissä kupoissa koska se on todella loistavaa keemijauhetta. Sitähän on Fazerin dallaspullassa käytetty. Tuo Laatua leivotaa kirjan herkkutäyte on aivan yhtä ihanan makuinen kuin aito Fazun täyte. Internetissä on myös mainioita rahkatäyte ohjeita jos viitsii nähdä vaivaa.
Ja viel yksi vinkki. TEHKÄÄ PULLANNE RASKIIN eli juuritaikinaan niin takuulla ihastutte. Antaa makua ja parantaa huomattavasti säilyvyyttä.
Ja jos etsitte ihan tosissanne hyvää pulla ohjetta, suosittelen kirjaa LAATUA LEIVONTAAN. Se on tarkoitettu kondiittoreiksi ja leipureiden opetuskirjaksi. Siellä on ainakin 6-8 erilaista pullataikina ohjetta, jotka voi pienentää itselleen sopivaksi. Kirja on todella mahtava.
Miten te saatte voisilmäpullan täytteen pysymään siinä kolossa? Mulla se aina kohoaa ja lopulta häviää koko täyte.
Vaikkei pullan teko ole raketti tiedettä,niin suosittelen vähän harjoittelemaan ellei tosiaan ole yhtään kokemusta.
On siinä omat niksinsä.Taikina tuntuman saa vain tekemällä ja taikinan alustaminen on tosi tärkeää.Oppii sen,missä vaiheessa taikina alkaa irrota reunoista ja käsistä eikä tosiaan tee liian kovaa siitä.
Useimmiten itse teen veteen.Voita käytän taatusti rasvana.
Eiku nyrkit vaan taikinapottiin!Lycka till:)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 02:32"]
Miten te saatte voisilmäpullan täytteen pysymään siinä kolossa? Mulla se aina kohoaa ja lopulta häviää koko täyte.
[/quote]Kertokaa pliis.
Monilla on ongelmia täytteiden kanssa siksi, koska laittavat sitä aivan liikaa. Siksi esimerkiksi korvapuustit lässähtävät ja täyte ei pysy hyvin sisällä. Eli kohtuullisesti täytettä niin onglma ratkeaa.
Ja minä sanon ,että veteen tehty pulla on parasta mitä olen koskaan syönyt.
Samoin veteen tehdyt munkit, voi nam sitä nautintoa!!!
Miksi pitää yrittää tehdä vaikutus jollain, mitä ei osaa? Eikö voi vain sanoa, että ei ole pullan leipominen vahvinta aluetta, ostan pullat leipomosta? Naurettavaa yrittää olla jotain muuta kun on, vaikutuksen voi tehdä vain olemalla oma itsensä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:07"]Miksi pitää yrittää tehdä vaikutus jollain, mitä ei osaa? Eikö voi vain sanoa, että ei ole pullan leipominen vahvinta aluetta, ostan pullat leipomosta? Naurettavaa yrittää olla jotain muuta kun on, vaikutuksen voi tehdä vain olemalla oma itsensä.
[/quote]Kyllä, toi on niin totta...
se on sitä Nöyryyttä ja viisautta.
Tästä otsikosta tuli mieleen, että tän on tehnyt joku mode ohjatakseen kskustelun pois politiikasta :)
tulee vähän myöhässä mut jos se anoppi on vielä teillä niin teet sen taikinan sillä ohjeella joka on siinä jauhopussin kyljessä, mutta laitat kardemummaa vähintään kolminkertaisen määrän kuin siinä ohjeessa ja sen kardemumman pitää olla rouhetta eikä mitään jauhetta
Kunhan tekee voisilmäpullaa, niin taikina kuin taikina on pelastettu. Ite en mistään muusta pullasta tykkää, olen enemmän kakkujen, keksien ja leivonnaisten ystävä. Pulla on niin tylsää.
Pullasta tuli oikein hyvää! Sain mieheltä kehuja, mutta vannotin että sanoo äidilleen että hänen on parempaa ;) tiedän siis onnistuneeni, mutta välit pysyy