Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KENELLÄ PARAS PULLATAIKINA OHJE?! Anoppi tulossa kylään.....

Vierailija
01.07.2014 |

APUA! NYT ON KIIRE!!!!! Anoppi tulee huomenna kylään ja vaatii saada pullaa! Hän on mieheni, itsensä ja apen mielestä kaikkein paras pullanleipoja ja VAATII saada maistaa miniän leipomaa pullaa.

Eli nyt kaikki kotileipurit, laittaa pullareseptejänne ja kertokaa parhaat niksit! Ajattelin tänään jo tehdä koesatsin ja tehdä niin maan perkeleen hyvää pullaa, ettei paremmasta väliä! Laitan sille anopille jauhot suuhun

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reseptiä ei ole antaa, mutta sen vinkin annan, että laita jauhoja mahdollisimman vähän. Leipominen on haastavampaa, mutta pehmeä pulla on sen arvoista. Kaikissa ohjeissa on ollut lähtökohtaisesti liikaa jauhoja.

Vierailija
2/66 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihan perusohje, mutta jauhoja vain sen verran, että pystyt leipomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt pullataikinan ihan vehnäjauhopussissa olevan ohjeen mukaisesti. 

Kohota hyvin. Itse laitan taikinan kohoamaan uuniin, siellä vedoton paikka.

Teen joko korvapuusteja tai kierrepullia (paperisiin muffinssivuokiin). Puusteihin ja rulliin sisälle voita, sokeria, vaniljasokeria. 

Jos anopille pulla on hänen bravuurinsa, ei liene viisasta, että miniän pulla on siihen verrattuna ylivoimaista? ;) 

Vierailija
4/66 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mulla on ihan huippuohje! Se on kyllä mun blogissa ja en tiiä kehtaanko linkata :D Taino, menkööt.

http://ellysinbakemyday.blogspot.fi/

'salaisuus' on tomusokeri ja piiiiiitkä kohotusaika, vannon että menee anopilla ne jauhot suuhun ;)

Vierailija
5/66 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 jatkaa eli juuri niinkuin edellä olevatkin sanoivat, että juuri jauhoja sen verran, että taikinan saa alsuistuttua irti astian reunoista sieväksi palloksi. 

Vierailija
6/66 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 13:01"]

Olen tehnyt pullataikinan ihan vehnäjauhopussissa olevan ohjeen mukaisesti. 

Kohota hyvin. Itse laitan taikinan kohoamaan uuniin, siellä vedoton paikka.

Teen joko korvapuusteja tai kierrepullia (paperisiin muffinssivuokiin). Puusteihin ja rulliin sisälle voita, sokeria, vaniljasokeria. 

Jos anopille pulla on hänen bravuurinsa, ei liene viisasta, että miniän pulla on siihen verrattuna ylivoimaista? ;) 

[/quote]

Noooo, ehkä mä en ainakana hiero sitä sen naaman? mutkun se aina näpäyttelee mun ruoanlaitosta ja nytkin oli ihme kisavire päällä että ''no katsotaas mites se Jukan vaimo nyt sitte osaa pullaa leipoa, kyllähän se nyt pitää osata'.... :D Niin vähän nyt tekee mieli tehdä sitä ylivoimaista pullaa ;)

t. aloittaja

Vierailija
7/66 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysmaito, voi, kunnolla sokeria, kunnollinen kohotus sekä löysä taikina. Siinä on parhaan pullan salaisuus :) ♥

Vierailija
8/66 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

JEP! täysmaitoa ja oikeeta voita, ei missään nimessä mitään margariinejä tms!

Vierailija
9/66 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 13:02"]

Hei mulla on ihan huippuohje! Se on kyllä mun blogissa ja en tiiä kehtaanko linkata :D Taino, menkööt.

http://ellysinbakemyday.blogspot.fi/

'salaisuus' on tomusokeri ja piiiiiitkä kohotusaika, vannon että menee anopilla ne jauhot suuhun ;)

[/quote]

Vielä sen verran tuohon että kannattaa vaivata käsin! tuntee parheiten kun jauhoja on tarpeeksi!

Vierailija
10/66 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olis tosi hyvä pullaohje mutta näin duunissa sitä ei ole mukana.

Mutta kuten edellä mainittu, yleensä ohjeissa liikaa jauhoa.

Rasvana käytä oikeaa voita, margariinilla ei tule hyvää pullaa.

Olisko Martoilla tai Valiolla hyvää ohjetta netissä?

Vierailija
11/66 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen jauhopussin ohjeen mukaan. Kuintenkin niin, että vähän vähemmän jauhoja ja hiivaa. Eli jos on vaikka 50g hiivaa niin en laita koko pakettia vaan hieman vajaan. Sekä jos ohjeessa on vettä niin korvaan sen maidolla. Anna taikinan kohota rauhassa kunnolla. Myös kohotus ennen uunia hyvin, ettei tule tappopullia. Ai niin ja pikkusen enemmän kardemummaa mitä ohjeessa. Jos teen voisilmäpullia, niin niihin teen voista ja tomusokerista sellaisen tötinän vatkaamalla sinne sisälle, pikkusen päälle normaalia sokeria. Muista voidella hyvin.

