Rintaan vihloo - närästys vai lihasvaiva?
Heräsin pari yötä sitten vasemman rintakehän vihlontaan. Kipua oli myös vasemmassa lavassa. Kävin lääkärissä ja sydämessä ei ollut mitään (EKG, verikokeet, verenpaine ym.). Lääkäri epäili lihasvaivaa. Minulla on myös refluksitauti ja mietin, että voisiko johtua siitä. Käytössä on eräs uusi lääke ja se voi pahentaa refluksioireita.
Onko täällä porukkaa, jolla olisi ollut samas oiretta, eli vihloo välillä rintaan, mutta ei ole sydänperäistä? Itsellä on vieläkin vähän pelästynyt olo, vaikka sydän tosiaan on lääkärin mukaan kunnossa.
Kommentit (10)
Minulla refluksi jumittaa yläkropan lihaksia. Joskus on jopa ollut niin, etten ole tiedostanut refluksin olleen mitenkään pahana ja olen ihmetellyt, miksei särkylääke auta lihassärkyyn. Sitten kun olen ottanutkin Pepcidin, niin särky on pysynyt jonkin aikaa poissa.
Minulla gastriiti ja refluksi äityvät aika ajoin ilman mitään järjellistä syytä. Nyt alkoi ennen joulua, vaikka missään ruoka- tai muissakaan tottumuksissa ei ole ollut mitään muutoksia. Ikävä vaiva ja olenkin nyt ollut PPI-lääkekuurilla ilman mainittavaa hyötyä siitä asti. Toivottavasti kohta rauhoittuisi: tulee niin kokonaisvaltaisesti sairas ja väsynyt olo noista mahavaivoista. Ap:llekin tsemppiä!! :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla refluksi jumittaa yläkropan lihaksia. Joskus on jopa ollut niin, etten ole tiedostanut refluksin olleen mitenkään pahana ja olen ihmetellyt, miksei särkylääke auta lihassärkyyn. Sitten kun olen ottanutkin Pepcidin, niin särky on pysynyt jonkin aikaa poissa.
Minulla gastriiti ja refluksi äityvät aika ajoin ilman mitään järjellistä syytä. Nyt alkoi ennen joulua, vaikka missään ruoka- tai muissakaan tottumuksissa ei ole ollut mitään muutoksia. Ikävä vaiva ja olenkin nyt ollut PPI-lääkekuurilla ilman mainittavaa hyötyä siitä asti. Toivottavasti kohta rauhoittuisi: tulee niin kokonaisvaltaisesti sairas ja väsynyt olo noista mahavaivoista. Ap:llekin tsemppiä!! :)
Se vielä piti mainita, että jos tuo vaiva on ongelmana öisin, oletko Ap kokeillut pääpuolen korotusta? Ts. laitat sängyn pääpuolen jalkojen alle korotuspalat tai esim. kirjoja. Tämä yleensä annetaan ohjeeksi yöllisen refluksi helpottamiseen. -sama
Minulla refluksi aiheuttaa joskus pistävän tunteen yhteen kohtaan rintakehää.
Mun miehellä ja parilla entisellä työkaverilla on refluksi/närästysoireet samankaltaiset kun sydänvaivoissa ja ovat myös joutuneet sydänfilmiin. Mieheni meni työterveyteen hakemaan vaan uutta reseptiä närästykseen, niin sieltä passitettiin uudemman kerran taas sydänfilmiin. Työterveyslääkäri sanoi, että närästys ei aiheuta tuollaisia oireita, mutta ilmeisesti sitten kuitenkin aiheuttaa.
Kokeile hierontaa. Itsellä ainakin rintalihakset välillä todella kipeät, eikä sitä edes tajua kuin vasta hieronnassa. Joillakin menee istumisesta hartiat jumiin, itsellä rinta. Toinen on että kokeile happosalpaajakuuria, silläkin selviää jos siitä oli kyse.
Kiitos kaikille avusta! Etenkin vasemmalla puolella rintalihakset ovat kyllä todella arat, erityisesti ihan rintarangasta vasemmalla puolella. Samoin vasen lapa on arka. Inhottavan tuntuista on kyllä nuo hetkittäiset vihlontakohtaukset. Jos olisi sydänperäistä, olisinko jo saanut jonkun kohtauksen kolmessa päivässä? Ap
Kauheeta kun Vauva-palsta on ruvennut lääkäripalstaksi. Kaikkia näitten neuvoja ei todellakaan kannata uskoa. Sun pitää ottaa yhteyttä tk:hon jos vaiva jatkuu. Aiotko selittää lääkärille että Mää luin Vauva-palstalta että ei se mittään vakavaa oo. Kuhan pistelee välillä. Seuraavaksi makaat teholla.
Jos lavan liike ei ole normaali, niin saattaa johtua siitä. Mä oon käynyt magneetit ja kaikki, eikä vikaa löytynyt vas. kyljen ja rinnan kivuille. Fysiatri sitten totesi punnertaessani seinää vasten, että vas. lapa kiertää oikeaa enemmän. Hän vähän empi kivun johtuvan lavasta, mutta ei ole parempaakaan selitystä tullut vastaan. Seuraavaksi ehdotti hermoratatutkimuksia, jotka on kohdallani vielä tekemättä.
Aivan ensimmäisellä käyntikerralla lääkäri määritteli tietzen syndroomaksi, jossa muistaakseni kyljen rusto tulehtuu. Urheilijoitten vamma. Vuosien päästä toinen lääkäri tyrmäsi tämän, koska kipu ei ollut tälle tyypillisessä kohtaa kylkeä.
Kannattaa eritoten välttää kasassa istumista ja muistaa venytellä kehoasi. Yleensäkin istuminen on myrkkyä kyljen kivuille.
Söitkö illalla kaikki joulun juustoloput pois? Sillä konstilla saa tosi muhkean närästyksen aikaiseksi.