Helsinkiläisillä on ihan ihme kuvitelmia Suomen muista kaupungeista
Muutin kolme vuotta sitten Helsinkiin ja täytyy sanoa, että suuresti yllätyn aina uudelleen ja uudelleen siitä, kuinka omituisia mielikuvia helsinkiläisillä on muista Suomen kaupungeista. Kerätään tähän kokemuksia.
Kommentit (83)
Ihan sama mitä muualla Suomessa ajatellaan Helsingistä, sama homma on jokaisen maan pääkaupungin kohdalla. Helsinki sattuu lisäksi olemaan pieni kaupunki. Olen itse syntynyt Häissä, vanhemmat ja toisen suvun isovanhemmat myös. Asuin vuosikymmenen muualla Euroopassa isommassa kaupungissa. Palasin Helsinkiin, kotikaupunkiini. Mihin muuallekaan muuttaisin? Välillä harmittaa olla täältä kotoisin kun muualla Suomessa saisin omistusasunnon ja kesämökin, kun nyt kökötän kalliisti vuokralla. En kuitenkaan osaa muualle muuttaa kun koti ollut täällä aina. Vai saisiko sitä tuttavia pikkukaupungista?
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä muualla Suomessa ajatellaan Helsingistä, sama homma on jokaisen maan pääkaupungin kohdalla. Helsinki sattuu lisäksi olemaan pieni kaupunki. Olen itse syntynyt Häissä, vanhemmat ja toisen suvun isovanhemmat myös. Asuin vuosikymmenen muualla Euroopassa isommassa kaupungissa. Palasin Helsinkiin, kotikaupunkiini. Mihin muuallekaan muuttaisin? Välillä harmittaa olla täältä kotoisin kun muualla Suomessa saisin omistusasunnon ja kesämökin, kun nyt kökötän kalliisti vuokralla. En kuitenkaan osaa muualle muuttaa kun koti ollut täällä aina. Vai saisiko sitä tuttavia pikkukaupungista?
Toi periferia-keskusta -suhde pätee btw kaikessa ihmisen toiminnassa, eli hyvä huomio.
Joka kerta panee kyseenalaistamaan ihmisen paikkaa kiertokulussa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisistä monet luulee, että pieneltä paikkakunnalta muuttanut on nyt muuttanut suureen kaupunkiin. Kun muutin pienestä suomalaisesta kaupungista työn perässä Helsinkiin, sain vastata uusien työkavereiden hyväntahtoisiin kysymyksiin siitä, miten olen sopeutunut uuden ympäristön vilkkauteen.
Kiitos hyvin, ei ollut elämäni ensimmäinen muutto, olen suurempiakin ympäristö muutoksia kokenut.
Suuri kosmopoliitti tuli kertomaan sen tarpeellisen tiedon, että Helsinki on pieni hänen kokemuksiinsanähden.
On se ihme, että Suomen kansasta ei ole kehittämään 10-miljoonaista metropolia!
Ööö, ja paikkakunta jolta Helsinkiin muutin, vielä pienempi. Ja oli sekin ihan riittävä mulle. En mä koe, että maailma on missään toista isompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisistä monet luulee, että pieneltä paikkakunnalta muuttanut on nyt muuttanut suureen kaupunkiin. Kun muutin pienestä suomalaisesta kaupungista työn perässä Helsinkiin, sain vastata uusien työkavereiden hyväntahtoisiin kysymyksiin siitä, miten olen sopeutunut uuden ympäristön vilkkauteen.
Kiitos hyvin, ei ollut elämäni ensimmäinen muutto, olen suurempiakin ympäristö muutoksia kokenut.
Suuri kosmopoliitti tuli kertomaan sen tarpeellisen tiedon, että Helsinki on pieni hänen kokemuksiinsanähden.
On se ihme, että Suomen kansasta ei ole kehittämään 10-miljoonaista metropolia!
Ööö, ja paikkakunta jolta Helsinkiin muutin, vielä pienempi. Ja oli sekin ihan riittävä mulle. En mä koe, että maailma on missään toista isompi.
Jotkut kokee: Esim mulle lontoo, pariisi ja peking ovat olleet paljon kiinnostavampia asuinpaikkoja kuin vaikka vantaa, ja Suomessa asun mieluiten Helsingissä.
Meillä on erilaisia mieltymyksiä...
Vain helsinkiläinen puhuu yleisesti vaikka "asematiestä" ihanku muualla ei olisi sen nimistä tietä :D Saattaa esim olla täällä aloitus, että mitä tapahtuu asematiellä?!?!? ja sitten kun muut kysyy, että mikä kaupunki niin aloittaja vastaa, että no helsinki tietenkin!! miten niin tietenkin :D
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mä olen kohdannut omituisia oletuksia Helsingistä. Yksikin tyyppi kerran ihmetteli miten siellä Helsingissä voi asua kun on niin pienet kodit jaahdasta, kerrostaloja vierivieressä eikä luontoa lähellä. Asun rauhallisella omakotitaloalueella, jollaisia on joka ikisessä suomen kaupungissa, ja luonto alkaa takapihalta.