Vierailija
12/66 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 ohjeesi on varmasti kokeilemisen arvoinen. Samoin blogiisi pitää tutustua. 

Upean näköinen pitko!

Vierailija
13/66 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein puuttuu kaikilta, kunnon vaivaus on kaiken a ja o! Sen tekeekö taikinan punaiseen maitoon vai veteen ei muuta makua laisinkaan!

Taikinan siis siinä kupissa, kohotusta en ole koskaan ymmärtänyt, miksi se taikina kohotetaan siinä kulhossa ja sitten vaivataan kuitenkin ennen leipomosta.

Eli hyvän pullan salaisuus on kunnon vaivaus, jos ei ole konetta ota taikina pöydälle ja vaivaa väh. 10 minuuttia. Jauhja mahdollisimman vähän ja taikinalle kupissa hetken lepo n. 5-10 minuuttia jotta taikina on leivottavissa eikä vetäydy esim. Kaulittaessa. Sitten kun pullat on leivottu niin kunnon kohotus! Ja vedoton paikka. Jos pullan pinta pääsee kuivahtamaan niin kohoaminen loppuu. Esim. Leivinliina ei riitä suojaamaan pullan pintaa, muovinon tähän paras keino. Mitä rasvaisempi taikina tai enemmän täytettä niin sitä pidempi kohotusaika. Yli einsaa kuitenkaan kohota tai pulla lätsähtää.

Vierailija
14/66 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinuskikissan (muistaakseni) pullataikinaohjeilla tuli hiukan parempaa pullaa kuin normaalisti noilla pussien kyljestä luetuilla ohjeilla. Saattoi kyllä olla vahinkokin :)

Rasvan kuitenkin olen oppinut lisäämään vasta vähän ennen viimeisiä jauhoja ennen nostatusta.

Vierailija
15/66 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Suomen Hiivan perusresepti toimii. Ja voita (se max. määrä, vaikka tuntuu hirveeltä...) ja oikeeta hiivaa ehdottomasti. Leivon itse pullaa niin harvoin, että voita ja punasta maitoo sen olla pittää!

Tässä linkki: http://www.suomenhiiva.fi/koti/leivontaohjeet/kahvileipa/pullataikina/

Vierailija
16/66 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 13:11"]

5 ohjeesi on varmasti kokeilemisen arvoinen. Samoin blogiisi pitää tutustua. 

Upean näköinen pitko!

[/quote]

Kiitos! mä metsästin silloin myös pitkään eri vinkkejä ja sain kuin sainkin aikaan tosi hyvää pullaa! vaikka itse sanonkin..... :D

Vierailija
17/66 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein anoppia varten kinkkukakun (voileipäkakun kun tiesin ettei osaa itse) , otti lisää ja oli myyty ;)

Vierailija
18/66 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä.

Juuri:

2,5 dl maitoa

25 g hiivaa

1 tl sokeria

2 dl jauhoja

Hiiva murennetaan lädenlämpöiseen maitoon. Sekoitetaan puuhaarukalla. Sekaan sokeri ja vehnäjauhot. Juuri kohoamaan lämpimään paikkaan liinalla peitettynä 10 minuutiksi.

Lisäksi tarvitaan:

1 muna

1tl suolaa

3/4 dl sokeria

1-2 tl kardemummaa (itse tykkään laittaa 2, tulee makua)

jauhoja (menee n. 4 dl tai enemmän)

75 g pehmeää voita

Lisätään juureen puuhaarukalla vatkaten muna, suola, sokeri, kardemumma ja suurin osa jauhoista. Alusta kädellä. Lisää jauhoja. Lisää voi/öljy. Vaivaa, vaivaa. Voi lisätä vielä jauhoja. Vaivaa, vaivaa, niin maan p*rkeleesti. Sitten kun irtoaa käsistä, niin leivo pieniä pullia. Anna kohota liinan alla pellillä n. puoli tuntia, niin tulee kuohkeaa. Mä laitan yleensä esim. snapsilaseja kohotusvaiheessa pullien väliin, niin ei liina litistä.

Kun on kohonnut, niin voidellaan. Mä teen yleensä voisilmäpullia, eli tökätään kolo, sinne pieni nokare voita ja reilusti sokeria.

Paistetaan 225 asteessa n. 12 minuuttia.

Ohje on vanhan köksänkirjan ohjetta mukaileva. Tulee kyllä hyviä. Tärkeintä on tuo pitkä kohotus. Myös juurelle, niin hiiva heräilee.

Vierailija
19/66 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaniljasokeria hippu taikinaan.

Vierailija
20/66 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan sinulle nyt yhden elämänviisauden jonka olen itse oppinut kantapään kautta.

Jos haluat tehdä johonkin vaikutuksen kokkaus tai leipomistaidoillasi, niin ÄLÄ IKIÄ YRITÄ UUDELLA RESEPTILLÄ JOTA ET OLE JO PARIIN KERTAAN KOKEILLUT.

Tee jotain jota osaat ja opette uusi pullaresepti seuraavaksi kerraksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä