Sosiaalialan ammattilaiset hoi!
Osaatteko kertoa, onko oikein että minulta on viety opintotukea kun olin huostaanotettuna. Eli olin 15 vuotias kun aloitin koulun, jolloin lastenkoti/sossu maksoi koulukirjat ja bussimatkani. Sitten kun täytin 17 niin opintukea alettiin viemään suoraan lastenkodin tilille, sillä olin kuulemma velkaa niistä koulukirjoista ja bussimatkoista. Eikös kuitenkin sossu ole se joka maksaa nuoren koulunkäynnin kun siihen ei ole varaa vielä? En löydä mistään tietoa asiasta ja haluisin selvittää onko kohdallani tehty väärin.
Kommentit (10)
Kannattaa selvittää. Kaikki päätökset ja suunnitelmat ovat kirjallisia.
Onko ne rahat siis vienyt laitos vai sossu? Siinä nyt on jo ero. Kelalta saat tämän selville.
Sen jälkeen voit lähteä selvittelemään asiaa; jos rahat on mennyt sossuun, otat sinne yhteyttä, kysyt perustelut ja päätökset. Jos laitos, voit joko kysyä lautoksesta tai ottaa yhteyttä sossuun.
Kyllä ne selittää tuon, jos on epäselvyyksiä.
Sinulla on oikeus jokaiseen paperiin mitä sinusta on tehty, pyydät ne ja selvität asian vaikka jonkun kanssa, jos edelleen tuntuu hämärältä. Sellaisia voisi olla vaikkapa kela, sossu, laitos ja etenkin näitä valvovat tahot.
Neuvoisin selvittämää asiaa hieman ristiin, eli jos se raha on mennyt sossuun, niin pyydät sieltä päätökset jotka tutkit sitten laitoksen/jonkun muun kuin sossun kanssa, ja sama toki toisinpäin. Eli ei sen puolueellisen ihmisen kanssa, joka voi omaa virhettään peitellä.
Kiitos, koita selvittää mihin ja miksi ne rahat on viety!
Kiitos, koita selvittää mihin ja miksi ne rahat on viety!
Pistin Kelaan sähköpostia ja kyselin voisiko ne laittaa tiedot opintotuista jotka maksettu sillon laitoksen tilille. Saas nähä mitä laitoksessa sanotaan kun soitan sinne ja kyselen miksi ne on viety. Keltään muulta ei ole niitä viety.
Ehdottomasti kannattaa selvittää. Ja sinulla on oikeus saada paperit kaikista sinua koskevista asioista, myös maksuliikenteestä ! Aloita selvitys pyytämällä paperit.
Tietääkö kukaan näistä asioista mitään? :O
Olisiko niin, että niistä rahoista on säästetty esim itsenäistymisvaroja yms?
Ei taida olla oikein jos ne on sinulta vain viety, mutta monesti sijoitettu ei itse saa tulojaan vaan niistä maksetaan sinulle valmiiksi kaikki ja säästetään puolestasi. Toimii siis tavallaan kuin edunvalvonta.
Keltään muulta nuorelta, esim veljeltäni ei ole viety tai säästetty opintotukea itsenäistymiseen. Siksi tämä onkin kummallista, ja opintutkea vietiin 2000 euron edestä, itsenäistymisvaroja sain vain 1200e.