Mutta Helsingissä harvalla on varaa sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan toisin päin.
Kaikilla suomalaisilla on sukulaisia ja kavereita Helsingissä, kaikki ovat käyneet Helsingissä monta kertaa.
Minulla ei ole sukulaisia tai kavereita Helsingissä. En ole koskaan käynyt Helsingissä. Tiedän paljon ihmisiä, jotka eivät ole koskaan käyneet Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Syntynyt Häissä? Onko tuo typo, vai onko tämä taas niitä, että helsinkiläinen olettaa kaikkien muiden tietävän tuollaisen kaupunginosan/paikan Helsingistä ja sen pitäisi kertoa muille jotain, että kirjoittaja on "häiläinen" jo kolmannessa polvessa?
Vierailija kirjoitti:
Vain helsinkiläinen puhuu yleisesti vaikka "asematiestä" ihanku muualla ei olisi sen nimistä tietä :D Saattaa esim olla täällä aloitus, että mitä tapahtuu asematiellä?!?!? ja sitten kun muut kysyy, että mikä kaupunki niin aloittaja vastaa, että no helsinki tietenkin!! miten niin tietenkin :D
Miksi mä en ole törmännyt tällaisiin ketjuihin? Ettet nyt keksisi omiasi? Paljon uskottavampaa (vaikkakin liiaksi toistettua ja tylsää) on haukkua helsinkiläisiä ylimielisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jep, tai kysellään hyviä ruokapaikkoja keskustasta :D
hmm... mistä muista kaupungeista?
Ja mikä on pönden motiivi taas kerran tehdä monisivuinen haukkumaketju stadista ja stadilaisista?
Kateellinen?
Vierailija kirjoitti:
Ei stadissa ole asematietä.
Itseäni on aina huvittanut miten jotkut helsinkiläiset puhuu "böndestä" jos tarkoittavat muuta kuin Helsingin ulkopuolta. Mielestäni tosi erikoinen asenne, kun Helsinki on tavallinen suomalainen kaupunki kuin muutkin. Muista kaupungeista tulevilla ei ole mitään ihme ennakkoasenteita muita kaupunkeja kohtaan. Itse kasvoin esim. Joensuussa ja jos tulee mietittyä vaikka Jyväskylää/Oulua/Hankoa/Rovaniemeä/Maarianhaminaa niin eka ajatus on kyllä että mitähän kivaa noissa olisi nähtävää eikä vain "hyi bönde".
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Minusta on äärettömän junttia arvostella ihmisiä heidän asuinpaikkansa perusteella. Minä ainakin kohtaan sekä työssä että vapaa-ajalla kaikki ihmiset samalla tavalla, aivan sama onko ihminen Karigasniemestä vai Helsingistä. Voi hyvä ihme taas tätä asenteellisuutta.
Asuin vuoden Kuopiossa ja siellä ei tosiaan ole MITÄÄN tekemistä. Porukka on niin junttia että melkein itketti. Onneksi pääsin takaisin Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei stadissa ole asematietä.
Siksi tuo varmaan olikin lainausmerkeissä, että kyseessä oli vain joku esimerkki. Vai oletatko, että ulkopaikkakuntalaisten pitäisi tietää, minkä nimisiä katuja Helsingissä on ja ei ole? :D
Vierailija kirjoitti:
Asuin vuoden Kuopiossa ja siellä ei tosiaan ole MITÄÄN tekemistä. Porukka on niin junttia että melkein itketti. Onneksi pääsin takaisin Helsinkiin.
Mitä sellaista olisit halunnut tehdä mitä Kuopiosta ei löytynyt?
Vierailija kirjoitti:
Itseäni on aina huvittanut miten jotkut helsinkiläiset puhuu "böndestä" jos tarkoittavat muuta kuin Helsingin ulkopuolta. Mielestäni tosi erikoinen asenne, kun Helsinki on tavallinen suomalainen kaupunki kuin muutkin. Muista kaupungeista tulevilla ei ole mitään ihme ennakkoasenteita muita kaupunkeja kohtaan. Itse kasvoin esim. Joensuussa ja jos tulee mietittyä vaikka Jyväskylää/Oulua/Hankoa/Rovaniemeä/Maarianhaminaa niin eka ajatus on kyllä että mitähän kivaa noissa olisi nähtävää eikä vain "hyi bönde".
Klassinen esimerkki väärinymmärryksestä. Bönde tarkoittaa maaseutua, ei koko Suomea Helsingin ulkopuolella.
Miksi niin moni muuten asuu pk-seudulla? Onko kaikki palvelut nykyään turku, tampere, pk-seutu akselilla ja riittääkö pikkukaupunkeihin myyntiä että sielläkin olisi vaihtoehtoja.